A ma délután tartott sajtótájékoztatóján Andrew G. Vajna, magyar kormánybiztos bejelentette, hogy létrehozzák a Magyar Nemzeti Filmalapot, amely többek között a május végén megszűnő MMKA tevékenységi köreit veszi át (gyakorlatilag a teljes filmtámogatási rendszert), továbbá a fennhatósága alá kerül a Magyar Filmlaboratórium és a Mokép, valamint a Magyar Filmarchívum is.
A ma délután tartott sajtótájékoztatóján Andrew G. Vajna, magyar kormánybiztos bejelentette, hogy létrehozzák a Magyar Nemzeti Filmalapot, amely többek között a május végén megszűnő MMKA tevékenységi köreit veszi át (gyakorlatilag a teljes filmtámogatási rendszert), továbbá a fennhatósága alá kerül a Magyar Filmlaboratórium és a Mokép, valamint a Magyar Filmarchívum is.
A filmalap nem csak a gyártásba folyik bele, de a terjesztésbe, a fesztiváloztatásba és a külföldi értékesítésbe is. A filmalapban a döntéseket egyelőre egy ötfős brigád hozza, ennek ellenére a támogatott filmnek már a forgatókönyvébe is belefolyhatnak (ún. script doctorként), és a gyártásnál végig jelen lesznek executive producerként. A támogatás összege lehet egyszeri 150 millió forint, de maximum a költségvetés fele. Ha ennél többet kér a produkció, akkor a filmalap a bevételből is részesedik.
Idén maximum 3-4 egész estés film kaphat támogatást, de jövőre már 8-10 filmet is támogathat az alap - amennyiben megkapja az államtól az ehhez szükséges apanázst. Vajna célja az, hogy olyan filmek készüljenek, melyek egyszerre érdeklik a fesztiválok közönségét és a mezei nézőket. Azt szeretné, ha a magyar filmek nézettsége megint 5-600.000-es legyen. Példaként a Holt költők társaságát hozta fel, majd amikor jelezték, hogy az nem magyar film, megemlítette a Taxidermiát, a Deltát és a Kontrollt. Meg A torinói lovat.
Az artmozikat és a külföldi artfilmek forgalmazását is támogatni kellene, de mivel ez a rendszer nagyon bonyolult, így a támogatási rendszer még nincs kidolgozva. Majd visszatérnek rá. Ehh.
Vélemény? Nagyon remélem, hogy ez az ötfős (tagjai még nem ismertek, de számuk később bővülhet) társaság jókora filmes szaktudással rendelkezik, ha már nem csak "ötszemélyben" döntenek a filmgyártás sorsáról, de még a forgatókönyvekbe is bele kívánnak folyni. Az a kérdés is érdekes, hogy lehet olyan filmeket készíteni, melyekkel fesztiválokon lehet indulni, ugyanakkor bevonzanak félmillió nézőt a hazai mozikba. Végül, de nem utolsósorban: miért érzem úgy, hogy félvállról kezelik azt artmozikat és a nemzetközi artfilmek forgalmazását?