A sötét lovag: Felemelkedés harmadik hete uralja az amerikai mozikat, a premierek egyike sem tudott meglepetést okozni: Az emlékmás új változata nyári szuperprodukcióhoz mérten gyatrán nyitott, míg a Diary of a Wimpy Kid-sorozat harmadik része messze elmaradt a korábbiaktól.
A sötét lovag: Felemelkedés harmadik hete uralja az amerikai mozikat, a premierek egyike sem tudott meglepetést okozni: Az emlékmás új változata nyári szuperprodukcióhoz mérten gyatrán nyitott, míg a Diary of a Wimpy Kid-sorozat harmadik része messze elmaradt a korábbiaktól.
ÚJ FILMEK
A remake-biznisz visszafordíthatatlanul utolérte a '90-es éveket, azt az évtizedet, amelyben már mindannyian korlátozások nélkül szívhattunk magunkba a legújabb vagy kicsit késlekedő hollywoodi termékeket. A Total Recall - Az emlékmás ráadásul az évtized első felének egyik legjellegzetesebb sikere volt, Schwarzenegger viszonylag kevés nem-terminátoros 100 milliós blockbusterének egyike, amely az R korhatár ellenére vált 1990 legjobb nyitóhétvégéjét produkáló mozijává. Ha tényleg elkészül majd, az Egyenesen átnál nem fog tudni, de a Sony persze most még háríthat: Az emlékmás (Total Recall; hazai bemutató: augusztus 16.) sokkal inkább Philip K. Dick novellájának új adaptációja, semmint direkt újraalkotása Paul Verhoeven sajátos tripjének. Igazat is lehet adni nekik: valójában kevés azonosságot lehet felfedezni a trailerek alapján (sehol egy válás, sehol egy Mars). A forgatókönyvíró páros inkább a Különvélemény futurisztikus látványvilága és akciószekvenciái alapján vázolhatták ezt az ambiciózus(?) sci-fit, s éppen az lett belőle, ami általában nem működik, ha nagy tömegben kell becsalogatnia a nézőket: egy sztárerő és valódi megkülönböztető jelleg nélküli trükkparádé, amelyből nem sikerült az izgalmak és a megfejtenivaló ígéretét célba juttatni – és persze az sem segített, hogy nem 3D-ben került fel a több mint 3600 mozi műsorára a produkció. Az elvárások a filmmel szemben a fentebbiek szem előtt tartásával születtek, de nem voltak méltók egy 125 millió dolláros (az elmúlt hónapokban még 200 millió fölé szóló értesülések keringtek) projekthez, alig 20 és legfeljebb 30 millió dollár közé lőve be azokat. És valóban, Az emlékmásra 26 millió dollár értékben váltottak jegyet az amerikaiak, ami hajszállal több, mint amit az eredeti verzió keresett huszonkét évvel ezelőtt; ma persze az csaknem 50 milliót jelentene, és nagyjából ilyesminek kellene most is ott szerepelnie a film címe mellett a listán ahhoz, hogy a Sony eldicsekedhessen vele, milyen jó döntés is volt egy sikerfilmet megújítani a sikertényezők nélkül. Az emlékmás meglehetősen gyenge kritikai fogadtatásban részesült, szóval nem maradt adu a kezében, amit kijátszhatna az elkövetkezendő hetekben. 70-75 millió dollár innen már eredmény; Len Wiseman mehet vissza nejével együtt Underworldöt rendezni, Colin Farrellt pedig újabb nyolc évig nélkülözik majd a nagy költségvetésű filmekben.
Az Egy ropi naplója című könyv és folytatásai az ábra szerint rendkívül népszerűek a tengerentúlon, de talán nálunk sem annyira érdektelenek, hogy ne lehetett volna tenni egy próbát a mozipremierrel. Fene tudja. Az biztos, hogy a Fox hazai pályán szépen termelt velük: az első rész 2010-ben 15 millió dollárra hozott 64 milliót, a második egy évvel később 21 millióra 52-őt, s újabb év elteltével a harmadik, azaz a Diary of a Wimpy Kid: Dog Days hivatott folytatni ezt a sorozatot, ami csak hellyel-közzel sikerült. A 22 millió dollárból készült gyerekfilm most csak alig 15 milliót szedett össze elég magas, 3300 feletti moziszám mellett. Nem lehet azt mondani, váratlan fordulat ez a megtorpanás: zsinórban harmadik éve kell ugyanannak a tematikának szakítania, és családi moziknál a harmadik részek ritkán képesek tartani az iramot. Ez már régen is így volt, elég csak A karate kölyök III.-ra vagy a Nicsak, ki beszél most!-ra gondolni, a közelmúltban pedig a Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja botladozott. A gyors tempót jelen esetben egyébként nem csak a pillanatnyi népszerűség diktálja: a szereplők és a célközönség is rohamosan nő ki az ideális életkorból. A szerényebb nyitány után is elvárható még egy 40 millió dollár körüli végeredmény, ami még mindig nyomós érv a folytatáshoz – elvégre, további három könyv vár megfilmesítésre...
KORÁBBI FILMEK
Hasonlatosan elődjéhez, A sötét lovag: Felemelkedést is nehéz kirobbantani a toplista éléről. Harmadik hete vezet a Warner filmje, ezúttal 36 millió dollárral, ami mindenképpen mérsékeltebb visszaesést takar, mint a múltkori. A film újabb aranyával Az éhezők viadalához és a Bosszúállókhoz csatlakozik, mint az esztendő legalább három víkendjét uraló cím, és csatlakozni fog hozzájuk a 400 millió feletti bevételt illetően is, legkésőbb két hét múlva. A következő menetben viszont bizonyosan be kell dobnia a törülközőt, így A sötét lovag négyszeri győzelmét nem tudja majd megismételni. Annyi baj legyen.
Mérföldköveket illetően a Ted átlépte a 200 millió dolláros határt, s ez bizony lehengerlő teljesítmény az 50 milliós vígjátéktól; a műfaj korhatáros darabjai közül korábban csak a Másnaposok és folytatása, illetve az Ünneprontók ünnepe hajtotta végre ezt a bravúrt. A csodálatos Pókember ezalatt átverekedte magát a 250 millión; sok babér már nem terem a hálószövőnek, a folytatás box office-a pedig majd dönt arról, hogy tulajdonképpen milyennek is ítélték az amerikai nézők a felújított szuperhőst.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
A két belépő erőtlen szereplése nem tett jót az összforgalomnak; most már második hete júliushoz méltatlan számok születtek a nagy képet nézve, tavaly ilyenkor a top 10 messze magasabb összeget jegyzett a mostani alig több mint 110 milliónál. Szerencsére a folytatásban akad elég ígéretes cím: szerdán érkezik az Amit még mindig tudni akarsz a szexről című vígjáték, amelynek meglehetősen alacsonyra belőtt becsült moziszáma valószínűleg nem enged meg egy A segítség-szerű szereplést, de a Julie és Julia - Két nő, egy recept nyomába még könnyen szegődhet. Két nappal később bemutatkozik az új Bourne: A Bourne-hagyaték a franchise tranzícióját kísérli meg; sok múlik a kedvező fogadtatáson, ami 40 millióhoz közeli nyitányt jelent. A korhatáros vígjátékokból sem fogytak még ki a stúdiók: a The Campaignben Will FerreLL és Zach Galifianakis feszül egymásnak a képviselőválasztáson.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés (péntek-vasárnap)
The Bourne Legacy | 3600 | $37,500,000
The Campaign | 3250 | $33,000,000
Hope Springs | 2200 | $19,000,000
Nitro Circus: The Movie 3D | 800 | $1,500,000
A TOP 10
(# (múlt heti #) | cím | hétvégi bev./összbev.)
01. (1) The Dark Knight Rises ($36.4m/$354.6m)
02. (ú) Total Recall ($26.0m/$26.0m)
03. (ú) Diary of a Wimpy Kid: Dog Days ($14.7m/$14.7m)
04. (2) Ice Age: Continental Drift ($8.4m/$131.9m)
05. (3) The Watch ($6.4m/$25.4m)
06. (5) Ted ($5.5m/$203.4m)
07. (4) Step Up Revolution ($5.3m/$23.1m)
08. (6) The Amazing Spider-Man ($4.3m/250.6m)
09. (7) Brave ($2.9m/$223.3m)
10. (8) Magic Mike ($1.4m/$110.9m)
(hivatalos becsült adatok)
E HÉTVÉGE KORÁBBAN
2011 | 2010 | 2009 | 2008
Kövess minket Facebookon!