aeon flux

ready for the action now, danger boy?

usa box office: loopers Takács Máté
2012. szeptember 30. 17:52:13

Kategória: film 8 komment

Elérkezett a hónap hajrája, s az amerikai nézők végre életjelet adtak magukról. Nem lesz tehát szükség rá, hogy Hollywood visszaküldjön valakit a jövőből, hogy lecserélje a szeptemberi filmkínálatot; aligha hittük volna pár hete, hogy még rekordról is beszámolunk e végletes őszi hónapban. A kivételes számok java a Sony háza táján született, hiszen a Hotel Transylvania című animációs film tíz esztendős bejegyzést írt felül a rekordkönyvben meglepően erős nyitányával, míg a TriStar logó alatt mozikba küldött Looper - A jövő gyilkosa ugyancsak rálicitálva az elvárásokra a kasszáknál is több mint bizalomgerjesztő rajton van túl. S ha ez nem lenne elég, úgy látszik, a Universal terjesztési szintekkel való sakkozása is kifizetődőnek bizonyul a Pitch Perfect című vígjáték körül. Persze ritkán láttunk olyat, hogy minden teljesen klappoljon, s ez ezúttal sem történt meg, aminek a Won't Back Down című dráma itta meg a levét.

hotel_transylvania_small.jpg

ÚJ FILMEK
A box office-elemzők néha képesek meglehetősen amatőr hibát véteni, aminek oka javarészt saját korlátoltságuk, a túlzott támaszkodás a modern eszközökkel operáló kimutatásokra. A Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak (Hotel Transylvania; hazai bemutató: október 4.) iránti alacsony premier előtti bizalom egyértelműen abból fakad, hogy elfelejtettek az alapvető célközönség fejével gondolkodni, azokéval, akiknek a szándékai és érdeklődése egy-egy film iránt ritkán jelennek meg az előzetes jegyeladásokban, Twitter-bejegyzésekben és pollokban. Az a film ugyanis, melyben sok-sok közismert rém gyűlik össze egy helyen, a gyermeki fantáziával nagyon is egy hullámhosszon mozog, még akkor is, ha csak egy újabb Adam Sandler-film öltötte magára ezt az álcát. A Hotel Transylvania jó ideje az első ideális családi mozi (a Némó nyomában 3D pusztán pótlékként szolgált), s egyébként nem lehet nem észrevenni, hogyan koncentrálódnak erre az időszakra a horrorisztikus animációs darabok: legutóbb a ParaNorman, legközelebb pedig a Frankenweenie - Ebcsont beforr tölti be az ijesztően mulatságos film szerepét. A Sony Animation pedig a kettő között aratja a babérokat, méghozzá eddigi legsikeresebb próbálkozásával: a filmre 43 millió dollárt költöttek a nézők (emberemlékezet óta a legjobb indítás Sandlertől...), ami szeptember havának legmagasabb nyitányát jelenti, és nem mellesleg egy tíz éves rekord megdöntését. A Mindenütt nő kitartóan őrizte ezen pozíciót inflációval kalkulálva pedig még most is második a Csúcsformában mögött; itt a Hotel Transylvania a harmadik helyre kapaszkodott fel váratlanul ütős bemutatkozásával, amelynek felével, legfeljebb kétharmadával számoltak a nagyobb illetékes weboldalak és hivatalosan maga a forgalmazó is. Ugyan a kritikai fogadtatás meglehetősen gyatra, a nézők elégedettnek tűnnek a látottakkal, vagyis könnyen lehet, hogy végül a perpillanat minimálisan elvárható 120-130 milliót is megugorja a 85 millióból készült film. Ezen erős jelenlét komoly akadályt gördít a már említett, jövő héten érkező Frankenweenie útjába.

A 30 millió dollárból finanszírozott Looper - A jövő gyilkosa (Looper; hazai bemutató: már a mozikban) az újságírókat gyorsan lenyűgözte, de ez sosem jelent biztos box office-sikert; elég csak a kedvezően fogadott Dredd múlt heti megfeneklésére gondolni. A Sonyhoz tartozó TriStar Pictures égisze alatt mozikba küldött sci-fi akciófilm sok hátránnyal vágott neki csaknem 3000 filmszínháznak. Talán már fölösleges, de az is lehet, egyre fontosabb kiemelni, hogy Rian Johnson filmje előélettől mentes, eredeti forgatókönyvből készült darab, s mint ilyennek, nehéz átütő első hétvégét produkálnia. Ha ehhez hozzávesszük, hogy egy korhatáros, nem látványos látvánnyal bíró sci-firől van szó, melynek főszereplői a még nem Joseph Gordon-Levitt és a már nem Bruce Willis, akkor érthető, miért rekedtek meg a prognózisok 16-17 millió dollár környékén pláne, ha a Forráskód vagy a Hasonmás című rokondarabok sem fogták be a 15 milliót sem. Ilyen nagy ellenáramlat mellett majdnem akkora szenzáció a Looper 21 millió dollár feletti rajtja, mint a Hotel Transylvania kétszer ekkora dobbantása. Elismerve, hogy az időutazásos alapsztori azért persze a malmára hajtotta a vizet, a két órás agytekerő sokat köszönhet a jó marketingnek, a jó időzítésnek és mivel a forgalmazó igyekezett maximálisan hasznosítani az újságíróktól vett, dicsérő idézeteket, a jó kritikáknak is. Innentől kezdve már csak utóbbinak van szerepe, jobban mondva a nézői ajánlásoknak. Annak ellenére, hogy azért nem fenékig tejfel a közönség visszajelzése csak "B" CinemaScore, s ez a film ismeretében érthető, a Looper - A jövő gyilkosa elég nagy szezonális jelenséggé válhat ahhoz, hogy a továbbiakban is túlnőjön korlátain (ebbe az is beletartozik, hogy mindkét főszereplő generációját megszólítja). Ha sikerül a Forráskód mintájára folytatnia, akkor 75 millió dollárt biztosan a kasszákban tudhat majd. Sántít vagy nem, box office nyelven ez annyit tesz, Gordon-Levitt először bizonyít főszereplőként, míg Willis a RED után ismét emlékeztet rá, hogy számolni kell még vele. További fegyvertény a film számára, hogy Kínában is az amerikaihoz hasonló, vagy még nagyobb nyitányra számíthat; ilyesmire még nem nagyon volt példa, s első ízben fordul elő az is, hogy egy amerikai produkció a világpremierrel egy időben nyit a kommunista országban. Ennek oka, hogy kínai koprodukcióról van szó, ott játszódó jelenetekkel, ottani színésznővel az egyik mellékszerepben.


A Universal nemrégiben döntött úgy, hogy Pitch Perfect című vígjátékával rendhagyóan jár el. Az iskolai énekesbandákról szóló filmet az országos premiert megelőzően néhány száz, egészen pontosan 335 moziban tesztelte most a forgalmazó, méghozzá kitörő eredménnyel. 5 millió dollár felett nyitott a 17 millió dollárból készült produkció, ami 15 ezer dollárnál is magasabb átlagos mozinkénti bevételt jelent. Persze tud ez csalfa is lenni, hiszen alapvető érdeklődés minden körülmények között mutatkozott volna, így a valódi próba a következő hétvége lesz, amikor már több mint 2700 mozi vetíti az egyébként jobbára kedvező véleményekben részesített filmet.

Olyanról még nem hallottunk, hogy senki se járjon pórul ilyen mozgalmas hétvégén, s ez most sincs másképp. E axióma elszenvedője a számos címváltoztatáson átesett, ide-oda tologatott Won't Back Down, ami alig bírt ezer dolláros átlagot kisajtolni több mint 2500 moziból, vagyis hétvégi eredménye 3 millió dollár alatt ragadt. Az érdektelenség kóros: ez ugyanis idén már nem az első drámai alkotás, amire ily mértékű közöny mutatkozik, lassan-lassan végleg a tévéképernyőre űzve a "zsáner" díjakra nem pályázó darabjait. Ha folytatódik a trend, akkor egy olyan stúdió, mint a Fox, bizonyosan megunja, hogy 19 millió dolláros projekteken is képes jelentős pénzeket bukni. A PG korhatár, a fekete és fehér női nézőket is csalogatni hivatott Viola DavisMaggie Gyllenhaal páros és az aktuális társadalmi témát érintő (közoktatás) sztori mind mehet a levesbe.

VÉGSZÓ & AMI JÖN
Három, lényegében eseménytelen hét után szeptember pozitív előjellel zárulhat: a Hotel Transylvania és a Looper befoltozta a lyukakat, s eközben az eddigi legerősebb szeptember végi víkendhez járultak hozzá: a top 12 filmjeire befolyt összeg ugyanis most először haladja meg a 100 millió dollárt az év 39. hétvégéjén, de amúgy az egész hónapot tekintve is kiemelkedik. Ez mindenképpen bizalomgerjesztő egy olyan október előtt, ami szokatlanul sok izgalmas címet tartogat. Első ízben a Hotel Transylvaniával szemben hirtelenjében komoly hátrányba került Frankenweenie - Ebcsont beforr mérkőzik meg a családokért, míg a felnőtt közönséget Liam Neeson hívja ismét hadba az Elrabolva 2. premierjével. Nagyon úgy fest, a 10. hónap első hétvégéje is biztos kézzel tör rekordbevételre.

cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Frankenweenie | 2900 | $13,500,000
Pitch Perfect
| 2700 | $14,500,000
Taken 2 | 3000 | $38,000,000

A TOP 10 (hivatalos becsült adatok)

# volt
#
film hétvégi
bevétel
össz-
bevétel
1 új Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak
$43,0m $43,0m
2 új Looper - A jövő gyilkosa
$21,2m $21,2m
3 1 Az utolsó műszak
$8,0m $26,2m
4 3 Trouble with the Curve
$7,5m $23,7m
5 2 House at the End of the Street
$7,2m $22,2m
6 új Pitch Perfect
$5,2m $5,2m
7 4 Némó nyomában
$4,1m $376,2m
8 5 A Kaptár: Megtorlás
$3,0m $38,7m
9 6 The Master
$2,7m $9,6m
10 új Won't Back Down
$2,7m $2,7m

 

Kövess minket Facebookon!

Címkék

box office comedy animation sci fi bruce willis drama action adam sandler maggie gyllenhaal joseph gordon levitt viola davis rian johnson children movie 3d cinema

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr434811643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.09.30. 18:12:29

Ha jól tudom, a Looper péntekről szombatra is szebb növekedést ért el, mint amire a pénteki adatok alapján számítani lehetett volna - vagy tévedek?

Egyébként éljen-éljen! Nem lennék meglepve, ha jövő héten 30% alatti visszaesést produkálna a film: kis túlzással netszerte másról se beszélnek, csak róla.

Dean6 2012.09.30. 18:25:24

@Zalaba_Ferenc: Én a körömben negatív véleményeket hallok,meg a moziban is az emberek mintha örültek volna,hogy vége lett. Úgy néz ki,hogy Amerikában vevőbbek rá.
Ez a Pitch Perfect a Glee filmes változata,így nem meglepő a sikere.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.09.30. 18:31:42

@Dean6: Jó, hát egy ilyen film nem is nálunk lesz siker. Ez az ország (film)kulturálisan minimum 10-15 évvel el van maradva.

dipresso 2012.09.30. 19:22:54

Nálam ez a sorrend, már ami a meglepetéseket illeti (hátulról haladva):

Looper észak-amerikai kezdés (nagyon szép összeg, bár nem hiszem, hogy annyira jól fogja magát tartani, mint ami megérdemelt lenne).
Hotel Transylvania nyitás (a Sony-t marketing részről nehéz überelni, na de akkor is).
Looper kínai kezdés: az utóbbi hónapokban egyre-másra érkeztek a pazar számok, ez viszont már tényleg a pont az i-re. Mondjuk Kínában a nyugati filmek 1-2 hét után eltűnnek (emlékszik még valaki az Avataros sztorikra?), illetve nem tudom, hogy vajon mekkora rész jut el a stúdiókhoz. Azt olvastam, hogy az utóbbi években javult a helyzet (már a nyugat számára), de konkrét számokkal nem találkoztam. Valaki?

MasterTom 2012.09.30. 19:53:33

@Zalaba_Ferenc: Mennyire igaz! Hiába jöttem ki elvarázsolva, szinte néma kussban a teremből (pedig szokás szerint nem egyedül néztem), ha a mögöttem ülő ősemberek első reakciója a stáblista alatt "na ez harmatgyenge" volt.

todie2d 2012.09.30. 20:12:05

pentek, negyed 2-es eloadas, pecs. 10-en voltunk a looperen, 60+ eves bacsi, 3 30-on feluli par, egy 30-on feluli srac es mi hugommal. kifele jovet mindenki csak pozitivan nyilatkozott:)

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2012.09.30. 22:39:15

@dipresso: Én legutóbb akkor olvastam ezügyben, mikor Az éhezők viadala ottani premierjét bejelentették - és ehhez kapcsolódott egy új megállapodás, aminek értelmében a kínai állam valamicskével több pénzt enged ki a kezei közül a stúdióknak. De még ez is 25% körüli részt jelent csupán. Mindenesetre az, hogy már egy ilyen hétköznapi film, mint a Looper, is képes 24 millió dollárnak megfelelő összeggel nyitni ott, előbb-utóbb ahhoz vezet majd, hogy az amerikai piac egyenrangú partnere lesz a kínai - ehhez persze hosszabb prolongálási hajlandóság szükségeltetne a vezetés részéről. 2 milliárd ember az mégiscsak 2 milliárd ember, akiknek a mozi jelenti a legegyértelműbb szórakozást és tényleg vevők mindenre (lásd a Titanic 3D szédületes bevételeit).

K. Kálmán 2012.10.01. 09:35:00

Nem tudom, a Looper itthon mire számíthat, de egy picit a szűkös terjesztés is ront az esélyein. Ahogy a mozibemutatós bejegyzés kommentjeiben olvasható, nem sok helyen debütált a film - sajnos nálunk sem.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása