aeon flux

ready for the action now, danger boy?

díjszezon: svédország és ausztrália legjava Németh Barna
2012. január 31. 20:54:53

Kategória: 4 komment

A nagy amerikai szakszervezeti díjazások közepette ismét tegyünk egy kis kitérőt más országokba és fussuk át, mivel rukkoltak elő a hűvös svédek és Hollywood egyik legjelentősebb sztárbeszállítója, vagyis az ausztrálok. Előjáróban csak annyit, hogy lesz itt könyörtelen gyilkos, közönségkedvenc kutya, megvadult gyerekek, brutális versengés és persze második világháború, mert azt nem csak az Amerikai Filmakadémia szereti.

A nagy amerikai szakszervezeti díjazások közepette ismét tegyünk egy kis kitérőt más országokba és fussuk át, mivel rukkoltak elő a hűvös svédek és Hollywood egyik legjelentősebb sztárbeszállítója, vagyis az ausztrálok. Előjáróban csak annyit, hogy lesz itt könyörtelen gyilkos, közönségkedvenc kutya, megvadult gyerekek, brutális versengés és persze második világháború, mert azt nem csak az Amerikai Filmakadémia szereti.

A Svéd Filmakadémia díjának főbb nyertesei

Apflickorna (She Monkeys)
r.: Lisa Aschan

A Variety szerint Lukas Moodysson első filmje óta nem volt ilyen impresszív svéd bemutatkozás, mint amilyet Lisa Aschan produkált. A film két erős és akaratos lányról szól, akik a saját kis gonoszságaik révén kerülnek egyre közelebb egymáshoz, ugyanakkor vetélytársakká is válnak - ami összeköti őket, az határozza meg a végzetüket is: sport, szenvedély, féltékenység, rivalizálás. Az Apflickorna elnyerte a legjobb filmnek, a legjobb forgatókönyvnek és a legjobb hangnak járó díjakat. (a trailer angol feliratos)

Play
r.: Ruben Östlund

Östlund filmje már bejárta a világ számos filmfesztiválját, szép trófeákat gyűjtögetve a rendezőnek, aki saját honfitársaitól is megkapta a legjobb rendezőnek járó díjat ezért a kőkemény filmért (és az operatőre is nyert), ami a svéd bűnügyi történelem egyik legmegrázóbb eseménysorozatát mutatja be: 2006 és 2008 között, 12-14 éves gyerekek egy csoportja több tucat erőszakos bűncselekményt követett el  saját kortársaik ellen. Mivel az elkövetők jó része színes bőrű volt, az eset különösen nagy figyelmet kapott.

Simon och ekarna (Simon and the Oaks)
r.: Lisa Ohlin

Ha a svédeknek van egy kis esze, jövőre ezt a filmet dobják az Oscar-versenybe - az ilyesmivel valahogy nem lehet arrafelé mellétrafálni: 1939-ben két kisfiú ismerkedik meg egymással. Egyikük zsidó, a másikuk nem. Egyikük szegény, a másikuk nem. A rengeteg különbség dacára a gyerekek jó barátokká válnak, csakhogy a háború közbeszól. A svéd szakmánál a film nem szólt akkorát, de azért a Jan Josef Liefers begyűjtötte a legjobb férfi-, míg Cecilia Nilsson a legjobb női epizódszereplőnek járó díjakat.

Gransen (Beyond the Border)
r.: Richard Holm

Igaz, hogy csak a maszk kategóriában győzedelmeskedett, de Amerika már tárgyal a remake-ről, ráadásul a sztori is érdekesen hangzik: két svéd katona őrzi a svéd-norvég határ egyik állomását, mikor a nácik már megszállták a szomszéd országot. A két kalandvágyó fiatalember egyik éjszaka úgy dönt, otthagyják őrhelyüket és megnézik maguknak, milyenek is ezek a sokat emlegetett nácik. Persze a felelőtlen döntés katasztrófahelyzetet teremt... (a trailer angol feliratos)

A fontosabb díjak közül még meg kell említenünk a legjobb női főszereplő díját, amit Anne Petrén vehetett át a Happy End című filmért (amiről már tettünk említést), a férfi főszereplőnek járó díjat pedig Sven Bertil-Taube nyerte egy öregember megformálásáért, akit családja ki akar semmizni; persze az öreg visszavág az En enkel till Antibes (One-Way Ticket to Antibes) című filmben. A legjobb külföldi film pedig a Nader és Simin lett.

Az Ausztrál Film- és Televíziós Akadémia díjának nyertesei

A mostantól nemzetközi díjakkal is jelentkező szervezet A némafilmest árasztotta el jóságával (film, rendező, férfi főszereplő), de egy kicsi azért maradt A Vaslady-nek (női főszereplő) és A hatalom árnyékábannak is, ami megosztva a Margin Callal megosztva kapta a legjobb nemzetközi forgatókönyvnek járó díjat. De most inkább a hazai filmjeik közül szemezgessünk párat.

Red Dog
r.: Kriv Stenders

Nem csak az Akadémia, de a közönség kegyeit is a vörös kutya igaz története nyerte meg, a jegyeladási listák élére röpítve a filmet, ami a szakmától a legjobb film díjjal távozott. A történet egy kutyáról szól, aki - miközben keresi elveszett gazdáját - eggyé kovácsol egy kis közösséget. A minden téren jópofa film emberszereplői között Josh Lucas és az Oscar-jelölt Keisha Castle-Hughes viszi a prímet.

Snowtown
r.: Justin Kurzel

A nagy esélyesnek tartott film végül elbukott a fődíjon, de persze az a hat díj sem kutya, amit végül bezsebelt (rendező, adaptált forgatókönyv, férfi főszereplő Daniel Henshallnak, női mellékszereplő Louise Harrisnek, egy a hangmérnöknek és egy a vágónak). A filmről már volt szó itt az AE-n, meg trailert is nézhettetek, úgyhogy lépjünk is tovább.

The Eye of the Storm
r.: Fred Schepisi

Igazi színészi nagyságokkal tarkított dráma egy asszonyról, aki végig saját kezében tartotta élete gyeplőjét, és már csak egy dolog hiányzik neki: a saját halála felett is ő rendelkezzen. Geoffrey Rush, Charlotte Rampling mellett a legjobb női főszereplő trófeájával hazatért Judy Davis emeli a film fényét, a látványtervező és a kosztümtervező pedig a díjazottak névsorát.

A legjobb eredeti filmzene és a legjobb operatőr díja pedig a The Hunter című filmhez vándorolt, amire szintén felhívtuk már a figyelmeteket. Ezt most ennyi, de remélem mindenkinek sikerült kicsit gyarapítani a várólistáját.

Címkék

thriller independent dij geoffrey rush dijszezon eurocinema war movie crime movie aussie movies dijszezon 2011

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr584541410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2012.02.02. 20:42:12

Ehhez a Snowtownhoz már volt is szerencsém: helyenként indokolatlanul arthouse-osra vett, amúgy ausztrálosan szikár film egy sorozatgyilkosról, illetve annak egyik megfélemlített csatlósáról. Sajna a rendezői megközelítés annyira hideg, hogy egy pillanatig se tudott bevonni. Vártam a végét.

Ismeretlen_1068 2012.02.02. 20:46:02

Red Dog: kell, kell, kell!!!

danzig 2012.02.03. 23:54:09

Red dog ajanlasert koszonet :) Ausztralia, banyasz porfeszek, valamikor a 70es evekben, romantika :D (fajok kozott is, de nem olyan keveredessel!!), megtobb por, mindenfele emberek, macska, stoppolas, iszonyatosan jol valogaott filmzene, es egy kutya :D a vege fele volt egy szo szerinti trainspottingos jelenet...nem tudom veletlen-e vagy direkt, de a szomorusaga ellenere megmosolyogtam :) sooot az egesz filmet athatja valami alapjaraton megmosolyogtato feelgoodsag...nagyon fogyaszthato, nem egy 9,2mpes vilagrekord de finom :D

Ismeretlen_1068 2012.02.04. 16:44:00

A Red Dog tényleg nagyon klassz: ártatlan, kedves/bájos, nagyon szellemes és szentimentális mese egy kutyáról, akinek nincs gazdája, pontosabban egy egész közösség a gazdája. Ahogy danzig mondja: olyan igazi, elejétől végéig mosolygós darab.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása