> Amerikai mozibevételek, 2011. szeptember 30. - október 2.
Ha nem is kifejezetten rossz, azért elég vegyes számok születtek a hétvégén a premierek háza táján. Az 50/50 és a Courageous még boldogult, ellenben a kritikusok által helybenhagyott duó, az Álmok otthona és a Számos pasas a legkevésbé sem jeleskedett. A széljárás -és a hulladék ellen egyre inkább lázadozó közönség- így a múlt heti hármast hagyta ismételni a dobogón, némi helycserés támadással.
> Amerikai mozibevételek, 2011. szeptember 30. - október 2.
Ha nem is kifejezetten rossz, azért elég vegyes számok születtek a hétvégén a premierek háza táján. Az 50/50 és a Courageous még boldogult, ellenben a kritikusok által helybenhagyott duó, az Álmok otthona és a Számos pasas a legkevésbé sem jeleskedett. A széljárás -és a hulladék ellen egyre inkább lázadozó közönség- így a múlt heti hármast hagyta ismételni a dobogón, némi helycserés támadással.
> startolt
A rák igazából lehet vicces. A rák egy cseppet sem vicces. Valószínűleg ennyire határozott az 50/50 című komikus dráma a súlyos betegség kérdését illetően, de a jelek szerint pontosan ez kellett ahhoz, hogy keblükre öleljék a kritikusok. Szerintük ugyanis az igaz történet inspirálta, korhatáros film megfelelően lavíroz a két véglet között, amiért a Summit Entertainment bemutatója a forgatókönyvíró és rendező mellett a főszereplő Joseph Gordon-Levittnak is bizonyosan sokat köszönhet, noha nagy pénzeket nem. A 8,6 millió dolláros start nem túl acélos, de meg kell hagyni, a sztori sem az a kifejezett szórakozást ígérő fajta. Egyébként meg üzletileg lehetetlen nem jól kijönni a vállalkozásból, hiszen 8 millió dollárnál állítólag nem költöttek többet a produkcióra, s ha csakugyan jó filmről van szó, akkor talán 30 milliónál messzebbre is eljuthat a kevesebb mint két és félezer moziban vetített 50/50, megúszva elkerülve a Ki nevet a végén? című, sok közös pontot mutató Adam Sandler-mozi két évvel ezelőtti fiaskóját.
Három évvel ezelőtt a Fireproof (magyarul Szerelempróba) című dráma nem kis meglepetést okozott, mikor kevesebb mint kilencszáz moziban csaknem 7 millió dollárral nyitott, majd meg sem állt 33 millióig. A filmet gyártó Sherwood Pictures a keresztény értékeket népszerűsítő művekre szakosodott, s most az említett siker nyomvonalán haladva mutatta be a TriStar logója alatt a Sony a Courageous című új filmjüket. Az 1161 filmszínház műsorán látható mű a rendőrök életének mindennapi és nem mindennapi megpróbáltatásaiba tekint bele, elsősorban természetesen a hit szerepét vizsgálva. A film igen erős mozinkénti bevételi átlagot produkálva, 9 millió dollárral húzta fel magát a top 5-be, s minden további szót kár vesztegetni, ha egy ilyen teljesítmény egy 1 millió dollárból készült filmhez kötődik. Az meg úgyis mindegy egy specifikus nézőközönség számára gyártott alkotásnál, ha a kritikák nem magasztalják különösebben.
Ez utóbbi enyhe kifejezés volna Jim Sheridan új rendezésére. A többszörösen Oscar-jelölt filmes, akinek olyan műveket köszönhet a nagyérdemű, mint A bal lábam, az Apám nevében vagy az Amerikában, már nagy valószínűséggel elmondott mindent a közönségnek, amit pályája során mondani szeretett volna. Mi másért vesztegetné idejét és energiáját egy gengszterrepper hiúságfilmjére (Get Ritch or Die Tryin' - Pénzed vagy életed) vagy a legújabb, Álmok otthona (Dream House; hazai bemutató: október 6.) címet viselő kísértetházas thrillerre? Mert bizony, az újságírók egyhangúlag foglaltak állást a Daniel Craig, Rachel Weisz és Naomi Watts főszereplésével készült, tehát összességében ígéretesnek látszott munka ellenében: a film maga lett a tucathorror szinonimája, az év egyik legszapultabb (Rotten Tomatoes: 5%) bemutatójaként. Ennek tudatában a 8 milliós startot látva már a végső ítéletet is megfogalmazhatjuk a box office-t illetően: 20 millió alatt fogja kivonni a Universal a PG-13-as, alig másfél órás, de legalább félszáz milliót felemésztő gépezetét. Annyi haszna volt azért a forgatásnak, hogy Craiget és Weiszt összehozza.
Szigorúan a számokat tekintve, összességében kisebb csorbát szenvedett a Számos pasas (What's Your Number?; hazai bemutató: november 10.) című romantikus vígjáték, mint az Álmok otthona, ám a hét legnyilvánvalóbb közönségű és legkönnyebben eladható filmjeként a Fox bemutatójának illett volna győzedelmeskednie, ehelyett utolsóként kullog rongyos 5,4 millió dollárral. Hiába került csupán 20 millió dollárba, mégis hatalmas bukás ez: a háromezer mozis terjesztés legalább háromszor ekkora összegért kiált, s nem mellesleg a Box Office Mojo szakavatott munkatársai is 14 millió dollárt prognosztizáltak az Anna Faris és Chris Evans főszereplésével készült limonádénak. Nem is lett ez több limonádénál a hivatásos ítészek szerint sem, ám ez megszokott dolog ebben a műfajban, szóval ez az irdatlan közöny kissé érthetetlen. Szeptember egyszerűen nem jó időszak egy romkomnak: ezt bizonyítja a tavalyi Hétmérföldes szerelem kudarca is, ami hasonlóan hervatag kezdés után tűnt el a süllyesztőben semmi perc alatt, ám ugyanakkor a hónap legjobb nyitányát is ezen zsáner képviselője tartja; igaz, 2002 óta sok idő telt el, s Anna Faris sem egy Reese Witherspoon....ez lesz majd az egyik végkövetkeztetés, meg hogy A házinyuszi három éve csak egy tévedés volt a nézők részéről, úgyhogy a hölgyeménynek ideje új ügynök után néznie. A Számos pasas 15 millió alatt fog végezni, ami rettentő kínos, de nem annyira, hogy ezt is töröljék a magyar bemutatónaptárból: nálunk a 17,8 millió dollárt gyűjtő Hétmérföldes szerelemre is 130 ezer jegyet értékesítettek.
> még játsszák
Az érdektelen új daraboknak hála a múlt héten dobogós trió ismét győzedelmeskedett. Némi változás azért tapasztalható: a harmadikként nyitó Delfines kaland felúszott az első helyre igen erős, 14 milliós második víkendet zárva, ami 30%-on belüli csökkenést jelent. A Warner kedvező fogadtatásban részesült családi mozija remekül kamatoztatja a szombati matinékat, s október havában ezt még jó ideig folytathatja, hogy aztán novemberben hetente érkezzenek a hasonló szegmensre formált darabok. Az igaz történetet feldolgozó film egy-két nap múlva 40 millió fölé jut.
Ugyanez áll a Pénzcsináló című drámára. A Brad Pitt főszereplésével készült film 12 millió dollárt szállít ezúttal, megőrizve ezüstérmet érő helyezését. A kedvező jeleket a Sony a következő héten talán emeléssel honorálja moziszám-csökkentés helyett.
Túl van előzetesen meghirdetett két hétvégés futásán Az oroszlánkirály. A Disney persze szokásához híven az utolsó centet is kisajtolja gyermekéből, de miért ne tenné, ha még a harmadik körben is közel 11 millió dollárt költöttek az amerikaiak a közkedvelt mesére. Ezzel bizony 400 millió fölé segítették az 1994-es produkciót, mi több, rövidesen a stúdió legsikeresebb animációs filmjévé válik újra, megelőzve az alig egy évig regnáló Toy Story 3.-at.
> végszó & ami jön
Annak ellenére, hogy a premierek nem mozgattak meg tömegeket, szeptember első három hétvégéjénél jobban alakult a top 12 összforgalma; ez nagyban köszönhetően a jó szájhagyománnyal hódító Delfines kaland - Pénzcsináló kettősnek és Az oroszlánkirálynak. Az Álmok otthona és a Számos pasas ezalatt csatlakozik az utóbbi hetek holtan érkezett filmjei közé (Apollo 18, Cápák éjszakája, Straw Dogs, Csak tudnám, hogy csinálja), teljes bizonytalanságba sodorva a számító producereket, akiknek szembe kell néznie vele: 15-20 milliós költségvetés mellett is lehet nagyot bukni. Október azonban néhány biztosabb ponttal veszi kezdetét: a Vasököl egy régóta esedékes eseményfilm szerepében tetszeleghet, míg a The Ides of March George Clooney kedvelőit és a felnőtt szórakozásra vágyókat hívogatja.
> a top 10
01. (3) A Dolphin Tale ($13.9m/$37.2m)
02. (2) Moneyball ($12.0m/$38.0m)
03. (1) The Liong King ($10.6m/$407.8m)
04. (ú) Courageous ($9.1m/$9.1m)
05. (ú) 50/50 ($8.6m/$8.6m)
06. (ú) Dream House ($8.1m/$8.1m)
07. (4) Abduction ($5.6m/$19.1m)
08. (ú) What's Your Number? ($5.4m/$5.4m)
09. (5) Killer Elite ($4.9m/$17.5m)
10. (6) Contagion ($4.9m/$64.6m)