Holnap átadó (lesz liveblog is). Addig is ne felejts el tippelni!
Kihirdették a jelölteket, az amerikai sajtó hasábokat (s)írt tele a panaszaival, a show producerei most is megragadnak minden létező mentőkötelet, és mindenki levonta a tanulságokat. Ezekről lesz szó a tovább mögött, meg persze a kategóriákon végighaladva tippelgetünk a nyertesekre és egy kis nyereményjátékra is meginvitálunk benneteket...
Kihirdették a jelölteket, az amerikai sajtó hasábokat (s)írt tele a panaszaival, a show producerei most is megragadnak minden létező mentőkötelet, és mindenki levonta a tanulságokat.
Aki végig figyelemmel követte a 2011-es díjszezon eseményeit, az az alábbi sorokban nem sok újdonsággal találkozik majd. Tudjuk, hogy a nagy „Ütközések-fiaskó” után az egész sajtó hadban állt az Amerikai Filmakadémiával, ami után az AMPAS nem csak vezeklésbe, de bősz átalakításba kezdett. Ezt követte a „Batman-ügy”, amellyel pedig a közönséget sikerült magukra haragítani. A kiterjedt díjszezon, a sokasodó díjátadók és minden támadás elsősorban anyagi veszteségeket okozott (a félpercenként elkérhető összeg fél millióval csökkent, ami egy háromórás show esetén tízmilliós nagyságrendű kár), de az Akadémia szépen helyt állt. Díjazottjai elkezdtek közelíteni a kritikusok ízlése felé, ugyanakkor a közönség felé is tettek pár kellemes gesztust.
Úgy tűnik, eddig tartott a Kánaán, hiszen idén ennek vége szakadt. A tízre növelt legjobb film keretnek az lett volna a lényege, hogy beférjenek az egészen kicsik és a nagyobb közönségkedvencek is. Idén kicsit átalakították a rendszert, és ez éppen elég volt hozzá, hogy pont ezek a címek hulljanak ki. Nem csoda, hogy az elemzők minden idők egyik leggyengébb nézettségét várják a jövő vasárnap esedékes gálától, hiszen a főkategóriákban nincs egy olyan film sem, amiért tízmilliók rajonganának. Ehhez persze A segítség áll a legközelebb, de a töltelékjelöltek közé simán befért volna egy Harry Potter vagy egy Majmok bolygója, amik egyrészt sokkal jobb kritikákat kaptak, mint az aktuális töltelékjelöltek, másrészt a közönség is jobban szerette őket. De ha nem, hát nem. Ők majd megisszák a levét, mi meg dolgozzunk azzal, ami van.
Legjobb film
Mára már tényleg közhely, hogy az Oscar nem a legjobbról, hanem a nyertesről szól – szó szerinti és átvitt értelemben egyaránt. Ha végignézünk kilences listánkon, három igazi nyertest találunk rajta. Először is ott van A segítség, ami sok-sok millió embert megmozgatott, így vált egy picike filmből szignifikáns blockbusterré. Benne van az a nemes üzenet, amit nagyon szeret az Akadémia és egy kiemelkedően színvonalas színészgárdával elérte az, amit rajta kívül nem sokan: középkorú nőkkel a főszerepben kirobbanó siker lett. Jelölésekben viszont bőven alulmaradt az elvártnál, és bár ha öt jelölt lenne, oda is befért volna, a fődíj nagyon távolra került. Másodszor ott van nekünk Woody Allen nagy visszatérése, ami a hosszabb gyengélkedés után nem csak a toplisták élére röpített vissza a New York-i legendát, hanem meghozta élete legnagyobb anyagi sikerét is. Egy ilyen filmtől 150 milliós világbevétel nagy fegyvertény, de hiába a siker, ha a múlt ellene beszél. A filmet imádták, de amikor behúzzák a döntő ikszet, az embereknek be fog ugrani, hogy ez a rendező csinált már sokkal jobbat is. És végül ott van A némafilmes, amely anno úgy megbújt a pazar Cannes-i felhozatalban, mint szürke szamár a ködben. Csakhogy aztán bemutatták, és mindenki imádta. Aztán megvette Harvey Weinstein és megnyerte a legjobb színész díját. Majd ez a kis fekete-fehér némafilm szépen sorban vette be a világ számos filmfesztiválját és hódította meg a kritikusok szívét. Több hónapon keresztül képes volt a figyelem középpontjában maradni és még anyagi hasznot is hozott. Tudta szeretni férfi és nő, öreg és fiatal, liberális és konzervatív: 2011-ben éppen annyira jelentett nosztalgiát, mint amennyire különlegességet, nem is beszélve a mozi hőskora iránti főhajtásáról. Mi ez, ha nem nyertes? Az, és az is marad. Ebben pedig maximum az amerikai patriotizmus akadályozhatja meg, ami furcsa módon két „kevésbé nyertes” malmára hajthatja a vizet. Ez lenne az Utódok és A leleményes Hugo, melyek „csak” hozták a rendezőktől elvárt szintet. Velük viszont az a gond, ami az Éjfélkor Párizsbannal, hogy mind Alexander Payne, mind Martin Scorsese csinált már jobbat is, és ezt nehéz elfelejteni. Esély persze van, még ha nagyon kicsi is.
Nyerni fog: A némafilmes
Ne zárjuk ki teljesen: Utódok, A leleményes Hugo
Legjobb rendező
A tippelés innentől kezdve inkább arról szól, hogy mekkora A némafilmes iránti szeretet. A szakszervezeti díjakból látszik, hogy nagy, de itt most álljunk meg egy szóra. A kritikusok és a szakma díjai eddig maximum alakítgatták az Oscar-versenyt, idén viszont inkább olyan volt, mintha kapával a kézben próbálnák megjósolni azt. A Broadcast Film Critics Association például a saját toplistájával ment szembe, hogy a szerintük legjobbak helyett Oscar-mozikat jelöljenek. A régebben az igazságos elosztásról híres BAFTA az Oscar elé kerülése óta (tíz éve még az Oscar show után volt a díjátadó) egyre inkább a tarolás híve, stb. Ezek után kicsit nehezebb a helyzet, mert szemmel láthatóan Michel Hazanavicius a tuti befutó, de éppen az Oscar saját statisztikája ébreszt kételyeket. Amikor egy könnyed, látványos mondanivaló nélküli film nyer (Chicago, Szerelmes Shakespeare), akkor szinte mindig egy fontosabb, fajsúlyosabb film rendezője nyeri a rendezői díjat. Persze eddig úgy tűnik, működik a befolyásoló hadművelet, de ha a statisztika érvényesül, ebben a mezőnyben bárki lehet befutó. Lehet Martin Scorsese, aki egy klasszikus korszak klasszikus trükkjeire épített filmet a legmodernebb technika felhasználásával. Lehet Terrence Malick, aki az új erőre kapott amerikai lírai film éllovasa lett. Lehet Woody Allen, aki ismét régi fényében tetszeleg és lehet Alexander Payne, aki ugyan forgatókönyvíróként kapott helyet a hollywoodi Olimposzon, de még rendezőként sem nyúlt mellé.
Nyerni fog: Michel Hazanavicius
Ne zárjuk ki teljesen: Martin Scorsese
Legjobb férfi főszereplő
A kategória, ami talán a legtöbbet változott az év során. Először Brad Pittet tartottuk tuti befutónak, majd jött George Clooney, és szép lassan elhalványította Pitt fényét. Végül színre lépett (vagy inkább Cannes után újra felbukkant) Jean Dujardin, és most ott tartunk, hogy ő a legbiztosabb tipp. Gary Oldmanben lehet tisztelni a minimalista játékból fakadó jéghideg profizmusát. Bichir és Pitt karakterével lehet szimpatizálni, lehet sajnálni őket. Ugyanez igaz Dujardin és Clooney szerepeire is, viszont nekik ott van talonban a látványosság faktor. Természetesen ebben Dujardin áll az élen, hiszen nem beszél, így a gesztusai beszélnek helyette – és a néző is jobban észreveszi a játékát. Ennek ellenére nem írnám le Clooney-t, aki hosszú évek óta fürdőzik a népszerűségben és az elismertségben.
Nyerni fog: Jean Dujardin
Ne zárjuk ki teljesen: George Clooney
Legjobb női főszereplő
Egy éve volt nekünk egy Glenn Close-Meryl Streep párosunk, aztán a kritikusok díjainál lett egy Michelle Williams-Meryl Streep párosunk, majd a szakmai díjaknál ez Viola Davis-Meryl Streep párosra módosult. Jól látszik, végig Meryl Streep a közös nevező, aki 29 éve nem nyert Oscart. Glenn Close viszont még sosem nyert és ez lehet a hatodik veresége. Michelle Williams pedig egy köztiszteletben álló fiatal tehetség, és az utóbbi időkben nekik áll az Oscar zászlaja. Viola Davis viszont mindössze a második fekete bőrű színésznő, aki egynél több jelölést kapott (Whoopi Goldberg a másik), és az ő filmjét látta mindenki a fő esélyesek közül. Ragozhatnám még, de dönteni akkor sem tudok. Nem baj, legalább nem a rövid dokumentumfilm lesz a perdöntő a tippversenyben:)
Nyerni fog: Viola Davis
Ne zárjuk ki teljesen: Meryl Streep, Michelle Williams
Legjobb férfi mellékszereplő
Itt is van egy holtbiztosnak tűnő tipp Christopher Plummer személyében, de engem speciel nagyon foglalkoztat a semmiből előbukkant legenda, Max von Sydow jelölése. Ráadásul ott van Kenneth Branagh, aki szintén egy sokat mellőzött színész, aki ráadásul egy másik legendát, Laurence Oliviert kelti életre. Tippelni persze Plummerre kell, de itt látom a legnagyobb esélyét egy nagy meglepetésnek.
Nyerni fog: Christopher Plummer
Ne írjuk le teljesen: Max von Sydow, Kenneth Branagh
Legjobb női mellékszereplő
Akárcsak a férfiaknál, itt is van egy éllovasunk. Octavia Spencer szerepformálása látványos, a karaktere hatással van a nézőre. A színészi kategóriában talán az ő díját látom a legbiztosabb alapokon állónak, s ebbe csak A némafilmes rondíthat bele Berenice Bejo személyén keresztül, nagyobbacska meglepetésnek pedig ott lehet a feltűnően erős jelenlétet produkáló Melissa McCarthy vagy színészi értelemben a legmeggyőzőbb évadot magáénak tudó Jessica Chastain.
Nyerni fog: Octavia Spencer
Ne írjuk le teljesen: Berenice Bejo
Legjobb eredeti forgatókönyv
A legnagyobb kérdés, hogy mennyire halad sebesen A némafilmes szekere. Mindent elsöpör vagy hagyja Woody Allent nyerni? Vagy az is lehet, hogy most tényleg a legjobbra szavaznak és a Nader és Simin kapja az Oscart? Esetleg itt néznek szembe a gazdasági válsággal, ami elől gondosan a múltba menekültek? Egy biztos: ez a kategória vagy a nagy kompenzációé, vagy a nyertes filmé.
Nyerni fog: Éjfélkor Párizsban
Ne írjuk le teljesen: A némafilmes
Legjobb adaptált forgatókönyv
Újabb kiváló lehetőség a nagy kárpótlásra, így válik fő esélyessé az Utódok. A Pénzcsináló mellett azért ott állnak majd a Sorkin rajongók, míg az angolok a Suszter szabó baka kémet támogatják majd. Más esélyt nem nagyon látok, de az biztos hogy szoros verseny lesz.
Nyerni fog: Utódok
Ne írjuk le teljesen: Suszter szabó baka kém
További kategóriák:
Legjobb operatőr
Nyerni fog: A némafilmes
Ne írjuk le: Az élet fája
Legjobb vágás
Nyerni fog: A némafilmes
Ne írjuk le: Utódok
Legjobb filmzene
Nyerni fog: A némafilmes
Ne írjuk le: A leleményes Hugo
Legjobb betétdal
Nyerni fog: Muppets
Ne írjuk le: Rio
Legjobb látványtervezés
Nyerni fog: A leleményes Hugo
Ne írjuk le: A némafilmes
Legjobb kosztümtervezés
Nyerni fog: A némafilmes
Ne írjuk le: Jane Eyre
Legjobb smink/maszk
Nyerni fog: A Vaslady
Ne írjuk le: Harry Potter és a Halál Ereklyéi 2
Legjobb képi effektusok
Nyerni fog: A majmok bolygója - Lázadás
Ne írjuk le: Harry Potter és a Halál Ereklyéi 2
Legjobb hang
Nyerni fog: Hugo
Ne írjuk le: Hadak útján
Legjobb hangvágás
Nyerni fog: Hugo
Ne írjuk le: Drive
Legjobb dokumentumfilm
Nyerni fog: If a Tree Falls
Ne írjuk le: Paradise Lost 3
Legjobb animációs film
Nyerni fog: Rango
Ne írjuk le: Chico & Rita
Legjobb idegen nyelvű film
Nyerni fog: Nader és Simin
Ne írjuk le: akármi más
Legjobb rövid animációs film
Nyerni fog: The Fantastic Flying Books...
Ne írjuk le: La Luna
Legjobb rövidfilm
Nyerni fog: Time Feak
Ne írjuk le: Tuba Atlantic, Pentecost
Legjobb rövid dokumentumfilm
Nyerni fog: Saving Face
Ne írjuk le: The Tsunami and the Cherry Blossom
És akkor ti jöttök. Várjuk a tippeket, amiket február 26. 23:59 percig lehet leadni. A legtöbb helyes tippet leadó egy öt DVD-ből álló filmcsomagot kap ajándékba. Eredményt majd valamikor az átadó után hírdetünk, természetesen. :)
Kérjük használjátok az alábbi sablont:
(Kis segítség: PGA, DGA, SAG, ADG, ASC, Golden Globe, Annie, BAFTA, VES, Eddie - Cas és Scripter, Critics' Choice, Kritikai toplista 2011)
Egy kis frissítés, ami segíthet belőni pár dolgot. A Los Angeles Times felkutatta az Akadémia "családfáját": a tagok átlagéletkora 62 év, és többségük a felső tízezerbe tartozik. 50 év alatti tagból kevesebb mint ezer van, viszont több százra tehető azok száma, akik évek vagy akár évtizedek óta nem aktív filmesek. Ez pedig egy kis táblázat egyéb információkkal:
Legjobb film:
Legjobb rendező:
Legjobb férfi főszereplő:
Legjobb női főszereplő:
Legjobb férfi mellékszereplő:
Legjobb női mellékszereplő:
Legjobb eredeti forgatókönyv:
Legjobb adaptált forgatókönyv:
Legjobb operatőr:
Legjobb vágás:
Legjobb látványtervezés:
Legjobb kosztümtervezés:
Legjobb hang:
Legjobb hangvágás:
Legjobb képi effektusok:
Legjobb smink/maszk:
Legjobb filmzene:
Legjobb betétdal:
Legjobb idegen nyelvű film:
Legjobb animációs film:
Legjobb dokumentumfilm:
Legjobb rövidfilm:
Legjobb rövid animáció:
Legjobb rövid dokumentumfilm: