aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a sötét lovag [the dark knight] (2008) Coriolanus
2012. július 21. 11:40:24

Kategória: 26 komment

Az történt, hogy négy évvel ezelőtt, egy bizonyos nyári napon, miután felkapcsolták a villanyt a veszprémi Cinema City egyik termében, én szótlanul meneteltem a kijáratig, odakint leültem egy padra, és képtelen voltam megszólalni vagy negyed óráig.

Katarzis.

Tim Burton 1989-es Batmanje első élményeim egyike volt: a rongyosra nézett VHS-szalagok, a tengeren túli rokonoktól érkező játékfigurák és a Superman & Batman képregények által kikövezett gyermekkorom rajongása visszatért, hogy felnőtt önmagam igényeit kielégítve söpörjön el mindent az útból. Megint. Schumacher kivéreztette, Nolan feltámasztotta, lerángatta a földre, meghempergette a porban, mélységet adott neki, és bár a harmadik rész magyar premieréig még hátra van néhány nap, jó eséllyel elkészítette minden idők eddigi legjobb képregényfilm trilógiáját. Már mindenki a fináléra kíváncsi, rekordokat vár, kritikákat olvasgat, elborzad a premiert övező tragédiától; az egész világ ismét a Sötét Lovagra figyel. Én most viszont azt idézem fel, hogy mi történt négy éve.

Az történt, hogy négy évvel ezelőtt, egy bizonyos nyári napon, miután felkapcsolták a villanyt a veszprémi Cinema City egyik termében, én szótlanul meneteltem a kijáratig, odakint leültem egy padra, és képtelen voltam megszólalni vagy negyed óráig.

Katarzis.

Tim Burton 1989-es Batmanje első élményeim egyike volt: a rongyosra nézett VHS-szalagok, a tengeren túli rokonoktól érkező játékfigurák és a Superman & Batman képregények által kikövezett gyermekkorom rajongása visszatért, hogy felnőtt önmagam igényeit kielégítve söpörjön el mindent az útból. Megint. Schumacher kivéreztette, Nolan feltámasztotta, lerángatta a földre, meghempergette a porban, mélységet adott neki, és bár a harmadik rész magyar premieréig még hátra van néhány nap, jó eséllyel elkészítette minden idők eddigi legjobb képregényfilm trilógiáját. Már mindenki a fináléra kíváncsi, rekordokat vár, kritikákat olvasgat, elborzad a premiert övező tragédiától; az egész világ ismét a Sötét Lovagra figyel. Én most viszont azt idézem fel, hogy mi történt négy éve.

Christopher Nolan, miután a lehető legrealisztikusabb módon, mégis meseszerű elemekkel tarkított, apró gyermekbetegségektől szenvedő filmjében elmesélte, hogy lett Bruce Wayne a Sötét Lovag, úgy döntött, fókuszt és szemléletet vált. A Memento és az Insomnia után már elismert, de még kezdőként kezelt rendező a Batman Begins és a The Prestige sikerét követő elismerésén olyan dolgot vásárolt, amit más rendezők hajlamosak feláldozni a pénzügyi sikerek oltárán: tiszteletet. Nolannek senki nem parancsol, a The Dark Knight, az Inception és a bemutatás előtt álló The Dark Knight Rises ékes bizonyítékai ennek; a rendező az utolsó pontig szabad kezet kap. Nem hisz a 3D-ben, ezért a Warner Bros. legnagyobb aranytojást tojó tyúkját 2D-ben ereszti moziba; hisz viszont az IMAX-technológiában, ezért méregdrága kamerákkal forgatja filmjei egyes jeleneteit, s ezt a stúdió szó nélkül tűr annak ellnére, hogy eddig egyszer sem sikerült ugyanannyi kamerát visszaszolgáltatnia, mint amennyivel útnak indult. Nolan azt csinál, amit akar, és ezt kevés felkapott rendező mondhatja el magáról. Ehhez pedig kellett a The Dark Knight. A példátlan reklámkampány, az ötletes vírusmarketing, a mozikat elárasztó tömegek, a kritikai, rajongói és bevételi oldalról érkező pozitív visszajelzések. Ezt pedig nem a szél hordta össze.

Bár a Batman Begins, ahogy azt AE is megállapította, közel tökéletes film, találtam benne néhány olyan zavaró tényezőt, melyek minduntalan azt az érzést keltik bennem, hogy a forgatás idején még rövid volt az a bizonyos póráz. A folytatásban ábrázolt környezet sokkal inkább Nolan világa, ezúttal nincs szó évszázadok óta működő, önbíráskodó ligákról, teljes városokat romba dönteni kívánó őrültekről, és ezúttal egy ló sem jelenik meg a város közepén - csak úgy. Van helyette egy már ismert, kész karakter, aki szembetalálja magát egy önmagát a káosz ügynökeként definiáló őrülttel, a fókusz azonban kettejük macska-egér játéka helyett egy harmadik személyre kerül. Harvey Dent, Gotham Fehér Lovagja, az új ügyész, aki elődeivel ellentétben szembe megy bárkivel, hogy igazságot szolgáltasson, törvényes keretek között, vállalva arcát. Ő az, akire Bruce Wayne várt, hogy jelmezét szögre akasztva, Rachellel az oldalán elsétálhasson a naplementébe.

A történet ezen pontján kerül a képbe Joker, az önmagára autókat kergető kutyaként tekintő megszállott, hogy a jók közül is a legjobbat rántsa magával a mélybe, ezzel bizonyítva a két oldal közti labilitást. A Batman, Dent és Gordon alkotta triumvirátus alaposan megsínyli Joker játékát, miközben ő grammra kimért káoszt hirdet, mindenkinél ügyesebben olvas a sorok között, úgy keveri a lapokat, hogy senki nem látja át, de ő már két lépéssel mindenki előtt jár. (Például egyáltalán ne légy biztos abban, hogy az amúgy meglehetősen meredek kompjelenetben valóban a másik hajóhoz tartozó detonátorok voltak a delikvenseknél…) Egyedül Batmannel szemben őszinte, a legendássá érett kihallgatási jelenetben, és a fináléban is kertelés nélkül vall színt, előbb szembesítve nemezisét annak végtelenül kiszolgáltatott helyzetével, majd lerántva a leplet ördögi tervéről, ami addigra már be is teljesült. Joker győz, minden fronton, a Fehér Lovag elbukik, a Batmanből pedig üldözött és számkivetett lesz: megszületik a Sötét Lovag.

Akárcsak Lucas vagy Tolkien fő műveiben, Nolan trilógiája esetében is a középső rész a bánat, a ború, a csalódás és bukás kemencéjében sült. Az első képkockától magával ragadó feszült atmoszféra egy pillanatra sem veszi le kezeit a torokról, Zimmer és Howard zenéi, Pfister hidegen gyönyörű képei nem engedik elfelejtened, hogy ez most nem olyan film, amilyenhez ezekben a hónapokban szoktál. Semmi nem zökkent ki, a régi karakterek meggyőző magabiztossággal, az újak elsöprő lendülettel vannak jelen, Eckhart átalakulása meggyőző, akár egy veterán színészlegenda jutalomjátéka, és senki nem gondolhatja komolyan, hogy Ledger csak tragikus halála okán kapott ennyi elismerést. (Felülmúlhatatlan játékát az első kritikák szerint a mindhiába zseniális Tom Hardy már meg is sínylette.) Tovább megyek; Nolan még az akciójeleneteket is képes volt az előző rész kissé esetlen kapkodásától gyakorlatilag tökély közeli állapotba fejleszteni. A The Dark Knight olyan, akár egy hibátlan egyenlet, amelybe valami csoda folytán mégis szorult rengeteg szív, ez pedig nem más, mint a tökéletes film elegye. Egy igazi midcult képregényfilm.

Akkor hol a hiba? Ha akarod, sehol. De könnyen lehet, hogy hozzám hasonlóan te sem tudsz átlendülni azon, hogy Bruce Wayne ezúttal nem tart sehova. Batman ugyan kalandos utat jár be, és rengeteg kérdőjelet hagy maga után, de alteregója csak mellékszerephez jut, a Batman Begins után pedig erre számítottam a legkevésbé. Annyi viszont bizonyos, hogy a záró epizód visszatér az alapokhoz, bezárja a kört, és mindezt a hírek szerint az első rész szellemiségében teszi. A gonosz célja látszólag ismét a város elpusztítása, sőt, még az Árnyak Ligája is képbe kerül valahogy, az pedig, hogy az előttünk álló 165 perc elsősorban Bruce Wayne kálváriája lesz, nem lehet kérdés. Hiszen, ha belegondolsz, ez az ember üresebbé lett, mint azt legmerészebb rémálmaiban elképzelte. Csak éjszakai énje, és a Rachellel való boldog élet reménye vitte előre az úton, és egy csapásra elveszített mindent. Mi lesz a motiváció, ami visszahozza, ami felemeli? Mi vihet előre valakit, akinek semmije nincs? Vajon amikor ennyi bukás után újra elesik, emlékezni fog-e még, miért is esünk el? Néhány nap múlva mindenre választ kapunk; lezárul egy korszak, amit nem csak képregényfanatikusok, de a filmművészet elkötelezett hívei is magukénak érezhetnek.

Kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

kritika comics batman the dark knight heath ledger christian bale morgan freeman michael caine christopher nolan superhero hans zimmer gary oldman maggie gyllenhaal dc comics coriolanus the dark knight rises 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr324769727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2012.07.21. 11:53:26

Jó stuff: egyszerre érzelmes és elemző. És nem csak a film, hanem a fenti írás is, ellenben két észrevételem lenne. 1. "ezúttal nincs szó [...] teljes városokat romba dönteni kívánó őrültekről" Hát a Joker az smafu? Nem ő az, aki az egész világot fel akarja égetni? 2. "Bruce Wayne ezúttal nem tart sehova" Lehet, hogy Wayne és alteregója ezúttal marginálisabb figura (fenntartom, hogy a TDK központi figurája Harvey Dent, és az ő átalakulása, amely kissé ingatag csúcspontba torkollik), de hogy ne tartana sehová? A "normálissá válás", a megtisztulás felé evez öles mozdulatokkal (mert hát ebben az univerzumban egyáltalán nem cool dolog szuperhősnek lenni), de ehelyett tragikus módon bemocskolódik. No de pár nap, és jön a rehab.

Ismeretlen_122737 2012.07.21. 11:58:21

Tényleg nagyon jó írás, és értem, mit ért Coriolanus az alatt, hogy Bruce Wayne nem tart sehova. Én úgy fogalmaznék, hogy a Sötét lovagban mintha Bruce egy teljesen lemaradt, kábé "naiv" ember lett volna. A Sötét lovagban Batman a teljesen őszinte karakter, Bruce pedig mintha csak valami árnyék lenne, én így érzem. Ez nem hiba, nem erény, hanem egy állapot, ami szerintem elég érdekes. Az biztos, hogy a TDKR-ben nagyon is Bruce-on van a hangsúly, szóval valószínűleg itt ismét ilyen Batman-Bruce 50-50%-ban lesz átérezhető a karakter, vagy akár el is billenhet Bruce felé. De azt én is úgy érzem, hogy a Sötét lovagban ez az arány a lehető legjobban Batman felé billen el (még úgy is, hogy Batman is csak rohan a dolgok után).

Ismeretlen_122737 2012.07.21. 11:59:28

Az pedig külön öröm, hogy itt egy "szuperhős" film, ahol ilyen szinten lehet gondolkodni a karakterekről :D Őszintén megmondom, ilyen beszélgetéseket elég ritkán hallok más, hasonló műfajú filmek kapcsán.

Ismeretlen_97684 2012.07.21. 12:26:46

Nolan stílusa ebben a filmben egészen földbedöngölős, lenyűgöző, hatásos. Imádom. Azt már nem, hogy a stílus minden mást háttérbe szorít. Egy film akkor jó, ha a figurák hoznak döntéseket, ők generálják a cselekményt. Ez itt nincs így (az Eredetben pedig triplán nincs). Nem belső logika diktálja a történéseket, nem is a figurákból fakadnak, hanem az írói önkény kényszeríti helyzetekbe a karaktereket (ld. Prometheus). Megcsinált film, tervezőasztalon készült film, lélek és humánum nélkül. Nem emberek küzdelme ez, hanem világnézeteké, eszméké, semmi közünk nincs hozzá. Kár, hogy ez így van, mert ha emellé a tényleg briliáns stílus mellé emberi lépték társulna, akkor mesterműről beszélhetnénk.

Kóczy · http://http.//koczy2.wordpress.com 2012.07.21. 12:41:19

"Annyi viszont bizonyos, hogy a záró epizód visszatér az alapokhoz, bezárja a kört, és mindezt a hírek szerint az első rész szellemiségében teszi." Tegnap délelőtt megnéztem, és abszolút így éreztem én is. A TDK szerintem sokkal inkább szólt Joker-ről és Harvey Dent-ről, mint Bruce Wayne-ről. A Begins és a TDKR esetében viszont abszolút ő van a középpontban.

Ismeretlen_714493 2012.07.21. 13:15:43

Kiváló írás, a film pedig számomra egy mestermű és nem érzem negatívumnak a tervrajzjelleget.. Háromszor néztem meg moziban, de kisképernyőn újranézve se tudtam szabadulni a hatása alól. Történet, stílus, atmoszféra, zene, akciók,, színészi teljesítmények, mind-mind a helyükön vannak. Míg a Begins számomra egy darkos, tökéletesen megcsinált szuperhősmozi volt, ez azért emelkedik ki számomra mert itt már Nolan a lehető legmerészebb módon feszegeti a zsáner határait. Kíváncsi vagyok, vajon milyen lapot fog húzni rá a TDKR-el.

