aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office: impossible missions Takács Máté
2011. december 27. 12:24:05

Kategória: 12 komment

> Amerikai mozibevételek, 2011. december 23 - 25.

A 2011-es összesített box office megmentése ugyan nem sikerült a karácsonyi csapatnak, hiába töltötték meg kis híján a teljes top 10-et az új filmek, azért bőven jutott jó hírből az üzletet rontó, szombatra eső szenteste ellenére is. A Mission: Impossible: Fantom protokoll könnyedén nyerte az ünnepi hétvégét, de meggyőző eredményt hozott A tetovált lány is. Elkerülhetetlen módon nem egy produkció kénytelen beérni szerényebb összeggel, s ez a sors leginkább a családi moziknak jutott: a We Bought a Zoo mellett Spielberg Tintin kalandjaija is megfeneklett, ám a Hadak útján csakhamar megtáltosodott.


A Variety szerint csúnyán elhasaltunk!

> Amerikai mozibevételek, 2011. december 23 - 25.

A 2011-es összesített box office megmentése ugyan nem sikerült a karácsonyi csapatnak, hiába töltötték meg kis híján a teljes top 10-et az új filmek, azért bőven jutott jó hírből az üzletet rontó, szombatra eső szenteste ellenére is. A Mission: Impossible: Fantom protokoll könnyedén nyerte az ünnepi hétvégét, de meggyőző eredményt hozott A tetovált lány is. Elkerülhetetlen módon nem egy produkció kénytelen beérni szerényebb összeggel, s ez a sors leginkább a családi moziknak jutott: a We Bought a Zoo mellett Spielberg Tintin kalandjaija is megfeneklett, ám a Hadak útján csakhamar megtáltosodott.


A Variety szerint csúnyán elhasaltunk!

> startolt
A szakajtónyi premier közül a legkevésbé karácsony-kompatibilis A tetovált lány (The Girl with the Dragon Tattoo; hazai bemutató: január 19.) érte el a legjobb helyezést, nevezetesen a harmadik helyet. A Sony 90 millió dolláros vállalkozásában bízott mindenki, így a 12,75 millió dolláros nyitány, illetve a szerdai debütálástól számított 21 millió dollár nem kiemelkedő, de teljesen jó alap ahhoz, hogy egy hónap múlva akár már a költségvetés közelébe érjen David Fincher filmje. Ehhez a közönség nagy szeretetére van szükség, ami könnyen megadathatik a Stieg Larsson-adaptációnak; a kritikusokat meggyőzte, ami az ilyen fajsúlyosabb filmeknél még nem jelent bizonyosságot a közönség egyetértése felől, ám a felnőtt közönséget nagyon jól kiszolgálja a sok családi csalogató között, s persze a korábbi, svéd változat, illetve maga a regény hírneve is jó szolgálatot tesz (A tetovált lány 2010 egyik legjövedelmezőbb limitált bemutatója volt). Muszáj is arra alapozni, hogy az amerikaiak szépen, folyamatosan találnak rá a több mint két és fél órás műre, mivel Fincher és a film úgy cuzammen alighanem ezúttal kimarad az Akadémia szórásából, ahogy a díjszezon többi állomásából is kimaradt, vagyis marad a pénztárak meghódítása kitűzhető célul. Hétfőt 28 millió közelében zárta A tetovált lány, a következő hétvégét pedig bőven 40 millió fölött kezdheti meg, s ha hirdetik az igét az elégetett jegyváltók, akkor 100 millióig is ellődöröghet, ami már elég nyomós érv a további két filmhez is.

Steven Spielberg a 2008-as Indiana Jones és a kristálykoponya királysága óta nem vezényelt filmet rendezőként, idén azonban '93/'97-ezett, vagyis megcélozta a kasszákat és a kritikusokat is egy-egy filmmel. Eltérően azonban a korábbi két alkalomtól, ezúttal különböző forgalmazó istápolja a direktor úr filmjeit, így fordulhatott elő, hogy egyazon hétvégén mutatkozott be a Hadak útján és a Tintin kalandjai (The Adventures of Tintin; hazai bemutató: már a mozikban). Utóbbiért Észak-Amerikában a Paramount felelt, mialatt a Sony már körbejárta vele a világot, több mint 240 millió dollárhoz juttattva a belga eredetű nyomozósrácot. A nyugat-európai eredmények magukért beszéltek, ellenben a tengerentúli közönség nem üdvözölte kedves ismerősként Tintint: mindössze 9,7 millió dollárt gyűjtött péntek és vasárnap között a 135 millióból készült animációs jellegű mozi, ami alighanem Spielberg legrosszabbja. Tintin relatív ismeretlensége mellett számos okot fel lehetne sorakoztatni, miért is feneklett meg a film látszólag, ezek között a mostanság dzsókerként szolgáló "túl sok a családi film a piacon" tűnik a legkézenfekvőbbnek, és ehhez hozzáadva a fentebb hivatkozott igazolást, már teljesen érthető, miért is hagyták figyelmen kívül a 3017, egyébként meglehetősen kevés moziban vetített kalandfilmet. Szerdai indításától mérve 17,7 millió dollárig jutott a különféle box office-oldalak adatai szerint (vagyis 3,275 milliót ajándékba kapott, de lehet, hogy lemaradtam valamiről - még velem is előfordulhat), hétfőn pedig 24 millió fölé ért. A kritikák ugyan spielbergesen kedvezőek (vö. Indiana Jones negyedik része), kérdés, ez elég lesz-e a szépítéshez. Jelen pillanatban 60 milliónál sokkal több nem látszik a horizonton, de még fordulhat a kocka. Az mindenesetre biztos, hogy Spielberg számára az animációs, egyúttal 3D-s bemutatkozás sokkal jobbra kellett volna, hogy sikerüljön.

A Hadak útján (War Horse; hazai bemutató: február 9.) azonban megtalálta a megfelelő ösvényt. A hétvégén csupán egyetlen nap volt műsoron, ez a december 25-e mégis elég volt a hetedik helyhez és 7,5 millió dollárhoz, ami felettébb ígéretes kezdés, s egyértelműen rálicitált a várakozásokra. A Disney tehát jó lóra tette 70 millió dollárját, a közönség pedig a sok térhatású meg animált állatka között élőt és szokványosat keresett magának, még ha azt egy két és fél órás, háborús eposzban találta is meg. A régóta tervezett könyvadaptációt minden gikszere ellenére az újságírók jól fogadták (kiváltképp a krém), így még akár egy újabb A segítség is lehet itt készülőben box office-szempontból. Hétfővel 15 millióra prognosztizálja a stúdió a megszerzett összeget, s ha sikerül tartani a szintet, miközben jelenlétét a köztudatban meg emeli, akkor a következő hétvégét akár nyerheti is a Golden Globe-ra jelölt dráma. Ha összejönnek a dolgok, a Hadak útján átüget a kilenc számjegyű összegek birodalmába, s az a váratlan forgatókönyv áll elő, hogy az idei év Schindlere/Amistadja köröket ver rá az idei év Jurassic Parkjára/Az elveszett világára.

Egy hellyel előrébb nyitott, ám 9,45 milliójához teljes három napra volt szüksége a Fox és Cameron Crowe év végi, nagynak szánt dobásának, a We Bought a Zoónak. Az ugyancsak kedvelt regény alapján készült drámai vígjáték számára e 10 millió alatt nyitány nagyon erőtlen, ami nem jó hír a stúdiónak a korábbi részeknek csupán árnyéka maradó Alvin és a mókusok 3. gyengélkedése után, s Crowe is megkapta a magáét a kritikusoktól, akik szerint a film egyetlen igazán értékelhető pontja a főszereplő, Matt Damon. A We Bought a Zoo ugyanúgy a túlcsorduló kínálat áldozata, mint Tintin -és szinte mindenki más, aki akár csak egy centtel is elmaradt a várakozásoktól-, ámbár alighanem az év végi hajrá vesztesének szerepe más körülmények között is e produkciónak jutott volna. A Hadak útján két nap alatt szerzett 15 milliójához ennek a versenyzőnek kétszer annyi időre volt szüksége, és a tempó gyorsulni nyilván nem fog, úgyhogy a legjobb esetben is csak a költségvetéssel megegyező 50 millió dollárt fektethetnék a producerek egy állatkert nyitásába. Lehet, hogy azzal jobban is járnának.

Még egy vasárnapi bemutatkozó jutott a telített víkendre, ez pedig a Summit Entertainment térhatású sci-fije, A legsötétebb óra (The Darkest Hour; hazai bemutató: már a mozikban). A kevesebb mint 2400 mozi műsorára felkerült filmre a premier napján 3 millió dollár értékben keltek el jegyek, a hétfőre jelzett összeggel pedig 5,5 milliót tudhat magáénak két nap alatt. Nyilván senkit nem lepett meg a viszonylagos érdektelenség, ami a Moszkvába tévedt amerikai fiatalok és a rájuk támadó elektromos kábelek iránt nyilvánult meg, legfeljebb a forgalmazó mérgelődik, hogy már megint nem sikerült érdemleges pénzt felhajtani. A 30 millió dolláros produkció árcédulája összegét talán még viszontlátja a pénztárakban, ami tényleg egyetlen vigasza lehet a lesújtó vélemények után.

A Weinstein Company gondolta, ez fél tucat friss filmet kínáló hétvége lesz a jó alkalom, hogy a My Week with Marilynnel országos pályára álljon, vagy legalábbis 600 filmszínház fölé tolja a vetítő mozik számát. A Michelle Williams és Kenneth Branagh alakítása fűtötte dráma távol végzett az élbolytól a hétvégén, 558 ezer dolláros bevételével a mozinkénti 1000 dollárt sem érve el. A mostani 7 millió dollár 10 millióig már csak a legnagyobb Oscar-szórással juthatna el.

> még játsszák
Akár csak egy hónapja is kevesen gondolták volna, hogy a karácsonyi hétvégét a Mission: Impossible: Fantom protokoll nyeri, sőt biztos emlékeznek még egy páran arra a cikkre, amit a Box Office Mojo dobott össze arról, hogy a Paramountnak lépnie kellene a zsúfolt hétvége kapcsán, s elodázni a premiert. A stúdió lépett ugyan, de sokkal okosabb döntést hozott -vagy legalábbis utólag már mindenképpen annak tűnik-, hiszen a korlátozott premier a múlt héten kedvező eredménnyel járt a 140 millió dolláros akciófilm számára, s a szerdai szélesedés és mindenekelőtt a péntek-vasárnap időszak sem okozott csalódást, amiben A tetovált lánynál már említett, családi felhajtástól mentes mivolta mellett a nagyon kedvező kritikákból fakadó nézői elégedettségnek is komoly szerepe van. A 29,5 millió dollár ugyan a leggyengébb küldetés-indítás a franchise történetében, ám ezt sikerrel jelentéktelenné tette a Paramount stratégiája, s érdemesebb a vasárnapig összegyűlt 62 millió dollárra fókuszálni. E bizakodásra okot adó összeg biztosan a csalódást okozó harmadik rész 134 milliója fölé fejlődik, s teszi mindezt a maga jogán, hiszen se térhatás, se kitűnő 'money shot' nem segítette a boldogulásban; elegendő még mindig a Mission: Impossible névre alapozni, aminek ugyanakkor Tom Cruise elengedhetetlen tartozéka, ahogy a Die Hardnak Bruce Willis: külön nehézkesen boldogulnak már, de együtt még lehet beléjük fektetni. A hétfőre remélt összeggel a negyedik lehetetlen küldetés 80 millió közelébe ért, s ilyen tempóban a következő kört már messze 100 millió fölött köszönti Brad Bird rendezése. A stúdiónak pedig tényleg jár a főhajtás, hogy olyasmit mert, amitől a blockbuster-aspiránsok esetében mindenki rettentően fázik, s bizalmuk a filmben végül igazolta őket.

Sherlock Holmes nagyot veszített lendületéből. A két évvel ezelőtti első rész lankadatlanul termelte a dollármilliókat, mígnem 200 millió fölött találta magát, ellenben az Árnyjátéknak meg kell küzdenie minden egyes garasért, s e küzdelemben ráadásul a nemrég még esélytelenebbnek tartott Fantom protokoll a legnagyobb ellenfele. A Warner Bros. 125 milliós kalandfilmje 20,3 millióval a második lett, 80 millióra emelve 10 nap alatt az összbevételt, ami 43%-os hátrányt jelent a 2009-es kiadáshoz képest. Ledolgozhatatlan, s egyébként ítélet nemcsak a nem kielégítő előzetes, de kicsit az első rész fölött is, hiszen nem váltott ki feltétel nélküli visszatérést a nézők számára a jelek szerint. Hétfővel 90 millióhoz ért Guy Ritchie filmje, s ehhez még legalább félszáz hozzájöhet a továbbiakban, de egy harmadik epizódot alaposan át kell majd gondolni.

Az Alvin és a mókusok 3. számára ugyanez áll: egy újabb részt már nem biztos, hogy elbír a széria, s ami rosszabb helyzetbe hozza a Fox filmjét, hogy ezúttal az alkotók igyekeztek újítani a korábbi két részhez képest, s így is komoly elmaradással kénytelenek szembesülni. A negyedik helyezést jelentő 12,65 millió dollár ugyanúgy halovány, mint a 10 nap alatt toborzott 49 millió, ami legutóbb a kezdőtétet jelentette. A 100 millió azért még összegyűlik, de hát ez alig fele a korábbiaknak. Tény azonban, hogy azok valószínűtlen szintjét nem is lehetett volna sokáig tartani.

> végszó
Az éves mutatók megmentését már csak halványan remélte az ipar a mostani brancstól, de igazából a 4-6%-os nézettségi és bevételi elmaradások 2010-es képest nem olyan rossz hírek, mint ahogy azt a Deadline, a The Hollywood Reporter és más szakavatott orgánumok és blogok híresztelik. Végtére is, nem lehet a világ végéig növelni évről-évre ezeket a számokat. Figyelembe véve, hogy a szombati napon korlátozott nyitva tartással fogadták a nézőket a mozik, a 114 millió dolláros forgalom a top 12 számára kielégítő, egyébként meg a filmek számát illetően el lehet mondani, hogy a kevesebb több lett volna, mert nagyon lopkodták egymás elől a nézőket, kiváltképp a családoknak szóló darabok. Az év utolsó hétvégéjén, amikor meg szilveszter miatt zárnak korábban a teátrumok, majd rendeződnek kicsit az erőviszonyok: kiderül, hogy a Hadak útján képes-e lefutni a 100%-on pörgő Tom Cruise-t.

> a top 10 (becsült adatok)
01. (3) Mission: Impossible - Ghost Protocol ($29.5m/$61.9m)
02. (1) Sherlock Holmes: A Game of Shadows ($20.3m/$79.0m)
03. (ú) The Girl with the Dragon Tattoo ($12.8m/$21.1m)
04. (2) Alvin and the Chipmunks: Chipwrecked ($12.7m/$49.6m)
05. (ú) The Adventures of Tintin ($9.7m/$17.7m)
06. (ú) We Bought a Zoo ($9.5m/$9.5m)
07. (ú) War Horse ($7.5m/$7.5m)
08. (4) New Year's Eve ($3.3m/$32.7m)
09. (ú) The Darknest Hour ($3.0m/$3.0m)
10. (9) The Muppets ($2.1m/$75.7m)

> kapcsolódó bejegyzések
box office: 2010 azonos hétvégéje (Utódomra ütök, A félszemű)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Avatar, Sherlock Holmes)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Marley meg én, Benjamin Button)
box office: 2007 azonos hétvégéje (A nemzet aranya 2., AvP: Requiem)
kritika: The Adventures of Tintin

Kövess minket Facebookon is!

Címkék

thriller box office fincher matt damon drama spielberg tintin cameron crowe the girl with the dragon tattoo war movie 3d cinema

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr564541236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ferencv 2011.12.27. 12:59:24

a 2005-ös Világok harca/München duplázást direkt ignorálod? :-)

freddyD 2011.12.27. 13:14:03

Szerintem tudta mindenki, hogy a Tin Tin odaát bukni fog. Ezért is mutatták be mindenhol előbb. Egyszerűen nem tudnak vele mit kezdeni. Ezért nem fog itt is alig beülni egy Zöld Lámpás/Darázsra mert nagy eséllyel fogalmuk sincs, mi az

todie 2011.12.27. 13:18:00

sherlocknak orulok, hogy nem sikerult robbantani. az elsot szerettem nagyon, a masodikat is megnezem. amiert orulok a viszonylagos kudarcnak, hogy igy lehet, hogy richienek vegre lesz ideje megcsinalni a rocknrolla folytatasat:)

DCIJB 2011.12.27. 13:53:17

"se kitűnő 'money shot' nem segítette a boldogulásban" Hát, ha a Burj Khalifa oldalán való leereszkedés nem volt money shot, akkor semmi sem az...

Ismeretlen_1068 2011.12.27. 14:04:34

4: Egy M:I film eseténen csak enyhe ásítás kiváltására alkalmas: á, szóval Tom Cruise már megint a magasból lóg, boooring. A filmről persze ez már nem volt elmondható. :)

tristram 2011.12.27. 14:55:05

Azért én a Tintin leszereplését így sem tudom hova tenni. Már elnézést, de kit érdekel, hogy mennyire ismeretlen odaát a figura? Egy hiperlátványos Spielberg animációs film, a legminimálisabb elvárás lett volna, hogy bevegye a 100 milliót. Igazság szerint nemzetközi szinten sem szedte szét a mozikat, bár ott még azt hiszem javíthat. A Fantom protokollra mondott egy elemző egy merészet: szerinte ez lesz a franchise legsikeresebb darabja. Ebben azért még mindig kételkedek, de már nem tartom lehetetlennek (ami amúgy sincs Hunt szerint:)

Rockatansky 2011.12.27. 18:12:02

5: szerintem igen is money shot volt, a trailerek alapján tényleg nem tűnt annak, de a sajtóban és a kritikákban kábé cask arról volt szó a premier előtt/alatti időszakban, hogy mekkora zsivány is ez a jelenet, többek közt ezért is volt jó húzás a Paramount részéről a limitált kezdés, így beindulhatott a szóbeszéd. Ami meg a Tintint illeti, szerintem már elég régóta nyilvánvaló volt, hogy usa-ban nem fog aratni, mert - európai klasszikusok importjára odaát egyszerűen nincs (kiugró) kereslet, még a 3d ellenére sem, ezt A három testőr és a Hugo is bebizonyította idén ősszel (de még a Johnny English 2-t is ide vehetjük) - a mocap ebben a formában teljes tévút, tulajdonképpen még nem volt film, ami visszahozta volna a brutál költségeket (Beowulf,Sky Captain), de nullszaldó is csak akkor jött ki, ha kimondottan karácsonyi témájú filmről volt szó (Polar Express, Christmas Carol) - és ez nem usa-bevételekre vonatkozik, hanem worldwide(!) - érdektelen trailerek + korrekt kritikák, egy mezei néző érdeklődést egyik sem tudta felkelteni (főleg a többé-kevésbé bejáratott franchise-ok mellett, mint mi4, sherlock, alvin stb.) - rosszul megválasztott bemutató-időpont, simán el kellett volna már indítani karácsony előtt 1-2 héttel, akár limitáltan is, így egyrészt kikerülte volna a tülekedést, másrészt pedig most a karácsonyi-szilveszteri daralásban (amikor hétközi bevételek magasak, és a hétvégi csökkenések alacsonyak) akár +20-25M is összejöhetett volna mondjuk szerintem végül még így is összejön 70-80M, ami a külfölddel kiegészítve már korrekt teljesítmény.

Scott 2011.12.27. 18:20:54

A korunk legismertebb rendezői közül Spielberg és Scorserse elhasalt 3D-s filmjeivel az USA-ban. Mi lesz a magányos James Cameronnal? Pláne hogy Nolan is társai inkább az IMAX 2D-ben hisznek.

Scott 2011.12.27. 18:34:25

Az nem lenne rossz, ha a Die Hard 5 is IMAX kamerákkal forogna itthon. Az MI4 sikere után van esély rá?

Ismeretlen_115179 2011.12.27. 20:23:56

Nem féltem én James Cameront. Amikor 10 év múlva elkészül a következő filmjével, újra divatba hozza a 3d-t.

kelemen 2011.12.29. 01:20:04

"újra divatba hozza a 3d-t." ennél nagyobb divatot hova akarsz már? "újra"... "Ezért nem fog itt is alig beülni egy Zöld Lámpás/Darázsra mert nagy eséllyel fogalmuk sincs, mi az" ez kábé az összes nem folytatás filmre igaz. a war horse-t se tudja senki, hogy mi. vagy az in time-ot

Ismeretlen_1068 2011.12.29. 07:32:47

11: Azt írta, "10 év múlva".

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása