Mivel valami okból kifolyólag mindig ott vagyunk az elsők között, akik elküldik a nevezésüket az Oscar "legjobb idegen nyelvű film" kategóriájába, időszerű áttekinteni a lehetőségeket; különösen, hogy hajlamosak vagyunk a már a rajtnál esélytelen filmmel indulni. A szabály szerint a 2010. október 1. és 2011. szeptember 30. között mozikba került filmekből válogathat a nevező ország, szóval nekünk a következő címek jutottak: Janus, Team Building, Ki/Be Tawaret, A zöld sárkány gyermekei, A torinói ló, Pál Adrienn, Visszatérés - Retrace, Presszó 10 év, Az ügynökök a paradicsomba mennek, Üvegtigris 3, Zimmer Feri 2., A Föld szeretője, Dobogó kövek, Mindszenty - Szeretlek, Faust, Kolorádó Kid
Mivel valami okból kifolyólag mindig ott vagyunk az elsők között, akik elküldik a nevezésüket az Oscar "legjobb idegen nyelvű film" kategóriájába, időszerű áttekinteni a lehetőségeket; különösen, hogy hajlamosak vagyunk a már a rajtnál esélytelen filmmel indulni. A szabály szerint a 2010. október 1. és 2011. szeptember 30. között mozikba került filmekből válogathat a nevező ország, szóval nekünk a következő címek jutottak: Janus, Team Building, Ki/Be Tawaret, A zöld sárkány gyermekei, A torinói ló, Pál Adrienn, Visszatérés - Retrace, Presszó 10 év, Az ügynökök a paradicsomba mennek, Üvegtigris 3, Zimmer Feri 2., A Föld szeretője, Dobogó kövek, Mindszenty - Szeretlek, Faust, Kolorádó Kid
Mielőtt belemennék a válogatásba, hadd szögezzek le egy általános érvényű szabályt: nem a legjobb filmet kell nevezni, hanem a legesélyesebb filmet! Ennek tükrében az első körben gyorsan zárjuk is ki a folytatásokat, mint legreménytelenebb lehetőségeket. Vagyis a Presszó 10 év, az Üvegtigris 3 és a Zimmer Feri 2 repült, maradt tizenkettő jelölt. A második körben küldjünk az előző három után mindent, ami túl elvont vagy túl groteszk. Az ilyesmit nem szereti az akadémia, kivéve ha nagyon nagy hírverés van körülötte - de még akkor is csak minden tizedik jut el a jelölésig. Tavaly ugyan sikerült a Kynodontas című görög produkciónak, de azért ott bőven megvolt a nemzetközi pozitív visszhang. Ez alapján azt hiszem semmi szükségünk a hajléktalan környezetben találkozó Mátyás királyra és Janus Pannoniusra (Janus), a Zsolnay-ról szóló filmre, amiről nem derül ki hogy Zsolnay-ról van szó (A Föld szeretője) vagy a már szinopszisában is zavaros Ki/Be Tawaretre. Maradt kilenc. Ebből még zárjuk ki azokat, amik túl magyar témájúak, vagyis amiket külföldön nem igazán értenének az emberek (legalábbis nem sok mindent mozgat meg bennük). Úgyhogy vegyünk fájó búcsút az Az ügynökök a paradicsomba mennek és a Mindszenty - Szeretlek, Faust című filmektől, ami hétre szűkítette a kört; amiből a biztonság kedvéért dobjunk ki még kettőt: a Dobogó köveket, mert messziről árasztja az olcsóság szagát, és a Visszatérést, ami ugyan hálás témát dolgoz fel (holocaust, diktatúra) csak porosan és unalmasan. A maradékot nézzük egyenként:
Team Building - Egy olyan témát dolgoz fel mindenki számára érthető módon, ami az egész világon ismert, és ami szinte ordít egy szatíra után. A sajtóvisszhang abszolút pozitív, ami bár nem előfeltétel, de semmiképpen sem elhanyagolható szempont.
A zöld sárkány gyermekei - A multikulti dramedy formában szintén hálás alapanyag lehet, többször sikerült már ilyen jellegű filmmel a döntőbe jutni - és nyerni is (Kolja, Senkiföldje).
A torinói ló - Ha van magyar rendező, akit mindenki ismer, akkor az Tarr Béla. Igaz, hogy Oscar szereti kihagyni a nagy neveket, de egyszer legalább ad nekik esélyt. Tarr Béla még nem kapott, és ha minden igaz többet nem is kaphat. Ráadásul ez a film aztán tényleg megjárta a nagy fesztiválokat, a jövő hónapban pedig New York-ban is bemutatják a szezon legesélyesebbjeinek gyűrűjében.
Pál Adrienn - Ez megint csak az a film, ami széles körben értelmezhető és széles körben képes szimpátiát kiváltani. Egy tekintélyes Oscar-elemző mondotta, hogy az idegen nyelvű filmeknél annak van a legjobb esélye, ami akár amerikai is lehetne. Azt hiszem idén ez nekünk a Pál Adrienn.
Kolorádó Kid - Olyan történelmi eseményt dolgoz fel kalandfilmes - és abszolút közönségbarát - formában, amiről külföldön is hallottak már. És nem nagy érv, de ennek még a plakátja is olyan, hogy felkelti az ember érdeklődését. Az meg már fél siker, hogy ha megnézik az akadémiai tagok. Persze az még nem jelent semmit, de egy lépéssel legalább közelebb van a célhoz.
Innen nehéz tovább szűkíteni a kört, mert mindegyik filmnek megvannak a maga erényei, és mindegyik magában hordoz néhány olyan tulajdonságot, ami a statisztikák alapján sikeres lehet. Még ha ki is zárom azt, amiben a legkevesebbet érzem (Kolorádó Kid), akkor is marad négy - és ezzel vége. A Team Building, A zöld sárkány gyermekei, A torinói ló és a Pál Adrienn sem lenne rossz választás; de mivel dönteni kell, én azt mondom, hogy próbáljuk ki Tarr Bélát. És most ti jöttök...