> Amerikai mozibevételek, 2011. március 11 - 13.
Három új film került az amerikai közönség elé, s tulajdonképpen mindegyikből válhatott volna tavaszi mércével mért sikerfilm. A nézők azonban csak A FÖLD INVÁZIÓJA - CSATA: LOS ANGELES című sci-fi akciófilmet emelték a kívánt magaslatokba, A LÁNY ÉS A FARKAS a langyos középszer erdejébe veszett, míg az ANYÁT A MARSRA! világegyetemre szóló bukásként vonul be a nem ehhez szokott Disney történelmébe.
> Amerikai mozibevételek, 2011. március 11 - 13.
Három új film került az amerikai közönség elé, s tulajdonképpen mindegyikből válhatott volna tavaszi mércével mért sikerfilm. A nézők azonban csak A FÖLD INVÁZIÓJA - CSATA: LOS ANGELES című sci-fi akciófilmet emelték a kívánt magaslatokba, A LÁNY ÉS A FARKAS a langyos középszer erdejébe veszett, míg az ANYÁT A MARSRA! világegyetemre szóló bukásként vonul be a nem ehhez szokott Disney történelmébe.
> startolt
Az (idegen)inváziós filmek mindig is foglalkoztatták a közönséget, szinte az összes évtizedben találni kiemelkedő blockbustert, amiben űrlények látogatnak a földre ilyen vagy olyan szándékkal. Az utóbbi időkben pedig a valósághoz minél hűbb megközelítés eszköze hódít, persze sci-fiknél ez az elkészítés módjára korlátozódik. A CLOVERFIELD vagy a DISTRICT 9 azon produkciók közé tartoznak, amelyek értő filmesek kezei közül kerültek ki, jól választották meg a nézőpontot és hatékony reklámkampánnyal övezve érkeztek a mozikba, s váltak szép sikerré. A Columbia Pictures által forgalmazott A FÖLD INVÁZIÓJA: CSATA LOS ANGELES (Battle: Los Angeles; hazai bemutató: március 17.) abban licitál rá az említett produkciókra (költségvetése mellett, amely még így is visszafogott 70 millió dollár), hogy nagyobb spektrumot enged az eseményeknek, s a rendező, Jonathan Liebesman (A SÖTÉTSÉG LEPLE, valaki?) szándéka szerint teljesen hiteles képet fest arról, miként zajlana egy az űrből jött megszállók és az amerikai hadsereg közötti összecsapás, inspirációként A SÓLYOM VÉGVESZÉLYBEN-t és egyéb realisztikus háborús filmeket nevezve meg, nagyravágyását nem visszafogva. A dolog működött: a film pénteken 13,5 millió dollárral messze vezette a mezőnyt, s a vasárnapig összegyűlt 36 millió dollár is jól mutatja, ha ufókról van szó, vagy ismert helyszínek pusztulásáról, akkor lehet számítani a nézőkre (kivételt képez a tavaly novemberi SKYLINE, amelybe nagyon kevés energiát fektetett mindenki, akinek köze volt hozzá). Ha A FÖLD INVÁZIÓJA egy nagyobb sztárt tesz meg főszereplőnek, mint Aaron Eckhart, akár 40 millió fölé is juthatott volna már első körben, de így sem kell senkinek elégedetlennek lennie. A kérdés most az, szorul-e a belé elég szusz a 100 millióhoz? A DISTRICT 9 egészen hasonló pontról jutott 115 millió fölé, ám abban szerepe volt a kedvező visszhangnak is; ennek most a teljes hiányával kell számolni, legalábbis a kritikusok részéről. A gyors iramú fogyatkozás elkerülhetetlennek tűnik, de az biztos, hogy a többi piacról befolyó összeg (ezidáig 16 millió dollár) kárpótol majd, ha kell.
Az ALICE CSODAORSZÁGBAN frenetikus sikere gyorsan a klasszikus mesék felé fordította a producerek tekintetét. Jövőre például két élőszereplős Hófehérke-film is be van jegyezve, de előtte még Piroska története is megkapja a magáét, hiszen a PiROSSZka című rajzfilm folytatása mellett A LÁNY ÉS A FARKAS (Red Riding Hood; hazai bemutató: április 28.) is moziba szólítja az ifjúságot. A gond csak az, hogy ez a verzió egészen leszűkítette lehetőségeit azzal, hogy Catherine Hardwicke kapta a rendezői feladatot. A direktorhölgy ugyanis korábbi nagy sikere, az ALKONYAT modorában készítette el az Amanda Seyfried főszereplésével készült filmet, amelyben a románc, a szerelmi háromszög kap hangsúlyos szerepet, s nem, nem a Piroska-farkas-nagymama háromszögről van szó. A Warner Bros. 20 millió dollár feletti eredményben reménykedett, még ha azt is fogja közölni, hogy a 14 millió dollárral is elégedett, ami végül megvalósult. Márpedig ennél sokkal többet ki lehetett volna facsarni ebből a jól ismert történetből, ha a nyomaték a megfelelő helyre kerül. A világ többi része ezen esetben is jóval többet tartogat, mint az amerikai, ahol tán még a 42 milliós büdzsével is meggyűlik a baja a filmnek.
A Disney meglepően jó számokhoz jutott a februári GNÓMEÓ ÉS JÚLIA révén, ám most megsemmisítő vereséget szenvedett: az ANYÁT A MARSRA! (Mars Needs Moms; hazai bemutató: már a mozikban) iránt oly alacsony érdeklődés mutatkozott az első hétvégén, hogy a filmre rábólintó illetékesek vélhetően a Marsra száműznék magukat. A 150 milliót felemésztő produkció kevesebb mint 7 millió dollárt bírt összekuporgatni, amivel a top 5-be is alig került be. De meglepő-e mindez? Ha a rábólintó illetékesek kicsit visszatekintettek volna, azt látták volna, hogy minden évtizedben volt legalább egy animációs science fiction, ami box office-történelemre szóló bukássá lett. Nem is kellett volna messzire menni, hiszen A KINCSES BOLYGÓ is ide tartozik, de a két évvel korábbi TITAN - IDŐSZÁMÍTÁSUNK UTÁN egy teljes animációs részleget húzott le a vécén (a Foxét), s munka nélkül hagyta a jobb sorsra érdemes Don Bluth-Gary Goldman párost is. Vagy ott volt még a SZUPER HAVER is, lehet választani bőven. A szívderítő kivételt a WALL-E képezi, amelynek esetében a fókusz a címszereplőre került, biztos kapaszkodót nyújtva a közönségnek a befogadáshoz. Az ANYÁT A MARSRA! egy ifjúsági könyvből készült, méghozzá motion capture eljárással, s egy 9 éves fiúról szól. Utóbbi két tényező egészen különös folyománya, hogy a főhősnek Seth Green "állt modellt", ám a hangját értelemszerűen egy korban passzoló szinkronizáló szolgáltatja. S ha már motion capture, akkor nyilván Robert Zemeckisnek is köze van hozzá. A producer úr az ImageMovers utolsó munkájaként képzelte el ezt a filmet (legalábbis a 2012-re tervezett Yellow Submarine-ig), de okulnia kellett volna abból, hogy már a KARÁCSONYI ÉNEK, egy nagyon népszerű történet is csak nyögvenyelősen hozta vissza a beléölt dollárszázmilliókat. Vigaszdíj sem jut a filmnek, hiszen a kritikusokat is hidegen hagyta, s a 3D formátumnak is riasztó fejlemény: optimista esetben is csak 25 millió lesz a vége (miközben a szimpla 2D-s RANGO útja 100 millió fölé szól), ami alaposan összekuszálja a GNÓMEÓ ÉS JÚLIA szerepléséből levont, a 3D-s (rajz)filmektől hemzsegő 2011-es évadra megfogalmazott következtetéseket.
> még játsszák
A RANGO számára viszont kedvező fejlemény, hogy még akkora konkurenciát sem jelent az ANYÁT A MARSRA!, mint jelenthetett volna, így a hónap második felében is magabiztosan gyűjtögethet a Paramount terjesztése. A második víkenden 23 millió dollár folyt be, ami 40% alatti csökkenést jelent, s ezen a téren még mérséklődés is várható; talán kihúzza az élbolyban a film az idén igen későre eső húsvéti szünetig is. A SORSÜGYNÖKSÉG-nek sikerült tűrhető mértékben fenntartania az érdeklődést, s így 10 nap után megközelítette a 40 milliót. Jó előjel ez a Universalnak, akik vélhetően a tavasz slágerfilmjét tartják a markukban a HOP-pal, addig viszont túl kell esniük a PAUL-on is.
> végszó & ami jön
Az ALICE CSODAORSZÁGBAN tavaly márciusi menetelése továbbra is komoly kihívás 2011-nek, főleg úgy, ha 3 filmből mindössze 1 képes teljesíteni a rábízott feladatot. A következő trió ráadásul a legkevésbé sem bizalomgerjesztő box office szempontból: a már említett PAUL szénája áll a legjobban, ám a Pegg-Frost páros egyelőre még nem bizonyított az amerikai közönség előtt. Hátha ezzel az idegeninváziós filmmel összejön a dolog! Ezalatt a Relativity Media és Bradley Cooper a CSÚCSHATÁS-sal száll versenybe, a Lionsgate pedig AZ IGAZSÁG ÁRÁ-t firtatja Matthew McConaugheyvel.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Battle: Los Angeles ($36.0m/$36.0m)
02. (1) Rango ($23.1m/$68.7m)
03. (ú) Red Riding Hood ($14.1m/$14.1m)
04. (2) The Adjustment Bureau ($11.5m/$38.5m)
05. (ú) Mars Needs Moms ($6.8m/$6.8m)
06. (4) Hall Pass ($5.1m/$34.9m)
07. (3) Beastly ($5.1m/$17.0m)
08. (8) Just Go With It ($4.0m/$94.0m)
09. (7) The King's Speech ($3.6m/$129.1m)
10. (5) Gnomeo and Juliet ($3.5m/$89.0m)
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (Alice Csodaországban, Zöld zóna)
box office: 2009 azonos hétvégéje (A Boszorkány-hegy)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Horton)
kövess twitteren!