Az alábbiakban a magyarhangya mozgalom most lezárult első körének kiértékelését olvashatjátok.
Az alábbiakban a magyarhangya mozgalom most lezárult első körének kiértékelését olvashatjátok.
A hangyaPASS #01 tanulságai
A magyarhangya a hangyaPASS bérlet rendszer kialakításakor azt tűzte ki céljául, hogy egyaránt igazodjon a közönség igényeihez és reflektáljon a fimipar mostani helyzetére, a mozik bezárására. Az elsődleges törekvés az volt, hogy közelebb hozza a közönséget a forgalmazói oldallal és az ő igényeikhez szabott műsort állítson össze. A hangyaPASS a magyarhangya első kísérlete volt arra, hogyan lehet a filmterjesztést ezentúl racionális alapon, a huszonéves közönség hatékony bevonásával, olcsón, gyorsan, mégis magas színvonalon megoldani.
A bérlet keretében 6 fiatalokról szóló, fesztiváldíjas, jórészt európai premiereket kínáltunk. A kisfilm-programunkat fiatal magyar szerzők friss munkáiból válogattuk. Minden alkotót vagy elhoztunk élőben, vagy megszólaltattunk Skype-on. Gaspar Noe és a Tilva Ros stábja személyesen is tiszteletét tette.
Újdonság volt, hogy minden film előtt három, a korosztálynak szóló vadonatúj alkotás előzetesét is levetítettük, amelyekből a közönség válogathatta össze a soron következő hangyaPASS filmjeit.
A hangyaPASS tapasztalatai
Az eseménysorozat olcsóvá tételét nem tudtuk csak részben megvalósítani, ezért a hangyaPASS-t 2 ezer forint helyett 3.600 forintért kellett meghirdetnünk. Ez alól kivétel Szombathely volt, ahol a helyi szponzorok felajánlásai a bérlet árát 2.300 forintra szorították le. Ígéretes kezdet, hogy a Burn Energy Drink és az Offline Magazin megvette a Tilva Ros Corvin moziba tervezett előadását és saját célközönségének ingyen biztosította a film megtekintését. Emellett nyáron országszerte elviszi a filmet a helyi fiataloknak a népszerű skateboard és wakeboard pályákhoz.
Az eseménysorozat folyamán a budapesti mozikban félházas vetítéseket tudtunk elérni, míg vidéken az eredmények jóval szerényebbek, annak ellenére, hogy egyedi jegyek vásárlását is lehetővé tettük. A filmeket szerette a közönség, ha némely közülük meg is osztotta őket. Az Attenberg, a Vagyunk, akik vagyunk és az Enter the Void szélsőséges reakciókat váltott ki, míg A prímszámok magánya és a Mint hal a vízben általános tetszést keltett. A bátorító visszajelzések kapcsán a filmekből az év folyamán további vetítéseket szervezünk.
Következtetések
A hangyaPASS#01 eredményei ugyan felemásak, de a rendezvénysorozat kapcsán a magyarhangya neve és tevékenysége ismertebb lett Magyarországon. A következő filmes bérlet, a hangyaPASS#02 filmjeit a közönség kiválasztotta és amint egy főszponzor fantáziát lát benne, azonnal indítható, akár még az idén is.
A magyarhangya azonban további modellek bevezetésén is gondolkodik: tervezünk egy havonta jelentkező dokumentumfilm-sorozatot elindítani idősebb célközönségnek, ahol az új film kiválasztását a közönség végzi. Terveink között szerepel néhány friss magyar film event-alapú bemutatása, valamint az Odeon-mozival való szorosabb együttműködés.
A magyarhangya továbbra is igényes független filmek és a célközönségük közötti kapcsolat létrehozásán szorgoskodik a kultúrához való hozzáférés radikális átalakítását sürgetve.