A nagy amerikai szakszervezeti díjazások közepette ismét tegyünk egy kis kitérőt más országokba és fussuk át, mivel rukkoltak elő a hűvös svédek és Hollywood egyik legjelentősebb sztárbeszállítója, vagyis az ausztrálok. Előjáróban csak annyit, hogy lesz itt könyörtelen gyilkos, közönségkedvenc kutya, megvadult gyerekek, brutális versengés és persze második világháború, mert azt nem csak az Amerikai Filmakadémia szereti.
A nagy amerikai szakszervezeti díjazások közepette ismét tegyünk egy kis kitérőt más országokba és fussuk át, mivel rukkoltak elő a hűvös svédek és Hollywood egyik legjelentősebb sztárbeszállítója, vagyis az ausztrálok. Előjáróban csak annyit, hogy lesz itt könyörtelen gyilkos, közönségkedvenc kutya, megvadult gyerekek, brutális versengés és persze második világháború, mert azt nem csak az Amerikai Filmakadémia szereti.
A Svéd Filmakadémia díjának főbb nyertesei
Apflickorna (She Monkeys)
r.: Lisa Aschan
A Variety szerint Lukas Moodysson első filmje óta nem volt ilyen impresszív svéd bemutatkozás, mint amilyet Lisa Aschan produkált. A film két erős és akaratos lányról szól, akik a saját kis gonoszságaik révén kerülnek egyre közelebb egymáshoz, ugyanakkor vetélytársakká is válnak - ami összeköti őket, az határozza meg a végzetüket is: sport, szenvedély, féltékenység, rivalizálás. Az Apflickorna elnyerte a legjobb filmnek, a legjobb forgatókönyvnek és a legjobb hangnak járó díjakat. (a trailer angol feliratos)
Play
r.: Ruben Östlund
Östlund filmje már bejárta a világ számos filmfesztiválját, szép trófeákat gyűjtögetve a rendezőnek, aki saját honfitársaitól is megkapta a legjobb rendezőnek járó díjat ezért a kőkemény filmért (és az operatőre is nyert), ami a svéd bűnügyi történelem egyik legmegrázóbb eseménysorozatát mutatja be: 2006 és 2008 között, 12-14 éves gyerekek egy csoportja több tucat erőszakos bűncselekményt követett el saját kortársaik ellen. Mivel az elkövetők jó része színes bőrű volt, az eset különösen nagy figyelmet kapott.
Simon och ekarna (Simon and the Oaks)
r.: Lisa Ohlin
Ha a svédeknek van egy kis esze, jövőre ezt a filmet dobják az Oscar-versenybe - az ilyesmivel valahogy nem lehet arrafelé mellétrafálni: 1939-ben két kisfiú ismerkedik meg egymással. Egyikük zsidó, a másikuk nem. Egyikük szegény, a másikuk nem. A rengeteg különbség dacára a gyerekek jó barátokká válnak, csakhogy a háború közbeszól. A svéd szakmánál a film nem szólt akkorát, de azért a Jan Josef Liefers begyűjtötte a legjobb férfi-, míg Cecilia Nilsson a legjobb női epizódszereplőnek járó díjakat.
Gransen (Beyond the Border)
r.: Richard Holm
Igaz, hogy csak a maszk kategóriában győzedelmeskedett, de Amerika már tárgyal a remake-ről, ráadásul a sztori is érdekesen hangzik: két svéd katona őrzi a svéd-norvég határ egyik állomását, mikor a nácik már megszállták a szomszéd országot. A két kalandvágyó fiatalember egyik éjszaka úgy dönt, otthagyják őrhelyüket és megnézik maguknak, milyenek is ezek a sokat emlegetett nácik. Persze a felelőtlen döntés katasztrófahelyzetet teremt... (a trailer angol feliratos)
A fontosabb díjak közül még meg kell említenünk a legjobb női főszereplő díját, amit Anne Petrén vehetett át a Happy End című filmért (amiről már tettünk említést), a férfi főszereplőnek járó díjat pedig Sven Bertil-Taube nyerte egy öregember megformálásáért, akit családja ki akar semmizni; persze az öreg visszavág az En enkel till Antibes (One-Way Ticket to Antibes) című filmben. A legjobb külföldi film pedig a Nader és Simin lett.
Az Ausztrál Film- és Televíziós Akadémia díjának nyertesei
A mostantól nemzetközi díjakkal is jelentkező szervezet A némafilmest árasztotta el jóságával (film, rendező, férfi főszereplő), de egy kicsi azért maradt A Vaslady-nek (női főszereplő) és A hatalom árnyékábannak is, ami megosztva a Margin Callal megosztva kapta a legjobb nemzetközi forgatókönyvnek járó díjat. De most inkább a hazai filmjeik közül szemezgessünk párat.
Red Dog
r.: Kriv Stenders
Nem csak az Akadémia, de a közönség kegyeit is a vörös kutya igaz története nyerte meg, a jegyeladási listák élére röpítve a filmet, ami a szakmától a legjobb film díjjal távozott. A történet egy kutyáról szól, aki - miközben keresi elveszett gazdáját - eggyé kovácsol egy kis közösséget. A minden téren jópofa film emberszereplői között Josh Lucas és az Oscar-jelölt Keisha Castle-Hughes viszi a prímet.
Snowtown
r.: Justin Kurzel
A nagy esélyesnek tartott film végül elbukott a fődíjon, de persze az a hat díj sem kutya, amit végül bezsebelt (rendező, adaptált forgatókönyv, férfi főszereplő Daniel Henshallnak, női mellékszereplő Louise Harrisnek, egy a hangmérnöknek és egy a vágónak). A filmről már volt szó itt az AE-n, meg trailert is nézhettetek, úgyhogy lépjünk is tovább.
The Eye of the Storm
r.: Fred Schepisi
Igazi színészi nagyságokkal tarkított dráma egy asszonyról, aki végig saját kezében tartotta élete gyeplőjét, és már csak egy dolog hiányzik neki: a saját halála felett is ő rendelkezzen. Geoffrey Rush, Charlotte Rampling mellett a legjobb női főszereplő trófeájával hazatért Judy Davis emeli a film fényét, a látványtervező és a kosztümtervező pedig a díjazottak névsorát.
A legjobb eredeti filmzene és a legjobb operatőr díja pedig a The Hunter című filmhez vándorolt, amire szintén felhívtuk már a figyelmeteket. Ezt most ennyi, de remélem mindenkinek sikerült kicsit gyarapítani a várólistáját.