> Amerikai mozibevételek, 2011. július 29 - 31.
A Hupikék törpikék négy napon túl gyógyuló sérülést okozott a nagyszabású Cowboyok és űrlényeknek: annak ellenére, hogy nem egy súlycsoport a két film, fej fej mellett végeztek a hétvégén - így eredményt csak hétfő este hirdethetünk. Ezalatt az Őrült, dilis, szerelem. a két szélsőség között, kedvező eredménnyel mutatkozott be az ötödik helyen.
> Amerikai mozibevételek, 2011. július 29 - 31.
A Hupikék törpikék négy napon túl gyógyuló sérülést okozott a nagyszabású Cowboyok és űrlényeknek: annak ellenére, hogy nem egy súlycsoport a két film, fej fej mellett végeztek a hétvégén - így eredményt csak hétfő este hirdethetünk. Ezalatt az Őrült, dilis, szerelem. a két szélsőség között, kedvező eredménnyel mutatkozott be az ötödik helyen.
> startolt
Talán egyetlen nyári mozi bevételi potenciálját sem övezte idén oly sok kérdőjel és kétkedés, mint a Cowboyok és űrlényekét (Cowboys & Aliens; hazai bemutató: augusztus 25.), ezen 160 millió dollárból készült science fiction westernét. A beszédtémává emelkedett box office-előrejelzések éppen ezt a műfaji keveréket állították középpontba: a western a fel-felbukkanó filmek minőségét tekintve aligha, ellenben piaci értékét tekintve jobbára halott; hiába a kivételek, a kevés számuk magáért beszél. A sci-fi mindig kelendő, ellenben idegen inváziós mozikból az elmúlt időszakban annyi jött ki, mint előtte egy évtized alatt, és a közönséget sem lehet a végtelenségig nyüstölni ugyanazzal. Ám Jon Favreau filmjének kettőssége itt is felszínre kerül: azzal együtt, hogy vesztét is meredek alapötlete és szokatlan zsánerházasítása okozhatta, ugyanúgy sikerét is ennek köszönhette volna. De az első hétvége eredményei alapján utóbbiról nem lehet beszélni: 36 millió dollár került a 3750 mozi kasszájába, ami egyébként a Box Office Mojo alaposan indokolt prognózisának 100%-ig megfelel, tehát azt azért nem lehet mondani, hogy nagyon félrement a produkció. A Universal 40-45 milliós várakozása, a megveszekedett költségvetés és a júliusi box office-viszonyokhoz mérten mindenképpen alacsony nyitány azonban menthetetlenül a kudarc szó után kiáltanak. Az idén eddig boldoguló forgalmazó túl nagyot nem veszít a dolgon, hiszen negyedrészt finanszírozták a filmet a DreamWorks és a Relativity Media mellett, de előbb-utóbb az ilyen projekteket, mint ez, vagy tavalyról a Farkasember és a Robin Hood, nagyon át kell gondolniuk. És egyébként ez nem csak rájuk vonatkozik, hiszen tudjuk, hogyan viszonyul Hollywood a nagyot gondoló, ám nem bejáratott nevekhez (márpedig a jelen esetben alapul szolgáló képregényalbum aligha nevezhető mérvadó előéletnek), de ami még inkább szemet fog szúrni, az az, hogy jóformán a szezon egyetlen olyan megafilmjének csalódást okozó bemutatkozásáról beszélünk, amely nem 3D-ben került a vásznakra. De azért még nincs veszve minden. Bár a kritikusokat igen élesen megosztja a film -jól szemlélteti ezt az 5,7-es Rotten Tomatoes pontérték, ami a kiemelt újságíróknál 6-ot mutat-, s meglehet, a nézőkkel is ez lesz a helyzet, ám szerencséjére, a felnőtt korosztályt jobb mértékben képes megszólítani az utóbbi idők blockbustereinél -köszönhetően a western műfajnak és két főszereplőjének-, amit jelez a szombati emelkedés is. Remélhetőleg nem hagyják hamar magára a Cowboyok és űrlényeket, s végül belasszózza magának a 100 milliót. Ha ez sikerül, akkor máris kevésbé szigorú elbánásban részesül.
Pénteken beelőzte ugyan a nagyoknak szánt szórakozást a kicsiknek való, ám a Hupikék törpikék (The Smurfs; hazai bemutató: augusztus 25.) nem bírta megtartani előnyét szombaton (lévén negatív irányt vett a napi szintű bevétel változása), így végül másodikként futott be a hétvégén, egyébként nagyon dicséretes, 36 millió dolláros összeggel. Azzal együtt, hogy a sok bizonytalanság miatt 20-25, legfeljebb 30 millió dollárra mertek volna nagyobb tétben tenni még az elemzők is (a stúdió sem lépte meg túlzottan ezt a szintet projekciójában), egy 110 millió dollárt felemésztő produkciónál ez azért szükséges kezdőszint. És mivel gyerekfilmről van szó, feltehetőleg nem omlik össze olyan hamar, hogy ne lehessen már most nyugodtan kijelenteni, hogy a Sony jól járt a mese felturbózásával. Most már világos ugyanis, hogy a törpikék ennyi évtized után is népszerűek tudtak maradni a gyerekek körében, és még az sem zavart senkit, hogy Aprajafalvát a Nagy Almára cserélték az alkotók. A 3D-mánia alól természetesen nem mentesülhettek Törpapáék, de mivel a filmet rendesen lehordták a kritikusok, ez tényleg csak jobbítani tud rajta. A 100 millió dollár gond nélkül meglesz (nemzetközileg csak tippelni lehet: összejöhet 250 millió?), és aztán jöhetnek a folytatások is.
Az amerikai közönség idén semmilyen körülmények között nem un rá a vígjátékokra: ezúttal az Őrült, dilis, szerelem.-re (Crazy, Stupid, Love.; hazai bemutató: szeptember 1.) bólintottak rá meggyőző mértékben, ami 19 millió dollárt jelent, nagyjából annyit, amennyit a Barátság extrákkal extraktált a pénztárcákból egy hete. A Warner 45 milliós bemutatója azonban eltérő közönséget célzott meg, hiszen a neves szereplőgárdában felbukkan jó pár nem épp huszonéves név. Ezt, a különösebben nem különleges történet és a drámai vonal határozott jelenlétét figyelembe véve, nagyobb dicséret illeti a produkciót teljesítményéért, mint az említett mellett akár a Förtelmes főnököket vagy a Rossz tanárt. Tekintve, hogy kritikai szempontból ráadásul a hét legjobban fogadott filmjéről van szó, az Őrült, dilis, szerelem. bizonyosan bizonyít hosszú távon is, legalább 60, de inkább 75 millió dollárt is összegyűjtve a kategóriájában kevés ellenfelet tartogató augusztus folyamán.
> még játsszák
Amerika Kapitány pajzsán rést keletkezett: a Paramount szuperhős-mozija a nagyon erős első hét után ugyanúgy elvérzett második nekifutásra, mint legtöbb vetélytársa. A 60% feletti mínuszt jelentő 25 milliós víkendnél valamivel többet jelzett előre szinte minden orgánum, tekintetbe véve a minden téren kedvező fogadtatást, most mégis a Thor mögé került összbevételben az első bosszúálló, vagyis annak 180 milliós végeredménye lehet legmerészebb célkitűzése Joe Johnston filmjének. Az azért korántsem rossz.
A Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész immáron a legtöbb bevételt hozó Potter-film, nem csak az észak-amerikai piacon. A záróakkord ezúttal is 50% felett hátrált, de mit számít ez, ha már 318 millió dollárnál jár, és a biztosra vehető globális aranyérem mellett még mindig könnyedén lehet belőle éves első az új kontinensen is, ami 2001 óta nem sikerült a szériának. A milliárd dolláros határ meghódításában határidős bajnok A Halál ereklyéi 2. rész ezzel az Avatar módjára nagyon is valós reményeket táplálhat egy legjobb film Oscar-jelölést, de legalábbis A sötét lovagéhoz hasonló 8 kategóriás versenybe szállást illetően.
> végszó & ami jön
Ugyan a Cowboyok és űrlényeknek legalább egy tízessel többet kellett volna hoznia ahhoz, hogy kifogás nélkül tekinthessünk a hétvégére, az élboly összesített bevétele messze jobb képet fest a tavalyinál, amikor is az Eredet harmadik hete vezetett, a bemutatkozó trió pedig nem zavart sok vizet. Az utolsó hónap veszi kezdetét a nyárból, amikor már rendszerint csillapodnak az indulatok, ám A majmok bolygója: Lázadás mégsem az évad végső nagy dobása lesz, ahogy a Testcsere című vígjáték sem zárja a box office-szempontból ígéretes nevettetők sorát.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Cowboys & Aliens ($36.2m/$36.2m)
02. (ú) The Smurfs ($36.2m/$36.2m)
03. (1) Captain America: The First Avenger ($24.9m/$116.8m)
04. (2) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 ($21.9m/$318.5m)
05. (ú) Crazy, Stupid, Love. ($19.2m/$19.2m)
06. (3) Friends with Benefits ($9.3m/$38.2m)
07. (5) Horrible Bosses ($7.1m/$96.2m)
08. (4) Transformers: Dark of the Moon ($6.0m/$337.9m)
09. (6) Zookeeper ($4.2m/$68.7m)
10. (7) Cars 2 ($2.3m/$182.1m)
> kapcsolódó írások
hétvégi előrejelzés
box office: 2010 azonos hétvégéje (Eredet, Dinner for Schmucks, Kutyák és macskák 2.)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Funny People)
box office: 2008 azonos hétvégéje (A sötét lovag, A múmia 3.)