aeon flux

ready for the action now, danger boy?

cannes 2011 - a versenyprogram Németh Barna
2011. május 08. 09:15:55

Kategória: 10 komment

UPGRADE: Már több információ áll rendelkezésre, úgyhogy átalakítottam az ismertetőket, és kiegészítettem a szakértők/fogadóirodák véleményeivel.

"A" filmfesztivál, avagy a filmfesztiválok filmfesztiválja... azaz Cannes. A május 11-én startoló mustra gyönyörűen elegáns plakátját már korábban megcsodálhattuk, és azt is tudtuk, hogy Robert De Niro vezeti majd a zsűrit, miközben a rövidfilmek fölött Michel Gondry, míg az Un Certain Regard szekció felett Emir Kusturica bábáskodik majd.

Időközben a versenyfilmes zsűri többi tagja is lelepleződött: Olivier Assayas rendező - Tiszta), Martina Gusman (színésznő - Carancho), Mahamat-Saleh Haroun (rendező - Egy néma kiáltás), Jude Law (színész), Nansun Shi (producer - Tsui Hark felesége), Uma Thurman (színésznő), Johnnie To (rendező - Adásunkat megszakítjuk), Linn Ullmann (írónő - Ingmar Bergman és Liv Ullmann lánya).

UPGRADE: Már több információ áll rendelkezésre, úgyhogy átalakítottam az ismertetőket, és kiegészítettem a szakértők/fogadóirodák véleményeivel.

"A" filmfesztivál, avagy a filmfesztiválok filmfesztiválja... azaz Cannes. A május 11-én startoló mustra gyönyörűen elegáns plakátját már korábban megcsodálhattuk, és azt is tudtuk, hogy Robert De Niro vezeti majd a zsűrit, miközben a rövidfilmek fölött Michel Gondry, míg az Un Certain Regard szekció felett Emir Kusturica bábáskodik majd.

Időközben a versenyfilmes zsűri többi tagja is lelepleződött: Olivier Assayas rendező - Tiszta), Martina Gusman (színésznő - Carancho), Mahamat-Saleh Haroun (rendező - Egy néma kiáltás), Jude Law (színész), Nansun Shi (producer - Tsui Hark felesége), Uma Thurman (színésznő), Johnnie To (rendező - Adásunkat megszakítjuk), Linn Ullmann (írónő - Ingmar Bergman és Liv Ullmann lánya).

A versenyfilmek

Pedro Almodóvar: Le piel que habito (The Skin That I Inhabit)

Történet: Mint általában, Almodóvar most is hétpecsétes titokként őrzi a sztorit, de mivel sok év után a rendező ismét egy regényhez nyúlt, legalább van támpont. Az egészen biztos, hogy a főszereplő egy plasztikai sebész, aki felesége halála után megszállottan munkájába veti magát, hogy megalkosson egy új bőrt. Ezen kívül több forrás is említ egy bizonyos bosszú-szálat, mely során doktorunk üldözőbe venné lánya megbecstelenítőit. A rendező egyelőre annyit mondott, hogy "horror lesz sikongatás és ijesztgetés nélkül".

Háttér: Antonio Banderas 21 év után először tér vissza ahhoz, aki elindította a pályán, úgyhogy már ez önmagában elég okot ad a lelkesedésre, amit csak tovább növel ez az első pillantásra furcsa, cronenbergi hatású sztori. Talán éppen emiatt lelkesednek a filmért a fogadóirodák. Majd meglátjuk, addig is reméljük, hogy mindkét úriembernek jót tesz majd ez az alkotás.

Bertrand Bonello: L'apollonide (House of Tolerance)

Történet: A huszadik század elején járunk egy párizsi bordélyban. Az egyik prostituáltat örök életre megnyomorítja az egyik kliense, eltorzítva a nő arcát, melynek hatására a többi lány úgy dönt, elzárkóznak a külvilágtól.

Háttér: A botrányfilmjeiről (The Pornographer) híres Bonello ismét kényes témához nyúlt, és a nyilvánosságra hozott képek alapján ez a filmje is elég kendőzetlen lesz ahhoz, hogy ez is csak az európai art mozik vendége legyen. Bár az mindenképpen említésre méltó, hogy a rendező négy filmjéből három itt debütált, szóval nem reménytelen egy fontosabb díj begyűjtése sem. A fogadóirodák a női színészgárdában látják az alkotás legfőbb reményét, úgyhogy ámen.

Joseph Cedar: Hearat Shulayim (Foot Note)

Történet: A film két Talmud-professzor rivalizálását mutatja be, akik történetesen apa és fia. A két férfi közötti feszültség akkor hág tetőfokára, amikor kiderül, hogy az apa kapja Izrael legrangosabb díját.

Háttér: A rendező eddig a Berlini Filmfesztivál visszatérő vendége volt, de úgy tűnik a múltkori Oscar-jelölés (Beaufort - Legjobb idegen nyelvű film) jót tett a megítélésének, és a hűvös északról lekerült a melegebb tengerpartra. A fesztivál igazgatója szerint ez lesz a mezőny egyik legszívmelengetőbb darabja, amiben azért fontos dolgok is vászonra kerülnek. A szakértők szerint egy forgatókönyvíró díj a legtöbb, amire a film számíthat.

Alain Cavalier: Paterre (Pater)

Történet: Ez volt az a film, amiről még pár nappal ezelőtt sem lehetett semmit tudni. A helyzet most sem változott sokat, de annyi legalább napvilágot látott, hogy egy bizarr és úkszerű filmre kell felkészülnie a közönségnek, ami a rendező és színésze (Vincent Landon - A bajusz, A gyűlölet) közös gyermeke. A két művész szinte apa-fiú kapcsolatban áll egymással és ez a film róluk szól. Fikció keveredik majd a valósággal, a klasszikus értelemben vett játékfilm határai meg elmosódnak.

Háttér: A 79 éves rendező már évek óta kísérletezget valahol a film és a dokumentumfilm határán. Úgy tűnik, a fesztivál igazgatója most látta elérkezettnek az időt, hogy az értő közönség is szembesüljön ezzel. Azt még nem tudni, mi sül ki belőle, de Cannes szereti az újítókat, a nagy öregeket és egy színészekkel telezsúfolt zsűri talán jobban felkapja a fejét egy olyan filmre, amiben ilyen nagy szerepe van a színésznek.

Nuri Bilge Ceylan: Once Upon a Time in Anatolia

Történet: A cím egy ázsiai spagettiwesternt sejtet, de itt most valami egészen másról van szó. A film központi figurája egy orvos, aki a végtelen sztyeppén él, és megjelenik az életében egy ügyész; a cselekmény nagy része pedig egyetlen éjszaka története. Nagyjából ennyit árultak el, vagyis ez egy sötétebb tónusú, mélyebb konfliktusokat taglaló alkotás lesz.

Háttér: Az elmúlt tíz év alatt ez már a rendező negyedik filmje, ami bekerült a versenyprogramba... és eddig még egy sem távozott üres kézzel. Folytassam?

Dardenne fivérek: The Kid with a Bike

Történet: A film egy kisfiúról szól, akit apja nevelőotthonba ad, de megígéri neki hogy visszajön érte. A fiú egy idő után megunja a várakozást és megszökik, majd némi közjáték után összeakad egy idegen nővel.

Háttér: Ha az örök fesztiválkedvenc Dardenne fivérek nyernek, akkor történelmet írnak. Ha nem, akkor sem fognak üres kézzel távozni. Ők nem szoktak. Ráadásul ez a trailer elég megkapó ahhoz, hogy a zsűri is megszeresse.

Aki Kaurismaki: Le Havre

Történet: A neves finn rendező újra összeállt kedvenc színésznőjével (Kati Outinen - A múlt nélküli ember, A gyufagyári lány), és elkészítette egy cipőtisztító történetét, aki a címszereplő francia kikötővárosban vesz szárnyai alá egy bevándorló kisfiút.

Háttér: Akármekkora tisztelet is övezi a finn mestert, díjakkal sosem szokták elhalmozni. Talán most megtörik a pech-széria ezzel a kicsit világosabb tónusú filmmel.

Naomi Kawase: Hanezu no tsuki

Történet: Jó eséllyel ez lesz a fesztivál igazi lila ködbe burkolózó bölcsészfilmje. Nagyjából arról van szó, hogy a régi embereknek még volt hitük, idejük, fantáziájuk, de a mai kor emberéből már sok minden kiveszett. Nem szeretjük a természetet, és önmagunkat sem nagyon.

Háttér: A rendező 2007-ben második helyezett (Mogari no mori) lett. Ha a zsűri nem alszik el, akkor most is esélyes némi fényezésre. Bár én remélem, hogy nem az lesz megint, hogy "nem értjük, úgyhogy vágjunk hozzá egy szobrot".

Julia Leigh: Sleeping Beauty

Történet: Az elsőfilmes rendezőnő filmje egy prostituálnak állt leányzóról (Emily Browning) szól, aki benyugtatózva/altatózva adja át magát a gyönyöröknek. Botrány alert!

Háttér: Bár meglehetősen erős a buzz a film körül, a statisztikák ellene szólnak: elsőfilmes rendező utoljára 22 éve nyert (Soderbergh: szex, hazugság, videó), női rendező pedig mindössze egyszer. Igaz, az Jane Campion volt, aki tevékenyen kivette részét ebből a film is. Ha pedig valahol dől a statisztika, akkor az Cannes. De sok pénzt azért ne tegyetek rá.

Terrence Malick: Tree of Life

Történet: Jack, egy középnyugati család legidősebb fia gondolja végig az életét, a majdnem felhőtlen gyerekkorától - amire apjával való kapcsolata vetett árnyékot - a problémás felnőttkorig. Persze emögött az egyszerűnek tűnő sztori mögött jóval mélyebb, elsősorban teológiai gondolatok húzódnak meg, amiket a Malicktől elvárt lírai tálalásban láthatunk a nagyvásznon.

Háttér: Hosszú évek óta készül már ez az alkotás, úgyhogy már az is elég öröm, hogy végre dobozban van. Éppen ezért ez a felhozatal legtöbbet emlegetett filmje, ami csak elég lesz valamire. Meglátjuk.

A filmről meg már volt szó néhányszor (például itt meg itt és itt)

Radu Mihaileanu: La source des femmes (The Source)

Történet: Az Életvonat rendezője ismét egy dramedy-vel kedveskedik közönségének, amelyben egy kis falu asszonyai szexmegvonással fenyegetik a férfiakat, ha azok nem hajlandóak a vízhordásra...

Háttér: Mihailenau megjárta már a világ fesztiváljait, de szerintem az ő stílusa túl könnyed lesz Cannes-ban. Abban viszont biztos vagyok, hogy könnyen szerez magának forgalmazókat. Végülis ez is több a semminél...

Maïwenn Le Besco: Polisse

Történet: A rendezőnő neve leginkább a Magasfeszültség és az Ötödik elem című filmekből lehet ismerős a magyar közönség számára (színésznőként!). Újabb rendezői próbálkozásában is magára osztotta a főszerepet, úgyhogy dupla babérra tör ebben az egy újságíróról szóló történetben, aki szerelmi viszonyba keveredik megfigyelése tárgyával, egy rendőrrel. Városi dokudráma és románc egy kalap alatt.

Háttér: A fogadóirodák szerint ez a legesélytelenebb jelölt, de én azért megemlíteném, hogy Cannes-ban szokás szeretni az ilyesfajta szociálisan érzékeny filmeket.

Takashi Miike: Seppuku (Harakiri)

Történet: A klasszikus 1962-es film három dimenziós remake-je. A sztori gondolom ugyanaz, maximum brutálisabb lesz Miike módra.

Háttér: Távol álljon tőlem, hogy kombináljak, de nagyon úgy tűnik, hogy Cannes sem akar lemaradni a 3D hóbortról és Miike elég fesztiválarc ahhoz, hogy kompromisszumos megoldásnak tűnjön. Díjakra nem nagyon számíthat az elemzők szerint, de már így is bevonul a krónikákba, mint az első 3D Cannes-i versenyfilm.

Nanni Moretti: Habeus papam

Történet: Meghal a pápa, újat kell választani helyette. Csakhogy az első számú jelölttel nincs minden rendben. A Szentszéknek meg kell oldania a dolgot. Így jön képbe egy pszichológus.

Háttér: Micsoda? A pápa nem Istentől kér segítséget? Ez tuti kiveri majd a biztosítékot egyeseknél, a botrány meg mindig jól jön.

Lars von Trier: Melancholia

Történet: Két nővér kapcsolatát ismerhetjük meg von Trier új filmjében, méghozzá a világvége előtti pár napban...

Háttér: Lars von Trier tipikusan az a rendező, akit legalább annyit utálnak, mint ahányan istenítik. Ilyen kis létszámú zsűrinél nehéz megjósolni akármit is, de visszhang nélkül nem marad a film, az biztos. Persze a fogadóirodák már csak a név alapján előre helyezik a filmet, de még egyszer mondom: a von Trierre adott reakció kiszámíthatatlan.

Markus Schleinzer: Michael

Történet: Egy tíz éves kisfiú és egy 35 éves férfi kapcsolatának utolsó öt hónapját mutatja be a film. Nem kell megijedni, ez inkább Kolja mint pedofília. Vagy legalábbis annak tűnik. UPDATE 2: Mégis pedofília...

Háttér: A szaklapok az év "hamupipőke-történetének" kiáltották ki Schleizer esetét, aki szereposztó rendezőként vált ismertté (A fehér szalag, Pénzhamisítók), hogy most a kamera mögött is kipróbálja magát. Az meg majd kiderül, hogy passzolni fog-e az a bizonyos üvegcipő. Szerintem túl nagy lesz erre a lábra.

Paolo Sorrentino: This Must Be a Place

Történet: Egy lepusztult rock sztár indul útnak, hogy megtalálja apja gyilkosát, az Amerikába menekült ex-nácit.

Háttér: Az Il Divo- A megfoghatatlanért két éve agyonajnározott olasz direktornak sikerült megfognia Sean Pennt és Frances McDormandet ehhez a filmhez, ami első blikkre jobb Oscar-alapanyagnak tűnik, mint Cannes-i versenyfilmnek. Hogy itt mi lesz vele, azt nem tudom, de mivel nácik meg Sean Penn, ezért viszlát decemberben.

Lynne Ramsay: We Need to Talk About Kevin

Történet: Egy anya megszüli, majd felneveli gyermekét, aki tizenöt évesen olyat tesz, amit senki nem bocsát meg neki. Az anyja kétségek közé kerül: hol hibázta el?

Háttér: A buzz egyelőre csak Tilda Swintonnak szól, de az neki mindig szól. Ez a sztori viszont tipikusan az a fajta, ami jobban fog működni Amerikában, mint Európában. Én mindenesetre szorítok neki.

Nicolas Windig Refn: Drive

Történet: Ryan Gosling nappal magányos kaszkadőr, éjjel viszont az alvilágnak dolgozik. Egy nap segít gyönyörű szomszédjának, amivel sok embert magára haragít és veszélybe sodorja a nőt és annak gyermekét is.

Háttér: A kezdeti megrökönyödés után majdnem a legtöbbet emlegetett versenyfilmmé vált, ám a nagy zajban többen óvatosságra intenek: lehet, hogy a film majd két szék közt a pad alatt landol. Előfordulhat, hogy a fesztiválközönségnek túl mainstream lesz, a nagyközönségnek meg túl art. Ez majd kiderül, addig is legyen elég annyi, hogy ez minden résztvevő karrierjében egy hatalmas piros pontot jelent.

Michel Hazanavicius: The Artist

Történet: A John Goodman főszereplésével készült fekete-fehér film egy feltörekvő filmcsillagocska történetét meséli el abból a korból, amikor a hangosfilm elkezdte kiszorítani a némafilmeket.

Háttér: Egész biztosan üde színfoltja lesz ez a fesztiválnak, de sok esélyt nem adok neki. Ahhoz túl könnyű darabnak látszik.

Hát ennyi volna, szerintem jó kis felhozatal. Nekem legalábbis jó néhány film felkeltette az érdeklődésemet. A többi szekció programját most nem sorolnám fel, úgyhogy csak az érdekességekre összpontosítok: A versenyprogramba várták Gus Van Sant filmjét (Restless), de az Un Certain Regard-ban landolt. Ez nem baj, hiszen itt is jó társaságban van. Itt van például Kim Ki-duk új mozija (Ariang) vagy a Sundance-ben debütált Martha Marcy May Marlene (erről bővebben itt).

A versenyen kívül pedig jöhetnek a sztárok, hogy legyen kiket fényképezni: The Beaver (Jodie Foster bábozós kalandja Mel Gibsonnal), A Karib tenger kalózai (Johnny és Penelopé) és persze itt lesz az új Kung Fu Panda is, de abban is biztosak lehetünk, hogy a Tree of Life kapcsán érdekelt Brad Pitt hozza majd nejét is.

Szóval lesz itt minden, mi szemnek s szájnak ingere... mi meg majd megpróbáljuk kitalálni, melyik lesz leginkább De Niro fogára való.

Címkék

fesztival mel gibson cannes brad pitt antonio banderas lars von trier jodie foster robert de niro sean penn michel gondry pedro almodovar frances mcdormand terrence malick ryan gosling carey mulligan

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr264539579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_84013 2011.04.14. 23:31:22

A Tree of Life-nál is jobban örülök annak, hogy 3 hosszú év után Kim Ki-duk ismét hallat magáról. Már azt hittem, végleg felhagyott a rendezéssel...

Ismeretlen_9654 2011.04.14. 23:33:49

kaurismaki és malick filmjét különösen várom. a finn zseni munkájára már csak az új helyszín miatt is különösen érdekes. remélem, hogy valamelyik hazai forgalmazó lát majd fantáziát a filmben. malick meg malick, az előzetesek után magától értetődő, hogy az év egyik legnagyobb dobása lesz a tree of life.

Ismeretlen_1068 2011.04.15. 09:45:58

A Drive nálam nagyon régóta fent van a kívánságlistán, ha tudtam volna, hogy aggódsz miatta, akkor megnyugtattalak volna. :) A Sleeping Beauty pedig úgy néz ki, mintha Zack Snyder megkérte volna Wes Andersont, Tom Hoopert és Mark Romaneket, hogy a Sucker Punch kivágott jeleneteiből ollózzon össze valamit. :)

Ismeretlen_169693 2011.04.15. 10:12:32

Én miért gondoltam úgy, hogy a Coriolanus is most debütál? Mindenesetre első osztályú programnak tűnik, a nagyobbik felére magam is igényt tartok majd.

Ismeretlen_180758 2011.04.15. 21:15:51

3: Azért egy kicsit még most aggódok. Egyszerűen nem tudom elképzelni. Viszont a kiesők miatt most már jobban aggódok. Cronenberg, Payne, Van Sant és többiek. Mert innentől kezdve két lehetőség van: van túl populáris filmet csináltak vagy rosszat. Csak mert ilyen nevek nem szoktak "éppen csak" kimaradni.

travis bickle 2011.04.17. 15:54:35

picit OFF, de nem tudtok valamit Steven Soderbergh Haywire c. filmjéről? semmi hír, előzetes sincs, viszont elvileg készen van és engem nagyon érdekel, már csak Ewan McGregor és Michael Douglas miatt is.

Ronin 2011.04.17. 19:49:47

Melancholia, The Tree of Life és a Drive. Ezeket várom legjobban az idei cannes-i mustráról. A Drive tavaly nyár óta tartó Refn-rajongásom óta pedig prioritást élvez, és bár a forgatókönyvet ezúttal nem a dán vadember írja, hanem Hossein Amini (Papírsárkányok), de az alapul szolgáló James Sallis noir-regény alapján a rendező marad a tragikus hőseinél. Szétlőtt karral narráló antihős, akit gyerekként lelkileg terrorizáltak, és felnőttként abszolút elszigetelt...

tristram 2011.05.08. 11:26:09

Nagyon jó beharangozó, gratulálok, nagyjából mindent megtudtam, amit akartam. A legnagyobb kérdés, hogy a világ egyik legmegbecsültebb rendezője, Malick megkapja-e az arany pálmát? Emellett is rengeteg érdekesség, szinte az összes filmre kíváncsi vagyok, pár nap és kezdődik.

Ismeretlen_180758 2011.05.08. 13:27:50

8: Köszi:) Malicknek minden esélye megvan, de szerintem Nuri Bilge Ceylan nyeri. Megmagyarázni nem tudom, első megérzés.

Guti 2011.05.15. 12:58:21

Diana_fílmről senki egy betüt se ez miért lehet???

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása