Észak-Amerikában ezen a hétvégén a Pixar legújabb terméke gurul le a gyártósorról, Cameron Diaz pedig egy személyben végrehajtja az oktatási reformot. Itthon frakkos állatok és mestergyilkos kislányok várják a még kitartó nézőket.
Észak-Amerikában ezen a hétvégén a Pixar legújabb terméke gurul le a gyártósorról, Cameron Diaz pedig egy személyben végrehajtja az oktatási reformot. Itthon frakkos állatok és mestergyilkos kislányok várják a még kitartó nézőket.
Észak-Amerika
Nem kell ragozni, mit is jelent a Pixar Animation Studios a box office-listáknak. Veretes összegeket, általában egy eredeti sztorival, ami manapság ugyan az animációs filmek terén a legkevésbé tabu, de nem kevésbé kockázatos. A L'ecsó, a WALL-E és a Fel is simán bebukhatott volna, de a nézők szeretete szép magasságokba tornászta bevételeiket. Aztán tavaly jött a Toy Story 3., ami a cég legnagyobb sikerévé lett, simán nyerve a 2010-es esztendőt; egy folytatás, méghozzá többedik folytatás. Ezzel együtt még a Pixar legjobb kritikai átlagát is begyűjtötte, ráadásul merchandise-rekordot is döntött 2,8 milliárdos összegével. Ez év elején hasonló témában cikkeztek a Verdákról is, miszerint a kapcsolt termékeknek hála a film és holdudvara az alkotók egyik legjövedelmezőbb vállalkozásává vált (10 milliárd dolláros globális kiskereskedelmi bevételével). Ezek után fölösleges is firtatni, mi végre érkezik ismételten egy folytatás az asztalilámpásoktól, s miért pont e film, miért nem inkább A hihetetlen család 2. A Verdák 2. nyilvánvalóan egy biztosíték, ami aligha sülhet el rosszul - már ha a jövedelmezőségről beszélünk. A kritikai fogadtatás ugyanis hervasztó, de erre sokan nagy tétben fogadni mertek volna az első rész ismeretében. Ami most számít, hogy a nézők ne találják így, de még ha náluk sem talál be túlzottan, akkor sincs túl nagy baj. John Lasseter filmje bizonyosan nagyot fog szólni ezen a hétvégén, elég nagyot ahhoz, hogy ne lógjon ki a sorból, amiben 200 millió fölött mérik az összbevételt. Az előzetes jegyeladások kedvező arányt mutatnak, a Disney szokás szerint magas fordulatszámon pörgeti a promóciót, és persze ami lényeges, hogy bejáratott névről van szó. Az első rész 60 milliós indítását mindenképpen meg kell fejelni, de igazából nagyon messzire nem merészkednek a jóslatok. 65-75 millió dollár közötti nyitás várható Villám McQueentől, aztán vélhetően a megszokottnál gyorsabban fogy majd az üzemanyag, s végül csak megközelíteni sikerül a 2006-os előd 244 milliós végösszegét. Ez kicsit karcsú a "technikai szempontból eddigi legambiciózusabb" műhöz képest, amely "a Toy Story 3. 200 milliós produkciós költségénél árnyalatnyival kevesebbe került". A Pixar azonban optimista, hiszen a merchandise-tól új rekordot várnak. Biztos nem kell csalatkozniuk - a Wall Street Journal jelentése szerint a játékbolti verdakülönítmény máris pályára állt az új csúcs beállításához. Ugyanígy a nemzetközi porondon sem lesz hiba: a Verdák viszonylag alacsony, 218 millió dollárnak megfelelő összeget generált öt éve, így az azóta tágult és 3D-től megvadult piacok százmilliós nagyságrendű emelkedést tartogatnak.
Szókimondó, korhatáros vígjátékokból akadt pár az elmúlt hetekben, s bizony sikerük elég nagy ahhoz, hogy az egyébként jól pozicionált Rossz tanárnak akár még gondot is jelentsenek. Persze a Sony bemutatója más jellegű, mint a Koszorúslányok vagy a Másnaposok 2., de ezzel együtt az alapsztorija is vékonyabb. Amiben továbbá alul marad az említettekkel szemben, az az eddig legfeljebb közepes újságírói visszajelzések, márpedig a hosszú távú sikerhez nem árt, ha jó egy komédia. Sok múlik így az első három napon, de a követelmény azért nem megerőltető: a 19 milliós költségvetésnek hála túlzottan mellé nem mehet a film, ennyi még akár meg is valósulhat péntek és vasárnap között, de a 20 millió feletti előrejelzésekből sincs hiány.
A Zöld Lámpásnak ugyan nem kell direkte konkurenciaként tekintenie egyik premierre sem, ettől függetlenül nagy arányú negatív változás előtt áll. A Warner szuperhős-filmjének 53 milliós nyitányát kétkedően fogadták a box office-megmondóemberek, ami a 200 milliós költségvetés mellett persze érthető. A csütörtökkel 70 millió fölé röppenő képregény-adaptáció 21-22 millió dolláros második kör elé néz.
Magyarország
Itthon még tovább lassulunk, ami cseppet sem jó hír az amúgy is döglődő hazai forgalomnak. Az elmúlt héten a több mint fél hónapos Kung Fu Panda 2. volt a legnyerőbb, s még az sem kizárt, hogy ismételten győztesként emelkedik ki. A friss filmeket fémjelző Mr. Popper pingvinjei ugyanis szenved néhány bajtól: először is családi film létére nem 3D-s, ráadásul Jim Carrey sem arról híres, hogy a korhatár nélküli produkcióban szórakoztatja a nagyérdeműt. Ha mégis, akkor meg a felismerhetetlenségig el van maszkírozva; A Grincs ugyan nálunk is egész jól szerepelt amerikai mese létére, de annak már egy évtizede, míg a Lemony Snicket: A balszerencse áradása igencsak elvérzett. Jelen esetben szerencsére egy sokkalta nézőbarátabb filmről van szó, s a pingvinek nálunk talán elérik azt a hatást a közönségnél, ami az amerikaiaknál elmaradt. A szinkronizált vígjátéknak mindenképpen 20 ezer néző felett kell kezdenie, de 25 ezertől nevezhetjük valamirevaló sikernek. Elvégre nyár van, vagy mi.
Tulajdonképpen meglepő, hogy a Hanna - Gyilkos természet eljutott a magyar mozivásznakig (pláne az InterCom gondozásában), de ha már itt van, akkor legalább jókor jött. Egy igen ritkás időszaknak nézünk elébe, így hosszabb távon még akár relatíve jó számok is születhetnek ettől a sajátos thrillertől, amely meglepően magas kópiaszámmal bír. Remélhetőleg a megszavazott bizalom kifizetődő lesz; Az igazság ára 19 nap alatt megszólított csaknem 20 ezer nézője a bizonyíték rá, hogy a hangos blockbusterek mellett az efféle alternatívákra is van ilyenkor igény. A Hanna számára 10 ezer néző már remek lenne a négy nap alatt, de valószínűleg egyelőre be kell érni 6-7 ezer látogatóval.
Táblázat az amerikai premierekhez
Az alábbi táblázat, ami klikkre nagyobb formát ölt, az amerikai bemutatónaptárt követi nyomon a jelentős érdeklődésre számító filmekkel. A premier dátuma mellett a költségvetés és idővel a nyitóhétvége ill. az akkor éppen aktuális bevétel összege szerepel majd, ezen felül pedig a Rotten Tomatoes, az IMDb és az Aeon Flux értékelése kap helyet.