aeon flux

ready for the action now, danger boy?

usa box office: back in black Takács Máté
2012. május 27. 17:42:36

Kategória: 9 komment

A Men in Black - Sötét zsaruk 3. érkeztével az egyébként még mindig elképesztő Bosszúállók uralkodásának vége szakadt. A fekete ruhások ugyan nem okoztak nagy felfordulást a Memorial Day Weekenden, de azért kielégítő számokat szültek ebben a csalódásokkal teli szezonban.

A Men in Black - Sötét zsaruk 3. érkeztével az egyébként még mindig elképesztő Bosszúállók uralkodásának vége szakadt. A fekete ruhások ugyan nem okoztak nagy felfordulást a Memorial Day Weekenden, de azért kielégítő számokat szültek ebben a csalódásokkal teli szezonban.

ÚJ FILMEK
Tíz év hosszú idő, tizenöt meg pláne, ám egy olyan jó márkanevet, mint amilyen a Men in Black, kár lett volna veszni hagyni. A Men in Black - Sötét zsaruk 3. (Men in Black 3; hazai bemutató: már a mozikban) már egy ideje lógott a levegőben, és elkészülte is kissé viszontagságosra sikerült, ám végül épkézláb a mozikba küldhette a Sony az esztendő egyik legértékesebb hétvégéjén. Az igen borsos árú produkció (legalább 215 millió dollárról van szó) egy finoman szólva is vegyesen fogadott második részt követ egy egész dekád távlatból, így az esélyeket eme rossz szájíz némileg felhígította. Az eredeti film azonban mély nyomott hagyott nem csak a box office színterén (1997 második legnagyobb észak-amerikai sikere volt, ma több mint 430 millió dollárt érő bevétellel), hanem a popkultúrában is, és ez ritka és megbecsülendő adottság. Ott van továbbá Will Smith, aki legutóbbi színre lépésekor még a világ legbiztosabb befektetésének számított, ha színészekről van szó, hiszen egy sor blockbuster után egy olyan súlyos drámával is csaknem 170 millió dollárt ért a nézőknek világszerte, mint a Hét élet. 2008 vége óta ha az újvilágon kívül nem is, Észak-Amerikában tovább zsugorodott a sztárok értéke, mialatt még inkább nőtt az eladhatóság kulcsát jelentő franchise ill. brand-politika. Így a Men in Black 3. kicsit nyert, kicsit veszített, s mindezt osztva inflációval és szorozva 3D-vel, azt kapjuk, hogy az 55 millió dolláros nyitány kielégítő, ha nem is az a szint, ami igazán üdvözítő lett volna. A nagyobb összegért kiáltó körülmények között ott virít, hogy az egyik legpiacképesebb hónapban, májusban, a Bosszúállók kivételével minden versenyző elbukott ilyen-olyan mértékben, így joggal volt várható a fordulat, ami csak nyikorogva következett be. Be kell látni azonban, hogy várakozásokat és magyarázatokat erre a szezonális gyengélkedésre alapozni már nem célszerű, hiszen tavasszal, mi több februárban is kiváló szerepléseket láthattunk, tehát a május idén már-már csak szokvány, és nem fellendülés a mozilátogatás szempontjából. Barry Sonnenfeld filmjének ezen felül az időutazásos vonal és Josh Brolin jelenléte mint a fiatal Tommy Lee Jones volt hivatott még a malmára hajtani a vizet, ami tulajdonképpen megvalósult, hiszen ha nagyon jó szívűen a nézőszámoktól eltekintünk, visszalépés a bevétel terén nem állt be; a nyitány az eddigi legjobb a MIB-filmek körében, noha mindkét korábbi epizód szerdán indult, így jócskán lefaragott a keresletből első péntek-vasárnap időszakára. Végső soron, a Men in Black - Sötét zsaruk 3. még mindig népszerű terméknek mondható (köszönhetően a egészen nagy megszólítható közönségnek), még ha a régebbi kedvencek új életre hívásának szokásos kórságában is szenved, vagyis lényegesen kevesebben kíváncsiak már rá, mint annak idején (erről az Amerikai pite: A találkozó producerei tudnának mesélni), de ez betudható a teljes mozilátogatottság fokozatos csökkenésének is. Ha sikerül nagyon összeszedetten folytatnia pályafutását, a film elérheti a Box Office Mojo weboldal által prognosztizált 175 millió dollárt, ám valószínűbb, hogy a viszonylag kedvező vélemények mellett is csak 150-160 millióig poroszkál el erről a pontról. De tény és való, itt a 200 millió dolláros bevétel volt az igazi cél.

Oren Peli nagyon belenyúlt a tutiba a Paranormal Activityvel, ám idén mintha megtorpanna az izraeli-amerikai filmes szekere. Steven Spielberg hiába vette nyomban maga mellé, hogy csináljanak egy misztikus televíziós sorozatot, az ABC csatorna csakhamar elkaszálta A folyót. A mozikban most, nem sokkal később az ugyancsak Peli produceri kezei alatt készült Ideglelés Csernobilban (Chernobyl Diaries; hazai bemutató: június 21.) című horrornak kellett bizonyítania. A Warner Bros. Pictures által forgalmazott, jobbára ismeretlen színészeket felvonultató, vélhetően aprópénzből forgott produkció szintén nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: alig 8 millió dollárt fialt három nap alatt, ami mindenképpen csalódás egy ilyen izgalmas helyszínt magáénak tudó filmtől. Lehet aztán, hogy éppen a helyszínnel volt a probléma: bármennyire is híres a csernobili erőmű katasztrófája, Amerika messzebb van tőle, mint Európa, így sok tengerentúli fiatalnak akár nagy ákom-bákom is lehetett a címbeli földrajzi név. A kiéhezett horrorrajongók felsorakozását jól szemlélteti a péntekről szombatra bekövetkezett méretes zuhanás a napi bevételben, s valami hasonló várható majd heti szinten is: könnyen 15 millió alatt ragadhat az Ideglelés Csernobilban, de a becsmérlő kritikák láttán (feszültségnek és eredetiségnek híján van a film) már nem is lehet annyira sajnálni.

Országosan látható immáron a Keleti nyugalom - Marigold Hotel (The Best Exotic Marigold Hotel; hazai bemutató: már a mozikban). Az Európában már szép eredményeket elért vígjátékot vetítő mozik száma 1200 fölé ugrott, míg a hétvégi bevétel 6 millió dollárt mutat. Mindez pár roppantul erős limitált forgalmazásban telt hetet követ, így az összbevétel immmáron megközelíti a 17 millió dollárt. A Fox Searchlightot nem kell félteni, akár 30 millióig is eljuttatja a brit alkotást.

Néhány moziban debütált Wes Anderson új filmje, a Holdfény királyság (Moonrise Kingdom; hazai bemutató: május 31.). A díszes színészgárdát felvonultató mű kiugró mozikénti átlagos bevételt ért el, amivel nyomban az élmezőnybe is került ezen lebontás alapján. A Focus Features remélhetőleg gondosan bánik a kezeibe hullott kinccsel a továbbiakban.

Szintén most került az amerikai nézők elé az Életrevalók (Intouchables; hazai bemutató: már DVD-n). Minden idők legsikeresebb nem angol nyelvű filmje, ami hazáján, Franciaországon túl a legkülönbözőbb helyeken, így Németországban, Dél-Koreában és Magyarországon is kimagasló eredményeket ért el, határozott, noha a lehetőségéhez és híréhez mérten visszafogott nyitányt jegyez. 100 ezer dollár gyűlt össze, azaz mozinként 25 ezer. Szokatlan helyzet állt elő, hiszen a forgalmazó Weinstein Company önmagával került érdekellentétbe: nem tenne jót a készülő remake-nek, ha az eredeti film már lefutná annak körét, dollártízmilliókat bezsebelve, továbbá érdekes vonzat még, hogy az amerikai kritikusok zöme ugyan szerette a filmet, egy jelentős részük belefulladt a számunkra alig érthető rasszizmus-hisztériájába. Az Életrevalók remélhetőleg legalább 10 millióig elbandukol a nyár folyamán, feltéve, ha ugyanúgy hírét viszik az elégedett nézők, mint más országokban.

KORÁBBI FILMEK
A második helyen száguld tovább a Bosszúállók. A Disney szuperhős-filmje a hétvégén átzakatolt az 500 millió dolláros határon is, ami korábban csupán három filmnek sikerült. Tekintve, hogy a negyedik hétvégi összeg 37 milliónál mozog, korántsem kell letenni a 600 milliót megcélzó elképzelésekről. Jelenleg a Marvelt cirka 75 millió dollárnyi néző választja el attól, hogy a legsikeresebb képregény-adaptáció váljék belőle, vagyis nem pusztán bevételben, de becsült eladott jegyek számában is maga mögé tessékelje A sötét lovagot.

Tovább süllyed a mélybe a Csatahajó. A Universal megabuktája közel 60%-ot eresztett a szokásosnál erősebb vasárnap ellenére is, így a társasjáték-adaptáció 10 nap után mindössze 44 millió dollárt kapart össze, s e 10 millió dolláros második körből arra lehet következtetni, hogy 60-65 millió dollár között ér véget a dal, vagyis a költségvetés mindössze egyharmadát bírja a film kitermelni hazájában.

VÉGSZÓ & AMI JÖN
Nem sok izgalmat tartogatott az idei Memorial Day Weekend; a top 10-re 145 millió dollár értékben váltottak jegyet a nézők, míg tavaly ez a szám meghaladta a 200 milliót is. 2010-ben ugyanakkor hasonlatos forgalmat bonyolítottak a mozik, de 2009-ben vagy 2008-ban megint erősebb mezőnyt találunk. A Men in Black - Sötét zsaruk 3. csak a kötelezőt hozta, a hétfői szünnappal együtt várhatóan 70 millió dollárig viszi. A következő körben ismételten trónfosztás várható: a Hófehér és a vadász című ambiciózus fantasy lepi el Amerika vásznait. A Tükröm, tükrömnél minden bizonnyal eredményesebb lesz, no de mennyivel?

cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Hófehér és a vadász | 3750 | $47,000,000

A TOP 10
(# (múlt heti #) | cím | hétvégi bev./összbev.)
01. (ú) Men in Black 3 ($55.0m/$55.0m)
02. (1) The Avengers ($37.0m/$513.7m)
03. (2) Battleship ($10.8m/$44.3m)
04. (3) The Dictator ($9.6m/$41.4m)
05. (ú) Chernobyl Diaries ($8.0m/$8.0m)
06. (4) Dark Shadows ($7.5m/$63.0m)
07. (5) What to Expect When You're Expecting ($7.2m/$22.2m)
08. (6) The Best Exotic Marigold Hotel ($6.4m/$16.6m)
09. (7) The Hunger Games ($2.2m/$395.2m)
10. (8) Think Like a Man ($1.4m/$88.3m)
(hivatalos becsült adatok)

E HÉTVÉGE KORÁBBAN
2011 | 2010 | 2009 | 2008

Kövess minket Facebookon!

Címkék

horror box office comedy sci fi will smith tommy lee jones josh brolin barry sonnenfeld men in black oren peli the avengers 3d cinema

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr484769509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_82723 2012.05.27. 17:50:20

A film ismeretében kicsit sajnálom, hogy nem lett több a MIB3 nyitánya, bár jómagam is csak 1 millióval vártam többet az egy héttel ezelőtti BO-bejegyzésben. :)

Ismeretlen_1068 2012.05.27. 18:07:32

Középszerű filmek, középszerű eredmények. A májusnak számomra csak egyetlen nagy vesztese van, de arról igazából a Brüno tehet - ott kellett volna jobban megerőltetnie magát a művész úrnak. Mondjuk a csütörtökből kiindulva a MiB3 nálunk se fog rekordokat döntögetni.

Ismeretlen_618474 2012.05.27. 19:28:14

Ez azért okés a MiB-től. Lehetett volna jobb is, de éppen rosszabb is, és ha minden igaz, akkor világszinten hétfőre már át fogja lépni a 200 milliót, ami azért szép kis összeg. Az mondjuk kicsit furcsa, hogy ennyire egyfilmes hétvégékben gondolkodtak a stúdiók a naptár tervezésekor, de legkésőbb két hét múlva a Prometheus-Madagascar páros azért alaposan oda fog verni a 2011-es év azonos időszakának.

Ismeretlen_1068 2012.05.27. 20:22:53

3: A világszint egy dolog: az Amerikán kívüli bevételből csak aprópénz jut a stúdiónak, különben a Battleship vagy a John Carter kapcsán sem lenne búslakodás.

Last 2012.05.27. 20:57:07

Azért azt se felejtsük el, hogy a Hunger Games szép lassan kúszik fel és már 14. az All-Time amerikai listán. Full első rész, semmi nagy cicoma és mégis ekkora pénz. Na ez a kemény szerintem.

Ismeretlen_618474 2012.05.27. 23:32:13

3: Persze, ez jogos, de azért az arányok eléggé eltérőek a három filmnél: John Carter: 250 millió költségre jut 73m és 210m bevétel; Battleship: 209 millió költségre jut kábé 65m és 240m bevétel; a MIB-nél pedig 220 költségre (saccper) 55m és 132m (három nap után). A John film kicsivel hozott összességében csak többet mint a gyártási költség, a hajós marhaság mondjuk másfélszerezte a belefeccölt pénzt, míg a MIB 3 minimum duplázni fog. A gigaköltségvetést meg a baromi nagy Észak-amerikai buktát egy átlagosnál jobb nemzetközi bevétel nem tudja kimenteni a csávából, de pont a MIB van abban a magasságban, hogy bőven segít korrigálni az otthoni elcsúszást. Aztán, hogy milyen szerződések, játékok az adóval, meg stikában nyomott dolgok vannak a háttérben az már egy másik dolog.

hesgotcancer · http://hesgotcancer.blog.hu 2012.05.28. 00:00:52

4: Tudtommal a stúdiók ugyanakkora részesedést kapnak a nemzetközi bevételekből, mint a hazaiból. Épp valamelyik nap olvastam egy cikket arról, hogy Kínában beadta a kormány a derekát és aláveti magát a WTO utasításainak, és előnyösebb elbánásban részesíti az amerikai filmeket, mint eddig. Ez idáig 13 és 17% közötti részt kaptak a stúdiók az ottani bevételből, ezután majd 25%-ot tehetnek zsebre, ami még mindig jóval kevesebb a többi külföldi piacon szokásos 50-50-es osztozástól. Ha a nemzetközi box office nem számítana sokat, akkor nem hiszem, hogy pl. A Karib-tenger kalózai 5. részének forgatókönyvén dolgoznának, ami kb. csak a költségvetését, vagy (attól függően, hogy milyen adatoknak hiszünk) jó esetben is talán annál alig 50 millióval többet tudott összehozni Észak-Amerikában. Ezzel szemben ugye világszinten számolva a milliárdot is átlépte.

Ismeretlen_1068 2012.05.28. 08:29:26

7: Természetesen nem szabad elhanyagolni a nemzetközi BO-számokat, főleg ha egy film Amerikán kívül olyan sikert arat, mint a Karib 4. (241m Amerikában, 802m máshol), mert ebben az esetben még a hazainál jóval alacsonyabb részesedés is szép summát hoz a stúdiónak. Az viszont tévedés, hogy ugyanannyit kapna belföldön, mint külföldön: az egyenletből nem szabad kihagyni azt a tényezőt, amely Amerikában nincs, ez pedig a filmforgalmazó, melynek ugye élnie kell valamiből, de még a külföldön üzemeltetett saját iroda is leszedi a sápot, az államról és a hozzátartozó adókról nem is beszélve. A külhoni filmforgalmazás egyébként teljesen országspecifikus, minden egyes régióra, országra külön szerződést kell kötni, néhol nem is tényleges bevételek után van osztalékosztás, hanem előirányozott számok után, van úgy, hogy fix licence-díjat, vagy ún. minimal guarantee-t kell fizetni a stúdiónak, amely teljesen független a tényleges bevételtől. Nálunk például úgy megy az osztozkodás, hogy egy jegy árából először levonják az áfát, majd kb. 60% marad a mozinál, és csak 40% a forgalmazóé, amely majd ebből számol el a stúdió irányába, míg Amerikában az a standard, hogy első héten a bevétel 90%-a megy a stúdiónak, aztán hétről hétre változik az arány, de a magyar standardot nem igazán éri el. Itt egy cikk ezzel kapcsolatban: http://entertainment.howstuffworks.com/movie-distribution2.htm

Hahakocka 2012.05.28. 10:34:15

A Hunger Games Amerikában mindig is nagy siker volt amikor megjelent a regény már akkor is és azóta is a regény töretlenül népszerű főleg a tinédzserek és 20 évesek között. Nem csoda hogy jól hoz szerintem. Mert nem teljesen új franchise van ugyanis egy 'előzménye' egy sikeres regény. :) Ha egy teljesen új franchise lenne saját forgatókönyvből akkor lenne meglepő. Nolan-nál is talán csak a Warner segedelmével (marketing, készítési költségek, stb) sikerült hozni azt a 840 milliót az Eredetnél a dolog, bár igaz az tényleg eredeti forgatókönyv volt valamilyen szinten. Men In Black 3 elég jól hozott jó igaz, hogy hozhatott volna jobban is de azért meglepett. Az 1. rész elég nagy siker volt nem? Nem tudom azóta mennyit változott az inflációval +3D a MIB 3 igazi bevételi értéke.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása