aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: hadak útján [war horse] (2011) Zalaba_Ferenc
2012. február 03. 09:55:32

Kategória: 32 komment

A fiú és a ló. A ló és a háború. A fiú és a háború. A fiú és a ló. Spielberg új filmje olyan, mint egy vaskos papírra nyomtatott mesekönyv, ugyanakkor tisztelgés egy rég kihalt zsáner: a filmeposz előtt.

A fiú és a ló. A ló és a háború. A fiú és a háború. A fiú és a ló. Spielberg új filmje olyan, mint egy vaskos papírra nyomtatott mesekönyv, ugyanakkor tisztelgés egy rég kihalt zsáner: a filmeposz előtt.

"De hát ma is vannak filmeposzok!", mondhatod felháborodva, miközben a lábam elé zúdítasz egy rakás szandálas kalandfilmet, Gladiátoron innen és túl, de ezek csupán modernizált változatai annak a stílusnak, melyet Spielberg kvázi változtatás nélkül idéz meg filmjében: sem a Braveheart, sem a Troy, de még a rossz emlékű King Arthur sem szolgál olyan szélesvásznú naivitással - amely esetenként már-már határos a retardáltsággal -, mint a War Horse: William Wallace és Maximus lehet, hogy demagóg, fekete-fehér ellenfeleik meg pláne, de mindegyikük magán viseli a jelenkor sajátosságait, melyekkel a nyíltan felvállalt erények, a gát nélküli érzelmek és a már említett gyermeki naivitás teljesen összeférhetetlenek, mi több, egybehangzóan rossznak kikiáltott.

Márpedig egy varázslathoz ezek kellenek: széles mozdulatok, csillámpor és gyermeki naivitás. És a War Horse-szal Spielberg ismét bebizonyította, hogy még mindig tud varázsolni.

A film alapjául egy gyereknek, gyerekhez szóló színdarab szolgált, melyben egy ló megjárja az I. világháború mindkét frontját, hogy aztán - SPOILER? - ismét találkozhasson szerető gazdájával, akitől anno elszakították. A Saving Private Ryan tükrében egyértelmű, hogy Spielberg miért cuppant rá erre a témára: minden háborút megjárt katonának van egy története, amely a csodáról szól - egy nagy kalandorról, egy vakmerő hősről, egy nagy túlélőről vagy a véletlenek olyan megfoghatatlan elegyéről, melyet csak mágiával lehet magyarázni. Ezek a történetek az életről szólnak, és ezek azok a történetek, melyek megelőzték, melyek kivédték az őrületet (ha jobban belegondolunk, ezt Malick is megénekelte a The Thin red Line Wittjének ragyogásával): az öt testvérből utolsónak életben maradt közlegény mentőakciója, és a mindent túlélő paci története is egy ilyen. Csupán ez utóbbi gyerekekre van hangszerelve, és minden ízében régi vágású.

És erre manapság kevesen vannak felkészülve, így nem is csoda, ha a film megosztja a közönségét; tény és való, hogy ezekkel a divatjamúlt figurákkal nem könnyű azonosulni, és ezzel együtt átérezni azt a mérhetetlen áhítatot, amely a film valamennyi technicolor képkockájából árad. Mert giccs ez, kérem, méghozzá az a faltól falig felvállalt fajta, ezzel együtt főhajtás egy olyan filmes nyelv előtt, amely áldozatul esett a modernizálásnak, a cinizmusnak és ha úgy tetszik: a korszellemnek.

Ez az a nyelv, melyet Spielberg, kedvenc operatőre, Janusz Kaminski és a filmzene-írás nagy öregje, John Williams olyan ügyesen forgat. A War Horse tobzódik az emlékezetes pillanatokban (egy szélmalom karja, amely eltakar, majd felfed, és közben egy világ veszíti el ártatlanságát; tucatnyi ló, amely egyszerre kapja fel a fejét egy, a társukkal végző pisztolylövés hallatán; a kukoricásban kiemelkedő, összehangoltan lóra pattanó katonák mágikus jelenése; egy kislány, akinek első megdöbbenése egy ló szeméből tükröződik, és így tovább...): a rendező karrierjének legcukrosabb filmfinise ellenére ezek lesznek azok a képsorok, melyek mindörökre megmaradnak. És egy ló, amely a hadak útján egyenesen a... na de ezt a mondatot már én sem merem befejezni.

kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

kritika spielberg war movie 7csillagos children movie

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr564541428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Daemiaen 2012.02.03. 10:08:58

Hova lett a nyolcadik pont? :)

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 10:11:14

Kérdezd meg őt: http://www.imdb.com/name/nm3528539/

frmn 2012.02.03. 11:11:26

Tudom, hogy imádod Spielberget, de vajon tényleg attól lesz epikus egy film, hogy végtelenül naív?

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 11:17:32

Természetesen nem, de én nem is ezt írtam.

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 11:41:06

3: Epikus méretű filmek ma is készülnek, de egyik sem olyan régimódi, letisztult, és naiv, mint a War Horse.

kekec 2012.02.03. 12:48:26

Attól tartok, hogy mivel a film feliratos, ismét utaznom kell utána, de Spielberg kedvéért ezt megteszem. Egyébként ez a kritika is megerősíti bennem, hogy ez a film nekem tetszeni fog. Nagyon hiányolom a mozikból az érzelmes és nagyszabású meséket, szóval vágtasson csak a vásznakra a War Horse!

tristram 2012.02.03. 13:43:52

Valóban giccs és mint ilyen per definitionem szar, talmi, értéktelen, kacat. Nemcsak a hányingert kiváltó befejezés, az egész film közben az járt a fejemben, hogy ezt így ma már nem lehet. Hablatyolhatunk itt mindenféle tisztelgésről, de aki 50-60 évvel korábbi nyelven mesél, irónia vagy játékosság nélkül, az egyszerűen dilettáns. Úgy látszik Spielberg öreg korára az lett, miközben a profizmust, ami a film technikai részét illeti elismerem (a fényképezés pl. klasszis), kétségtelen, hogy elvétve akadnak benne érdekes beállítások, jelenetek már nemigen, legföljebb a csaták, de hát azok sem olyanok, mint hajdanán (a cgi ló vágtatása a csatamezőn, nane!). A felesleges film csimborasszója, hiába nézhető az utolsó etapot és az elejét leszámítva. Spielberg lassan elmehet a Hallmarknak rendezni.

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 13:49:57

7: Szó sincs itt dilettanciáró, főleg nem Spielberg részéről, aki folyamatosan a megújulást keresi (lehet utálni az elmúlt 10-20 év Spielberg-filmjeit, de többnyire mind eltért a fősodortól): ez nagyon tudatosan lett olyan, amilyen. Az van, hogy kevés befogadó fülre talált.

tristram 2012.02.03. 15:01:17

Nem úgy értettem, hogy az alap koncepcióhoz képest félresikerülhetett a film, mert a hozzá nem értés eluralkodott. Tudom, hogy ez direkt lett ilyen, csakhogy épp ez a bajom: ezt így ebben a formában már nem lehet. Ez így már szimpla giccs és már akkor idejétmúlt volt, mikor még el sem készült, közben persze baromi profi. De ha ezen a problémán túllépünk: ez a film szinte semmit nem tud adni: intellektuálisan biztosan nem, emocionálisan szintén nem. Én nem sírom vissza a régi Spielberget, vannak értékelhető filmjei az elmúlt két évtizedben, nem is olyan kevés, de ezt nagyon elszúrta, adódhat a korából is: ami régebben érzelmes volt, most már egyértelműen átcsap érzelgősbe, az elviselhetetlen fajtába, a mondanivaló is, mintha egy öreg, szélütés után lábadozó nagypapa oktatná a kisunokáját, ennél azért többet tudott ő még pár éve is.

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 15:06:48

9: De-de, ez a film egy csomó mindent ad, csak nem feltétlenül neked.

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 15:12:49

9: A kritikában is írtam arról, hogy a háborús mesék milyen motiváló hatással vannak, iszonyatos erővel tudják erősíteni a morált - jobban bármely motivációs beszédnél vagy zsoldnál, ugyanakkor képzeld el, milyen hatással lehet egy ilyen történet a célcsoportra: a 12-16 éves fiatalokra*, akik azt látják, hogyha elég kitartóan küzdünk valamiért, akkor azt még a lehető legmostohább körülmények között is el tudjuk érni. És ehhez még beszélő állatkák, meg fingós poénok se kellenek, elég egy klasszikus manírokkal előadott, letisztult mese. *Egyébként csodálom, hogy a mélyen tisztelt korhatárbizottság végre abba a kategóriába sorolta a filmet, amelybe való.

Ismeretlen_97684 2012.02.03. 16:22:14

Nem láttam a filmet (még), de ezzel a "felvállalja, hogy az ami (giccs), és ettől jó" érvvel nem tudok egyet érteni. Ezzel a logikával a Transformers is jó film, mert nyíltan felvállalja, hogy egy primitív akciópornó.

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 16:46:36

12: Giccs és giccs között is van különbség. És nem azért jó, mert giccses. De a lényeget már elégszer ragoztam, innentől kezdve csak magamat ismételném.

tristram 2012.02.03. 17:42:48

10: Hát ezzel nehéz vitába szállni, úgy gondolom az ilyesfajta érvelés végül oda vezet, hogy semmilyen filmet nem lehet kritizálni, mert mindent szubjektív mércével lehet csak mérni, ami nem igaz. Szóval szerintem a művészetnek nem az a feladata, hogy példázat legyen, pláne hogy neveljen (nem erősít ez semmilyen morált, ez a film hamis, hazug, két napig tart a hatása kb.). Na most ez természetesen nem művészet (Spielberg sose volt az), és szükség van szórakoztató filmekre, de ez ebből a szempontból is ezer sebből vérzik (már kifejtettem). Giccs és giccs között pedig nincs különbség, abban van/lehet különbség, hogyan alkalmazzák, lehet invenciózusan, lehet idézőjelbe tenni, itt egyáltalán nem beszélhetünk ilyesmiről. Mindegy is, szeressétek, úgysem most fog megváltozni a szemléletetek (szemléleted).

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 18:50:06

14: Miért ne lenne igaz? A kritizálás teljesen szubjektív tevékenység: egy véleményt foglal magába, amely a hangoztatójának sajátja. Például a te véleményed az, hogy a film hazug, az enyém az, hogy mese. Mondjuk az a része, hogy "semmilyen morált nem erősít" már véleményként sem állja meg a helyét, mert ugyan honnan tudhatnád te azt, hogy a katonamorált mi erősíti? Érdemes lenne elolvasnod néhány katonatörténetet, főleg az első világháború idejéből, mikor is a nyugati fronton olyan állóháború alakult ki, melyben az oldalak folyamatosan kommunikáltak egymással. Az szerintem pedig elhibázott szemlélet, hogy a művészet ne nevelhetne, épp ellenkezőleg, a művészet egyik legnagyobb feladata az, hogy gondolkodásra, észlelésre, elemzésre, értelmezésre, stb-stb. tanítson. Mondjuk, ez a film tényleg nem művészet, ugyanakkor egyáltalán nem baj, ha egy szórakoztató filmben van üzenet is, legyen az bármilyen apró, bármilyen általános.

frmn 2012.02.03. 19:24:57

15. Egyszerűen az van, hogy öreg korodra puha lettél. :)

Ismeretlen_1068 2012.02.03. 19:39:13

Na hallod, ez egy megdönthetetlen érv. :)

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2012.02.03. 20:01:18

Én meg egyre gyakrabban érzem azt, hogy a mai filmrajongók zöme nem tud keresztüllátni az aktuális trendeken. Attól kapok herótot, hogy végtelenül túlintellektualizált világunkban egy csomóan el se fogadnak olyan filmeket, ami nem okoz intellektuális pezsgést, mert nem elég aktuális. Pedig a művészet előbb hat a szívre, mint az agyra. Lehet, hogy ez a mondat is giccs, de igaz. Az egyik kedvenc filmem például az Ollókezű Edward, és egyáltalán nem azért, mert a kisváros műanyagvilága így meg úgy reflektál a korunkra, hanem ezért a két mondatért: http://www.youtube.com/watch?v=J0TVK0h94JA

kekec 2012.02.05. 14:05:00

18: Tökéletesen egyetértek. Számomra valahogy a mai "cool", trendi filmek egyike sem tud katarzist okozni, pedig többek között azért is szeretem a filmeket, mert egészen gyermekkoromtól kezdve sokszor éltem át ilyesmit a vászon előtt.

Ismeretlen_1068 2012.02.05. 14:18:43

19: Nos, ennek a filmnek az égvilágon semmi köze nincs a mai trendekhez, ez egy hatalmas vászonra termett fosszília (a szó nem pejoratív értelmében véve): nem is csoda, hogy a dvdscreenert megtekintő fórumozók sugárban hánynak tőle. :)

k.balint · http://kovacsbalint.blog.hu 2012.02.09. 17:49:02

Ugyan hogyan ne lenne már hazug a morálja? Mégis kinek használ, ha megtanítják neki, hogy ha igazán akarja, a hátasló elhúzza az ekét, sőt, ha igazán akarod, a régi szar eke kettétöri a sziklát? Lehet úgy is erősíteni a morált, hogy aztán ha a tanítás szellemében jársz el, ne ess pofára, amikor szembesülsz a valósággal.

Ismeretlen_82723 2012.02.09. 20:37:36

Jó volt a film, Spielberg sikeresen házasította családi mozijait háborús drámáival. Tényleg akad bőven emlékezetes, jól megkomponált jelenet, a kedvenc természetesen Joey nagy futása. És még az érzelgősségről szóló nyavalygások is túlzóak, bár meg kell hagyni, Angliában felettébb narancssárga az ég. :)

Ismeretlen_1068 2012.02.09. 23:40:13

21: Kettőn áll a vásár: a lónak is akarnia kellett. Most mit röhögsz? Ez egy mese. :)

Daemiaen 2012.02.10. 09:25:53

Jó volt, persze. Az Elfújta a szél narancssárga naplementéi és a Hová lettél, drága völgyünk? karakterei találkoztak Lassie-vel, mindezt Spielberg rendezésében. :) Ebből nem lehetett rossz film.

Ismeretlen_1068 2012.02.10. 09:51:38

22, 24: Azért a főszereplő srác lehetett volna kissé kevésbé retardált jellegű. :)

Ismeretlen_82723 2012.02.10. 10:18:33

25: Akkor nem élte volna túl a frontot. :)

Ismeretlen_1068 2012.02.10. 10:21:52

26: Értem: lovak, kutyák, retardáltak és terhes nők. Esetleg afro-amerikaiak. A többiek mind halálra vannak ítélve.

Ismeretlen_82723 2012.02.10. 11:32:15

27: Meg még a nagyapák.

Ismeretlen_1068 2012.02.10. 11:43:53

28: A haldokló kislányoknak viszont reszeltek. :\

nosferatu 2012.02.12. 00:29:09

Tristram-al ertek egyet.Ha kirugnanak a melobol,elhagyna az asszony es hazaerven szomoruan konstatalnam,hogy a horcsogom is megdoglott,talan akkor jutnek olyan lelki allapotba,hogy ezt a filmet meg egyszer vegig tudjam nezni...

Ismeretlen_97684 2012.02.15. 17:19:53

Megnéztem, nem tetszett. Nem volt annyira giccses, mint vártam (annyira - ezen van a hangsúly), ellenben döglesztően unalmas és üres. Semmi ritmus, nuku karakterek és borzalmas színészek. Az igaz, hogy régen használták ezt a filmnyelvet - de akkor is csak a szar filmekhez.

Ismeretlen_139112 2012.02.15. 23:21:43

A filmben volt pár rész ami nekem se tetszett, kicsit olyan esetlen, érdektelen, és bár érdekes koncepció volt ahogy a lovat kézről kézre adva kaptunk pár rövidfilmet az első világháborúról, de valahogy mégse állt össze. Aztán meg ott volt az a jelenet, a fütyülős, amit tényleg kilométerekről lehetett látni, és annyira valószínűtlen, hogy Douglas Adams egy komplett űrflottát meghajtana vele - és basszus az öreg szakállas mégis úgy bírta megcsinálni, hogy működik. Kaminski meg vááááááá

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók