Izgalmas, érdekes, vicces, megható, látványos. Valószínűleg ezek lennének a leggyakoribb válaszok, ha rendeznénk egy közvélemény-kutatást a „Milyen a jó film?” kérdéssel. Igen, a többség számára a film egyenlő a bestsellerrel, ami elmesél egy jó történetet. Ez a nézői elvárás pedig nem csak a fősodorbéli, hanem a kisebb független- és művészfilmekre is rátelepedett, és az amerikai filmművészetből szinte teljesen kiveszett az a típus, amely a történet helyett a képekkel mesél. Ilyen helyzet mellett nem csoda, hogy a kritikusok örömtáncba kezdtek, mikor felbukkant a színen a Meek's Cutoff, majd a Drive - Gázt!, aztán Az let fája – megadva a reményt, hogy létezik még Amerikában lírai film.
Legmesszebb ezek közül jelen írásunk tárgya merészkedik, amely mondandójában, kivitelezésében, szimbólumrendszerében és megjelenésében olyan hatást ér el, ami legtöbbek szerint csak a 2001: Űrodüsszeiához mérhető.
Izgalmas, érdekes, vicces, megható, látványos. Valószínűleg ezek lennének a leggyakoribb válaszok, ha rendeznénk egy közvélemény-kutatást a „Milyen a jó film?” kérdéssel. Igen, a többség számára a film egyenlő a bestsellerrel, ami elmesél egy jó történetet. Ez a nézői elvárás pedig nem csak a fősodorbéli, hanem a kisebb független- és művészfilmekre is rátelepedett, és az amerikai filmművészetből szinte teljesen kiveszett az a típus, amely a történet helyett a képekkel mesél. Ilyen helyzet mellett nem csoda, hogy a kritikusok örömtáncba kezdtek, mikor felbukkant a színen a Meek's Cutoff, majd a Drive - Gázt!, aztán Az élet fája – megadva a reményt, hogy létezik még Amerikában lírai film.
Legmesszebb ezek közül jelen írásunk tárgya merészkedik, amely mondandójában, kivitelezésében, szimbólumrendszerében és megjelenésében olyan hatást ér el, ami legtöbbek szerint csak a 2001: Űrodüsszeiához mérhető.
A történet pofon egyszerű: egy férfi (Sean Penn), testvére halálának évfordulóján visszaemlékszik gyerekkorára, melyet egy texasi kertvárosban élt át két testvérével, túlzottan engedékeny anyjával (Jessica Chastain) és szigorú apjával (Brad Pitt). A fiúban hamar kialakult egyfajta ifjonti dac; apjával nem tudott kijönni, anyját megbántotta, angyalian jó testvérét pedig más módon gyötörte. Azt a testvért, aki sosem volt rossz, és aki egyaránt megfelelt anyja és apja elvárásainak – és aki tizenkilenc évesen életét vesztette. Ennek a tragédiának az emléke indítja el azt a gondolatfolyamot, ami megidézi a férfiban a jóbi kérdést: Miért engedi Isten, hogy a jó emberekkel rossz dolgok történjenek?
Az emlékképek felidézik a gyerekkort, melybe belekeverednek a világmindenség kialakulásának képei. Ahogy Isten Jóbnak, úgy Terrence Malick is megmutatja a nézőnek az univerzumot, ami a semmiből jött létre. És bár a film a Jób könyvéből vett idézettel nyit („Hol voltál, amikor a föld alapjait megvetettem?”), a teremtés szekvenciája a darwini élet fájával zárul, ami tovább is visz a következő gondolatra. A férfi visszaemlékszik arra, amit az apácák tanítottak neki: az életnek két útja van, a természeté és az isteni kegyelemé. Az első út az apa képével, utóbbi az anyáéval kapcsolódik össze, miközben a kisfiú rádöbben, hogy mindaz benne is megvan, amit apjában gyűlöl. Ez a felismerés adja meg számára a kegyelmet, ami egy apokaliptikus vízióba torkollik. Malick viszont itt megáll, nem akar választ adni a kérdésekre – azokra, amelyekre valószínűleg nem is lehet.
Az ő célja az volt, hogy feltegye ezeket a kérdéseket, amire aztán majd a néző válaszol saját magának. Szóval itt most nem a „mit”, hanem a „hogyan” érvényesül. De nem kell megijedni, a film gyönyörű képei, pazarul megkomponált jelenetei, zenéi és belső monológjai mindenkiben el fogják indítani a főhősben is futó gondolatokat – de persze csak akkor, ha hagyja. Mert nehéz film Az élet fája, viszont mindenki számára érthető. Nem kell hozzá Bibliaismeret, nem kell vallásosnak lenni, ez mind csak plusz élményt ad. A metaforák e nélkül is világosak, és a mondandó is kristálytiszta (néha túlságosan is az). Úgyhogy akinek van valamilyen képe a világról vagy az életről, az szerintem hagyja, hogy magába szippantsa a film és garantálom, hogy egy ritka filmélményben lesz része.