aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office special: a filmtörténelem legnagyobb bukásai (5/5) Takács Máté
2011. március 31. 10:10:58

Kategória: 21 komment

Befejeződik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Utolsó tízesünk filmjei között találunk az 1960-as évekből valót és ideit is, tolonganak a sci-fik és a nagy számok: kalandorok, hódítók, úttörők, hősök elbukásának krónikája következik.

(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)
(emlékeztetőül a harmadik rész)
(emlékeztetőül a negyedik rész)

Befejeződik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Utolsó tízesünk filmjei között találunk az 1960-as évekből valót és ideit is, tolonganak a sci-fik és a nagy számok: kalandorok, hódítók, úttörők, hősök elbukásának krónikája következik.

(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is egyelő eséllyel induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket, természetesen. Tájékoztató jellegről van szó.)

(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)
(emlékeztetőül a harmadik rész)
(emlékeztetőül a negyedik rész)

 

#10 Anyát a Marsra! (Mars Needs Moms, 2011)
költségvetés: 150 millió dollár
bevétel: 23 millió dollár (projekció)
bukta: 127 millió dollár
Igen, egészen idáig szólt a jegy, amit a Disney pár hete megváltott. Az Anyát a Marsra! váratlanul nagyot huppant, s még nagyobb lenne a vész, ha nem 3D-ben vetítenék a mozik. Gyászos véget hozott ez az Imagemovers-nek, Robert Zemeckis producer cégének, de nem ártott volna mindezzel számolni, hiszen animációs filmek terén a tudományos-fantasztikum kéretlen párosítás, s a motion capture használata sem volt épp szerencsés húzás egy rajzfilmnél. Az eset feltehetőleg nem marad következmény nélkül a fősodorbeli animációs filmek és a 3D jövőjére nézvést; Zemeckis egyik terve, a Yellow Submarine például úgy tűnik, nem valósulhat meg.

#9 A Római Birodalom bukása (The Fall of the Roman Empire, 1964)
költségvetés: 20 millió dollár
bevétel: 4,8 millió dollár
bukta: 128 millió dollár
Anthony Mann nagyívű munkáját úgy látszik, kötelezte a címe: a Királyok királyát és az El Cidet is jegyző Samuel Bronston producernek az anyagi csődöt jelentette, több történelmi filmet már nem készíthetett, s a Liviuszt alakító Stephen Boyd is úgy érezte, a film anyagi sikertelensége tönkretette karrierjét. Ráadásul a filmtörténetben is csak csekély jelentőséggel bír A Római Birodalom bukása: egyetlen Oscarra jelölték, a nívós színészgárdából pedig Sophia Loren nyert pusztán figyelmet azzal, hogy egymillió dollárt kapott szerepéért, ami addig csak egyszer, Elizabeth Taylor és a Kleopátra esetében fordult elő.


#8 Pluto Nash: Legény a Holdon (The Adventures of Pluto Nash, 2002)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel: 4,4 millió dollár
bukta: 129,8 millió dollár
El lehet képzelni azt a hüledezést, ami a Warnernél folyt a 2 millió dolláros, 1000 dollár alatti mozinkénti átlagos bevételt jelentő nyitóhétvége láttán. Igaz, hogy az sosem jó ómen, ha egy költséges film két évet tölt dobozban, ám ez még a legpesszimistább forgatókönyvüket is bizonyosan alulmúlta. És a Showtime - Végtelen & képtelennel és az Én, a kémmel karöltve egy rettentő rossz évet írt Eddie Murphynek, akit azóta már végképp kisöpörtek a nézők a mozikból. Az Ahová lépek, szörny teremmel és az Irány Coloradó!-val befutó Ron Underwood rendező a Pluto Nash óta egyetlen olyan filmet sem csinált, amire bárki bármilyen okból emlékezhetne, s a sci-fi és a vígjáték párosítása is újból felmondta a leckét azoknak, aki az egy évvel korábbi Evolúció óta elfeledték volna.

#7 A kincses bolygó (Treasure Planet, 2002)
költségvetés: 140 millió dollár
bevétel: 38,2 millió dollár
bukta: 138,3 millió dollár
A Robert Louis Stevenson regényét a világűrre adaptáló rajzfilm históriája jól ismert: a Disney fele királyságát költötte 2D-s és 3D-s technológiákat vegyítő, 43. egész estés mozijára, ám ahogy azt mostanság újfent megtapasztalják, animációs science fictionnel nem lehet nyerni. A premierhétvégét követően a cég csaknem 50 millió dollárral csökkentette negyedéves jövedelmét, s a már munkálatok alatt álló két filmjét (Mackótestvér, A legelő hősei) letudva áttért a teljesen számítógép generálta animációra. A kincses bolygót átlagosan fogadta a kritika, ám egy Oscar-jelölést kiérdemelt vigaszdíjként. John Musker és Ron Clements rendezők és a tradicionális eljárás 2009-ben új esélyt kaptak A hercegnő és a békával.

#6 Final Fantasy: A harc szelleme (Final Fantasy: The Spirits Within, 2001)
költségvetés: 137 millió dollár
bevétel: 32,1 millió dollár
bukta: 146,2 millió dollár
Ismétlés a tudás anyja: az animált science fictiontől idegenkednek a nézők, pláne, ha ennyire közel kerül az uncanny valleyhez. A videojáték-sorozat alapján készült japán-amerikai koprodukció elismerést szerzett technológiai vívmányaiért, azonban a gyártó Square Pictures súlyos árat fizetett úttöréséért: a film bukása a keveset élt cég felszámolását eredményezte. Mindennek lassan már tíz éve, ám magának a játéknak a népszerűsége töretlen, legalábbis a tavaly kiadott tizenötödik részből erre lehet következtetni. Tipikus esete annak, mikor a suszter jobb, ha a kaptafánál marad.

#5 Nagy Sándor, a hódító (Alexander, 2004)
költségvetés: 155 millió dollár
bevétel: 34,3 millió dollár
bukta: 153,4 millió dollár
Oliver Stone hódítási kísérlete kétfrontos vereséget szenvedett: a kritikusok ugyanúgy elbántak a háromórás történelmi drámával, mint a nézők, így a Warner vállalkozásából a 21. század legnagyobb bukása kerekedett. Stone meghatározó filmekkel teli munkássága révén simán átvészelte a krízist, mi több, kiadott még pár változatot a kezei közül a Nagy Sándorból, Colin Farrell pedig kétszer tett kísérletet ezután nagyobb közönség kegyeibe férkőzni, ám sem a Miami Vice, sem A zsaruk becsülete nem boldogult. Mivel fél évvel korábban a Trója is falónak bizonyult számukra, a Warner egy időre letett az ókori filmekről (tavaly azonban A titánok harcával visszatértek, okulva belőle, hogy az akció kárára való drámázgatás nem tesz jót), Martin Scorsese és/vagy Baz Luhrmann Nagy Sándor-projektje Leonardo DiCaprióval a főszerepben, pedig végleg ment a levesbe.

#4 Waterworld (Waterworld, 1995)
költségvetés: 175 millió dollár
bevétel: 88,2 millió dollár
bukta: 157,4 millió dollár
Kevin Costner alaposan befürdött jövővíziójával (nem utoljára, ugyebár), s ennek megint a Universal itta meg a levét. Azaz nem megint, hiszen a legkorábbi mind közül ezen kudarcuk, de egyben a leghangosabb is. Csak a szokásos: az elhúzódó munkálatok és egyéb nem várt események (díszletromboló hurrikán) az eredetileg kijelölt 100 milliós költségvetést a sztratoszférába katapultálták, így a Waterworld az addig készült legdrágább hollywoodi filmmé avanzsált. Nem tett jót a forgatásnak Kevin Costner egója sem: visszadobta Mark Isham score-ját, majd Kevin Reynolds rendezőt, akivel a Robin Hood, a tolvajok fejedelmén hatékony párost alkottak, egyszerűen kirúgta két hétten a finis előtt (más források szerint Reynolds maga hagyta ott a produkciót), s a forgatókönyv-elsősegélyezésre a helyszínre utazott Joss Whedon is hét hét pokolnak írta le a filmmel kapcsolatos élményét. A Waterworld végül a 12. helyet csípte meg az 1995-ös toplistán a maga 88 millió dolláros bevételével, ami korántsem kevés (ma 160 milliót érne), ám menthetetlenül aláás minden igyekezetet az elszabadult büdzsé, amiben egyébként benne foglaltatott 22 millió dollár Costner saját pénzéből is.


#3 A kincses sziget kalózai (Cutthroat Island, 1995)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel 10 millió dollár
bukta: 163,2 millió dollár
1995 szorgalmasan igyekezett mély nyomot hagyni a legnagyobb box office-bukták történetében. Az MGM filmje akkorát hasalt, hogy hozzánk például csak A Karib-tenger kalózai bemutatóját követően jutott el, ahogy azt címe is sejteti. A film bűnlajstroma hosszúra nyúlik: a kalózos sztori tabu lett, a Carolco Pictures bezárta kapuit, Geena Davis karrierje megbicsaklott, a film pedig egyenes utat talált a Guiness Rekordok Könyvébe, mint a filmtörténelem legnagyobb anyagi bukása. Renny Harlin rendező ellenben a Még drágább az életeddel és a Függő játszmával eleget tett le az asztalra ahhoz, hogy még háromszor is nagyobb összeget bízzanak rá: a Háborgó mélység még a felszínen maradt, viszont a Felpörgetve és Az ördögűző: A kezdet rossz üzletnek bizonyult.

#2 Féktelenül 2.: Teljes gőzzel (Speed 2: Cruise Control, 1997)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 48,6 millió dollár
bukta: 191,5 millió dollár
1994-ben az alig 30 millió dollárból forgatott Féktelenül több mint 350 milliót kaszált világszerte. A folytatás nem volt meglepő, ám az első rész a gerincét vesztette el azzal, hogy buszból hajó lett, Keanu Reevesből pedig Jason Patric. Vízzel dolgozni nem kifizetődő, ahogy a Waterworld esetéből kiderült, s a Féktelenül 2. költségvetéséről a bemutató előtt pár hónappal fel is reppentek olyan hírek, hogy az eredetileg tervezett 100 millióból 135-160 millió lett, noha a rendező, Jan De Bont ragaszkodott a 110-hez. Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél, de akárhogy is, a Fox alaposan zátonyra futott a filmmel 1997 nyarán, mikor olyan műfajtársak szárnyaltak, mint A fegyencjárat, az Ál/arc és Az elnök különgépe. Sandra Bullock nem érhetett férfitársai, Cage, Travolta és Ford nyomába, de legalább 11 milliót (az első részért kapott fizetség huszonkétszeresét) akasztott le szerepéért - no meg egy Arany Málna-jelölést.

#1 A 13. harcos (The 13th Warrior, 1999)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 32,7 millió dollár
bukta: 197,7 millió dollár
A néhai Michael Crichton regényéből készült fantasynek jutott a kitüntetés, hogy elfoglalja listánk első helyét. 1997 augusztusában, kerek két évvel a bemutató előtt kezdődtek meg a film munkálatai. A tesztvetítések negatív visszhangja teljes átalakításokat követelt meg, s Crichton maga ugrott be John McTiernan rendező helyére, mikor újrafelvételek is szükségessé váltak. A teljes zenei anyag ment a kukába, már elkészült jelenetek szereplőit cserélték le, s végül a 85 milliós költségvetés csaknem megduplázódott, a tervezett bemutató pedig több mint egy évvel odázódott el. A kész produkcióval a Disney látszólag nem tudott mit kezdeni, nyár legvégén küldte mozikba, s átlagosan szerepelt. Ekkora pénzek mellett azonban az átlagos édeskevés. Az egyik mellékszereplő, Omar Sharif a film különféle kudarcainak hatására pár évre visszavonult a színészettől, McTiernan pedig rendezett még két anyagi csődöt: a Rollerball - Könyörtelen játékot és a Kiképzőtábort. A következő és máig utolsó Crichton-adaptáció, az Idővonal ugyancsak súlyos fiaskó lett.

Címkék

lista disney box office animation sci fi antonio banderas eddie murphy sandra bullock colin farrell oliver stone kevin costner john mctiernan historical michael crichton jan de bont

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr414539518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kerti Törpi 2011.03.31. 10:35:02

Nos, szép kis lista, és elég egyértelmű lett, hogy a legnagyobb bukták nem is a legpocsékabb vagy a legkevésbé nézegetett filmek, hanem azok, ahol kissé elszállt a rendezők agya a büdzsé tekintetében és a producerek sem igazán álltak a helyzet magaslatán. Van itt jópár film, ami egyáltalán nem rossz, sőt!, olyan is van, amelyik átlagon felül muzsikált a mozikban, de valóban brutális összegeket költöttek rájuk - komolyan kiakadtam némelyik összegen. Érthetetlen, hogy a szakmában járatos profik hogyan képesek ennyire elszámolni a dolgokat és hogy ilyen szinten nem ismerik a nézőket. Egyébként a sci-fi + animáció házasság egyik brilliáns gyöngyszeme, a WALL-E szintén bukta volt? Mert nekem az nagyon tetszett. :D:D:D

zsé 2011.03.31. 10:49:09

nagyon meglep a 13. harcos elsősége. egyáltalán nem volt olyan rossz film. nagyon klassz összeállítás volt, profi munka, gratulálok!

jjtiller · http://bowl.hu 2011.03.31. 10:50:31

Az iskolában is úgy tanítják, hogy "A Római Birodalom bukása" nemcsak a filmnek volt hatalmas bukás, hanem ezzel áldozott le a kosztümös eposzok kora :)

Action 2011.03.31. 11:30:39

Én 1. helyre a Cutthroat Island-et tippeltem volna (ami szvsz helyenként jobban tetszik, mint a PotC), a 13. harcos meglepett. Jó, nem egy klasszikus, de annyira nem is rossz film. De hát így jártak :)

Ronin 2011.03.31. 11:30:55

A 13. harcos elsősége nekem is új. Bukásként tartják számon, persze, de nem hittem, hogy mára ekkorát hasalt. Az összeállítás pedig remek lett, emelem kalapom A Magyar előtt.

Action 2011.03.31. 11:31:55

Ja és gartula a cikkírónak, hogy így szépen kommentekkel összeszedte a listát, ilyesmi jöhet még majd valamikor :)

Ismeretlen_1068 2011.03.31. 11:36:06

A 13. harcosból bennem leginkább az maradt meg (azt leszámítva, hogy jókora csalódásként éltem meg), hogy emberünk úgy tanult meg vikingül, hogy egy-két hétig hallgatta, ahogy beszélgetnek. Biztos olyan drogot szedett, mint Bradley Cooper a Limitlessben. :)

Ismeretlen_82723 2011.03.31. 11:39:44

Örülök, hogy sokatoknak tetszett az iromány. Még azért hozzátenném így lábjegyzetben, hogy végtére is nem véletlenül a Cutthroat Island került a Guiness rekordok közé; a Féktelen 2. és A 13. harcos költségvetése nem teljesen tisztázott -mint az előbbinél ki is derül a szövegből-, de én ráhagytam a Box Office Mojo értesülésére mindkét esetben - így legalább kevésbé lett kiszámítható az élmezőny. :)

Ismeretlen_82723 2011.03.31. 11:44:32

1: A WALL-E-nél nagyon jól jártak el a reklámkampányban, s egy jópofa, szeretetre méltó főszereplővel rendelkezett a film, könnyű volt vele megnyerni a közönséget, továbbá a Final Fantasy, A kincses bolygó, Titan A.E. ellenében, igazán kis gyerekeket is érdekelt, márpedig egy animációs filmnél ez döntő jelentőségű. Számított továbbá a Pixar neve is, 2008-ra már önmagukat eladóvá váltak. Nem mellesleg egy rendkívül jó filmről van szó. :)

Ismeretlen_97684 2011.03.31. 11:49:54

A 13. harcos tényleg nem egy világmegváltás, de elmegy szódával- viszont én még a 85 milliós büdzsét is sokallom. Ugyanebben az évben, a lényegesen látványosabb Mátrix, vagy a Múmia nem került ennyibe. Aki meg képes volt a Pluto Nash forgatókönyvére és Eddie Murphy-re kiadni 100 millát, az komoly elmebajjal küszködhet.

Ismeretlen_1068 2011.03.31. 11:53:08

9: "Jó film". Ez az, amivel Hollywoodban nem tudnak mit kezdeni, ugyanis a bevételi listák mindkét végén nem túl jó vagy egyenesen rossz filmek szerepelnek (szerény kivételtől eltekintve). Ezt az ötvenes rangsort elnézve én egyre sem mondanám azt, hogy sírnék, ha nem láthattam volna.

hinher 2011.03.31. 12:15:06

jól értem a számokból, hogy A Római Birodalom bukása mai árakon 520 milliós költségvetéssel bírt?

Ismeretlen_82723 2011.03.31. 12:25:35

12: Valószínűleg nem, mert mai értéken közel 168 milliós költségvetéssel bír, bevétele pedig alig 40 millió dollár lenne 2010-ben. Így jön ki a -128 millió, ami fel van tüntetve itt. költségvetés: 20/0,94*7,89 bevétel: 4,75/0,94*7,89

batboy 2011.03.31. 16:19:43

gratulálok a cikksorozathoz TheHungarian! kiváló anyag!

jjtiller · http://bowl.hu 2011.03.31. 17:23:38

hinher, jól, ahogy említettem fél Hollywoodot magával rántotta film

duwy 2011.03.31. 19:04:03

Nagyszerű volt ez az írásfolyam, élvezettel olvastam minden részét.

Ismeretlen_115179 2011.03.31. 20:40:02

Minden nap benéztem az oldalra, hogy mikor jön már az utolsó rész a sorozatból. Gratulálok a végeredményhez! A 13. harcos első helyére meg álmomban sem gondoltam volna. Bennem annyi maradt meg a filmből, hogy Mctiernan jól összeveszett Crichtonnal, mert az mindenbe beledumált és semmi sem tetszett neki. A végeredmény meg magáért beszél...

Ismeretlen_112472 2011.04.01. 00:21:50

Én is csak gratulálni tudok! Minőségi az iromány, mint mindig. Én is csak reménykedni tudok a hasonló cikkfolytatásokban! :) Ez a 13. harcos bukta engem is letaglózott. Álmomban sem gondoltam volna. De hogy egyes cégek tényleg mennyit költöttek néha egy-egy filmre... Az animációkra visszatérve, én nem gondoltam volna hogy a Kincses Bolygó és a Final Fantasy is ennyire ráfizetéses lett. Nemrég belenéztem az utóbbiba, és bizony az Avatar után megmosolyogtató a technikai megvalósítása... ;)

csabaga 2011.04.01. 17:32:05

A Kleopátra és a Hello Dolly nem számított méretes bukásnak? Egyébként a 100-as listából szinte egy film sincsen,amelyért fájna a szívem.Majdnem mindegyik tényleg érdektelen,gyönge,pénzhajszolásra készült alkotás. A "tragikus",hogy pont ez nem sikerült.

Ismeretlen_82723 2011.04.01. 18:27:51

19: A Kleopátrát azért tartják bukásnak, mert az eredetileg tervezett 2 milliós költségvetése 44 millióra (!) szökött, s emellett csupán 48 milliót hozott az USA-ban, ami akkoriban igen rossz aránynak minősült (a Foxhoz közvetlenül 26 millió folyt vissza). Egyébként ez a 44 millió ma 320 millió lenne, szóval -inflációt számítva- a legdrágább amerikai filmnek mondható a Kleopátra. (Amúgy meg az orosz Háború és béke 2010-ben 700 milliója viszi a prímet.) A Hello, Dolly! 25 milliós költségvetéssel készült, de a bevételeiről igen eltérő információkat találni: 13 és 33 millió is felmerült; előbbi esetében sem kerülne be az 50 legnagyobb bukás közé.

csabaga 2011.04.02. 16:08:40

20. Kleopátra eredetileg 2 millióért?Ez biztos,hiszen csak a főszereplőnek 1 milliós gázsit ígértek? A Hello Dollyról azt olvastam,a VHS korszakban hozta be nagy nehezen az árát... Ha ehhez hozzáveszem a Sztár és a stúdió más zenés filmjeit abból az időből,kész csoda,hogy a FOX nem ment csődbe.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása