Elérkezett a hónap hajrája, s az amerikai nézők végre életjelet adtak magukról. Nem lesz tehát szükség rá, hogy Hollywood visszaküldjön valakit a jövőből, hogy lecserélje a szeptemberi filmkínálatot; aligha hittük volna pár hete, hogy még rekordról is beszámolunk e végletes őszi hónapban. A kivételes számok java a Sony háza táján született, hiszen a Hotel Transylvania című animációs film tíz esztendős bejegyzést írt felül a rekordkönyvben meglepően erős nyitányával, míg a TriStar logó alatt mozikba küldött Looper - A jövő gyilkosa –ugyancsak rálicitálva az elvárásokra– a kasszáknál is több mint bizalomgerjesztő rajton van túl. S ha ez nem lenne elég, úgy látszik, a Universal terjesztési szintekkel való sakkozása is kifizetődőnek bizonyul a Pitch Perfect című vígjáték körül. Persze ritkán láttunk olyat, hogy minden teljesen klappoljon, s ez ezúttal sem történt meg, aminek a Won't Back Down című dráma itta meg a levét.
ÚJ FILMEK
A box office-elemzők néha képesek meglehetősen amatőr hibát véteni, aminek oka javarészt saját korlátoltságuk, a túlzott támaszkodás a modern eszközökkel operáló kimutatásokra. A Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak (Hotel Transylvania; hazai bemutató: október 4.) iránti alacsony premier előtti bizalom egyértelműen abból fakad, hogy elfelejtettek az alapvető célközönség fejével gondolkodni, azokéval, akiknek a szándékai és érdeklődése egy-egy film iránt ritkán jelennek meg az előzetes jegyeladásokban, Twitter-bejegyzésekben és pollokban. Az a film ugyanis, melyben sok-sok közismert rém gyűlik össze egy helyen, a gyermeki fantáziával nagyon is egy hullámhosszon mozog, még akkor is, ha csak egy újabb Adam Sandler-film öltötte magára ezt az álcát. A Hotel Transylvania jó ideje az első ideális családi mozi (a Némó nyomában 3D pusztán pótlékként szolgált), s egyébként nem lehet nem észrevenni, hogyan koncentrálódnak erre az időszakra a horrorisztikus animációs darabok: legutóbb a ParaNorman, legközelebb pedig a Frankenweenie - Ebcsont beforr tölti be az ijesztően mulatságos film szerepét. A Sony Animation pedig a kettő között aratja a babérokat, méghozzá eddigi legsikeresebb próbálkozásával: a filmre 43 millió dollárt költöttek a nézők (emberemlékezet óta a legjobb indítás Sandlertől...), ami szeptember havának legmagasabb nyitányát jelenti, és nem mellesleg egy tíz éves rekord megdöntését. A Mindenütt nő kitartóan őrizte ezen pozíciót – inflációval kalkulálva pedig még most is második a Csúcsformában mögött; itt a Hotel Transylvania a harmadik helyre kapaszkodott fel váratlanul ütős bemutatkozásával, amelynek felével, legfeljebb kétharmadával számoltak a nagyobb illetékes weboldalak – és hivatalosan maga a forgalmazó is. Ugyan a kritikai fogadtatás meglehetősen gyatra, a nézők elégedettnek tűnnek a látottakkal, vagyis könnyen lehet, hogy végül a perpillanat minimálisan elvárható 120-130 milliót is megugorja a 85 millióból készült film. Ezen erős jelenlét komoly akadályt gördít a már említett, jövő héten érkező Frankenweenie útjába.
A 30 millió dollárból finanszírozott Looper - A jövő gyilkosa (Looper; hazai bemutató: már a mozikban) az újságírókat gyorsan lenyűgözte, de ez sosem jelent biztos box office-sikert; elég csak a kedvezően fogadott Dredd múlt heti megfeneklésére gondolni. A Sonyhoz tartozó TriStar Pictures égisze alatt mozikba küldött sci-fi akciófilm sok hátránnyal vágott neki csaknem 3000 filmszínháznak. Talán már fölösleges, de az is lehet, egyre fontosabb kiemelni, hogy Rian Johnson filmje előélettől mentes, eredeti forgatókönyvből készült darab, s mint ilyennek, nehéz átütő első hétvégét produkálnia. Ha ehhez hozzávesszük, hogy egy korhatáros, nem látványos látvánnyal bíró sci-firől van szó, melynek főszereplői a még nem Joseph Gordon-Levitt és a már nem Bruce Willis, akkor érthető, miért rekedtek meg a prognózisok 16-17 millió dollár környékén – pláne, ha a Forráskód vagy a Hasonmás című rokondarabok sem fogták be a 15 milliót sem. Ilyen nagy ellenáramlat mellett majdnem akkora szenzáció a Looper 21 millió dollár feletti rajtja, mint a Hotel Transylvania kétszer ekkora dobbantása. Elismerve, hogy az időutazásos alapsztori azért persze a malmára hajtotta a vizet, a két órás agytekerő sokat köszönhet a jó marketingnek, a jó időzítésnek és mivel a forgalmazó igyekezett maximálisan hasznosítani az újságíróktól vett, dicsérő idézeteket, a jó kritikáknak is. Innentől kezdve már csak utóbbinak van szerepe, jobban mondva a nézői ajánlásoknak. Annak ellenére, hogy azért nem fenékig tejfel a közönség visszajelzése –csak "B" CinemaScore, s ez a film ismeretében érthető–, a Looper - A jövő gyilkosa elég nagy szezonális jelenséggé válhat ahhoz, hogy a továbbiakban is túlnőjön korlátain (ebbe az is beletartozik, hogy mindkét főszereplő generációját megszólítja). Ha sikerül a Forráskód mintájára folytatnia, akkor 75 millió dollárt biztosan a kasszákban tudhat majd. Sántít vagy nem, box office nyelven ez annyit tesz, Gordon-Levitt először bizonyít főszereplőként, míg Willis a RED után ismét emlékeztet rá, hogy számolni kell még vele. További fegyvertény a film számára, hogy Kínában is az amerikaihoz hasonló, vagy még nagyobb nyitányra számíthat; ilyesmire még nem nagyon volt példa, s első ízben fordul elő az is, hogy egy amerikai produkció a világpremierrel egy időben nyit a kommunista országban. Ennek oka, hogy kínai koprodukcióról van szó, ott játszódó jelenetekkel, ottani színésznővel az egyik mellékszerepben.
A Universal nemrégiben döntött úgy, hogy Pitch Perfect című vígjátékával rendhagyóan jár el. Az iskolai énekesbandákról szóló filmet az országos premiert megelőzően néhány száz, egészen pontosan 335 moziban tesztelte most a forgalmazó, méghozzá kitörő eredménnyel. 5 millió dollár felett nyitott a 17 millió dollárból készült produkció, ami 15 ezer dollárnál is magasabb átlagos mozinkénti bevételt jelent. Persze tud ez csalfa is lenni, hiszen alapvető érdeklődés minden körülmények között mutatkozott volna, így a valódi próba a következő hétvége lesz, amikor már több mint 2700 mozi vetíti az egyébként jobbára kedvező véleményekben részesített filmet.
Olyanról még nem hallottunk, hogy senki se járjon pórul ilyen mozgalmas hétvégén, s ez most sincs másképp. E axióma elszenvedője a számos címváltoztatáson átesett, ide-oda tologatott Won't Back Down, ami alig bírt ezer dolláros átlagot kisajtolni több mint 2500 moziból, vagyis hétvégi eredménye 3 millió dollár alatt ragadt. Az érdektelenség kóros: ez ugyanis idén már nem az első drámai alkotás, amire ily mértékű közöny mutatkozik, lassan-lassan végleg a tévéképernyőre űzve a "zsáner" díjakra nem pályázó darabjait. Ha folytatódik a trend, akkor egy olyan stúdió, mint a Fox, bizonyosan megunja, hogy 19 millió dolláros projekteken is képes jelentős pénzeket bukni. A PG korhatár, a fekete és fehér női nézőket is csalogatni hivatott Viola Davis–Maggie Gyllenhaal páros és az aktuális társadalmi témát érintő (közoktatás) sztori mind mehet a levesbe.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
Három, lényegében eseménytelen hét után szeptember pozitív előjellel zárulhat: a Hotel Transylvania és a Looper befoltozta a lyukakat, s eközben az eddigi legerősebb szeptember végi víkendhez járultak hozzá: a top 12 filmjeire befolyt összeg ugyanis most először haladja meg a 100 millió dollárt az év 39. hétvégéjén, de amúgy az egész hónapot tekintve is kiemelkedik. Ez mindenképpen bizalomgerjesztő egy olyan október előtt, ami szokatlanul sok izgalmas címet tartogat. Első ízben a Hotel Transylvaniával szemben hirtelenjében komoly hátrányba került Frankenweenie - Ebcsont beforr mérkőzik meg a családokért, míg a felnőtt közönséget Liam Neeson hívja ismét hadba az Elrabolva 2. premierjével. Nagyon úgy fest, a 10. hónap első hétvégéje is biztos kézzel tör rekordbevételre.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Frankenweenie | 2900 | $13,500,000
Pitch Perfect | 2700 | $14,500,000
Taken 2 | 3000 | $38,000,000
A TOP 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | új | Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak |
$43,0m | $43,0m |
2 | új | Looper - A jövő gyilkosa |
$21,2m | $21,2m |
3 | 1 | Az utolsó műszak |
$8,0m | $26,2m |
4 | 3 | Trouble with the Curve |
$7,5m | $23,7m |
5 | 2 | House at the End of the Street |
$7,2m | $22,2m |
6 | új | Pitch Perfect |
$5,2m | $5,2m |
7 | 4 | Némó nyomában |
$4,1m | $376,2m |
8 | 5 | A Kaptár: Megtorlás |
$3,0m | $38,7m |
9 | 6 | The Master |
$2,7m | $9,6m |
10 | új | Won't Back Down |
$2,7m | $2,7m |