jjncaa · http://bowl.hu/ 2012.07.21. 14:51:11

#3: ott a pont. Bár nálam a Watchmen (a képregény és a film egyaránt) a numero uno, a Batman tényleg annyira üdítő kivétel kategóriájában, hogy minden dicséretet megérdemel Azt viszont szomorúan (?) konstatálom, hogy én sose voltam képes annyira beleélni magam egy filmbe, hogy utána percekig szótlan maradjak, pedig Bergmantól Kubrickon át mondjuk Kaufmanig elég nagy szeletet elfogyasztottam már az "egyetemes" filmtörténetből :)

EdBoyWW 2012.07.21. 15:14:42

Lehet itt különféle léptékekről, meg tervezőasztalon, grammra kimért, üres, lélektelen profizmusról mélázni, de hadd szólaljon meg az a véglet is, aki Coriolanussal ért egyet. Mindenben. A padon ülős jelenetig, ami ugyanígy megtörtént volna, ha nem társaságban vagyok. Egy különbséggel: Nálam 10 pont.

Ficus Cucis 2012.07.21. 16:50:17

"....autókat kergető kutyaként..." hogy én hányszor meghallgattam a Like a dog chasing cars-t, elmondani nem tudom :) bolond volt ez nolan, hogy egy jelenetet nem bírt rákomponálni erre a csodára, csak aláfestésnek használta több helyen is, pedig ez jelenkorunk volt egyszer egy vadnyugat-főtémája, esküszöm

DCIJB 2012.07.21. 17:47:03

Batman Begins 9/10 The Dark Knight 8/10 The Dark Knight Rises 9/10 A középső film szerintem egyértelműen a trilógia leggyengébb darabja.

Ismeretlen_551562 2012.07.21. 19:51:55

Én nem nagyon tudnék választani az eddigi két Batman film közül (talán majd a befejező rész segít). Az első rész emocionálisan erősebb, plusz "képregényesebb", de a remegő kamerás akciók és a második félidő hagyományosabb (kiszámíthatóbb) történetfolyama ront az összképen, a TDK viszont komplexebb, grandiózusabb a filmtörténet egyik legjobb gonoszával, ugyanakkor maga címszereplő háttérbe szorul, és itt-ott a grandiózusság is árt a nagy egésznek.

Juraviel.Ihuan.Bedvin 2012.07.21. 23:56:55

@Coriolanus(-Dealer) Valóban a film végső zárszava, hogy hiába titkolják el Harvey Dent bukását, Gordon és Batman végig tudják: Joker eredeti terve, hogy bebizonyítsa, a legfényesebb lovag is aláhullhat, sikerült. A híressé vált kihallgatási jelenetben sajnálatos módon Jokernek van igaza, mind az emberek hozzáállását, mind Batman megítélését figyelembe véve. Joker zseniális módon rájött arra, hogy a nemezisében is van indulat, de azt képes kontrollálni és nem hagyja, hogy a végső ítélőképességét befolyásolja. Ez az indulat javarészt a múlt és a boldogabb életre való kilátás különös keveréke, ami a Wayne lelkét eszi és rágja, azonban ahhoz, hogy ez felszínre kerüljön, létre kellett hoznia egy másik ént, a Denevérembert. Egyetértek veled, épp ez Wayne karakterének tragédiája: azzal, hogy létrehozta a Sötét Lovagot, elsorvasztotta Waynet és a fájdalmát használja fel akaraterőnek. Joker ezt felismerte, épp ezért tudta irányítani az eseményeket, mert meglátta, hogy ez az indulat mozgatja, és a legvégsőkig el fog menni, csak arra figyelve, hogy szembemenjen azzal, amit káoszként a városra szabadít. Ezért mondja neki, hogy őt tényleg nem lehet megingatni, mert kitart önmaga mellett. Viszont a legtöbb emberben nincs meg ez belső a erő és a morális és lelki iránytű. Nem mindenki képes megfelelő mederben tartani az indulatait és valóban elég egy apró lökés ahhoz, hogy elinduljon az őrület útján. A történet iróniája, hogy Dent végül úgysem győzhetett volna, az ellenfelei legvégül úgyis végeztek volna vele vagy a kedvesével. Éppen Joker ismerte fel, a városnak, aki tele van csalással és képmutatással, nem egy nyílt lapokkal játszó megmentőre van szüksége, hanem egy Sötét Lovagra. Ez rendíthetetlen erőre. Az már más kérdés, hogy az eszközei, a nézőpontja, amivel ezt megteremtette, már kétesek, viszont ő hozta létre annak lehetőségét, hogy a várost Batman majdan megmenthesse. Még akkor is, ha Joker győzött, és a Fehér Lovag elbukott. Ez volt az ár. És Rachel. Ahogy arra Alfred figyelmeztette már a film elején, fel kell ismernie a korlátait, majd azt elfogadni és az árat is, amiért ezért "fizetnie" kell. ÉS ennek legvégső érméje Wayne háttérbe szorulása. Ő nem tudná megtenni mindezt, csak a "hasadt" személyiség másik oldala. Át kell mennie a tűzön és a szenvedésen. Remélhetőleg a TDKR pedig arról szól, hogyan születhet újjá Wayne személyisége.

Ismeretlen_233610 2012.07.22. 11:29:07

1: Van alapja az első kérdésnek, mert Joker tényleg fel akarja égetni a világot, de ott van az a bizonyos "just". Nála ez nem cél, legalábbis az én olvasatomban, hanem egy eszköz, vagy akár egy járulékos kár, hogy miközben játssza a játékait, és keveri a lapokat, mindent feléget maga körül, mert az vicces. Ellenben az Árnyak Ligája azért akarja felégetni a várost, mert fel KELL égetnie, egy nagyobb jó érdekében. (Itt már nézőpont kérdése, hogy technikailag egy nemes cél vezérli őket, amibe persze bele lehet, és bele is kell kötni.) Hogy Bruce Wayne nem tart sehova, azzal épp tegnap este volt egy beszélgetésünk bátyámmal, és igazából ott fogalmazódott meg bennem, hogy mire is értem ezt; Rachel halálára. Egyetértettünk abban, hogy a kissé valóban gyenge lábakon álló finálé helyett/mellett érdemes lett volna ott szánni egy kis időt Bruce Waynere, aki tényleges megéli a szülei halála óta történt legnagyobb veszteségét, aminek legalább akkora fordulópontnak kellett volna lennie, mint a kiheverhetetlen gyermeki tragédiának, ehelyett gyakorlatilag nem kapunk belőle semmit. És amit talán érdemes lett volna beleírnom a kritikába is; nálam Bruce Wayne és Batman nagyon nem egy karakter, tehát attól, hogy utóbbival millió dolog történik és óriási utat jár be, attól előbbivel még nem feltétlenül történik meg mindez. (Amivel a leginkább alá szoktam ezt támasztani, az az a két jelenet, amikor Batman Rachellel és Luciusszal vált pár szót kettesben, és ugyanaz a gégerákos hang jön ki belőle. Bátyám első gondolata szerint azért van, mert a ruha ezt technikailag megoldja, de szerintem ezt Wayne generálja, és mivel még azok előtt is így beszél, akik ismerik, ki is valójában, az én szememben a két figura nem is lehetne különállóbb, egyéni karakter.)

Ismeretlen_122737 2012.07.22. 11:53:30

13: érdekes, a napokban olvastam, asszem Gary Oldman vagy Tom Hardy mondta, hogy Bale még a forgatási szünetekben is így beszél (feltéve, hogy két Batmanes jelenet között vannak), annyira benne van a karakterben, meg annyira átáll erre a hangja ilyenkor :D Én mondjuk imádom a hangját, főleg a Sötét lovagban, de ebbe ne menjünk bele; ez kábé olyan kaliberű vita szokott lenni, mint a Prometheusos szájcsaták :D Szerintem Rachel halálának következményét a TDKR-ben fogjuk igazán megkapni.

Ismeretlen_114132 2012.07.22. 12:29:32

Muszáj volt újranéznem a filmet (Blu-ray, DTS hang), hogy felkészülve üljek majd be a folytatásra. Nagyon tetszett ez a kritika, maximálisan egyetértek vele. Különösen, hogy jól rávilágít a TDK talán egyetlen "hibájára", arra, hogy Wayne karaktere némiképp bizony háttérbe szorul ebben a filmben. Mert még ha tart is valahová (többek szerint), motivációja akkor is szinte minimális: éjszaka túlélni Batman-ként, nappal elviselni az életet Bruce Wayne-ként. Nem cselekszik igazán, inkább csak sodródik. Civil élete elől az éjszakába menekül, de egyben utálja is azt, hisz míg nem akasztja szögre a jelmezt, nem lehet övé a szeretett nő. Furcsa kettősség ez. Épp ezért egyfajta megváltás neki Harvey Dent feltűnése. A fehér lovagé, aki átveheti az igazságosztó szerepet, aki szükségtelenné teszi Batman-t, aki egy minimális esélyt adhat Wayne-k, hogy normális életet éljen. És ezek után - hőshöz egyáltalán nem méltó módon - erre tesz fel mindent! A kettős életből fakadó fojtogató meghasonulásnak és az abból fakadó bénító tanácstalanságának feloldását egy másik embertől várja?! Könnyebb számára úgy letenni a gúnyát, hogy "nincs rám szükség, majd valaki más elvégzi helyettem a piszkos munkát"? Nincs gond Wayne motivációival, ám a céljai elérésnek érdekében véghez vitt cselekedetei bizony megkérdőjelezhetőek. De Rachel halála és Dent megnyomorodása után Ő maga is felismeri ezt. Hogy önző volt: "Alfréd! Én okoztam ezt? Azt hittem jót teszek. De gyilkos lettem" illetve "Nem. Gotham-nek igazi hős kell. És én hagytam, hogy az a pszichopata félholttá nyomorítsa." Végső soron ez Wayne tragédiája. A könnyebb út választása a helyes út helyett tragédiához vezet, és ahelyett hogy megkapná, végképp elveszíti a szeretett nőt. És ennek a csapásnak kiszámíthatatlan következményei lehetnek: vagy még mélyebbre lökik Wayne lelkét, és még jobban elnyeli azt a Sötét Lovag. Vagy pedig kimozdítva ebből a passzív, tétlen állapotból épp hogy megmenti, felemeli őt. Kíváncsian várom a folytatást...

Ismeretlen_166251 2012.07.22. 15:09:01

@13,15: Jobban belegondolva Joker is rájött, hogy kit fog megmenteni, amikor választania kell Harvey és Rachel között. Ahogy fentebb is írtam, Joker megértette Batman természetét, míg Batman nem értette meg az övét. Coriolanusnak fejtettem ki annak idején -amikor még Dealer volt :D-, hogy Batman túl erkölcsös ahhoz, hogy megértse a káosz természetét. Alfred már találkozott ezzel az erővel, és tudta is ellenszerét: felégetett mindent. Szerintem a komornyik két okból nem adta oda a levelet és ez nem feltétlen volt tudatos: egyrészt ez kellett ahhoz, hogy legyőzhesse a káoszt és valóban Sötét Lovaggá válhasson (emlékezzen mindenki, hogy Alfred már a film elején elhívta a figyelmét a denevéremberség árára, illetve a korlátok felismerésének szükségességére), másrészt ezzel elkerülte, hogy Wayne teljesen összeomoljon (az a jelenet hidegrázós, mikor még a "jelmezében" ül a sokk hatása alatt). Batman-Wayne nem látta ezt, ezért elveszített mindent: a szerelmét és az "eszközt", hogy normális élete legyen, még akkor is, ha Rachel kéri, hogy nem ő legyen az egyetlen esélye, hogy ezt elérje. Aki azt mondja, nincs érzelem ebben a filmben, az nem tudom mit nézett. Egyszerűen zseniálisan adagolja a film, mind Batman, mind Dent, mind Gordon részéről. Nálam benne van a "TOP10 legjobb jelenetek" között a végső beszélgetés hármójuk között Rachel halálának helyszínén. Meg kellett fizetnie az árát a céljaiért és ez az ár időlegesen Wayne "elsorvadása". __________________ Közben meglett a usernév/jelszó! :D

Ismeretlen_114132 2012.07.22. 16:42:31

@16. "Meg kellett fizetnie az árát a céljaiért és ez az ár időlegesen Wayne "elsorvadása"." - ezt így nagyon jól megfogalmaztad! :)

Ismeretlen_139112 2012.07.24. 01:04:09

12+: Ezek nagyon jó meglátások :) Nekem a kihallgatós jelenetben még az is nagyon tetszett, ahogy Joker megtalálta és kihasználta Batman gyengéjét: hogy minden fizikai ereje és elszántsága ellenére teljesen tehetetlen egy ilyen ellenféllel szemben, mert őt nincs mivel fenyegetnie, és így manipulálhatóvá válik. Ledger játékát dícsérték már eleget, de szerintem Bale is zseniálisan adja elő - főleg úgy, hogy a fél arca sem látszik - ahogy a kezdetben magabiztos Batman alól egy pillanat alatt kirántják a talajt és úrrá lesz rajta a kétsétbeesés. Ezáltal pedig teljesül az is, amit a Joker követel, hogy az egyetlen szabályát szegje meg - hogy ne öljön - hiszen egyedül neki van esélye időben odaérni a két túsz egyikéhez; és így kényszerűen ugyan, de mégiscsak ő ítéli halálra a másikat. Ráadásul kettős a diadal, hiszen - ahogy azt pontosna megsejtette - Batman önzővé válik és Dentet ítéli halálra, de a csere miatt mégis Rachel halálát okozza közvetlen módon (és ráadásnak aztán Dent is meghal, ami már csak ráadás a Jokernek). Az meg aztán már csak hab a tortán, ahogy ezt az egészet Nolan tálalja, ahogy Batmannel együtt a néző is hitetlenkedve szembesül a dilemmával és hosszú másodpercekig tart, amíg teljesen felfogja a helyzet súlyát. Plusz a végső Dent-Gordon-Batman konfrontációnál is amolyan ráadás az, hogy itt derül fény az igazság három nagyon különböző bajnokának titkos szövetségére, amit szándékosan nem mutatott meg a filmben Nolan. Ezt is pont a megfelelő pillanatban tudja meg a néző, sokkal érdekesebb így a történet hogy csak utólag derül ki hogy hát ezek végig összejátszottak. Szóval ezek azok a pillanatok, amikben a Dark Knight szerintem egyértelműen felülmúlta a Beginst, minden - jogos - gyengesége ellenére, és amiért számomra a moziban mégiscsak erősebb élmény volt. Kevés olyan filmet látok sajnos, ami ennyire mellbe tudna vágni. Bár ebben részben az egyre többet megmutató marketing is hibás persze, meg nyilván nem kell minden filmnek az erős csúcspontokat vadásznia, lehet lassan is lehengerelni :) de a képregényfeldolgozások közül ezzel a pár jelenettel magasan kiemelkedett ez a film, és nehéz elképzelni hogy mikor lesz megint ilyen. (A Watchmennek lett volna talán-talán esélye erre, és a Dr. Manhattan montázs egész közel is járt hozzá, főleg azzal a zenével és Crudup zseniális hangjával - de részben a megvalósítás, részben a sztori előzetes ismerete miatt végül nem jött össze neki...)

Ismeretlen_139112 2012.07.24. 01:04:59

Hm, szóismétlés rulez...

Ismeretlen_62806 2012.07.24. 03:06:08

Érdekes, hogy mindenki az érzelem-ridegség vonalra hegyezi ki a vitát. Csak engem zavar mocskosul, hogy a TDK forgatókönyve a hatásvadászat érdekében olyan lyukas, mint az ementáli sajt? Az elején honnan tudja Joker, hogy mikor/hova jön a busz? Mi értelme a füstgránátnak William Fichtner szájában? Miért van egy egész sornyi iskolabusz (egy jól elhelyezett egy busznyi kihagyással) a bank mellett? Hova a jó rákos életbe tűnik Joker - és miért nem öli meg Dentet - az estélyről, miután elérte, hogy Batman kiugorjon az ablakon?! Később honnan tudja Joker, melyik utcára fordulnak majd fel, és ott milyen magasan jön a helikopter? A gyászmenetnél honnan tudta másodpercre pontosan, mikor lesz ott Batman az ablaknál? Hogy tudja másodpercre pontosan kiszámítani, hogy Batman elérje az egyik túszt, de a másikat pont ne tudják megmenteni a rendőrök? És akkor még ott vannak azok a botrányosan lusta forgatókönyvírói megoldások, mint Dent röhejes motivációja a film második felében (Joker, megölted a csajomat, de rád nem haragszom ezért, csak a többiekre, akik nem akadályozták ezt meg!), a már említett szonár-svájcibicska vagy a "mindenképp mondjuk ki a film címét" zárómonológ. Ez utóbbit még meg lehet magyarázni a képregényes hatásokkal, de az összes többi csak szimplán szörnyű írói munka. Véleményem szerint a második rész (10/7) a közelébe sem ér a zseniális Beginsnek (10/9).

Ismeretlen_62806 2012.07.24. 03:06:42

18: "Plusz a végső Dent-Gordon-Batman konfrontációnál is amolyan ráadás az, hogy itt derül fény az igazság három nagyon különböző bajnokának titkos szövetségére, amit szándékosan nem mutatott meg a filmben Nolan. Ezt is pont a megfelelő pillanatban tudja meg a néző, sokkal érdekesebb így a történet hogy csak utólag derül ki hogy hát ezek végig összejátszottak." Itt nem emlékszem csattanóra, miről is van szó?

Ismeretlen_1068 2012.07.24. 08:41:01

20: Ugyan Dent motivációi szerintem is ingatagok - továbbá a többi kérdésedet sem vitatom -, de úgy vagyok vele, hogy a fickó megkattant, minden döntését a pénzérmére tette fel (tudod, megcsinálja a szerencséjét), és az úgy hozta, hogy Jokernek élnie kell, hát nem is ölte meg.

Ismeretlen_62806 2012.07.24. 12:10:27

22: nekem sem azzal van bajom, hogy a kórházban életben hagyja, hanem hogy később egyszer sem vesz róla tudomást, nem említi meg, mint első számú felelőst, csak és kizárólag a rendőröket és a denevért hibáztatja.

Ismeretlen_1068 2012.07.24. 12:37:20

23: Nem értem, minek szónokoljon egy másik felelősről, mikor az aktuálisakat veszi elő. Mindenkit felelősnek tart, és mindenkit meg is leckéztet - kit így, kit úgy. Persze, a legdrámaibb lecke marad a legvégére, de ennek így is kell történnie, míg film a film.

Ismeretlen_1068 2012.07.24. 12:45:06

23: (Főleg úgy minek emlegesse, hogy a jelenlévők mindegyike előtt ismert Joker szerepe a képletben.)

Ismeretlen_166251 2012.07.24. 13:03:11

@daesu Az első hosszabb lélegzetvételű bekezdésednél feltett kérdéseidet majdnem minden filmmel kapcsolatban fel lehetne tenni - véleményem szerint teljesen értelmetlenül. Az amerikai filmekben túl sokszor "terem" ott a szükséges eszköz a főhős kezébe, az "épp kéznél van esete". Blockbuster-típusú filmeknél nem szoktam gondolkodni az ilyen buktatókon, gondolkodásra sarkalló filmeknek ott van az Élet fája, A szemekbe zárt titkok, az Okuribito és társaik. Szinte az összes nagyobb akciófilmnél, látványfilmnél tömegével lehetne buktatókat keresni. Vegyük pl. a "Vissza a jövőbe" harmadik részét. Amikor Marty visszautazik a western-időkbe az ötvenes évekbeli Doki segítéségével, hogyhogy nem várja a Doki nyolcvanas évekbeli "változata"? Hisz emlékeznie kellene rá, hogy ő segített neki visszamenni - és itt nincs alternatív idővonal, mint a második részben. Lehet ezeken utólag agyalni, de semmi értelme. Szerintem. Az MI4-et ízekre lehetne szedni, persze az igaz, hogy nem akarja realistának venni önmagát, mint a Nolan-széria. Dent végső pálfordulása szerintem teljesen megalapozott és jól felépített. A filmben több utalása van arra a mániába hajló hajlamára, mikor egy érmével dönt az adott helyzetről. Amikor a sikátorban a paranoid skizofrént életét az érmére teszi fel, akkor jelenik meg Batman és hívja fel a figyelmét arra, hogy ezzel az egész eddigi munkáját tönkre tehette volna. Ekkor még nem tudjuk, hogy az érme két fele azonos, Dent védekezik, hisz eleve olyan szituációt ajánlott fel, ahol Joker embere úgyis életben maradt volna - ezt csak később értjük meg. Egyébként számomra ez a párbeszéd a film egyik csúcspontja. Egyrészt itt világlik ki az az ellentmondás, hogy Batman Denttől, míg Dent Batmantől várja a város megváltását, itt derül ki, hogy felnéznek egymásra. Másrészt Denten már itt látszanak az őrület jelei (az, hogy elragadják az indulatai és az igazságért folytatott küzdelmének terhe), Eckhart döbbenetesen jól érzékelteti az ideges szemjátékával, ami ide-oda kapkod, míg Batman beszél. Abban van igazság, hogy logikai buktatónak tűnik, hogy nem a kedvese gyilkosával végez. Ám vegyük figyelembe azt is, hogy Dent csalódott Bamanben, mivel azt hitte Rachel helyett őt választotta. Gordonon pedig azt kéri számon, hogy nem ment keményen szembe a korrupcióval, hagyta, hogy idáig fajuljanak a dolgok, tetetve azt, hogy minden rendben van. Joker semmi másért nem hirdette meg a kórház-merényleteket, hogy eljusson Denthez és megadja neki a végső lökést. Még fel is ajánlja, hogy meg is ölheti. Ez a kaotikusság adja meg a már őrületbe fordul Dentnek ezt. És valahol igaza is van abban, hogy Gordon tudta kik a korruptak, akik elárulták őket. Ezért mondja Batman, hogy ők hárman együtt felelősek, ők tették ezt, ők hibáztak. Dent ingatagsága pedig csak abban áll, hogy nem látja be, hogy ő is játékszer volt, ő maga is hibázott. Alfred mondja ki az igazságot, mikor megkérdezi Waynet: azt hitte, majd mindenki életbe marad, nem lesznek sérültek, nem lesznek áldozatok? Szerintem nagyon is jól fel vannak építve a karakterek, és pont ez Nolan egyik kiválósága, legalábbis nálam így van. A magam részéről sosem fordul meg a fejemben, ha ilyen erős érzelmi háttérrel, mesteri színészi játékkal van fűszerezve a film, hogy az "épp kéznél van"-ellentmondásokon agyaljak, mert akkor sosem tundék élvezni egy filmet sem. Mondom ezt úgy, hogy általában kerülöm a tömegfilmeket.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása