aeon flux

ready for the action now, danger boy?

díjszezon 2012: oscar után, oscar előtt Németh Barna
2011. február 28. 20:17:33

Kategória: 19 komment

A 2010/11-es díjszezon végeztével ideje rápillantani a következőre, ami már két hónapja el is kezdődött. A stúdiók generálta - többnyire nagy neveken alapuló - hype már többször bizonyult irrelevánsnak, úgyhogy először inkább a kézzel fogható tényekre szorítkoznék. Ebből viszont nem sok van, legalábbis 2011 eleje negatívabb képet fest, mint az előző esztendő hasonló időszaka.

Tavaly ilyenkor már mozikba került két, a kritikusok rokonszenvét kivívó angol nyelvű alkotás is (Viharsziget, Szellemíró), míg idén eggyel sem tudtak előrukkolni az amerikai forgalmazók. Igaz, hogy a Viharsziget elvérzett a szezon igazi kezdetére, de a Szellemíró szépen tartotta magát Európában és a díjakat is szép számmal gyűjtögette az óceán ezen felén.

A Sundance és a Berlini Filmfesztivál már valamivel jobb képet mutat. Míg az előző tavaly a Winter's Bone-t, a The Kids Are All Right-ot és négy dokumentumfilmet (Exit Through the Gift Shop, Waste Land, Restrepo és GasLand) is bedobott a versenybe - amiből mind állva maradt az Oscarig! -, addig Berlin a Szellemírónak biztosított elegáns bemutatkozási lehetőséget. Ez a két fesztivál idén is kitett magáért, és mivel az évek során bebizonyosodott a befolyásosságuk, most az idei befutóikról lesz szó.

project nim

A 2010/11-es díjszezon végeztével ideje rápillantani a következőre, ami már két hónapja el is kezdődött. A stúdiók generálta - többnyire nagy neveken alapuló - hype már többször bizonyult irrelevánsnak, úgyhogy először inkább a kézzel fogható tényekre szorítkoznék. Ebből viszont nem sok van, legalábbis 2011 eleje negatívabb képet fest, mint az előző esztendő hasonló időszaka.

Tavaly ilyenkor már mozikba került két, a kritikusok rokonszenvét kivívó angol nyelvű alkotás is (Viharsziget, Szellemíró), míg idén eggyel sem tudtak előrukkolni az amerikai forgalmazók. Igaz, hogy a Viharsziget elvérzett a szezon igazi kezdetére, de a Szellemíró szépen tartotta magát Európában és a díjakat is szép számmal gyűjtögette az óceán ezen felén.

A Sundance és a Berlini Filmfesztivál már valamivel jobb képet mutat. Míg az előző tavaly a Winter's Bone-t, a The Kids Are All Right-ot és négy dokumentumfilmet (Exit Through the Gift Shop, Waste Land, Restrepo és GasLand) is bedobott a versenybe - amiből mind állva maradt az Oscarig! -, addig Berlin a Szellemírónak biztosított elegáns bemutatkozási lehetőséget. Ez a két fesztivál idén is kitett magáért, és mivel az évek során bebizonyosodott a befolyásosságuk, most az idei befutóikról lesz szó.

project nim

Coriolanus
(rendező: Ralph Fiennes; szereplők: Ralph Fiennes, Gerard Butler, Vanessa Redgrave)

Az elismert brit színész rendezői debütálása díjat ugyan nem nyert, de a kritikusok pozitívan nyilatkoztak róla, és a téma aktualitása (zavargások, lázadások, gazdasági válság) is arra enged következtetni, hogy hallunk még erről a filmről. Ezen érzést pedig csak felerősíti a tény, hogy az Oscar-guru Harvey Weinstein azonnal felvásárolta a forgalmazási jogokat és novemberre lőtte be az amerikai bemutatót. Ez annyit jelent, hogy ha őméltósága nem talál magának könnyebben eladható csemegét az év folyamán, akkor Ralph Fiennes kénytelen lesz három hónapra Amerikába költözni és belevetni magát a kampányba. A modern környezetbe átültetett, de az eredeti Shakespeare-darab nyelvét megtartó film hátránya, hogy túl véres és túl nyers; de mivel Mr. Weinstein a szarból is várat épít, nem lesz túl nehéz dolga Shakespeare-rel és két nagy tiszteletnek örvendő, Oscar-kedvenc színésszel. De még ha elpuskázza is, a Vaness Redgrave körüli "buzz" olyan erős, hogy az kitart jövő februárig.

coriolanusLike Crazy
(rendező: Drake Doremus; szereplők: Anton Yelchin, Felicity Jones, Jennifer Lawrence)

A Sundance fődíjasai mostanában jó eséllyel indulnak az őszi/téli díjszezonban (lásd Precious, Winter's Bone, Egy lányról, Animal Kingdom), úgyhogy semmi meglepő nincs benne, hogy az ideje nyertes körül is szárnyra kapott a szóbeszéd. Bár az Amerikából kitoloncolt, szerelmét hátrahagyni kénytelen angol lány története szimplán jó kritikákat kapott a szokásos remek helyett, a filmet megvásárló Paramount még sikerre viheti azt, de egyelőre maradjunk annyiban, hogy Felicity Jones egy újabb szintre lépett vele, amit elég sokan tartanak Oscar-kaliberű alakításnak.

Martha Marcy May Marlene
(rendező: Sean Durkin; szereplők: Elizabeth Olsen, Sarah Paulson, John Hawkes, Hugh Dancy)

A Fox Searchlight legjobb üzletének titulált rendezői díjas Sundance-i üdvöske kínálja a legjobb és legaktuálisabb témát a fesztivál kínálatából, hiszen a gombamód szaporodó bigott vallási csoportok különösen kényes kérdésként szerepelnek az amerikai közéletben. A film főszereplőjének egy ilyenből sikerül megszöknie és a fájdalmas emlékek közepette kell visszailleszkednie a családjába, miközben egyre inkább elhatalmasodnak rajta a paranoia tünetei. Nem csak a téma, de maga a szerep is hálás, amit - testvérei képességeit elnézve meglepő módon - Elizabeth Olsen ki is használt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Felicity Jones mellett ő kapta a fesztivál legszebb méltatásait. Sundance pedig híres arról, hogy jól meg szokta tömni a színésznői Oscar-kategóriákat. Emellett már tényleg csak hab a tortán John Hawkes méltatása, aki az idén kapott glóriáját jövőre talán tovább fényesítheti.

Take Shelter
(rendező: Jeff Nichols; szereplők: Michael Shannon, Shea Whigham, Jessica Chastain)

A lányok méltatása után ejtsünk egy pár szót Michael Shannonról, mert ha valakiről olyan határozottan állítják, hogy a "Szabadság útjaiban felmutatott játéka kismiska volt ehhez képest", akkor azzal érdemes foglalkozni. Shannon egy olyan férfit alakít, aki egy hatalmas viharról álmodik újra meg újra, ami elpusztítja őt és szeretteit. Idővel az álom már a nappalait is megkeseríti, a férfi pedig az ideg-összeroppanás szélére kerül. A filmet a Sony Classics vette magához, akik jó eséllyel nem csak Shannont, hanem a forgatókönyvírót is Oscar-közelbe juttathatják.

take shelterPariah
(rendező: Dee Rees; szereplők: Adepero Oduye, Kim Wayans)

A Focus Features választottja a Martha Marcy May Marlene-hez hasonlóan egy jól körüljárható, fontos témát feszeget (a nemi identitás és a szexuális beállítottság kérdését), ráadásul egy érdekes környezetben (a brooklyni "gettó"), mindezt egy tizenéves afro-amerikai lány történetén keresztül. Ha valamit, akkor ezt el lehet adni az Amerikai Filmakadémiának, a Focusnak pedig meg is vannak ehhez a forrásai. És bár Adepero Oduye nem kapott olyan szintű méltatást mint két éve Gabourey Sidibe, de olyat mindenképpen, hogy egy ideig megjegyezzük a nevét.

És akkor a többiekről címszavakban:

- A bántalmazott feleség (Olivia Colman) és a brutális férj (Peter Mullan) jó párosításnak tűnik a Paddy Considine rendezésében készült Tyrannosaur című filmben, és a meleg fogadtatás is megvolt. Kár, hogy nem egy nagyobb forgalmazó vette meg a filmet, mert a Strand Releasing nem tud majd megfelelő hírverést biztosítani neki.

- Thomas McCarthy új filmje (Win Win) jóval nagyobb hype-ot kapott a közönségtől mint a kritikusoktól, ennek ellenére Amy Ryan neve talán elő fog kerülni az év végén és a film maga egy tipikus forgatókönyvírók kedvence. Talán, bár a korai bemutató nem fog jót tenni neki.

- Vera Farmiga már pár éve tényezőnek számít, most pedig nem csak főszereplőként, hanem rendezőként is jegyzi új filmjét (Higher Ground), ami egy nő életútját mutatja be, aki a saját hitével küzd. Ebben John Hawkes és a Sony Pictures Classics segít neki.

higher ground- A fent felvázoltak tükrében ejtenék néhány szót a Sundance dokumentumfilmes felhozatalának krémjéről is: James Marsh (Ember a magasban) most egy '70-es években megesett különös történetre koncentrál, amelyben egy New York-i család saját gyerekeként nevelt fel egy csimpánz bébit. A Project Nim az Oscar-díjas rendező előző munkájához hasonló stílusban készült, és ugyanúgy értő közönségre talált a fesztivál keretein belül. A másik nagy dokumetumfilmes felfedezett a Page One, ami betekintést enged a The New York Times belső életébe. A rendező egy évet töltött a megfigyeléssel, és az eközben szerzett tapasztalatait sűrítette a filmbe. Ezeken kívül kedvező fogadtatásra lelt még az utcai erőszakról szóló The Interrupters, az eutanázia kérdéskörét boncolgató How To Die In Oregon, a világ leghíresebb autóversenyzőjéről készült Senna című film (rendező: Asif Kapadia), Morgan Spurlock (Super Size Me) újabb agylövése a brandről és a termékelhelyezésről, amit a brand és a termékelhelyezés biztosít. És persze ott van a mesterműnek titulált, vizuális megoldásaiban újszerű háborús dokumentumfilm a Hell and Back Again.

És akkor jöjjenek azok, amikről ugyan visszajelzés még nincs, de első blikkre beférnek a "tipikus Oscar-mozi" kategóriába, azaz a nem túl mély, jó színészekkel megtömött, szerethető, minimum 10 kategóriában indítható, nagyszülőknek is értékesíthető darabok mustrája következik. Persze majd a kritikusok és a nézők mondják és adják meg ezen alkotások igazi értékeit és helyzetét. Szóval nem leszólni akarom őket, csak az idei Oscar-gála tükrében jó felkészülni az esetleges királyok esetleges beszédeire.

A Weinstein Company két legendával támad a My Week with Marilyn című filmben, ami Kenneth Branagh és Michelle Williams tolmácsolásában fogja prezentálni Laurence Olivier és Marilyn Monroe között, az A herceg és a táncosnő forgatásán kialakult valamit. A filmet a BBC tévéfilmekre szakosodott Simon Curtis rendezi, mellékszerepekben Judi Dench, Julia Ormond és Emma Watson látható.

A Walt Disney-Dreamworks tengelyből kikerülő War Horse ugyancsak ebbe a kategóriába tartozik. Spielberg új filmje (és vele mindig számolni kell) az első világháborúba kalauzol, és egy fiatal fiúról szól, aki ugyan még túl fiatal a katonasághoz, de mégis nekivág a frontnak, hogy megmentse legjobb barátját, egy lovat. A fiút alakító újonc Jeremy Irvine-t olyan nevek segítik mint Eddie Marsan, Emily Watson, Niels Arestrup vagy David Thewlis. A forgatókönyvet Lee Hall (Billy Elliot) és Richard Curtis (Igazából szerelem) szállítja, és a technikai stáb is Oscarral gazdagon kidekorált figurákból áll össze.

war horse forgatasA Sony idén George Clooney új filmjét tartogatja, aminek az Oscar-kedvenc színész nem csak a főszereplője, de a rendezője is lesz. A The Ides of March a politika sötét bugyraiba vezet majd egy elnökjelölt és a segédje történetén keresztül. Clooney mellett Ryan Gosling, Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti és Marisa Tomei tűnik fel, úgyhogy a buzz nem alaptalan. Viszont azt gyorsan megjegyezném, hogy bár az ilyesmit imádják jelölni, de a díjakhoz ez túl rideg.

Ez a vád nem érheti a Paramount reménységét (Hugo Cabret), amit idén Martin Scorsese szállít a stúdiónak. Ha az 1930-as évek Párizsában játszódó történet olyan szép lesz, mint az alapanyagul szolgáló regény illusztrációi, és olyan szórakoztató mint maga a regény, akkor Mr. Scorsese tizenkettőig is eljuthat a jelöléseit számolgatva. Ebben többek között Jude Law, Ben Kingsley, Christopher Lee és Chloe Moretz segédkezik, valamint az első 3D-s munkáját abszolváló vágóistenség, Thelma Schoonmaker.

hugo cabret illusztracio

Ez tehát a 2011/12-es díjszezon alapfelállása, amit - mint már említettem - a kritikusok és a nézők együtt fognak alakítani az elkövetkezendő bő kilenc hónap során.

kövess minket facebookon!

Címkék

oscar george clooney jude law martin scorsese spielberg sundance philip seymour hoffman paul giamatti vera farmiga ryan gosling richard curtis dijszezon tom mccarthy dijszezon 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr374539370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_82723 2011.02.28. 20:24:55

Yeah! Remélem ezentúl MINDENT ide írsz. :) Az én hozzájárulásom: szerintem a Rango nyerő lehet egy legjobb animációs film jelölésre, sőt! Idén a Pixar a Verdák 2.-vel jön, aminek első része kb. az egyetlen vesztesük az Oscaron.

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 20:29:19

Üdvözöljük Limupeit, a KT Oscar-felelősét köreinkben! Remélhetőleg mostantól minden jeles és obskúrus, de annál érdekesebb eseményről megemlékezik majd, és határtalan hozzáértésével emeli majd lapunk fényét. :) És ez most nem túlzás/nyalás. A cikk szerintem magáért beszél.

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 20:30:33

De hogy konstruktív is legyek: a Senna-doksi 1-2 hónapon belül megjelenik nálunk, méghozzá DVD-n és ha minden igaz, akkor a Mokép már megegyezett Coriolanus című filmről. És egy bizonytalankodás: a Hugo Cabret-t nem vette át a Sony?

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 20:33:12

És ha már Spielberg - tudom, kissé elfogult vagyok, meg néhány kép alapján nehéz bármit is eldönteni (sajna, ezek a mo-capes csodák előzetesei jó későn futnak be), de nem tartom kizártnak, hogy a Tintin neve ne merüljön fel a következő évadban.

Vektor 2011.02.28. 21:03:44

Nagyon jó cikk, nem is hittem volna, hogy már ennyi belátható oscar-esélyes van a következő szezonra. Én egyedül a The Iron Lady-t hiányolom a felsorolásból, minimum Streepnek kinéz egy Oscar-jelölés.

limupei · http://kritikustomeg.org/ 2011.02.28. 22:04:56

Én köszönöm a lehetőséget:) Hugo Cabret: nekem egy Variety cikkem van még tavalyról, abban független gyártókat írnak és amerikai forgalmazónak a Paramountot. Most megnéztem az imdb-n, ott is a két független gyártó szerepel és amerikai forgalmazónak a P., viszont Németországban a Sony. Szerintem egyikkel sem jár jól Scorsese bár az tény, hogy a Paramount egy fokkal elegánsabban prezentál a díjszezonban. Tintin: Azért nem említettem meg, mert az egy direkt kalandfilm. Ebben a lovasban inkább benne van az, amit egy díjszezonban értékesíteni lehet. Iron Lady: Ugyancsak nem illett volna a sorba. Valahogy egyelőre nem látom benne az "Oscar-filmet". Ez persze nem vonatkozik Meryl Streepre:) És ha már Vas Lady, akkor csak zárójelben: hihetetlen, hogy még senki nem vette meg Amerikában az Albert Nobbs jogait. Kosztümös történelmi film, Glenn Close férfiszerepben. Hihetetlen, hogy nem érdekel senkit. Pedig ebből gigászi meccs lehetne Streeppel.

Ismeretlen_180758 2011.02.28. 22:09:53

Itt is egy kép a "férfi" Glenn Close-ról: http://www.filmofilia.com/wp-content/uploads/2010/12/Glenn-Close-on-the-set-of-Albert-Nobbs-in-Dublin.jpg

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 22:12:30

Hugo Cabret: Rosszul emlékeztem. A Sonytól került át a Paramounthoz és nem fordítva. :) http://www.slashfilm.com/martin-scorseses-hugo-cabret-moved-thanksgiving-distributor/

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 22:14:46

...és volt már olyan a filmtörténelemben, hogy egyszerre két Spielberg-film is indult sok Oscarért, habár az tény, hogy nem egy kategóriában. Mindenesetre én azért örülök: rég volt már Spielberg-film a mozikban, és idén mindjárt kettő is érkezik.

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 22:20:33

7: Ráadásul Glenn Close-t öt alkalommal jelölték Oscarra, de még soha nem nyert. Foghatja Annette Bening kezét...

subvoxel 2011.02.28. 23:16:39

Sőt, idén lesz új Terrence Malick film is. :)

Ismeretlen_180758 2011.02.28. 23:50:26

Malick filmjei túl mélyek és profik ahhoz, sem hogy az Oscar-mozik közé soroljam őket.

subvoxel 2011.03.01. 00:07:51

Igaz, de a Thin Red Line-t is jelölték 7 Oscarra, tehát talán a Tree of Life-nak is lesz némi esélye.

DCIJB 2011.03.01. 00:38:56

Moneyball - A Captote rendezőjétől. Író: Steven Zaillian, főszereplő: Brad Pitt. Oscar-barát téma. Contagion - Steven Soderbergh + hatalmas sztárparádé (Damon, Paltrow, Winslet, Cotillard, Law, Fishburne). Inkább popcornmozi, de a forgatókönyve zseniális, szvsz ez lehet a következő Oscar-szezon Inception-je. We Bought a Zoo - Cameron Crowe dicsőséges visszatérése? The Girl with the Dragon Tattoo - Fincher az Fincher. A film ott lesz a 10 között.

Ismeretlen_139112 2011.03.01. 00:47:07

Lehet hogy a Cars volt a leggyengébb Pixar film (sőt szinte biztos) viszont mindenestül valami 8 milliárd dollárt hozott a Disneynek. Valahol nagyon gáz, hogy ide jutottak, de talán így biztosabb lesz a jó filmötleteik finanszírozása is... Bár a Newt lelövése és egyéb jelek nem túl sok jót sugallnak. De még mindig azon kevés stúdió közé tartoznak, akik többé-kevésbé eredeti dolgokkal állnak elő és nem könyvek-képregények-játékok megfilmesítésével. A Tintin viszont még mindig egy bazi nagy kérdőjel. Ráadásul egyre közelebb hozza azt a kérdést is, hogy akkor most hol is van a határ az animációs és élőszereplős film között? Az Avatart utóbbiak között jelölték mindenhol, pedig úgy 40%-ban volt csak forgatott, a Tintin meg ugyanaz lesz pepitában, mint a kékemberes-dzsungeles részek. Előbb vagy utóbb talán azt is megérjük, hogy egy kifejezetten nem családias filmet csináljanak ezzel a technológiával, aztán lehet majd bambán nézni, hogy akkor ezt most a Dreamworks aktuális filmjévle versenyeztessék? :)

hinher 2011.03.01. 01:17:20

Én még kettőt betennék: Eastwood Hoover-filmjét, illetve a Tomas Alfredson (Engedj be!) rendezésébern készült Le Carré-adaptációt, az Árulást (Tinker, Tailor, Soldier, Spy). Utóbbiban Colin Firth mellett Gary Oldman is ott domborít - aki eddig nem csak nem kapott Oscart, de még csak soha nem is jelölték.

DCIJB 2011.03.01. 01:24:56

A Tintint semmiképp sem jelölik majd Best Animated Feature kategóriában, mert motion-capture-rel készült, az pedig 2010 óta az Oscar-szabályzat szerint nem számít animációnak.

Ismeretlen_139112 2011.03.01. 01:48:43

Hehh, ez valahol jogos, de valahol meg kibabrálás nemcsak azokkal az animátorokkal, akik a mocap nélküli elemeken dolgoznak; de azzal a sok tucatnyival is, akik a sokszor használhatatlan vagy önmagában még gagyi mocapet masszírozzák ;) Juteszembe, Rango lehet esélyes bármiben is majd? Az első beszámolók szerint jó lett...

Ismeretlen_20417 2011.03.01. 08:39:21

Ez igen! Nagyon szuper írás, le a kalappal!

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása