aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: barney és a nők [barney's version] (2010) Takács Máté
2011. november 28. 20:02:33

Kategória: 4 komment

Azt mondják, minden sikeres férfi mögött egy nő áll. Nos, egy kevésbé sikeres mögött pedig több nő áll.


Azt mondják, minden sikeres férfi mögött egy nő áll. Nos, egy kevésbé sikeres mögött pedig több nő áll. Ilyen fickó Barney Panofsky is. Olyan, akit aligha lehet kedvelni a következők alapján: mogorva, néha egyenesen bunkó, nőcsábász, s mindennek a tetejébe még producer is. És ez a rövid jellemzés a legkevésbé sem sarkítás. Mégis az a helyzet, hogy nála jóval szimpatikusabb figurák sem bírtak olyan közel férkőzni a nézőhöz, mint ő. A titka?

Paul Giamatti.

A Golden Globe-díjat érdemlő szerepformálás tökéletesebb nem is lehetne, hiszen Giamatti játékával képes elérni, hogy minden ballépést, ami Barney elkövet, nemhogy megbocsátjuk neki, de szurkolunk a sikeréért, függetlenül attól, hogy valóban megérdemli-e. Feledtetni tudja azzal kapcsolatos hitetlenségünket, hogy egy ilyen nem kimondottan előnyös külsejű fazon a legvonzóbb nőket viszi ágyba. Kiérdemli végtelen sajnálatunkat, mikor szenved, márpedig szenved eleget; elvégre háromszor nősült...és a frigyek közül a többség boldogsággal nem járt, csak kényszerrel vagy kényelemmel, úgyhogy abszolúte érthető, hogy mikor Barneyt végre utoléri a szerelem, aligha cselekszik racionálisan.

A központi színészi alakítást a mellékszereplők hibátlanul egészítik ki, s a forgatókönyvnek is nagyban köszönhető, hogy Barney minden gyarlósága ellenére elnyeri a néző szimpátiáját. Mindezt az időben való szertelen ugrálás segíti ugyan, ellenben a történet egészének zökkenőmentes befogadását nehezíti kissé, alkalomadtán még követési zavart is szül, de a teljes képet azért nem képes elrondítani, megbomlasztani. A teljes kép márpedig meglehetősen hosszú, két óra fölé nyúló játékidőt jelent, aminek megvannak a maga hullámvölgyei, ám az epizódszerűség már csak a házasságok, a feleségek eltérőségéből is adódik, tehát szükségtelen túl szigorú elbánásban részesíteni emiatt a filmet: úgy kell gondolni rá, mint egy jól működő házasságra, ami nem mentes az időnkénti, gyorsan feledésbe is merülő perlekedésektől sem.

Amitől nem mentes a film továbbá, az a humor, méghozzá a legjobb fajta. A kifinomult, esetenként felnevetést kiváltó, máskor belső mosolygásra késztető szellemesség szervírozásában Barney és apja (Dustin Hoffman) osztozik, utóbbi minden egyes jelenete a legjobbak közé tartozik. A komikum remek egyensúlyban áll a drámával; ahogy egyre későbbi életképeket kapunk, úgy váltja fel utóbbi az előbbit, s ezáltal nem pusztán egy megszánni való férfit láthatunk, hanem érezhetjük azt is, hogyan tudja a keserűség teljességgel átvenni a életszeretet helyét egy olyan emberben, aki még akkor sem volt képes megtalálni a boldogságot, amikor az tálcán kínálkozott számára. Hogy a boldogság egyet jelent-e a szerelemmel, vagy túlmutat azon, azt döntsék el a lélekbúvárok, az biztos, hogy amennyire működik vígjátékként és drámaként a Barney és a nők, olyannyira eleven romantikus filmként is. De hát csoda ez, ha az áhított hölgyemény, a szerelmi vágy tárgya az elbűvölő Rosamund Pike?

Ja, és még valami: ilyen hitelesen megöregített színészeket talán még nem is láttam.

Címkék

kritika comedy dustin hoffman drama minnie driver romance paul giamatti rosamund pike barneys version cornerfilm 8csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr84541108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2011.11.28. 20:28:41

Nem lehet ezt a filmet nem szeretni. Ezzel már azelőtt úgy voltam, hogy egy-két papírlapot aláfirkantva a saját gyermekemmé vált. Paul Giamattira amúgy is úgy tekintek, mint saját alteregómra (vannak ismerőseim, akik szerint hasonlítok is rá, nekik folyamatosan ajánlgatom, hogy keressenek fel egy optikust): mióta megformálta a világ egyik legszerethetőbb gennyládáját, azaz Harvey Pekart, azóta cimbik vagyunk. És a Sideways csak ezután jött: az a film, melyet sokan a mai napig karrierje csúcspontjának tartanak; valószínűleg ők még nem látták Barney-ként, aki olyan, mint egy rossz producer - mások tehetségéből szerez magának elismerést (kritikait és anyagit), és a kultúrára úgy tekint, mint egy árucikkre. Na jó, nem csak a kultúrára, hanem úgy mindenre. Mégis imádni való fazon, ahogy azt TheHungarian meg is írta, hisz esetlen és esendő, boldogul is meg nem is, megtestesíti a kisember álmait és vágyait, meg jól artikulálja a benne rejlő gúnyt és haragot, egyszóval egy létező réteg ritkán megénekelt epigonja. Hérosza, ha úgy tetszik. A történet viszont egy másik meg nem énekelt réteg körében játszódik, hisz a zsidók modern, kvázi felvilágosult kiadása a legtöbb filmest hidegen hagyja, hisz ők már nem szenvednek, nem is karikatúrák gyémánttal a kipájuk alatt, hanem urambocsá' olyanok mint te meg én, csak kicsit jobban értenek a pénzhez, ahhoz is, hogy kell megszerezni és ahhoz is, hogy kell elkölteni. Szóval szatirikus az a kép, amely a film róluk fest, de nem gúnyos, inkább olyan kacsingatós. És komplex - történéseiben is, hisz nem csupán kontinenseket és évtizedeket ível át, de játszi könnyedséggel csapong a zsánerek között is, miközben végig kitart az ősi tétel mellett: szeress minket, mert nagyszerűek vagyunk, és szeress minket azért is, mert gyarlók vagyunk. Szeretlek, Barney.

cineplex · http://www.mazur51.wordpress.com 2011.11.28. 20:56:38

Eddig is tervbe volt nálam, de most már biztos megnézem

Ismeretlen_1068 2011.11.29. 09:09:10

"Ja, és még valami: ilyen hitelesen megöregített színészeket talán még nem is láttam." Valóban bámulatos az átváltozás. A szokásos őszítő paróka, kiszedett haj, ide-oda felvitt ráncok és májfoltok mellett szerintem a legnagyobb lökést a a tokaprotézisek adták. :) Barney-nak évről évre egyre kevesebb nyaka van, ez alapján is be lehet lőni, hogy épp melyik korszakban járunk. :)

Ismeretlen_1068 2011.11.29. 12:16:42

Nos, az Odeon nem halmozza el a filmet vetítési időpontokkal, viszont a Művészben és a Puskinban szerintem mindenki találhat magának megfelelő időpontot: http://port.hu/barney_es_a_nok_barney_s_version/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=116469&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_topic_id=2 Ki ne hagyjátok, különben irgum-burgum! :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása