Magyar idő szerint éjfélkor kezdetét vette New Yorkban a Sony PS-témájú bemutatója, melynek keretében leleplezték a következő generációs konzuljukat, a PlayStation 4-et. Mivel a dátummal és az eseménnyel már hetek óta tüzelték a népet, botrány is tört volna ki, ha nem így tesznek. A konzol húzós lesz, de az orgazmus elmaradt.
A péniszmetaforánál maradva - és azt gyorsan rövidre zárva - azt azért nem mondhatnám, hogy a kétórás bemutató során itt-ott ne lett volna merevedésünk, ugyanis ahogy azt a rendezvény házigazdája, Andrew House kijelentette, a PS4 könnyen túlszárnyalhatja az elképzeléseinket. A gond csupán az, hogy egyelőre tényleg csak elképzeléseink lehetnek róla, ugyanis maga a gép nem képviseltette magát az eseményen. Értem én, hogy még javában hegesztik, talán még az sem eldöntött, hogy álló vagy fekvő lesz (jó esetben mindkettő), és hogy türkizkék vagy citromsárga színekben pompázik majd (jó esetben maradnak a feketénél), de nem ártott volna, ha a masina fizikailag is képviselteti magát az este folyamán, hisz amiről csak beszélnek, az olyan, mintha nem is létezne. Ebben is nagyon erős az Apple, amely minden egyes termékét úgy leplezi le, hogy "tessék, itt van a kezemben, így néz ki, ennyibe fog kerülni, és két hét múlva már meg is veheted". Kuss legyen, és fogd a pénzemet!
Na most, a PS4-ről csak annyit tudni, hogy valamikor az ünnepek folyamán jelenik meg (novemberben? decemberben?), és a spekulánsok szerint kétféle változatban (429 és 529 dolláros áron). Az árról és a változatokról tegnap senki se beszélt, de ha az előbbiek korrektek, akkor itthon 160.000-200.000 Ft-os indulóösszeggel számolhatunk. Húzós. Lássuk, mit kapunk a négy mozgássérülteknek fenntartott helyen történő parkolásért kiszabható összeg fejében!
Mark Cenry, a konzol főfejlesztője szerint az öt éve fejlesztett PS4...
- ...egy olyan konzol lesz, melyet játékfejlesztők alkottak meg játékfejlesztők számára, és amely megszabadítja a fejlesztőket a technológiai korlátoktól: köztudott, hogy a PS3 az egyik legnehezebben programozható konzol, emiatt jó pár játék késve vagy egyáltalán nem érkezett meg rá;
- ...kialakítása olyan lesz, mint egy PC-é, csak durván feltuningolva: a lelkét egy X86-os processzor adja, melyhez 8 GB memória és HDD tartozik; a konzol APU technológiát és GDDR5 memóriát használ, melyet jelenleg a high end PC-kben alkalmaznak;
- ...egy olyan konzol lesz, amely kezelése egyszerű, azonnali, integrált, szocializált és személyre szabott: gyakorlatilag minden rajta végzett tevékenységet megoszthatsz a publikummal (akár a PlayStation Networkön, akár a facebookon), az emberek bármikor belenézhetnek abba, hogy épp mivel és hogyan játszol (feltéve, ha engedélyezed nekik), ha elakadsz valahol, akkor azonnal segítséget kérhetsz, menőzhetsz a tudásoddal, eredményeiddel, stb.; a letöltött játékokkal már letöltés közben el lehet kezdeni játszani (no, ezt hogy oldják meg?), egy másodlagos processzor felel azért, hogy a konzol a háttérben, illetve kikapcsolt állapotban is leszedje a kívánt játékokat, mi több, a játékos szokásaid alapján automatikusan letölt, illetve rendelkezésre bocsájt olyan dolgokat, melyek szerinte hozzád illenek (remélhetőleg, a hitelkártyádról csak akkor emeli le a pénzt, ha azt engedélyezed neki); a konzolt mobil eszközökkel is lehet majd vezérelni, mi több, a PS Vita integrált eleme lesz a játékélménynek, ugyanis a PS4-en elkezdett játékot rajta is folytathatod majd ott, ahol a szobakonzolon abbahagytad, és fordítva; a játékosok facebook-szerű profilokkal rendelkeznek majd;
- ...egy új kontrollert, a DualShock 4-et használja majd, amely a Vitához hasonló touchpaddal rendelkezik, valamint fülhallgatóbemenettel is - kisgyermekes szülőként azt mondanám: kurvára ideje volt már;
Oké, ez mind nagyon szép, de mivel fogunk játszani? Tegnap este egy rakat fejlesztőcég képviseltette magát, és túl sok mindent azért nem tudtak felmutatni, így ismételten felmerült bennem a kérdés, hogy biztos, hogy jó ötlet volt a tényleges megjelenés előtt 9-10 hónappal bemutatni ezt az egészet? Ráadásul "minden szentnek maga felé hajlik a keze" alapon House elsőként a saját fejlesztésű projektjét leplezte le (KNACK), melyben valami geometriai formákból összeálló, alakját folyamatosan változtató figura mászkált ide-oda: bééééna! No de lesz más is:
- Diablo 3: a Blizzard a PS4-en veszíti el konzolszüzességét (meg persze az XBOX720-on is, ha majd azt is bejelentik);
- Destiny: a Bungie megashootere sem csak XBOX-ra érkezik már;
- Deep Down: a Capcom egy középkori fantasyvel jelentkezik - a prezentált cutscene szép, de csak egy cutscene;
- Drive Club: a MotorStorm-szériát fejlesztő Evolution egy valósághű autós játékkal érkezik: a cutscene bámulatos, de csak egy cutscene...
- Final Fantasy: erről csak dumáltak;
- inFAMOUS: Second Son: a Sucker Punch sandbox-szuperhősjátékának harmadik részéből i scsak egy cutscene-t láthattunk;
- Killzone: Shadow Fall: no, ez már valami! ugyan nem vagyok nagy Killzone-rajongó, de a látott játékrészlet elképesztő játékélményt ígér;
- The Witness: a Mystet idéző rejtvényfejtős kalandjáték;
- Watch_Dogs: a UBI Soft sandox-cyberpunk játékától néhány hónapja már dobtunk egy kiadós hátast.
Ezen kívül pletykálnak arról, hogy a Grand Theft Auto V, a következő Call of Duty, az évenként megjelenő EA sportjátékok, a következő Battlefield, a következő Sonic, a Square -Enix, a Quantic Dream, a Naughty Dog és Bethesda következő projektje már PS4-en is megjelenik.