Befejeződik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.
Utolsó tízesünk filmjei között találunk az 1960-as évekből valót és ideit is, tolonganak a sci-fik és a nagy számok: kalandorok, hódítók, úttörők, hősök elbukásának krónikája következik.
(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)
(emlékeztetőül a harmadik rész)
(emlékeztetőül a negyedik rész)
Befejeződik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.
Utolsó tízesünk filmjei között találunk az 1960-as évekből valót és ideit is, tolonganak a sci-fik és a nagy számok: kalandorok, hódítók, úttörők, hősök elbukásának krónikája következik.
(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is egyelő eséllyel induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket, természetesen. Tájékoztató jellegről van szó.)
(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)
(emlékeztetőül a harmadik rész)
(emlékeztetőül a negyedik rész)
#10 Anyát a Marsra! (Mars Needs Moms, 2011)
költségvetés: 150 millió dollár
bevétel: 23 millió dollár (projekció)
bukta: 127 millió dollár
Igen, egészen idáig szólt a jegy, amit a Disney pár hete megváltott. Az Anyát a Marsra! váratlanul nagyot huppant, s még nagyobb lenne a vész, ha nem 3D-ben vetítenék a mozik. Gyászos véget hozott ez az Imagemovers-nek, Robert Zemeckis producer cégének, de nem ártott volna mindezzel számolni, hiszen animációs filmek terén a tudományos-fantasztikum kéretlen párosítás, s a motion capture használata sem volt épp szerencsés húzás egy rajzfilmnél. Az eset feltehetőleg nem marad következmény nélkül a fősodorbeli animációs filmek és a 3D jövőjére nézvést; Zemeckis egyik terve, a Yellow Submarine például úgy tűnik, nem valósulhat meg.
#9 A Római Birodalom bukása (The Fall of the Roman Empire, 1964)
költségvetés: 20 millió dollár
bevétel: 4,8 millió dollár
bukta: 128 millió dollár
Anthony Mann nagyívű munkáját úgy látszik, kötelezte a címe: a Királyok királyát és az El Cidet is jegyző Samuel Bronston producernek az anyagi csődöt jelentette, több történelmi filmet már nem készíthetett, s a Liviuszt alakító Stephen Boyd is úgy érezte, a film anyagi sikertelensége tönkretette karrierjét. Ráadásul a filmtörténetben is csak csekély jelentőséggel bír A Római Birodalom bukása: egyetlen Oscarra jelölték, a nívós színészgárdából pedig Sophia Loren nyert pusztán figyelmet azzal, hogy egymillió dollárt kapott szerepéért, ami addig csak egyszer, Elizabeth Taylor és a Kleopátra esetében fordult elő.
#8 Pluto Nash: Legény a Holdon (The Adventures of Pluto Nash, 2002)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel: 4,4 millió dollár
bukta: 129,8 millió dollár
El lehet képzelni azt a hüledezést, ami a Warnernél folyt a 2 millió dolláros, 1000 dollár alatti mozinkénti átlagos bevételt jelentő nyitóhétvége láttán. Igaz, hogy az sosem jó ómen, ha egy költséges film két évet tölt dobozban, ám ez még a legpesszimistább forgatókönyvüket is bizonyosan alulmúlta. És a Showtime - Végtelen & képtelennel és az Én, a kémmel karöltve egy rettentő rossz évet írt Eddie Murphynek, akit azóta már végképp kisöpörtek a nézők a mozikból. Az Ahová lépek, szörny teremmel és az Irány Coloradó!-val befutó Ron Underwood rendező a Pluto Nash óta egyetlen olyan filmet sem csinált, amire bárki bármilyen okból emlékezhetne, s a sci-fi és a vígjáték párosítása is újból felmondta a leckét azoknak, aki az egy évvel korábbi Evolúció óta elfeledték volna.
#7 A kincses bolygó (Treasure Planet, 2002)
költségvetés: 140 millió dollár
bevétel: 38,2 millió dollár
bukta: 138,3 millió dollár
A Robert Louis Stevenson regényét a világűrre adaptáló rajzfilm históriája jól ismert: a Disney fele királyságát költötte 2D-s és 3D-s technológiákat vegyítő, 43. egész estés mozijára, ám ahogy azt mostanság újfent megtapasztalják, animációs science fictionnel nem lehet nyerni. A premierhétvégét követően a cég csaknem 50 millió dollárral csökkentette negyedéves jövedelmét, s a már munkálatok alatt álló két filmjét (Mackótestvér, A legelő hősei) letudva áttért a teljesen számítógép generálta animációra. A kincses bolygót átlagosan fogadta a kritika, ám egy Oscar-jelölést kiérdemelt vigaszdíjként. John Musker és Ron Clements rendezők és a tradicionális eljárás 2009-ben új esélyt kaptak A hercegnő és a békával.
#6 Final Fantasy: A harc szelleme (Final Fantasy: The Spirits Within, 2001)
költségvetés: 137 millió dollár
bevétel: 32,1 millió dollár
bukta: 146,2 millió dollár
Ismétlés a tudás anyja: az animált science fictiontől idegenkednek a nézők, pláne, ha ennyire közel kerül az uncanny valleyhez. A videojáték-sorozat alapján készült japán-amerikai koprodukció elismerést szerzett technológiai vívmányaiért, azonban a gyártó Square Pictures súlyos árat fizetett úttöréséért: a film bukása a keveset élt cég felszámolását eredményezte. Mindennek lassan már tíz éve, ám magának a játéknak a népszerűsége töretlen, legalábbis a tavaly kiadott tizenötödik részből erre lehet következtetni. Tipikus esete annak, mikor a suszter jobb, ha a kaptafánál marad.
#5 Nagy Sándor, a hódító (Alexander, 2004)
költségvetés: 155 millió dollár
bevétel: 34,3 millió dollár
bukta: 153,4 millió dollár
Oliver Stone hódítási kísérlete kétfrontos vereséget szenvedett: a kritikusok ugyanúgy elbántak a háromórás történelmi drámával, mint a nézők, így a Warner vállalkozásából a 21. század legnagyobb bukása kerekedett. Stone meghatározó filmekkel teli munkássága révén simán átvészelte a krízist, mi több, kiadott még pár változatot a kezei közül a Nagy Sándorból, Colin Farrell pedig kétszer tett kísérletet ezután nagyobb közönség kegyeibe férkőzni, ám sem a Miami Vice, sem A zsaruk becsülete nem boldogult. Mivel fél évvel korábban a Trója is falónak bizonyult számukra, a Warner egy időre letett az ókori filmekről (tavaly azonban A titánok harcával visszatértek, okulva belőle, hogy az akció kárára való drámázgatás nem tesz jót), Martin Scorsese és/vagy Baz Luhrmann Nagy Sándor-projektje Leonardo DiCaprióval a főszerepben, pedig végleg ment a levesbe.
#4 Waterworld (Waterworld, 1995)
költségvetés: 175 millió dollár
bevétel: 88,2 millió dollár
bukta: 157,4 millió dollár
Kevin Costner alaposan befürdött jövővíziójával (nem utoljára, ugyebár), s ennek megint a Universal itta meg a levét. Azaz nem megint, hiszen a legkorábbi mind közül ezen kudarcuk, de egyben a leghangosabb is. Csak a szokásos: az elhúzódó munkálatok és egyéb nem várt események (díszletromboló hurrikán) az eredetileg kijelölt 100 milliós költségvetést a sztratoszférába katapultálták, így a Waterworld az addig készült legdrágább hollywoodi filmmé avanzsált. Nem tett jót a forgatásnak Kevin Costner egója sem: visszadobta Mark Isham score-ját, majd Kevin Reynolds rendezőt, akivel a Robin Hood, a tolvajok fejedelmén hatékony párost alkottak, egyszerűen kirúgta két hétten a finis előtt (más források szerint Reynolds maga hagyta ott a produkciót), s a forgatókönyv-elsősegélyezésre a helyszínre utazott Joss Whedon is hét hét pokolnak írta le a filmmel kapcsolatos élményét. A Waterworld végül a 12. helyet csípte meg az 1995-ös toplistán a maga 88 millió dolláros bevételével, ami korántsem kevés (ma 160 milliót érne), ám menthetetlenül aláás minden igyekezetet az elszabadult büdzsé, amiben egyébként benne foglaltatott 22 millió dollár Costner saját pénzéből is.
#3 A kincses sziget kalózai (Cutthroat Island, 1995)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel 10 millió dollár
bukta: 163,2 millió dollár
1995 szorgalmasan igyekezett mély nyomot hagyni a legnagyobb box office-bukták történetében. Az MGM filmje akkorát hasalt, hogy hozzánk például csak A Karib-tenger kalózai bemutatóját követően jutott el, ahogy azt címe is sejteti. A film bűnlajstroma hosszúra nyúlik: a kalózos sztori tabu lett, a Carolco Pictures bezárta kapuit, Geena Davis karrierje megbicsaklott, a film pedig egyenes utat talált a Guiness Rekordok Könyvébe, mint a filmtörténelem legnagyobb anyagi bukása. Renny Harlin rendező ellenben a Még drágább az életeddel és a Függő játszmával eleget tett le az asztalra ahhoz, hogy még háromszor is nagyobb összeget bízzanak rá: a Háborgó mélység még a felszínen maradt, viszont a Felpörgetve és Az ördögűző: A kezdet rossz üzletnek bizonyult.
#2 Féktelenül 2.: Teljes gőzzel (Speed 2: Cruise Control, 1997)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 48,6 millió dollár
bukta: 191,5 millió dollár
1994-ben az alig 30 millió dollárból forgatott Féktelenül több mint 350 milliót kaszált világszerte. A folytatás nem volt meglepő, ám az első rész a gerincét vesztette el azzal, hogy buszból hajó lett, Keanu Reevesből pedig Jason Patric. Vízzel dolgozni nem kifizetődő, ahogy a Waterworld esetéből kiderült, s a Féktelenül 2. költségvetéséről a bemutató előtt pár hónappal fel is reppentek olyan hírek, hogy az eredetileg tervezett 100 millióból 135-160 millió lett, noha a rendező, Jan De Bont ragaszkodott a 110-hez. Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél, de akárhogy is, a Fox alaposan zátonyra futott a filmmel 1997 nyarán, mikor olyan műfajtársak szárnyaltak, mint A fegyencjárat, az Ál/arc és Az elnök különgépe. Sandra Bullock nem érhetett férfitársai, Cage, Travolta és Ford nyomába, de legalább 11 milliót (az első részért kapott fizetség huszonkétszeresét) akasztott le szerepéért - no meg egy Arany Málna-jelölést.
#1 A 13. harcos (The 13th Warrior, 1999)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 32,7 millió dollár
bukta: 197,7 millió dollár
A néhai Michael Crichton regényéből készült fantasynek jutott a kitüntetés, hogy elfoglalja listánk első helyét. 1997 augusztusában, kerek két évvel a bemutató előtt kezdődtek meg a film munkálatai. A tesztvetítések negatív visszhangja teljes átalakításokat követelt meg, s Crichton maga ugrott be John McTiernan rendező helyére, mikor újrafelvételek is szükségessé váltak. A teljes zenei anyag ment a kukába, már elkészült jelenetek szereplőit cserélték le, s végül a 85 milliós költségvetés csaknem megduplázódott, a tervezett bemutató pedig több mint egy évvel odázódott el. A kész produkcióval a Disney látszólag nem tudott mit kezdeni, nyár legvégén küldte mozikba, s átlagosan szerepelt. Ekkora pénzek mellett azonban az átlagos édeskevés. Az egyik mellékszereplő, Omar Sharif a film különféle kudarcainak hatására pár évre visszavonult a színészettől, McTiernan pedig rendezett még két anyagi csődöt: a Rollerball - Könyörtelen játékot és a Kiképzőtábort. A következő és máig utolsó Crichton-adaptáció, az Idővonal ugyancsak súlyos fiaskó lett.