aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: donnie darko (2001) Zalaba_Ferenc
2011. július 29. 08:44:00

Kategória: 25 komment

Richard Kelly (a film forgatása előtt Madonna és Jennifer Lopez irodai asszisztense, forgatása idején 25 éves, ambícióktól fűtött ifjú filmes, utána egylövetű gyorsan fakuló kultikon vagy nem?) szerint Donnie Darko szuperhős. Ki vagyok én, hogy vitatkozzak vele? Hát az értelmező néző.

Richard Kelly (a film forgatása előtt Madonna és Jennifer Lopez irodai asszisztense, forgatása idején 25 éves, ambícióktól fűtött ifjú filmes, utána egylövetű gyorsan fakuló kultikon vagy nem?) szerint Donnie Darko szuperhős. Ki vagyok én, hogy vitatkozzak vele? Hát az értelmező néző.

Hogy máshogy kezdhetném eme kérdőjelekkel rendesen megrakott recenziót, mint egy kis időutazással?

Az új évezred küszöbén már nem csupán Amerikára jellemző a futószalag jellegű filmtermelés. A profithajhászás ugyanúgy utolérte az angol és a francia filmgyártást is, Ázsia sem csupán a foci VB segítségével nyit a nagyvilág felé, így aztán egyre ritkásabbá válnak azok a filmek, melyek megálljt parancsolnak a nagy rohanásban és némileg elgondolkodtatják az embert. Lehet felvonni a szemöldököt: pont az oly sokat kritizált független-függő amerikai film kalapált ki egy - nagy szavak jönnek - meghatározó értékű mozit az elsőfilmes író-rendező, Richard Kelly fejéből.

Már a zsáner meghatározással is gond lehet: a Donnie Darko nem ragad le semmilyen irányzat sémáinál, hanem mindjárt egy csokorra valót fog össze. Olyan jelzőkkel tudnék dobálózni, mint fekete komédia, retrospektív korrajz, sorsdráma, pszichothriller, science fiction: a stílusjegyek ilyetén változatossága mégsem okoz törést a filmben, egymással fuzionálva alakítják ki a mű egészét átható zsibbasztó, ámulatba ejtő hangulatot. A legális LSD-túrán felül a produkció befejezés gyanánt még egy csattanót is tartogat, ami aztán rendesen kirántja a nézőt bódultságából: tartsd hát nyitva a szemed!

Ez volt tíz évvel ezelőtt. Most menjünk még egy kicsit visszább!

1988-ban járunk, méghozzá a Bush és Dukakis közötti kampánycsata kellős közepén. A történet címszereplője (Jake Gyllenhaal) 16 éves középiskolás egy elit iskolában - egyenruha kötelező! -, különc lévén barátja nem sok, ellensége annál több. Donnie az olyan szorult helyzeteket, mint pl. agresszió a klotyóban, vicces és szókimondó megjegyzésekkel oldja, s ezekkel nem ritkán kerül konfliktusba tanáraival és családjával. Az otthoniak azonban türelmesek Donnieval, mivel a fiú beteg: paranoid skizofréniában szenved, ami gyógyszeres kezelést, pszichiátriát és kötélidegeket igényel. A nagysikerű "Oscar-beteg", s kb. háromszázhatvanszor sikeresebb Egy csodálatos elmével ellentétben Kelly filmje nem ragad le a betegség szociális hatásainak túldramatizált boncolgatásánál, inkább eszközként kezeli: Donnie-nak van egy képzeletbeli barátja.

Franknek hívják, embernagyságú nyúl ő, s nem az a Bugs Bunny féle réparágcsáló, még csak nem is jópofa arc, akivel Jimmy Stewart lógott a Harvey-ban, ő inkább American McGee Alice-ének pszichonyúlára hajaz. Frank az éjszaka közepén jelenik meg Donnienak, alvajárásra készteti a fiút, kicsalja a házból és percre pontosan elővetíti számára az armageddont. Mindamellett megmenti az életét is, ugyanis csevegés közben egy repülőgép-turbina csapódik Donnie szobájába - Garp azonnal meg is venné a házat. A fiú innentől kezdve vakon követi Frank utasításait, melyek többnyire vandalizmusra késztetik őt: vízzel elárasztani a sulit, megszégyeníteni az iskola jelképét, felgyújtani egy házat. Mielőtt bárki arra gondolna, hogy a nyúl amolyan kisvárosi Tyler Durdenként egyszemélyes Project Mayhem megalapítására törekszik, megnyugtatásul közlöm: a tetteknek más oka és következménye van a káoszteremtésnél, és nem csupán körültekintően és egyre több kérdést feltéve gurgatja előre a film vörös szőnyegét, de betekintést is nyújt egy zavart, pubertást épp megélő lélek érzelmi és gondolatvilágába.

Donnie szemén keresztül, csípős megjegyzésein röhögve láthatod a nyolcvanas évek kulturális ingoványába süppedő amerikai kisvárosi létet (a helyszín: Middlesex, Virginia), illetve annak sarkított, az Amerikai szépségben megismertnél jóval szarkasztikusabb feldolgozását. Kelly tizenévesként vészelte át a válltöméses popzene korát, filmjében ugyan vázlatszerűen, de átfogóan jellemzi ezt az időszakot: John Hughes középiskolája, Parker Lewis sztereotip haverjai köszönnek sziát Donnie Darkónak; szinte látni lehet Michael J. Fox vagy Matthew Broderick gondterhelt/felhőtlen fejét a diákok között.

Ha a történet szempontjából nem lenne alapfeltétel az évszám feltűntetése, akkor sem okozna gondot a kormeghatározás: Richard Kelly egy 2 perces klippel pontosan elhelyezi filmjét a néző agyában; miközben felcsendülnek a Tears for Fears"Head over Heels" című klasszikusának rég hallott taktusai, a kamera vágás nélkül járja körbe a középiskola folyosóit, s megmutat mindent, amit a nyolcvanas évekről tudni kell: szar frizurák, rövidülő szoknyák, savanyú tanerő, vicces táncmozdulatok - a közízlés még nem gépiesedett el teljesen, de már katasztrófális. Az időutazásban pedig olyan nyolcvanas évek béli filmikonok asszisztálnak, mint Katharine Ross vagy Patrick Swayze. A Teleshop hajnala ez, a sarlatánok fénykora, akik harsányan üvöltik a mázsás színes tévékből, hogy "érintsd meg a képernyőt!", George Bush Michael Dukakisszal harcol az elnöki posztért, a világméretű összekapcsolódás előtt álló kisvárosi emberek pedig minden szart megesznek, amit eléjük raknak.

Patrick Swayze egy olyan személyiség fejlesztő - ki kell mondani: népbutító - gurut alakít, aki az összes emberi érzelmet képes két alapvető dologra, örömre és félelemre leképezni. A nép pedig vakon követi ezt a marhaságot, megveszi a könyveket, a videokazettákat, még az iskolában is kötelező tananyag. Nem csoda, hogy a világ közeleg a vége felé.

Vagy csak Donnie kezd beleőrülni abba, hogy morlockok irányítják életét?

Úgy tűnik, a tinédzser hatalmas tudás birtokosává válik: Frank segítségével közel kerül az időutazás lényegének megértéséhez. A kontrolláltság érzése ellenére Richard Kelly mégsem Wells, inkább Stephen Hawkins időutazásos elméletét veszi alapul, mi szerint Isten minden ember számára előre kijelölte az utat, amit be kell járni. Azonban ha az ember látná sorsát, akkor alkalom adtán eltérhet tőle, ezzel ellent mondana Isten akaratának, a világ rendje pedig felborulna.

Vagy csupán Donnie képzeli azt, hogy képes kontrollálni a világot?

A katasztrófa veszélyével nem törődik, hisz a magánytól még jobban retteg. "A világon minden lény egyedül hal meg" - szól a film egyik kulcsmondata. Vajon a magánytól való rettegés szülte meg Donnie képzeletbeli barátját, vagy tényleg egy messiás jött el Frank személyében?

Vagy csak Donnie próbál meg elmenekülni a boldogtalan jelenből egy alternatív világba?

Kétségbeejtő és zseniális. A film legnagyobb ereje ambivalenciájában rejlik: szórakoztató szatíra és "psy-fi" egyben, rémisztő és felszabadító, elandalít, majd kizökkent. Mestermunka ez a javából. Richard Kelly 23 éves volt, mikor filmes iskolából frissen szabadulva megírta a Donnie Darko forgatókönyvét. Nem titok: a kutyának se kellett ez a furcsa sztori, hisz minden stúdió tinihorrort akart forgatni, pedig Sydney Pollack ajánlása lapult a fiatal filmes zsebében. Végül az a Drew Barrymore adott pénzt a filmre, aki a nyolcvanas évek legnagyobb ribancaként vált ismerté: talán így akart vezekelni? A 4 és fél millió dolláros költségvetésből gazdálkodó mű egy hónap alatt készült el; mindössze két hónappal azután, hogy főszereplője, Jake Gyllenhaal először kézbe vette a szkriptet.

Tobey Maguire durva vonásokkal: anno ez volt Jake Gyllenhaal. Minimális eszközökkel játszotta el a sérült fiút, nem próbálta kisajátítani a vásznat, ezért hálás is vagyok neki. Így aztán a mellékszereplők sem sikkadnak el: Patrick Swayze meggyőzően gyűlöletes a simulékony és pénzéhes sarlatán szerepében, Drew Barrymore is mellőzi a kimódoltságot az iskola lázadó irodalomtanárának személyében, de az igazi ász a Donnie kétségbeesett anyját hozó Mary McDonell, kinek tekintetében minden benne van, amit a színjátszásról tudni érdemes. Sziklaszilárd alakítása lehengerlő erejű.

A legjobb filmek akkor kezdődnek el, mikor megjelenik a The End felirat: mikor levetítettem a Donnie Darko-t barátaim körében, az amúgy elég nyughatatlan társaság a film végét követően hosszú percekig ült néma csöndben, maga elé meredve. Gondolom, elkezdődött a vetítés...

És most ugorjunk előre (hátra?) 2001-be!

A Sundance-en debütált film körül azonnal elkezdtek döngicsélni a dongók, ám a forgalmazók mégis fáztak tőle (Columbinbe után nem sokkal egy középiskolás fiú kezében fegyverrel? Na ne.). Élvezték, de nem értették. Harvey Weinstein meg akarta vásárolni, de a vetítőből kibotladozva (miként még ott pergett előtte a film) inkább passzolt. Donnie elkezdett kallódni, de aztán a Newmarket (amely sikert kovácsolt a Mementóból is) felkarolta, és moziba küldte - nem sokkal azután, hogy hogy Bin Laden két repülőt küldött a WTC-be. Egy film, amelyben egy repülőgép szerencsétlenség központi szerepet kap? Na ne. A nézettségi adatok lesújtók voltak: minden közreműködő úgy vélte, hogy itt a felejtés ideje. De aztán történt valami: a film DVD-n egyre nagyobb hullámokat kavart, nagyvárosok művészmozijaiban pedig újra feltűnt, az éjféli vetítések rendre telt házzal mentek, és nemzetközi fesztiválok (így a Titanic is) elkezdték betárazni. Gondolom, elkezdődött a vetítés...

kövess minket facebookon!

Címkék

kritika horror kult donnie darko sci fi drew barrymore jake gyllenhaal drama richard kelly time travel 10csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr724540070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

klogg 2011.07.29. 09:32:48

Már nagyon rég érik egy újranézés, ez megadta a végső lökést.

frmn 2011.07.29. 09:41:04

A nagy kedvencek egyike, az egyik all time top 30-as. Sajnos ma már nagyon nehéz ilyen filmet forgatni (akkor is az volt...)

Ismeretlen_1068 2011.07.29. 09:43:58

2: Ez sem feltétlenül igaz. :) A Source Code is azt bizonyítja, hogy van igény ilyen filmekre. És az sokkal többe került, mint a Donnie Darko - és mégsem bukott meg. (Persze, nem is volt olyan jó, de legalább próbálkozott.)

Jake 2011.07.29. 09:49:07

Lehetne keresni az okokat, Richard Kelly miért nem vált Chris Nolan féle nagyágyúvá..

Ismeretlen_1068 2011.07.29. 09:51:59

Mert nem adta el a lelkét a kommersznek?

danzig 2011.07.29. 10:09:29

A Szomszéd és a Gimiboszi mellett/után anno ez volt a harmadik film, amit az ajánlásodra megnéztem...durva hogy -már 10 éve :D -hogy az első kettőt még tékából vhs-en kikölcsönözve néztem meg -hogy akkoriban mekkora szenzáció volt a mellékelt kiskönyv megszerzése :) -és hogy az ismertető alapján kedvem lett megint megnézni :D

chris92 2011.07.29. 10:17:45

Zseniális darab, überelhetelen hangulattal, zenékkel, remek alakításokkal és igazi, egyedi agyfacsaró dramaturgiával és sztorival. Kár, hogy azóta Kelly többi filmje minőségileg, még csak meg se közelítette ezt.

Action 2011.07.29. 12:14:05

Jó kis írás, meghozta a kedvemet a filmhez. Egy kérdés: a rendezői változatot érdemes megnézni, vagy inkább maradjak a mozisnál?

cjnin 2011.07.29. 12:16:28

Fantasztikus, ezt nehéz is vitatni. 5: részemről eladhatta volna, ha azt hozza magával, hogy nem nagyon csökken a filmjeinek a minősége (mondjuk a The Box még azért egész kellemes volt, a Southland Tales viszont pont a lélekeladás másik oldala, mikor totál nincs kontroll valakin, meg is lett az eredménye). Egyébként lesz valami új filmje a palinak?

Ismeretlen_1068 2011.07.29. 12:38:00

8: Képzeld, a mai napig nem láttam! Eddig senkitől se hallottam azt, hogy "feltétlen nézd meg", "teljesen átértékelődik a film!", stb. Hanem csak vonogatták a vállukat az emberek, akik látták.

Ismeretlen_1068 2011.07.29. 12:41:04

9: Erre csak ennyit mondanék: Donnie Darko 10/10 Southland Tales 10/0 The Box 10/9 Az IMDb három filmet jegyez a neve mellett, ebből az egyik a Pride and Prejudice and Zombies, amihez nem hinném, hogy tényleg köze is van. Most ezen dolgozik: http://collider.com/richard-kelly-corpus-christi/76568/

GMJani 2011.07.29. 13:04:11

Remek kritika, végre teljes mértékben megegyezik a véleményünk :) Én nem ajánlom a rendezői változatot, túl sok dolgot megmagyaráz és pár helyen a zene is más, pedig a mozis verzió zenéje tökéletes. Sokkal jobb úgy, hogy az ember maga alkotja meg a saját kis magyarázatait, vagy utána olvas. Nincs esetleg valakinek eladó fémdobozos változata? Fáj rá a fogam rendesen... :)

Boomer 2011.07.29. 14:19:18

8: A moziváltozat sokkal jobb. A rendezőit kuriózumként 1x meg lehet nézni, ha már a mozisat min háromszor láttad, de egyébként felejtős. Ahogy fentebb is írták, túl van magyarázva, a film misztikuma szinte teljesen elvész. Az én toplistámon egyébként minden idők 6. legjobb filmje: csak a Blade Runner, a Robotzsaru, a Hard-Boiled, az Oldboy és a Videodrome előzi meg :)

Ismeretlen_1068 2011.07.29. 14:24:47

Jó kis hatos. :)

Boomer 2011.07.29. 16:15:18

A te listád is szuper, bár akármennyire szeretem a Gyűrűk Urát, a Részeges karatemester 2-t szívesebben látnám rajta, de ez legyen az én problémám :)

Ismeretlen_76970 2011.07.29. 20:41:14

Minden filmje kolosszális. Emberünk természetesen bukik, mert annyi energiát nem illik kérni a nézőtől, amennyit a Kelly mozik kérnek - a pláza-társadalom büntet -, de óriási, életre szóló élmény annak, aki mégis megadja.

Gameface 2011.07.30. 10:58:59

donnie darko 10/10 southland tales 10/0 the box 10/8

Ismeretlen_93066 2011.07.30. 17:05:15

Action: 1szer érdemes megnézni, de ha a moziverzió 10/10 akkor a rendezői olyan 6 vagy 7 pontos max. AE: remek írás, nekem is nagyon meghoztad a kedvem az újranézéshez. :)

freddyD 2011.07.30. 18:24:02

Ez az a film, amivel sosem tudtam mit kezdeni :/

Ismeretlen_1068 2011.07.30. 19:02:19

19: Elkezded az elején, és a végén abbahagyod. :)

Gábor 2011.07.30. 20:39:46

Mi az a világméretű összekapcsolódás?

Gringo 2011.07.30. 20:50:39

Egyszer végigszenvedtem. Értem én, hogy hűmekkorafilm, de fárasztó és unalmas.

Ismeretlen_1068 2011.07.30. 23:31:56

21: Internet.

Roki · http://www.mashkulture.net 2011.07.31. 10:01:57

Remek kritika, zseniális film, mint ahogy a ST is. Donnie Darko 10/10 Southland Tales 10/10 The Box 10/7

Csabai Donát 2011.08.04. 17:51:28

Imádom az időutazós filmeket, ezért ajánlották ezt, azonban mégsem sikerült még megfejtenem az egész alapkoncepciót. Az addig rendben van, hogy október 30-n valami hatalmas vihar pusztít a térségben, ami miatt az akkor arra járó repülő turbinája Donnie szobájában köt ki, mivel egy - csoda számba menő, mondhatni: deus ex machina következtében - féreglyuk keletkezik, és átrepül az időn, téren mindenen. De számomra itt kezdődnek a gondok. Donnie az eredeti idővonal szerint (amit látunk a film 110 percében) egy képzelt nyúl - kinek neve Frank, ha jól tévedek - segítségével a szobájától távol van, és így megismerünk egy olyan világot, ahol Donnie életben marad, ám ennek következtében meghal Gretchen (remélem jól írom), és gondolom az anyukája és a húga is. Számomra a történet azt sugallja, hogy Donnie a megváltozott struktúrájú történetben gyakorlatilag feláldozza magát - még ha vélhetően nem is önszántából -, hogy a család halálra szánt tagjai illetve a barátnője élhessenek. De akkor előhúznám a kérdésem a kalapból (úgy is aktuális): hol a nyúl? :) Ebben az idősíkban, melyben Donnie-nak ugyanúgy nem lehet tudomása az eljövendőkről, mint az eredeti síkban élőnek, miért nem csábítja őt ki tudatalattija a szobából? Vagy csupán íme, a kvantumelmélet egy újabb értelmezése: párhuzamos világok, melyek egyikében Donnie-nak épp akkor képzelgése támad, míg a másikban nem? Az egyikben túléli, majd egyedül hal meg, a másikban pedig nem? Ez lenne a titok? Viszont ez megint sántít, mert ha így van, honnan vannak a nyúlnak jövőre vonatkozó gondolatai? Talán ez a Donnie a turbinával együtt a jövőből érkezett? Aligha, hiszen nem volt a gépen, és egyáltalán. Ad abszurdum. Tudom, persze, ha megmagyarázzuk, elveszik a varázs, számomra viszont épp a magyarázat nyújtja - vagyis inkább csak nyújtaná az eredetiségét, az élvezeti értékét. Jó példa rá, hogy a rendkívül rövid, de annál intenzívebb Forráskód, a megfejthető és kimondottan izgalmas történetével köröket ver a hangulatilag kiemelkedő, de elég keszekusza Donnie-ra. Persze ha valaki segít megfejteni, ez még változhat. Valaki? :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása