> Amerikai mozibevételek, 2011. augusztus 19. - 21.
Az amerikai nézők lemészárolták az új filmeket: a Conan, a barbár és a Frászkarika meglepő mértékű érdektelenségbe fulladt, így az élen A segítség és A majmok bolygója: Lázadás ismételt, helycserés támadással. A premierek közül a Kémkölykök 4D szenvedte a legkisebb csorbát...
> Amerikai mozibevételek, 2011. augusztus 19. - 21.
Az amerikai nézők lemészárolták az új filmeket: a Conan, a barbár és a Frászkarika meglepő mértékű érdektelenségbe fulladt, így az élen A segítség és A majmok bolygója: Lázadás ismételt, helycserés támadással. A premierek közül a Kémkölykök 4D szenvedte a legkisebb csorbát...
> startolt
Robert Rodriguez ugyan nem veri nagy költségekbe magát, ha belefog egy filmbe, ám produkciói (legutóbb a Machete) gyakran szerényen teljesítenek a kasszáknál, szóval valahonnét szert kell tenni a pénzre. Legalábbis reméljük, ilyen egyszerű a magyarázat a Kémkölykök 4D: A világ minden ideje (Spy Kids: All the Time in the World; hazai bemutató: október 27.) létére. A gyerekeknek szóló akciómozi igencsak megkésett elődei megjelenését tekintve, így kellett valami, amivel most mégis képes meggyőző tömegeket megmozgatni, s ez a valami a negyedik dimenzióként aposztrofált szagosság lett. A meggyőző tömeg ugyan nem jött össze, a 12 millió dollár mégsem kevesebb annál, mint amennyi ettől a produktumtól tellett, s az elvárások legalsó medrének is megfelel. A 27 milliós költségvetés nem terheli meg az üzletmenetelt, és még egy illattal is kiegészült film a premiert követően: a Kémkölykök 4D a kritikusok szerint ugyanis igencsak bűzlik.
Hiába bizonyítottak már nagyobb dobások augusztus vége felé, a történelmi időkben játszódó fantasy-akciófilmek számára nem ez a nyerő időpont. Ezt a Lionsgate nem bírta leszűrni a korábbi kudarcokból, még ha azok évtizedesek is: a Kull, a hódító és A 13. harcos is hasonlóképp feneklett meg, mint most a 90 milliót kóstáló Conan, a barbár (Conan the Barbarian; hazai bemutató: szeptember 1.). Az okokat csak ismételni lehet: a túlzott erőszak okán magas korhatár, amitől nem véletlenül ódzkodnak a stúdiók, mivel mégiscsak alaposan leszűkíti a potenciális közönséget, ráadásul jelen esetben nem szerint is erősen egyoldalú a film; ismeretlen főszereplő (Jason Momoa talán nem jut a Kullal mozis pályafutását rövid úton befejező Kevin Sorbo sorsára); a már említett rosszul időzített premier, hiszen a nyári látványmozikból immáron eleget kaptak a nézők (a Conan márpedig ilyen film), s a 3D is hasonlóképp túlcsordult mostanra (ezen a hétvégén három ilyen premier!). Ezzel bebizonyosodott, hogy nem minden arany, ami fénylik. Conan túl sokat pihent a babérjain ahhoz, hogy megbízhatóan csatasorba állítsa -a hittnél mindenképpen kisebb számú- kedvelőit, így tehát biztosan nem lesz új franchise belőle. A 10 millió dolláros nyitány elég szégyenteljes összeg egy ennyire szaturált bemutatótól (több mint 3000 mozi), s mellesleg több mint 60%-kal kevesebb eladott jegyet jelent, mint a csaknem három évtizedes, Schwarzenegger-féle adaptáció 9,6 milliós indítása.
Ugyancsak meglehetősen égő, hogy a Frászkarika (Fright Night; hazai bemutató: már a mozikban) nem volt képes 10 millió fölé kapaszkodni. A DreamWorks Pictures gyártásában, 30 millió körüli összegből készült horrorkomédia 8 millió dollárt bírt kiszenvedni a nézőkből, ugyancsak több mint 3000 ezer filmszínházban, így mondani sem kell, hogy az egy mozira jutó átlagos bevétel rettentő vérszegény. A Conanénál kicsit zavarbaejtőbb a Disney forgalmazta film kudarca: az előzetesek jól felépítettek voltak, a műfaj minden időben képes helyt állni, s még a visszajelzések is pozitívak. Ez utóbbi talán megmenti a teljes csődtől a Colin Farrell főszereplésével készült remake-et, s az elkövetkezendő hetekben a Plasztik szerelem és az Anyámon a tanárom (nem, tényleg) rendezőjének filmje meghazudtolja a horrorok bevétel-csökkenésének szokásait, s beéri büdzséjét. Az eredeti Frászkarika startja ma 13,7 millió dollárt érne.
A kevés figyelmet kapott Egy nap (One Day; hazai bemutató: október 20.) című romantikus dráma lett lényegében a hét egyetlen filmje, ami semmilyen csalódást nem okozott. A pozitív üdvözölendő lett volna, de ahhoz a Focus erőfeszítései és a két főszereplő, Anne Hathaway és Jim Sturgess is kevesek voltak. A 15 millióból finanszírozott könyvadaptáció valamivel 5 millió dollár fölött futott be, ami tulajdonképpen mindenhez kevés, a rossz hír mégis az jelen esetben, hogy az újságírók kegyeibe sem sikerült beférkőzni. Így teljességgel felesleges vállalkozás válik az Olasz nyelv kezdőknek és az Egy lányról rendezőjének munkájából.
> még játsszák
A segítség nagyszerű bemutatkozása után sem eresztett le: egész héten meggyőző számokat szállított, így csakhamar félszáz millió dollár fölé került, amit most egy újabb 20 millió feletti hétvégével koronáz meg. A Disney zajos sikerű adaptációja így sok vaskos költségvetésű blockbuster(-jelöltet) szégyenít meg, s a további hetekre nézve is igencsak szép reményeket támaszthat. A másodikról az első helyre lépő film 70 millió fölött jár 12 nap után, s még akár ennek duplája is összegyűlhet, ha kitartó lesz a forgalmazó, s ügyesen taktikázik a díjszezon beköszöntekor is.
Második helyre szorult vissza, de harmadik körével is verte az összes premiert A majmok bolygója: Lázadás. A Fox sikerfilmjére 16 millió dollárt költöttek a nézők az elmúlt három napon, s ha ennél rosszabb változási mutatók már nem születnek, akkor a 175 millió dollár abszolút garantált, s még talán a tíz évvel ezelőtti inkarnációt is sikerül befogni - persze szigorúan bevétel tekintetében.
> végszó & ami jön
A top 10-re hozzávetőleg 100 millió dollár értékben keltek el jegyek, ami kicsit elmarad a tavalyi mezőnytől, amikor is A feláldozhatók második hete vezetett. Az új filmek leszereplése egyfelől sajnálatos és mellesleg érthető, hiszen a nyári szezon lecsengett, márpedig legtöbbjük még abba illeszkedik hibátlanul, másrészt viszont biztató is kicsit, hogy a sok klónt (legyen az bárminek is a klónja) nem mindig olyan, sőt egyre kevésbé könnyű lenyomni a közönség torkán, hiába támadjanak minden város minden mozijában és a kelleténél gyakran több dimenzióban. A következő hétvégén három film bizonyíthatja, hogy valóban utóbbi helyzetről van szó: a Luc Besson-istálló ugyan tucatakcióval rukkol elő, a Colombiana mégis az Avatar sztárjának ad berepülési engedélyt főszereplőként; Weinsteinék az Our Idiot Brother című vígjátékkal próbálkoznak, ami az első kritikák alapján simán lehet az ősz sleeperje; s végül, végre eléri a mozikat a Guillermo del Toro bábáskodásával készült, ugyancsak ígéretes véleményekkel illetett Don't Be Afraid of the Dark Cruise-nével a főszerepben.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (2) The Help ($20.5m/$71.8m)
02. (1) Rise of the Planet of the Apes ($16.3m/$133.8m)
03. (ú) Spy Kids: All the Time in the World ($12.0m/$12.0m)
04. (ú) Conan the Barbarian ($10.0m/$10.0m)
05. (ú) Fright Night ($8.3m/$8.3m)
06. (4) The Smurfs ($8.0m/$117.7m)
07. (3) Final Destination 5 ($7.7m/$32.3m)
08. (5) 30 Minutes or Less ($6.3m/$25.8m)
09. (ú) One Day ($5.1m/$5.1m)
10. (9) Crazy, Stupid, Love. ($5.0m/$64.4m)
> kapcsolódó írások
hétvégi előrejelzés
box office: 2010 azonos hétvégéje (The Expendables, Vámpíros film, Piranha 3D)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Becstelen brigantyk)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Trópusi vihar, Halálfutam)