> Amerikai mozibevételek, 2011. március 4 - 6.
Bár a megváltás még várat magára, a tavasz hozott egy kis életet az amerikai box office-ba: a RANGO és a SORSÜGYNÖKSÉG biztató számokat produkált.
> Amerikai mozibevételek, 2011. március 4 - 6.
Bár a megváltás még várat magára, a tavasz hozott egy kis életet az amerikai box office-ba: a RANGO és a SORSÜGYNÖKSÉG biztató számokat produkált.
> startolt
Tizenöt hónap után először jelent meg az amerikai mozikban olyan animációs film, ami nem 3D-s, s ezt a mostani körülmények között akár már merész húzásnak is nevezhetnénk. De nem merészebb, mint a film maga: a RANGO (hazai bemutató: már a mozikban) című western-komédia a Rotten Tomatoes konszenzusa szerint sem minősíthető gyerekfilmnek, s ilyesmi a Nickelodeontól, s közel 4000 ezer filmszínházban merőben szokatlan. De Gore Verbinski legutóbbi két filmje csinált cirka kétmilliárd dollárt a világ mozijaiban, amihez mellesleg Johnny Deppnek, a jelen címszereplőnek is volt némi köze, ahogy az egy évvel ezelőtti, ugyancsak milliárdos ALICE CSODAORSZÁGBAN-hoz is. Úgyhogy a Paramount nem restellett 130, más források szerint 180 millió dollárt költeni erre a sajátos produkcióra, nyilván azért tisztában a kockázatokkal. Mivel azonban az identitását kereső kaméleon történetének Super Bowl-reklámfilmje az összes közül a legnépszerűbbnek bizonyult egyes online felmérések szerint, s a februárt is holtponton váltotta a március, azért bizonyos szintű teljesítmény elvárható volt a produkciótól, ennek előrejelzései 35-től 50 millióig terjedtek; jóllehet, az animációs-nyitányok nagyságát alaposan torzítja az az ominózus 3D, ami már velejárója lett a médiumnak. Így tehát a 38 millió dollár, ami végül a kasszákba került, nagyjából egyenértékűnek mondható a tavaly novemberi MEGAAGY 46 milliójával, s ekkor már cseppet sem tűnik rossznak a dolog. Tény, hogy innen erőltetett menet lesz a költségvetés által megkövetelt szint, s az is biztos, hogy a januári-februári gyengélkedések után ennél sokkal masszívabb start szükségeltetett volna ahhoz, hogy március akár csak jelét mutassa annak, hogy megkísérli felvenni a versenyt a tavalyival. De még egyszer, nem szabad feledni, hogy első pillantásra, sőt, még megtekintés után is igen obskúrus darabról van szó, aminek akár kedvezőtlen hátszelet is hozhat a meglepett szülők elrettentő hangja. Másfelől viszont van olyan jó a film -a kritikusok többsége szerint-, hogy azt kellően honorálja az amerikai, és világszintű közönség, még ha hőn szeretett 3D-jüket nem is kapják meg ezúttal.
Matt Damon kilábalni látszik karrierje anyagi hullámvölgyéből, amelynek egyebek mellett AZ INFORMÁTOR! és a ZÖLD ZÓNA is áldozatául esett. A FÉLSZEMŰ-ben ugyan csak másod-, vagy inkább harmadhegedűs lehetett, de arra ez is jó volt, hogy a térképen legyen még, mikor a SORSÜGYNÖKSÉG (The Adjustment Bureau; hazai bemutató: március 31.) a mozikba kerül. Ez most jött el, s a Philip K. Dick novellája ihlette thrillernek sikerült tisztességes kört futnia elsőre: 21 millió dollárral a második helyet szerezte meg, ami kellemes hír lehet a filmre 62 millió dollárt kiadó, az utóbbi időkben gyengélkedő Universalnak. A siker miértje kapcsán egyrészt itt is elmondható, hogy szüksége volt valami frissre a közönségnek a 15 éves látogatottsági mélypontot hozó február után, ráadásul az elsőfilmes George Nolfi munkája széles közönséget bírt megszólítani. Ez egy lényeges pont, s ahogy több kritika és egyéb írás is kiemeli, nagy segítséget jelentett ebben, hogy a románc kifejezetten hangsúlyos szerepet kap a cselekményben, így a női nézők számára is kedvező választást jelentett a PG-13-as korhatárral bíró, 100 perces produkció. A kritikai fogadtatás összességében kedvező, s feltehetőleg a közönség körében is népszerű lesz még egy darabig a SORSÜGYNÖKSÉG.
Hosszúra nyúlt tologatás után végül mozikba került A SZÉP SZÖRNYETEG (Beastly) című, a szépség és a szörnyeteg történetét kortárs környezetben, a fiatal korosztály szájíze szerint feldolgozó regényadaptáció. A CBS Films kevesebb mint kétezer mozira szabta vagy szabhatta a premiert, ami nem sikerült oly vészesre, amilyenre sikerülhetett volna, ám az egyébként dobogós helyezést jelentő 10 millió dollár így is kevés lesz az üdvösséghez. Ennyi tellett A NEGYEDIK-ben is éppen látható Alex Pettyfertől és a HIGH SCHOOL MUSICAL-filmek női főszereplőjétől, Vanessa Hudgenstől, s nagy szégyenbe már nem kerülnek a 17 millió dolláros büdzsé mellett, a gyenge kritikai visszajelzésekre pedig amúgy is mindenki fogadni mert volna, nem?
Ugyancsak hánytatott sorsú, címváltáson és forgalmazóváltáson is átesett produkció a TAKE ME HOME TONIGHT. A '80-as éveket felelevenítő komédia már a Relativity Media harmadik bemutatója, de a valamirevaló box office-számok még váratnak magukra. Ami azt illeti, a mostaniak egészen elkeserítőek: a top tízen kívül nyitó film 3,5 millió dollárral kénytelen beérni 2000 moziból, ráadásul még az újságírók sem szívlelték. Biztos azért, mert Justin Bieber nem szerepel benne.
> még játsszák
A múlt héten végül vezetést szerző ELHAJLÁSI ENGEDÉLY-től tűrhető mértékben pártoltak el a nézők a második hétre, ám a film nem kezdett elég jól ahhoz, hogy ez túl sokat érjen: 10 nap után még messze 30 millió alatt van a Farrelly-fivérek vígjátéka, s nem áll sokkal jobban a szénája, mint az AGYŐ, NAGY Ő!-nek ugyanennyi idő után. A FÉKTELEN HARAG padlógázzal tűnt el a top 10-ből, egészen égő jelenséggé válva, vitathatatlanul éves szinten.
Az elmúlt hetekben kiválóan szereplő GNÓMEÓ ÉS JÚLIA eheti bevételein érezhető a RANGO érkezése, noha a 3D-s élményre vágyóknak ez nem jelentett alternatívát; ellenben a jövő héten e téren is direkt vetélytársat kap a Disney filmje - saját magától.
Az 53 millió dollárnál járó ISMERETLEN FÉRFI számain tapintható, hogy a SORSÜGYNÖKSÉG-gel azonos közönségre számítanak, s a két film szinte megegyező nyitánya, továbbá A FÉLSZEMŰ kiemelkedő sikere jól indikálja, hogy a mozi nem csak a 25 alattiak szórakozása.
A KIRÁLY BESZÉDE Oscar-győzelmét ugyan nem tudta bevételnövekedéssé fordítani, de a Weinstein Company terjesztése már így is kiváló szereplést nyújtott, ahogy a legtöbb legjobb film-jelölt.
> végszó & ami jön
Az első tíz helyezett együttes bevétele a hétvégi listán nagyjából azonos értéket mutat az ALICE CSODAORSZÁGBAN egy évvel ezelőtti nyitányával. Fölösleges a helyzetet tovább elemezni, de talán nem is nagy baj, hogy a mozi most gyengélkedik egy kiadósat, mert a még több 3D-s produkció és folytatás mellett esetleg más egyéb ötleteken is elkezdik törni a fejüket az illetékesek. Vagy nem. A jövő hétre mindenesetre többnyire változatos, s ígéretes kínálat jut: A FÖLD INVÁZIÓJA - CSATA: LOS ANGELES igazán nyerő lehet, ahogy A LÁNY ÉS A FARKAS is minden bizonnyal megtalálja számításait. A Disney a 3D nevében egy animációs sci-fit hoz a nézőknek; az ANYÁT A MARSRA! okozhat némi bajt a RANGÓ-nak, de akár fordítva is történhet. Vagy nem.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Rango ($38.0m/$38.0m)
02. (ú) The Adjustment Bureau ($20.9m/$20.9m)
03. (ú) Beastly ($10.1m/$10.1m)
04. (1) Hall Pass ($9.0m/$27.0m)
05. (2) Gnomeo and Juliet ($6.9m/$83.7m)
06. (3) Unknown ($6.6m/$53.1m)
07. (7) The King's Speech ($6.5m/$123.8m)
08. (4) Just Go With It ($6.5m/$88.2m)
09. (5) I Am Number Four ($5.7m/$46.4m)
10. (6) Never Say Never ($4.3m/$68.9m)
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (Alice Csodaországban)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Watchmen)
box office: 2008 azonos hétvégéje (I. e. 10 000)
kritika: Rango
kövess twitteren!