Vendégbloggerünk, batboy nem csupán egy szupertitkos stúdió-értekezlet jegyzőkönyvét szerezte meg, hanem azt is kitalálta, mit lépjen a DC jogaival bíró Warner a The Avengers sikerére. Az alábbiakban egy alapos, és meglehetősen tanulságos cikket abszolválhattok.
Vendégbloggerünk, batboy nem csupán egy szupertitkos stúdió-értekezlet jegyzőkönyvét szerezte meg, hanem azt is kitalálta, mit lépjen a DC jogaival bíró Warner a The Avengers sikerére. Az alábbiakban egy alapos, és meglehetősen tanulságos cikket abszolválhattok.
2012 május 7. Hétfő, 72 órával a The Avengers amerikai premierje után
Kétszemélyes válságülés a Warner Bros stúdióban
Belső jegyzőkönyv. (A résztvevők nevei csak az igazgatósági tanács számára kiadhatók.)
Téma: Miért nem vagyunk olyan sikeresek a képregényfilmjeinkkel, mint a Marvel?
Főnök: A Warner részvényesei magyarázatot szeretnének, hogy lehet az, hogy míg a Detective Comics kiadó összes szuperhősének a filmjogai felett korlátlanul rendelkezünk, az elmúlt öt évben az az újszülött Marvel stúdió 6 filmet virított, mi pedig mindössze négyet, ráadásul ezeknek a felével nem is kerestünk olyan jól, az utolsót pedig még be sem mutattuk! Szóval hogy is jutottunk idáig?
Asszisztens: A Marvel képregénykiadó már a nyolcvanas-kilencvenes években eladta a legnépszerűbb figuráinak a megfilmesítési jogait különböző stúdióknak, akik eleinte olyan elfuserált filmeket készítettek, mint a The Punisher (1989), a Captain America (1990), a Fantastic Four (1994), talán a vége felé a Blade (1998) az, ami összejött nekik. Mi még 1969-ben megvásároltuk a Marvel riválisát, a Detective Comicsot, így az összes képregényfigurájuk a mi stúdiónk kezébe került. Amíg ők odaát totyogtak, és James Cameront nyomorgatták a Spider-Man film miatt, mi bankot robbantottunk a Batman filmekkel, Tim Burton és Nicolas Cage elkezdett dolgozni a Superman Lives-on és felvetődött egy külön Catwoman film is. Minden nagyon jól haladt 1997-ig.
Főnök: Igen...a Batman és Robin fiaskó. Ugorjunk!
Asszisztens: Nos, az embereknek elege lett Batmanből, a Catwomant jegeltük, a Superman Lives pedig nem akart összejönni: Burton utálta Kevin Smith forgatókönyvét, Jon Peters producernek pedig agyára mentek az óriáspókok és a jegesmedvék.
Főnök: Mennyi pénzt tapsoltunk el a Superman Lives előkészítésére?
Asszisztens: Minimum 30 millió dollárt.
Főnök: Brávó! Még szerencse hogy az az én időm előtt volt. Folytassa!
Asszisztens: Szóval leálltunk, mert úgy tűnt a képregényfilmeknek befellegzett. Aztán 2000-ben a Fox összehozta az X-Ment, ami hatalmas siker lett, dőlt a pénz a stúdiónak és a Marvelnek egyaránt.
Főnök: Erre mi?
Asszisztens: Kivártunk, nem kapkodtunk. Az X-Men egyszeri csodának tűnt.
Főnök: A Sony nem így gondolta...
Asszisztens: Nos igen, az a fránya Pókember! Nekik is bejött, és megint dőlt a pénz mindenkinek. Amikor láttuk, hogy a Pókember után a felbátorodott Fox bedobja a Daredevilt, majd megújítja a birtokában lévő Fantastic Four jogokat és elkezdi előkészíteni az X-Men 2-őt, elérkezettnek láttuk az időt, hogy lépjünk.
Főnök: Mivel is?
Asszisztens: Khm... a Catwomannel.
Főnök: …
Asszisztens: Nagyon jó ötletnek tűnt! 1993-tól 2001-ig darált a Catwoman önálló füzete, 2002-ben Ed Brubaker újraindította a sorozatot, és azt még jobban imádták, ráadásul a Batman Returns óta a karakter a szélesebb köztudatba is bevonult.
Főnök: Akkor mi volt a gond?
Asszisztens: Több is: az Ön elődje kitalálta, hogy egy francia látványtervezőre bízza a rendezést, ezt követően egy afro-amerikai színésznőt lőttünk be a fehér szereplőre, majd megváltoztattuk a figura eredettörténetét, aktuális kosztümét, de még a polgári nevét is.
Főnök: Tehát maradt a Catwoman név, és ennyi. Látom ezt tényleg nagyon megfontoltuk. Ezalatt a Marvel?
Asszisztens: Nos, a nagy címei már elkeltek, a rivális stúdiók ontották a sikeresebbnél sikeresebb folytatásokat, mindegyik küldte a kis borítékot a Marvelnek, tömve a jogdíjakkal és a kérdéssel: milyen figurát tudtok még eladni nekünk? Így találtak gazdára olyan obskúrus karakterek is mint az Elektra, a Ghost Rider és a Punisher. Természetesen mi sem tétlenkedtünk, megpróbáltuk tető alá hozni a Batman Year One-t Darren Aronofskyval...
Főnök: Ez az, amiben Alfred egy csóró, fekete autószerelő és Bruce Wayne egy utcakölyök lett volna?
Asszisztens: Ööö... igen. De terveztünk 2004-re egy Batman vs. Supermant is, Wolfgang Petersen ült volna rendezői székben. Mondanom sem kell, hogy nem lett belőle semmi, pedig még a Variety is lehozta a hírt.
Főnök: Na, de 2005-ben végre bemozdultunk!
Asszisztens: Igen, a Batman Begins jó csillagzat alatt született, még ha a kasszáknál nem is robbantott akkorát, mint szerettük volna. De a közönség és a kritika imádta. Világos volt, hogy ezután ismét leporoljuk Superman piros köpenyét és ehhez megszereztük Bryan Singert, aki sikerre vitte az X-Ment a Fox-nál. Kapott 270 millió dollárt...
Főnök: Mennyit?!
Asszisztens: 270 milliót marketinggel együtt. Szinte teljes kreatív kontrollal bírt, nagyon bíztunk benne.
Főnök: Hát hiba volt.
Asszisztens: Nos igen... nem vesztettünk rajta annyit mint veszthettünk volna. Szépen meg is köszöntük neki a munkát és elváltak az útjaink.
Főnök: Jól tudom, hogy azóta visszament a Foxhoz?
Asszisztens: Igen uram, az X-Men: First Class felett bábáskodott.
Főnök: Mondhatom, jó vásárt csináltunk a fickóval. De 2008 aztán a mi évünk lett!
Asszisztens: Anyagi szempontból mindenképp. A Batman Begins folytatása, a The Dark Knight bejuttatott minket a milliárdosok klubjába, a közönség és a kritika még jobban lelkendezett érte mint az elődért.
Főnök: Akkor miért ráncolja a homlokát?
Asszisztens: Mert szintén 2008-ban kezdődtek azok a folyamatok, melyek miatt most itt ülünk.
Főnök: Ja, tényleg.
Asszisztens: A Marvel feltörte a folyamatosan bejövő jogdíjakkal töltött perselyét, és saját stúdiót alapított. Első dobásuk, az Iron Man elég szép siker lett - bár a mi lovagunk leszorította. Mintha biztosra mentek volna, a filmjük végén nemcsak egy egyszerű folytatásnak ágyaztak meg, hanem nagyobb kontextusba helyezték a művet. Az a vakmerő ötletük támadt, hogy öt filmen át tudatosan építenek újabb és újabb szereplőket, akiket aztán egy felvezetett történet keretében egyetlen megafilmbe zsúfolnak. Senki nem csinált még előttük ilyet, ez a vállalkozás példa nélkül áll a filmgyártás történetében. Joss Whedon pedig...
Főnök: A neve ismerős! Nem járt ő már nálunk?
Asszisztens: Jól emlékszik uram, néhány éve adtunk neki pénzt, hogy készítsen elő egy filmet az egyik ikonikus karakterünkről, a Wonder Womanről. Végül elhajtottuk.
Főnök: Brávó! Ki a felelős ezért?
Asszisztens: 18 perce felmondtunk neki.
Főnök: No jó, akkor vegyük számba, mink van, mert valamit mondanom kell a részvényeseknek.
Asszisztens: Tavaly egy másik ismert DC képregényfigurának a kalandjaiból készítettünk nagyköltségvetű fantasztikus kalandfilmet, Green Lantern címmel.
Főnök: Az a mi figuránk? Az hittem az is a Marvelé.
Asszisztens: Neeem. Sajnos nem hozott olyan jól, mint szerettük volna, folytatást egyelőre nem tervezünk. Idén ugye bemutatjuk a The Dark Knight Risest, Christopher Nolan Batman trilógiájának a befejező részét, ami várhatóan...
Főnök: Miért hagyjuk abba?
Asszisztens: Mert Nolannak kikötései voltak: csak három Batman filmet csinál, nem szerepelhet benne Robin és a trilógia nem képezheti a tágabb DC univerzum részét.
Főnök: Nem lehetett volna a The Dark Knight után jobb belátásra bírni?
Asszisztens: Az Inceptionnel annyi pénzt keresett nekünk, hogy nem lett volna bölcs keménykedni vele. Láthatólag megvannak a maga víziói, ráadásul töltögeti velük a kincstárunkat, hagytuk tehát hadd homokozzon tovább. Nos, jövőre jön a Man of Steel, egy újabb Superman feldolgozás, Zack Snydertől, aki a 300-at és a Watchment csinálta nekünk.
Főnök: Igen, azok jók voltak, de honnan rémlik most ennek a fickónak a neve? Mit csinált legutóbb?
Asszisztens: Khmm... a Sucker Punchot, uram.
Főnök: Áhhhh... Na azzal sem kerestünk sokat, és még finoman fogalmaztam. Nincs nálunk, a DC-nél egy ilyen pizsamás szuperhőscsapat mint az Avengers?
Asszisztens: De igen, úgy hívják őket Justice League. A Batman, a Superman, a Wonder Woman, a Flash, a ...
Főnök: Justice League... Hmm. Ismerős ez a név. Honnan is?
Asszisztens: Hát, volt egy megfilmesítési próbálkozásunk 2007-ben George Miller rendezővel. Ausztráliában forgattuk volna, már egészen a castingolásig jutottunk, álltak benne a millióink amikor több okból le kellett lőjük a projektet. Pedig ezzel alaposan beelőzhettük volna a The Avengerst, és...
Főnök: Na, itt álljunk csak meg, fiam! Válaszoljon nekem egy kérdésre, őszintén, mintha nem a főnöke lennék! Maga szerint biztos, hogy jól csináljuk a dolgokat?
Justice League avagy Warner-DC hová tovább?
A The Avengers osztatlan sikere után teljesen jogosan merül fel a kérdés, hogy készül-e Justice League film és ha igen, hogyan kellene annak nekifogni. A Warner Bros egy nagy múltú, konzervatív (mondhatjuk öreges) stúdió, a Marvel Studios ellenben fiatalos és lendületes. A DC Comics kiadó bár nem sokkal, de szintén öregebb mint a Marvel Comics.Talán ezen ellentét, illetve korkülönbség jellemezhetné a majdani film megközelítését is. Egy Avengers-koppintást készíteni nem lenne bölcs dolog, ám egy Avengerst készíteni máshogyan, az már izgalmasabban hangzik. A Marvel könnyed vicceit mondjuk az éltes korból fakadó gúnyos, fekete humorral helyettesíteni, a romló szemet bántó, tarka palettán csökkenteni az élénkebb tónusokat, bátran castingolni karizmatikus idősebbeket a főszerepekre, az eredet filmeket pedig a képregényekben már létező struktúrát követve elmesélni.
Talán valahogy így:
Man of Steel
Jelenleg még senki sem tudja, hogy Zack Snyder filmje Justice League-kompatibilis lesz-e, vagy csak egy Nolan-Batmanhez hasonló kapszulauniverzum. Jövőre talán már okosabbak leszünk. Okfejtésünk végett egyelőre maradjunk az első lehetőségnél. Superman minden szuperhősök keresztapja, a Justice League egyik alapító tagja, tehát a Man of Steel ideális felütés lenne a csapatfilmhez. Azonban mivel a Liga alapítói között szerepel Hal Jordan AKA Green Lantern is, felvetülne a kérdés, hogy figyelmen kívül hagyják-e a tavalyi filmet (és esetleg magát a karaktert is), vagy inkább kezdjék el bevezetni a Man of Steelben egy Ryan Reynolds, vagy egy besárgult Sinestro kameóval. Amondó vagyok, hogy kár lenne veszni hagyni, hiszen a nyakas zöld űrzsaru, egy jó író keze alatt nem csak a történet léptékét bővítené, de a csapatdinamikára is jótékony hatással lenne.
The World’s Finest
Ez a címe annak a képregényfolyamnak, ami 1941 óta Batman és Superman közös kalandjait követi. A Man of Steel után logikus lépés képbe hozni Batmant, akinek jól ismert háttértörténetét talán nem lenne szükséges újra részleteiben taglalni, sőt kifejezetten jó húzás lenne Batmant öregedő, cinikus figuraként ábrázolni (erre már amúgy is voltak tervek korábban). Valami azonban azt súgja, hogy a Warner nem fog lemondani egy külön Batman filmről, csak abban reménykedhetünk, hogy egy újabb eredettörténet helyett a hangsúlyt inkább a figura DC-univerzumba való pozicionálására fektetik. Ha a cél a Justice League, akkor Superman és a Sötét lovag találkozása ebben, vagy az önálló Batman filmben mindenképp tanácsos volna.
Trinity
Mielőtt a fiúk túlságosan összemelegednének, be kell dobni az örök változót: a nőt. A 2008-2009 között futott Trinity minisorozat címe a DC Szentháromságára (Superman, Batman, Wonder Woman) utal. Itt megint felmerül a kérdés, hogy a Wonder Woman megér-e egy külön filmet. Mint fanboy, kötelességem azt mondani, hogy igen, de a stúdiófejesek valamiért nem hisznek abban, hogy egy női szuperhős karakter egyedül el tud vinni egy filmet, máig az Elektra és a Catwoman buktájával példálóznak, pedig azok nem a főhősök kromoszómaeloszlása miatt hasaltak, hanem azért, mert egész egyszerűen rosszak voltak. Nem könnyíti a helyzetet, hogy Wonder Woman görög mitológiába nyúló háttere meglehetősen komplex (amolyan Thor méretű), tehát elbírna egy külön filmet, és a stúdiófőnökök megnyugtatásául a biztonságos játékot Batman és/vagy Superman mértékletes jelenléte szavatolhatná.
Justice League
Felmerül a kérdés, hogy kell-e egy negyedik (ha a Green Lanternt is bevesszük akkor ötödik) eredet film és ha igen, melyik maradék alapító érdemelje azt: Flash, Aquaman vagy a Martian Manhunter? Utóbbi kettőnek is elég nagy a puttonya, kétségtelen, hogy valamelyiküknek hullania kell. A The Avengers is legalább két taggal kevesebbet mozgatott a filmben mint a képregényben, mégsem tört ki népfelkelés. Amondó volnék, hogy Flash maradjon. Aquaman atlantiszi, a Martian Manhunter csípőből földönkívüli. Az ősi kultúrát már képviseli Wonder Woman, a földönkívüli származást pedig Superman. Flash ellenben nagyon is mai és emberközeli, amire szükség is van, különben hőseink aggasztóan eltávolodnának napjainktól, illetve a Földtől, mint helyszíntől. Ha nem is készülne neki saját eredetfilm, a Justice Leauge-ben bőven bemutatható lenne a karakter, akárcsak Hawkeye volt a The Avengersben.
A The Avengers-szel ellentétben a Liga nem egy titkos szervezet vagy a külső fenyegetés hatására egységbe kovácsolt individuumok szövetsége, hanem olyan hősök csoportja, akik az igazság zászlaja alatt önszántukból álltak egymás mellé. Amiben különböznek, azok az igazság érvényesítéséhez használt eszközök - és ezalatt nem kizárólag a képességeiket kell érteni. A belső csapatkonfliktusok, eltérő látásmódok ütközése tehát itt is garantált - a Liga tagjai gyakran bizalmi deficitet táplálnak Batman iránt, Green Lanternnek a földi ügyek mellett egy egész galaktikus szektorral is foglalkoznia kell, Wonder Woman hajlamos lenézni a férfiakat, Superman pedig az Amerikai Egyesült Államok elnökének is számadással tartozik.
Nem lesz könnyű dolga annak, aki belevág a Justice League filmbe, sem akkor, ha készülnek hozzá előzményfilmek, sem pedig akkor ha a semmiből hozzák össze, mint azt próbálták 2007-ben. Ha azt gondolnánk, hogy az Avengers megkönnyítette a dolgot, távolabb már nem is állhatnánk az igazságtól. A Justice League ugyanis most már nem készülhet akárhogy, nem lehet az Avengers arcátlan klónja. Meg kell találnia a saját hangját, és hiszem hogy ennek kulcsát a két stúdió korkülönbsége hordozza.