> Amerikai mozibevételek, 2011. szeptember 16 - 18.
A Walt Disney Pictures legsikeresebb filmje tizenhét év után sem veszített erejéből: Az oroszlánkirály ismét elfoglalta az őt megillető helyet a toplista élén, ami a nagy képet is jelentősen befolyásolni fogja, már ami a 3D jövőjét illeti. A Drive - Gázt! hozta a tőle telhetőt, s a Fertőzés is jól tartotta magát, ellenben a Szalmakutyák-remake és Sarah Jessica Parker új merénylete megfeneklett.
> Amerikai mozibevételek, 2011. szeptember 16 - 18.
A Walt Disney Pictures legsikeresebb filmje tizenhét év után sem veszített erejéből: Az oroszlánkirály ismét elfoglalta az őt megillető helyet a toplista élén, ami a nagy képet is jelentősen befolyásolni fogja, már ami a 3D jövőjét illeti. A Drive - Gázt! hozta a tőle telhetőt, s a Fertőzés is jól tartotta magát, ellenben a Szalmakutyák-remake és Sarah Jessica Parker új merénylete megfeneklett.
> startolt
1994 júniusában Az oroszlánkirály (The Liong King) (rajz)filmtörténelmet írt, mikor 40 millió dollárral (ma: 78 millió) vágott neki hosszú hódító útjának, ami 312 millió dollárig ért, világszinten pedig az éves lista első helyéig. Az animációs filmek terén beállított box office-rekordokat a kritikai elismerések csak fokozták, nem beszélve a precedens nélküli merchandise-ügyletekről (hírhedt történet, miként váltak pillanatok alatt hiánycikké a Burger King gyerekmenüjéhez legyártott játékfigurák) és a videokazetta-eladási csúcsról - amúgy itthon is. Szóval az Oscar-díjas, Hamlettől és Kimbától merítő musical alaposan belemélyítette magát a háztartásokba, ehhez mérten tán csoda is, hogy az 1998-as folytatás csak videokazettán jelent meg. Ez azonban nem jelentette végét Az oroszlánkirály diadalmenetének (és pénzcsinálásának): 2002-ben IMAX-formátumon mutatkozott be, 15 millió dollárt téve hozzá már amúgy is tetemes bevételéhez, most pedig a Disney a rövidesen esedékes Blu-ray-premierhez felvezetőként két hetes futást szervezett neki 2330 filmszínházban - javarészt természetesen 3D-ben. És a filmre serényen mentek a nézők: 30 millió dollárt kasszírozott a felmelegített produkció a hétvégén, amivel szeptember havának egyik legjobb nyitányának birtokosa lett, nem mellesleg szilárdított némileg a 3D formátum helyzetén, ami az utóbbi hónapokban elég silány arányszámokat produkált az új filmeknél. A Hannah Montana-koncertfilm és a Toy Story-double feature esetéből már tudjuk, ha valami jól megy, a Disneynél annak illik meghosszabbítani futási idejét, úgyhogy itt még komoly pénzek áramolhatnak az összbevételhez, ami jelen pillanatban 359 millió dollár, vagyis a Az oroszlánkirály most a Disney stúdió harmadik legsikeresebbje az észak-amerikai toplistán A Karib-tenger kalózai: Holtak kincse és a Toy Story 3. mögött. Ami pedig a 3D-t illeti: nyilván való, hogy Hollywood számára megvan az új ösvény: régi sikerek felkonvertálása, hiszen ami egyszer jó volt, az másodjára is az, akár a régi, akár az új közönségnek. A következő páciens a Baljós árnyak lesz februárban, amit a Titanic követ áprilisban.
A tavaszi, nálunk azóta se látott Insidiousszal nagyot szakító FilmDistrict több mint 3000 vásznat foglalt le új filmjének, ezzel is meglehetősen fokozva az zavart azzal kapcsolatban, hogy a Drive - Gázt! (Drive; hazai bemutató: már a mozikban) tulajdonképpen mekkora közönségnek is szól. Az arthouse-akciófilm 11 millió dolláros nyitánya megfelel az elvárásoknak, egyébként meg átlagos összeg egy általában ilyen átlagos összegeket termő időszakban, csakhogy a film maga a fentebbi megjelölés miatt nem nevezhető átlagosnak, vagyis nem csak a 13 milliós költségvetés fényében jelenthető ki, hogy kedvező bemutatkozásról beszélhetünk - akcióthrillerként -amit az előzetes sugallt- viszont egyértelműen erőtlen a start. Ryan Gosling "szuperhős-filmje" nagyon jó kritikákat kapott, viszont az a fajta mozi, aminek esetében nem feltétlenül mozog összhangban az újságírói és nézői vélekedés. A film további sorsára való prognózisokkal tehát érdemes még legalább egy hetet várni, mert 25%-os veszteségektől 50% feletti esésig minden előfordulhat - utóbbit nagyban valószínűsíti, hogy a trailer nem elhanyagolható mértékben félrevezette a nézőket.
Miközben egyre érkeznek a hírek az 1990-es években készült filmek remake-eléséről, a Sony/Screen Gems Sam Peckinpah 1971-es, amúgy komoly visszhangot kiváltó filmjét, a Szalmakutyákat (Straw Dogs) ültette át mai viszonyokba. Ez a gyenge közepes kritikusi értékelések és a Rotten Tomatoes konszenzusa szerint leginkább abban merül ki, hogy az erőszakot dicsőíti - szóval csakugyan sikerült XXI. századivá varázsolni a klasszikussá nemesedett eredetit. A probléma az egész filmmel csupán annyi, hogy felesleges - és nem feltétlenül azért, mert ott az eredeti és új mondandója, hanem mert eladhatatlan manapság. És tényleg: alig több mint 5 millió dollárt értékben keltek el jegyek a 25 milliós produkcióra. Az 1970-es években a mozi ott tartott, hogy mentek a nézők bármire, pláne ha az egyik legfrissebb sztárszínész, Dustin Hoffman játszotta a főszerepet. Ma még James Marsden helyett valaki univerzálisabbal és bejáratottabbal és pozitív kritikákkal sem jönne össze az eredeti ma 54 millió dollárt érő bevétele, így meg mindenképpen messze 15 millió alatt marad.
Sarah Jessica Parker temérdek jól ismert filmben tűnt fel, mielőtt a Szex és New York emblematikus szerepe megtalálta volna, ám elereszteni már nem tudta: a színésznőre valószínűleg nem lesznek már kíváncsiak a nézők másként, mint Carrie Bradshawként. Így hát nem csoda, hogy a sikerkönyv alapján készült Csak tudnám, hogy csinálja! (I Don't Know How She Does It; hazai bemutató: szeptember 29.) teljes érdektelenségbe fulladt. A Weinstein Company terjesztése 4,4 millió dollárral kényszerül mindenki előtt szégyenkezni, ráadásul a film felett ítéletet mondók nem győzik hangsúlyozni, hogy maga a film is mennyire elavult úgy összességében. A férfi főszerepekben Pierce Brosnan és Greg Kinnear ég a 24 millió dolláros komédiában, ami 10 millió fölé is csak nagy nehézségek árán jut majd.
> még játsszák
A múlt héten határozottan kezdő Fertőzés című thriller a friss filmek elhullása és a jó vélemények által nagyon kedvező változási arányt jegyez, így ezen a hétvégén 14,5 millió dollárral a második helyen futott be. A Warner Bros. bemutatója 44 milliót gyűjtött 10 nap alatt, s ha minden jól megy, egy hét múlva a 60 milliós költségvetés a kasszákban lesz.
> végszó & ami jön
Az új filmek többnyire hidegen hagyták az amerikaiakat, miközben egy csaknem két évtizedes a legjobb nyitányt produkálta A majmok bolygója: Lázadás debütálása óta. A Szalmakutyák és a Csak tudnám, hogy csinálja! helyzete igen kínos, hiszen 24-25 millió dolláros büdzsé mellett is csúfos bukássá lettek, de szerencsére nem perecelhettek akkorát, hogy az egy évvel korábbi mezőnytől lemaradjon az idei: egy éve a Tolvajok városa és Könnyű nőcske volt Amerika legnézettebb filmje. A jövő héten felpörögnek az események: az akciófüggőknek a Válogatott gyilkosok és az Elhurcolva szolgál néznivalóul, míg a békésebb lelkületűek Brad Pitt Pénzcsinálójában és az igaz történeten alapuló, tehát nagyon-nagyon megható Delfines kalandban találhatják meg számításaikat. Ez bizony egy négyes kimenetelű víkend lesz.
> a top 10
01. (ú) The Liong King ($30.1m/$358.7m)
02. (1) Contagion ($14.5m/$44.3m)
03. (ú) Drive ($11.3m/$11.3m)
04. (2) The Help (6.5m/$147.4m)
05. (ú) Straw Dogs ($5.1m/$5.1m)
06. (ú) I Don't Know How She Does It ($4.4m/$4.4m)
07. (4) The Debt ($2.9m/$26.6m)
08. (3) Warrior ($2.9m/$10.0m)
09. (6) Rise of the Planet of the Apes ($2.7m/$171.7m)
10. (5) Colombiana ($2.3m/$33.4m)