A Universal Pictures 2012-ben leginkább vígjátékokra támaszkodik. Szükség is van a könnyen arató, viszonylag olcsó filmekre, arra az esetre, ha legnagyobb dobásuk befuccsol...
A Universal Pictures 2012-ben leginkább vígjátékokra támaszkodik. Szükség is van a könnyen arató, viszonylag olcsó filmekre, arra az esetre, ha legnagyobb dobásuk befuccsol...
A radaron
A Csatahajó (Battleship; hazai bemutató: április 19.) ugyanis egyben legmerészebb projektjük is erre az évre. A május harmadik hétvégéjére, vagyis két héttel a Bosszúállók után pozicionált háborús sci-fi a torpedó-játékból eredezteti gyökereit, ami ugyan papírral és ceruzával is játszható már egy évszázada, az előzetesek mégis a Hasbro cégnek tulajdonítják az alapokat. Erre már csak azért is szükség van, hogy kihangsúlyozhassák, a Transformers istállójából áll pályára a 200 millió dolláros költségvetésből készült akciómozi, s e kapcsot erősítik a trailerekben látott-hallott effektusok is. Peter Berg (Ronda ügy, A királyság, Hancock) rendezéséről nyilván nem gondolja a stúdió, hogy akárcsak megközelíti Michael Bay filmjeinek 300-400 milliós bevételét (azért reméli), de ahol lehet, sulykolni kell, hogy a Csatahajó ezen nyár nagy látványossága. A korlátok ott kezdődnek, hogy tengeri háborút ígér a film, ami rögvest leszűkíti a közönséget, az elsöprő vizuális effektusok ígérete pedig önmagában legfeljebb nemzetközi berkekben működik. A Poseidon (60m) hat évvel korábban alaposan pórul járt (igaz, sokkal kevesebbet kínált: egy nagy hullámot), míg egy meredek ötletből született felemás fogadtatásért nem kell messzire mennie a Universalnak: tavaly nyáron a Cowboyok és űrlényeknek volt kínszenvedés 100 millió fölé kerülni, de említhetnénk a Robin Hoodot is két évvel korábbról, hiszen azt is megölte a költségvetése. Valami hasonló várható most is: 30-40 millió közötti nyitány után nehézkes menetelés kilenc számjegyű összegig, amit a 3D feltétlenül könnyítene, de hát az most sincs, akárcsak a cowboyok esetében.
Március elején animációs filmmel nevez a stúdió. A Lorax (The Lorax; hazai bemutató: március 15.) Dr. Seuss könyvén alapszik, vagyis elég különös történettel bír. A marketingosztály ennek ismertetését hanyagolja is, inkább a 2010 nyarán fenemód nagy sikert aratott Grut igyekszik megidézni a hasonló színvilággal és betűtípussal. Minden adott hozzá, hogy a tavasz legnyerőbb filmje legyen belőle, ami persze közelebbi bevételt jelent Hortonéhoz (154m), mint a már említett Gru 251 milliójához.
Három hónappal később ugyancsak mesével jelentkezik a cég, méghozzá 2012 nem első Hófehérke-feldolgozásával. A Hófehér és a vadász (Snow White and the Huntsman; hazai bemutató: május 31.) ugyanakkor ambiciózusabb és komolyabb, mint a konkurens Mirror, Mirror, így jelentősen nagyobb remény fűzhető hozzá, ha box office-ról van szó. A 70 milliós fantasy az Alice Csodaországbannal eddigi legjobban rokonítható produkció és legalább annyira kedvelt története az amerikaiaknak, s szemben 2010 tavaszával, mostanra már az sem bír nagy jelentőséggel, hogy nem 3D-ben kerül a mozikba. A figyelemreméltó szereplőgárda élén Kristen Stewart áll, ami már önmagában párhuzamok vonására sarkall az Alkonyat-sorozattal, de hangvételében sem áll messze a Summit népszerű szériájától a Hófehér és a vadász, úgyhogy akik Bella Swanként megkedvelték a színésznőt, többségükben alighanem felsorakoznak most is. És hogy ne csak a női nem képviselői tegyék tiszteletüket a mozikban, Hófehérkét harcos amazonként láthatjuk most, úgyhogy mozgalmas csatározásokra is lehet számítani. Ha még jól is sikerül a végeredmény, akkor nem kell beérni 125-150 millióval, de egyelőre ennyi látszik elérhetőnek.
Valószínűtlenül sikeres vállalkozássá lett a Robert Ludlum regényein alapuló Bourne-trilógiából. A részről-részre nagyobb közönséget szerző akciósorozat a csúcson maradt abba 2007-ben, nevezetesen 227 millió dolláron (és három Oscar-díjon), úgyhogy nehezen volt elképzelhető, hogy ne folytatódjék valamilyen úton-módon, ahogy anno a könyvek is. A Universal megmaradt A Bourne-ultimátum premierdátumánál (augusztus eleje), ám így a Total Recallal lesz kénytelen megküzdeni az egyébként nem elhanyagolható módon Matt Damon nélküli, The Bourne Legacy címre hallgató új rész. Egy megszokott főhős hiánya mindenképpen nagy mértékű visszalépést hoz magával, így ez a produkció leginkább a Bourne-név tesztje lesz, illetve Jeremy Renneré, aki a főszerepet játssza. A korábbiak közül marad a szereplőgárdában Joan Allen, Albert Finney és Scott Glenn, míg újként lép színre Edward Norton, Rachel Weisz és Stacy Keach. A rendezői-írói feladatokat a szériában már tapasztalatot szerzett Tony Gilroy látja el, s ha jól sikerül ez az epizód is, a lehetőség meg van rá, hogy megközelítse legalább A Bourne-rejtély 121 milliós eredményét.
A Koszorúslányok irtóra bejött a stúdiónak tavaly: csaknem 170 millió dolláros bevételt ért el. Emellett a többi komédia veszte (Király!, Larry Crowne, Testcsere) abszolút feledhető, s nagy optimizmussal lehet tekinteni a nagyon ígéretes 2012-es felhozatal felé. A Judd Apatow-művek nem kevesebb, mint három új termékkel pályáznak idén, melyek közül a Wanderlust még tavaly őszről csúszott át február végére. Ebben Jennifer Aniston és Paul Rudd félig kényszerből, félig kalandvágyból hátrahagyja a nagyvárost, s kötetlenebb körülmények között folytatják életüket. A Példátlan példaképek direktorának új filmje ugyan cseppet sem tűnik biztos nyertesnek, ám a főszereplő párosnak illene legalább közepes szintre tornászni a bevételeket. Ehhez nem árt, ha az egy héttel korábbi Kémes hármas nem rugaszkodik el túlságosan; Witherspoon és Aniston nagy csatája várható a jövő hónap végén. A soron következő delikvens esetében Apatow még ugyancsak csak produceri kredittel bír, ám a The Five-Year Engagement már sokkal határozottabban lépheti meg a kívánt sikerszintet: a Lepattintva rendezője, Nicholas Stoller ül a direktori székben, az esküvőjüket kényszerből folyvást halasztgató, s ezzel kapcsolatukat veszélyeztető főszereplőket pedig Jason Segel és Emily Blunt alakítják. Az április végi premier ideálisnak mondható, hiszen az említett Lepattintva is hasonló időszakból indulva keveredett 60 millió dollár fölé; ha ezúttal is sikerül megtalálni az összhangot a kritikusokkal és főként a nézőkkel, akkor még emelni is lehet a tétet, úgy 75 millió tájékára. Végezetül, decemberben mutatják be Apatow rendezői munkáját, a This Is 40-t. Ebben a Felkoppintva két mellékszereplője, Leslie Mann és Paul Rudd életébe nyerhetünk további betekintést. Az év végi premier könnyű helyzetbe hozza a megbízható kezek alatt készülő filmet, s nagyjából sejthető az úgymond előzményből, mire lehet számítani. A frissesség persze ezúttal nem lesz meg, ami a Felkoppintvát 150 millió küszöbére repítette, de Apatow mindenképpen kiköszörüli majd a Ki nevet a végén? csorbáját.
További két vígjátéktól remél sokat a stúdió: áprilisban folytatódik az Amerikai pite-sorozat. Az American Reunion (várható hazai bemutató: április 5.) a negyedik része egy több mint tíz évvel ezelőtti, jelenséggé vált filmnek, ami a tizenéves korosztályt célozta meg. Láttunk ilyet tavaly is, csak éppen a Sikoly 4. egészen nagy érdektelenségbe fulladt, hiszen tíz év egy fiataloknak szóló produkciónál nagyon sok. Az American Reunionhez összecsődítették az összes eredeti szereplőt, feledték az összes DVD-re készült folytatást és a Kalandférgek avagy Harold & Kumar-trilógia írópárosat ültették a rendezői székbe, szóval amit lehetett, megtettek a producerek. Ugyan még legutóbb is (2003-ban) megvolt a 100 milliós bevétel, a lényegesen nagy időtáv miatt semmi sem garantált ezúttal; egy 50 milliós költségvetés azonban nem szabad, hogy zavarba hozza az a filmet, amivel a pite-sorozat először merészkedik a nyári szezonon kívülre. Ez nem jelent megnyugvást: így is szuperprodukciók sora veszik körül, tehát az első helyért is meg kell majd küzdenie. A július közepén terítékre kerülő Ted szokatlan szerepben találja Mark Wahlberget: gyerekkorában életre kelt teddymackójával, amúgy teljesen normális körülmények között élő felnőtt férfit játszik. A film mögött a Family Guy atyja, Seth MacFarlane áll, úgyhogy nagyjából sejthető, mire lehet számítani, de mégis, alighanem váratlanul fogja érni a közönséget a 65 millióból gazdálkodó produkció. A sok nyári nagymenő (A csodálatos Pókember, Jégkorszak 4., A sötét lovag: Felemelkedés) között azonban megtalálhatja a maga útját, kiváltképp, ha MacFarlane nem hazudtolja meg magát.
A radaron kívül
* Mark Wahlberg mackós kalandja előtt még alvilági üzelmekbe is belekeveredik a Csempészek (Contraband; hazai bemutató: március 22.) című krimiben. A nemsokára érkező, 40 milliós remake rendezője az izlandi Baltasar Kormákur. Az Orvlövész (47m) végeredménye valószínűbb, mint a Négy tesóé (74m), de a mindent elmesélő előzetessel felvértezett filmek általában jól mennek, úgyhogy nem lehet kizárni egy erősebb futást sem.
* Ugyancsak akció-thriller a februári Védhetetlen (Safe House; hazai bemutató: február 16.). A mindig megbízható Denzel Washington utóbbi két filmje átlagosan 88 millió fölött hozott, ami kicsit nagy falat lenne a Ryan Reynoldsot is magáénak tudó mozinak, de a Hajsza a föld alatt 65 milliója nem nagy kihívás.
* Oliver Stone is a megmártózik a bűnben 2012-ben. A szeptember végén bemutatásra kerülő Savagesben két drogos srác indul Mexikóba, hogy kiszabadítsák a kartellek által fogva tartott, közös barátnőjüket. A mellékszereplők között Uma Thurmant, John Travoltát, Salma Hayeket és Benicio del Torót is felvonultató thriller esetében sok múlik a majdani fogadtatáson.
* Hálaadáskor érkezik a nálunk is forgatott 47 Ronin. A rendkívül költséges (170 millió dollár!) kalandfilm 3D-ben kerül a közönség elé, ám az, hogy a tengerentúliak mennyire is érdekeltek egy szamurájokkal foglalkozó filmben, erősen kérdéses. Keanu Reeves jelenléte igazából nem oszt, nem szoroz, az elsőfilmes Carl Erik Rinsch pedig karrierjét teszi fel a 18. századi japán történet fikcionalizált elbeszélésére.
* Ugyancsak év végi bemutató A király beszéde Oscar-díjas rendezőjének új projektje. A Les Misérables a számtalan feldolgozást megért Victor Hugo-mű újabb tolmácsolása Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter és Sacha Baron Cohen főszereplésével, természetesen musical formában. Alighanem sikert arat majd.
* Egy hónap múlva, azaz február elején úszik be a mozikba a Mindenki szereti a bálnákat (Big Miracle; hazai bemutató: február 23.). Az igaz történeten alapuló családi mozi szokás szerint meg fogja pendíteni a megfelelő húrokat az amerikai közönség szívében, így akár a Delfines kaland (72m) nyomába is szegődhet majd a Négyen egy gatyában és a Nem kellesz eléggé direktorának 30 milliós filmje, vagy legfeljebb csak annyival marad le, amennyit a 3D-s plusz ért tavaly ősszel a Warner-terjesztésnek.
* A Focus Features logója alatt két film vár országos premierre jelen ponton. A Seeking a Friend for the End of the World sajátos történet egy frissen elhagyott férfiről (Steve Carell), aki a világvége közeledtével szomszédja (Keira Knightley) társaságában útnak indul, hogy felkutassa fiatalkori szerelmét; alighanem Carell legalacsonyabb bevételű filmje lesz belőle, hacsak nem üti meg a Dan és a szerelem (47m) szintjét. A ParaNorman című 3D-s, animációs horror-vígjátékban egy kisvárost élőhalottak ostromolnak, s csak a különc, zombikkal társalgó Norman képes véget vetni a fenyegetésnek. Az Elvitte a víz és a Cincin lovag társrendezőjének kezei alatt készült stop-motion produkció ha a Coraline és a titkos ajtót (75m) nem is, A halott menyasszonyt (53m) befoghatja.
Végső szó
A Focusszal összevonva 1,1 milliárdos 2011 meghozta a szükséges kasszarobbantókat a stúdió számára (Halálos iramban: Ötödik sebesség, Koszorúslányok), ám a viszonylag szegényes kínálat meggátolta, hogy jó évet zárjon. 2012-ben a repertoárral nem lesz gond, de olyan rizikós vállalkozásokkal, mint a Csatahajó és a 47 Ronin, igencsak stresszes év elé néz a földgolyós cég. A legbiztosabb pontot a Lorax képezi, egyébként meg inkább a kisebb horderejű címektől remélhetnek megváltást; egy jó évkezdés a Csempészekkel, a Védhetetlennel és a Mindenki szereti a bálnákattal elengedhetetlen a továbbiak átvészelésére.
A Universal Pictures (Focus Features) 2012-es naptára jelenleg
- 01.13. Contraband
- 02.03. Big Miracle
- 02.10. Safe House
- 02.24. Wanderlust
- 03.02. The Lorax
- 04.06. American Reunion
- 04.20. Seeking a Friend for the End of the World
- 04.27. The Five-Year Engagement
- 05.18. Battleship
- 06.01. Snow White and the Huntsman
- 07.13. Ted
- 08.03. The Bourne Legacy
- 08.17. ParaNorman
- 09.28. Savages
- 11.21. 47 Ronin
- 12.07. Les Misérables
- 12.21. This is 40
korábban: