aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: holy motors (2012) Micsoda Dániel
2012. december 19. 01:44:40

Kategória: film 7 komment

Régi színházi mondás szerint a színész tragédiája, hogy mire összepiál magának egy arcot, elveszíti a memóriáját. Leos Carax nagyjából itt kezdi el követni hősét, Oscar urat, a modern vándorszínészt, aki reneszánsz polihisztor módjára minden színházi technika ismerője, valószínűleg úgy egy tucat hangszeren játszik, saját maga maszkmestere és naponta háromszor is képes ölni, vagy meghalni adott szerepében. A Holy Motors mégis a hiány filmje, melyben minden grandiózus vagy aprócska varázslat azzal a nem titkolt céllal születik meg, hogy tudassa: hajdan a világon volt.

holymotors2.png

Carax rögtön az első jelenetben megjelenik és lefekteti mágikus színpadának szabályait. Tömött moziban bámulunk a nézők arcába, akik kivétel nélkül mélyen, csorgó nyállal alszanak. A rendező felébred hálószobájában, először cigarettára gyújt,majd villanyt kapcsol, kilép egy titkos ajtón és a teremben találja magát, ahol még mindig mindenki alszik. Lenéz a karzatról és ekkor kisgyerek szalad játékosan a vászon felé, akit kutyák követnek. Valahol a szakralitás és a mesterkéltség mezsgyéjén vagyunk, mely inkább zsigeri, mint intellektuális kalandozást sejtet.

Ez részben igaz is, a legtöbb epizód a maga borzongató módján bohózat számba megy, egészen addig minden tragédia mímelt, amíg két találkozó között, véletlenül el nem hagyjuk a fehér limuzinokat, melyek Oscar urat és hivatásában osztozó kollégáit fuvarozzák és be nem toppanunk a színfalak mögé, hogy legalább annyit meglássunk főhősünk valódi énjéből, amennyi hosszú évtizedek színjátékának súlya alatt még megmaradt belőle. Ekkor is csak abból érezni az események súlyát, hogy hőseink nem fásult rutinossággal ugranak ki a lejátszott helyzetből.

Egy-egy érzelmi tetőpont azért tud eszméletlenül hatásos lenni, mert Carax rendezése levet magáról minden klasszicizálódási törekvést. Sok drámaitlan jelenet csábítja az alkotót és nézőt, hogy objektivitását feláldozva szőjön drámát oda, ahol nincsen, de a szkeccsek végül minden ilyen szándékot elutasítanak tördelésükkel, némelyik epizód inkább performansz, mint filmre alkalmazott jelenet. Ez a távolságtartás azonban a megértés kulcsa is egyben. Azon felül, hogy gyönyörűen szcenografált töredékek útján betekintést nyerünk mind a legmodernebb filmes technikákba az egyén szemszögéből, mind a legprofánabb vásári komédiák valóságába, az alkotói fogalmazvány szerves része is.

Carax voltaképpen a világot fogalmazza meg. A színész sorstragédiáját az érzelmi otthontalanságban, az alkotó emberét pedig az agresszivitásra kényszerítettségben mutatja meg, de mindvégig fanyar humorral kérdőjelezi meg mesterségének szükségességét. Olyan világ ez, melyben minden alkotás a meg nem értettség által, és minden művész a lealacsonyodás önundorában nemesül igazán.rating-9.gif

holymotors.png

Címkék

kritika independent eurocinema 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr694971650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toshiro · http://cargocollective.com/bpakozdi 2012.12.19. 02:13:04

Remek poszter egy még remekebb kritikával! Megnézzük.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.19. 06:38:45

Ne bassz, Dani, a fenti teóriáddal lehoztad a földre azt a filmet, amit megtekintése óta körmönfont allegóriaként kezelek, no persze, az is áll, meg te is megjegyzed, hogy a színészmesterség meg úgy a film- és sztárvilág fásultsága fogalmazódik meg ebben a darabban, amely számomra az első felében lőtte el a legszebb patronjait, de a beszélgető limuzinokkal nem tudok mit kezdeni. Ők lennének a bábjátékosok, vagy mi?

Szóval jó írás, de kabbe.

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2012.12.19. 09:33:44

@Zalaba_Ferenc: "lehoztad a földre a filmet"

Van benne valami. :) Én is értem, vágom az egészet, nagyra tartom, de valahogy mégsem bírom azt mondani rá, hogy tetszik:
cszn83.blogspot.hu/search?q=holy+motors

Micsoda Dániel 2012.12.19. 11:14:51

@Zalaba_Ferenc: nagy méretükből és fehér színükből adodóan azt mondanám: egyértelműen a ku klux klán modern szimbólumai, ráadásul az utolsó mondatból az is kiderül hogy kereszténységhez tartozók, és tudják hogy "nem lesz ez mindig így" (amúgy nem tom, gondolkodtam rajta, rezonőrök, vagy valami más szösz)

isawthedevil 2012.12.20. 19:31:12

Az ott Merde a Tokyo!-ból? Mé?

isawthedevil 2012.12.20. 19:32:22

Mármint az egyik képen Eva Mendes mellett.

Micsoda Dániel 2012.12.20. 19:33:15

Az egyik epizódban Oscar Merdé-dé változik.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása