aeon flux

ready for the action now, danger boy?

magyarvalóság: béla vs. balázs Zalaba_Ferenc
2011. február 21. 22:02:03

Kategória: 60 komment

Okosan (naivan?) hallgatva, véleményt nem hallatva szeretnék belinkelni egy interjút, amit A torinói lóval Ezüst Medve-díjat kapott Tarr Béla adott a berlini Der Tagesspiegelnek, valamint egy hivatalos nyilatkozatot, melyet Gulyás Balázs, a Mokép igazgatója tett ezzel kapcsolatban. Azért a ti véleményetekre kíváncsi lennék.

Címkék

cikk velemeny magyarvalosag

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr424539330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2011.02.21. 22:06:20

További olvasnivaló a témában: http://www.origo.hu/filmklub/blog/hir/20110221-tarr-bela-elhatarolodik-a-neveben-a-tagesspiegelben-megjelent-interjutol.html

Ismeretlen_9654 2011.02.21. 22:11:27

én a filmet szeretném látni, nem ezt az ostoba balhét! tarr béla filmjei akkor is értékes műalkotások lesznek, amikor ez a moképes csávó már ki tudja hol lesz.

Ismeretlen_1068 2011.02.21. 22:16:49

Oké, tudom, hogy nehéz, de kevesebb indulattal, ha kérhetném.

Gameface 2011.02.21. 22:19:21

a moképes "magyar értelmiségi" (pföehh) egy faszköszörű, tarr utolsó mondatát meg korrigálnám. nem csak a fikusznak kell mennie, hanem az összes pöcsfalvi politikusnak. "mi akarsz lenni, fiam?" "politikus, apám." "egy pillanat, hozom a baltám."

Gameface 2011.02.21. 22:21:15

oké, akkor kevesebb indulattal. szóval tarr utolsó mondata, hogy a politikusok... politikusokkk??? wháááá!! ghááá!! grrrr!! ;-)

DCIJB 2011.02.21. 23:00:50

2012-ben én James Bondra szavazok. (jaaaaaa, csak 2014-ben lesznek választások? bocsi...)

Ismeretlen_63220 2011.02.21. 23:22:43

Nem tudom, mi igaz abból, hogy az előző kormány alatt is akadozott a támogatás. Én csak arról hallottam, hogy relatíve bőkezűen osztják a pénzt, és készülnek sorra a filmek, és hogy vidámodik a filmes szakma. (Amihez hozzá tartozik, hogy egyesek szerint olyan filmek is elkészültek ennek köszönhetően, amiknek nem kellett volna.) Aztán a Fidesz óta annyit hallottam, hogy a pénzt elvágták, magyar filmipar leállítva, anyám szopunk stop. Ezek szerint volt más is? Mert az az állítás, hogy a Fidesz alatt hozott intézkedésért az előző kormány a felelős, a jelenlegi politikai történések ismeretében igen kevés hírértékkel bír. (Ugye ezt mondják most reflexből mindenre, ami negatív.) Az, hogy egy évet csúszott egy állami kifizetés, bocs, de ezt már megszokta mindenki, aki állami pénze gyúr. Egészen más ez, mint amikor aláírt szerződésre mondja a jogutód, hogy én az állam vagyok, engem nem kötelez a törvény meg ilyen apróságok. Ha ez mind így van, akkor tényszerűen valószínűleg igaza van Tarr Bélának, viszont ez nem változtat azon, hogy nem kellene ilyeneket nyilatkoznia. A német újságíró nem valószínű, hogy az ujjából szopta a leírtakat, el lehet ettől határolódni, de akkor is ő mondta ezeket. A másik az egy fideszes talpnyaló, szóra nem érdemes.

Ismeretlen_1068 2011.02.21. 23:29:52

7: A támogatás úgy akadozott, hogy megvoltak azok az emberek, filmesek, akik gond nélkül megkapták, a többieknek pedig vért kellett izzadniuk a maradékért. Az előző kasztban pedig volt jó néhány megélhetési filmes, akik legyártottáka maguk szuperprodukcióit, amiért mindig egy "kicsivel" többet tettek zsebre, mint amennyibe valójában került az adott produkció. A gond ezenfelül csak az volt, hogy jóval többet merítettek a támogató zsebből, mint amennyi abban a zsebben volt, így aztán tetemes adósságállomány halmozódott össze. Ennek köszönhető, hogy a váltást követően nem csak az alibiseket vágták meg, hanem a valódi alkotókat is. Az viszont tényleg igaz, hogy előbb meg kellene várni, hogy mit lép a kormánybiztos (Mr. Tudjukki), és csak azt követően kiáltani kígyót meg békát, mert ez még egyelőre "kiáltsd farkast" bulinak tűnik. Na tessék, csak elmondtam a véleményemet. :)

Ismeretlen_63220 2011.02.21. 23:51:20

8: hogy lehet többet kivenni a zsebből, mint amennyi benne van? Bocs, de ez nem világos. A pénznyelő néhány bugyorral fentebb van. A filmtámogatás addig nyújtózkodhat, ameddig leosztottak neki fentről, nem? Vagy ha túlkölt, akkor felelősségre lehet vonni, visszakérni a pénzt, lecsukni a csalókat stb. Ez nem túlságosan változtat azon, hogy ha vannak aláírt támogatási szerződések idénre, azok jogállamban kötelezőek (lennének) az államra is, tehát a befektetők joggal bízhatn(án)ak a másik rész megérkezésében. Ha voltak alibi filmek, amik vélhetően pártfinanszírozást szolgáltak, akkor már meg is van a leállítás oka. Kell egy új szisztéma, ami egy másik pártot finanszíroz. Széchenyi filmek kellenek, kétmilliárdért darabonként, amik a nemzeti érzést erősítik, és a jó emberek is jól járnak vele. Mivel szerintem az alkotás mindig független dolog, az előző szisztéma jobban tetszett.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 00:04:01

"hogy lehet többet kivenni a zsebből, mint amennyi benne van?" Az egész pénzügyi válság ebből indult ki. Sokkal kevesebb a tényleges fedezet, mint amennyi pénz (hitel) van a világban. A támogatási rendszer is hitelből tevékenykedett (abból, amit a kormány garantált neki), de azért az állam részben önfinanszírozást várt el tőle, azt, hogy a megtámogatott filmek hozzanak némi hasznot is - direkt vagy indirekt módon: az előbbit nem tudták felmutatni (a többség megbukott), az utóbbit meg nem lehetett kimutatni. Ebben amúgy is nagyon menők vagyunk itt Magyarországon. :) És igen, keserű dolog, hogy már a megítélt támogatásokat sem fizetik ki, de szó van róla (nem ígéret csak feltételezés), hogy egy másik finanszírozási csatornából pótolják majd ezeket a tételeket - remélhetőleg megítélési sorrendben. A világ szeme Mr. Tudjukkin.

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 01:32:14

10: a kérdés nem elméleti volt. Szerintem kár most idekeverni a világválságot. Azt nem ilyen pitiáner mihasznák okozták, akik bennünket boldogítanak. Ha jól értem szavaidat, volt egy garantált hitelkeret. Túllépték? Ha igen, hogyan? Meg lehetne keresni a felelőst, ha annyira akarnák. Ha meg nem lépték túl, akkor mi a gond? Jó, ne kerteljünk. Tudjuk, mi a gond. Az előző szisztéma maszopnak csurgatott, kell helyette másik, ami fidesznek csurgat. Ennyi és nem több, amiről szó van. Másik finanszírozási csatorna, hehe. Mintha az nem a pont ugyanolyan színű mi pénzünk lenne.

Ismeretlen_87470 2011.02.22. 01:50:55

Mosolyogtató politikai csörte, amiből kisüt az érintettek politikai hovatartozása. Nem méltó a figyelmemre és szerintem az akciós csaj figyelmére sem. Ami a jelenlegi kormányt és "munkásságát" illeti, nekem az a _véleményem_, hogy nem sokkal dilettánsabb az előzőnél, csak rosszabbul hazudnak. Minden országnak olyan vezetése van, amilyet megérdemel, mondta egy ismerősöm, és ezzel egyet kell értenem. Hozzátéve, hogy olyan a filmfinanszírozása, -forgalmazása, egészségügye, oktatása, stb. is. Lehet ellene tiltakozni, de ez az ország egyre inkább igazi arcát mutatja. Nem mások csúfítják el, ilyenek vagyunk. És most már a világ is látja.

unom_79 2011.02.22. 06:40:35

Szomorú, de dercetonak szerintem igaza van: "Minden országnak olyan vezetése van, amilyet megérdemel" Nem hiszem, hogy bármelyik kormányunk sokkal többet le tudott volna tenni az asztalra , mint a másik. Amikor az egészségügy és az oktatás nyakig van a bajban persze, hogy vonnak el forrásokat...("az állam jövedelmet nem termel, csak újra eloszt") Másfelől meg lehet, hogy a kevesebb, több lenne... Évente (sajnos) egy új magyar filmnél többet nem nézek (nem vagyok rá büszke, de nem tetszenek, talán vannak így még egy páran), ha kevesebbet gyártanának lehet, hogy az eredetibb alkotások (akár művész, akár tömegfilm) több pénzt, hangsúly, bizalmat kapnának:( Szerintem...

kekec 2011.02.22. 07:33:41

Jómagam a Moképes úriemberrel értek egyet. Amúgy pedig Tarr gyorsan visszakozott, hogy ő tulajdonképpen nem is ezt nyilatkozta, csak kiforgatták a szavait. A pénzeket osztogató Mozgókép Közalapítvány eddig főként haveri alapon osztott , én legalábbis így látom, ezért az előző "rendszer" kedvezményezett rendezői most pánikolnak, hogy nem kapnak pénzt a filmjeikre. Az pedig valóban nem szép dolog, hogy ezek a nagy emberek aláíratják a kiáltványukat híres külföldi rendezőkkel, teljes mértékben befeketítik az országot, de arról egy szót sem szólnak, hogy MIÉRT halmozódott fel 7 milliárdnyi adósság az MMKA-nál. Mintha eddig teljesen tisztán és tisztességesen folytak volna ott a dolgok. Őszintén remélem, hogy valós változások következnek be a filmszakmában, ha kell, akár jóval kevesebb elkészülő film árán is. (Őszintén: hány IGAZÁN jó magyar film készül egy évben?)

klaca 2011.02.22. 08:36:09

Kár volt ide is behozni a politikát...

Ismeretlen_97684 2011.02.22. 08:55:18

Nekem őszintén szólva az egész ügytől és mind a két oldaltól masszív hányingerem van. Egyrészt a nagy, szt. tehén Bélától (muhaha), akinek ilyen marhaságok gurulna ki a száján, h a magyar film elmúlt 10 éve igazi sikersztori és hogy eddig itthon demokratikusan és szakmai szempontok alapján osztották a támogatást. ja, persze, naná. A másik oldal meg a többszörösen megbukott hollywoodi mega-giga-producertől várja a megváltást, aki eljuttatja a magyar filmet a közönséghez (hogyan, édesapám, hogyan; csak üvegtigris, meg szabadság, szerelem, vagy mi?). Tarrnak amúgy igaza van a kormány kultúrpolitikáját és ellenzéki értelmiséghez való hozzáállását illetően (nem mondom, h az előző kormányok jobbak voltak, csak azoknál nem lógott ki ennyire a lóláb).

Ismeretlen_9654 2011.02.22. 09:03:18

az igazság valahol a két ellentétes vélemény között van. tarr béla pont a magyar film sokszínűségét félti. és ebben van valami, ennek van alapja. rossz filmek meg mindenhol vannak. ezek egyébként is szubjektív dolgok, másrészt meg ki az a garantálni tudja, hogy a filmje sikeres lesz? még odaát, jerry bruckheimer is csak bukdácsolt tavaly, pedig ha valaki, akkor ő tudja, hogy mi a siker útja. vajnát nem kell túldimenzionálni. egyszerűen ki kell várni, hogy milyen irányba be, szerintem nem viszi véghez ezt a projectet, mert utálja, ha utálják. :)

clive 2011.02.22. 09:29:50

Tarrnak igaza van szerintem. Ráadásul a szavai nyomán kitört balhé is igazolja. Nem hiszem, hogy sokat kell várni az Echos tv-s (és más sajtós) lehazaárulózásra is, ha még nem történtek meg. De a Moképes nyilatkozat mindenképpen a szavazit igazolja, hogy a kaidónak egyből ki kell állnia egy ilyen nyilatkozattal, nehogy bajuk legyen belőle... (láthattunk már pár példát, hogy aki bírált, attól százmilliós támogatásokat vontak meg és adtak olyannak, aki dicsért stb.) A sikersztorit relatívan kell érteni, de nem hülyeség. Ha a szerzői filmeseket nézzük, akkor mégiscsak készültek világot bejárt filmek, amiket lehet szeretni vagy nem szeretni, de tény, hogy sok fiatal rendező tudta áttörni a falat. Az elmúlt 10 évben tudtuk meg ki az a Pálfi, Mudruczó, Hajdú Szabolcs stb. És e mellett tudtak, olyan régi motorosok is filmeket csinálni, mint Tarr Béla, Makk Károly, Mészáros Márta, Jancsó Miklós stb. És, ha még Goda Krisztinát nézem, akkor benne még a nagyközönségnek szóló (ízlés függő, de a Sas Tamás filmekhez képest messze igényesebb) mainstream mozi is kialakult. Forgott itt Hellboy 2 és még jó pár nagy külföldi film. Szóval így kell érteni a sikersztorit, ráadásul azzal, hogy a magyar film mennyire szar meg fos volt, az elmúlt időben, amit meg kell menteni, ezeknek az embereknek is leszólják a munkáját. Egyébként a magyar közönségfilmtől miért várunk is valamit? El kell fogadnunk, hogy az nem nekünk való. A rendszerváltással megszűntek azok az óriási támogatások, amikből el lehetett készíteni tisztességes filmeket. Ma semmilyen történelmi filmet nem lehetne elkészíteni, olyan színvonalon, mint akkor. Jó példa erre mind a Honfoglalás, ami kispénzű gagyi, meg a Hídember, ami pedig irdatlan pénzeket felemésztő gagyi. Jó, hogy a tv időnként leadja, mert ahányszor belenézek látom mennyire irdatlan f*s. Kb. amit el lehet baszni, azt elbaszták benne. A trükkökről ne beszéljünk, olyan háttere van a városnak, ami egy 15 éves játékban is szégyen lenne. Történelmi filmek kilőve. Olyan műfajok, mint sci-fi, fantasy, horror, akció, kaland stb. kilőve. Anyagi okok miatt is, de más miatt is. Szal, ha a magyar filmesek megszakadnak, se tudnak a limonádé vígjátékok és a szerzői filmek közül kitörni. Legalább az utóbbiban fel tudunk mutatni kiemelkedő alkotásokat. Mint amilyenek Tarr Béla filmjei is.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 09:31:58

15: Bocs, igazad van, fázom a politikától, de ez a dolog sajnos szakmailag érint, nem tudok elmenni mellette.

Action 2011.02.22. 09:38:51

Én is úgy gondolom, hogy mind2 félnek van igazsága. Az biztos, h a finanszírozási rendszerrel kéne vmit kezdeni, mert szirszar filmek készülnek közpénzből, amit a kutya sem néz meg sok esetben, vagy okádhatnékja van tőle (pl. Kis Vuk). Én most hirtelen jó magyar filmet nem tudnék mondani az utóbbi évekből, a Kontroll, a Made In Hungária, amiket meg tudtam nézni egynél többször, de a Nyomozó se volt rossz. De gondoljatok bele, hogy míg a lengyelek összehoztak egy Tűzzel-vassalt-t, addig mi egy Honfoglalást, és ilyen példából is lehetne írni párat. Jerry Bruckheimer meg gondolom nem közpénzből bukdácsol :)

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 10:05:00

Alapvetően hibásnak tartom azt a gondolkodást, ami színvonalat akar biztosítani közpénzből. (Sajnos a mostani kormány is ezt a vonalat képviseli.) Ez sose vezet jóra. Csak annyi történik, hogy valakik fentről elkezdenek belepofázni abba, ami nem az ő dolguk, és elkezdik befolyásolni a filmkészítést. Pedig nem kéne. Csak az az egy mód van, hogy odaöntjük a sok pénzt, behunyjuk a szemünket, ők szétosztják maguk között _szakmailag_, a sok dilettáns elkezd belőle filmezni, és reménykedünk, hogy időnként lesz közöttük egy-egy Tarr Béla. Mert azért az nagy dolog. Nincs minden nemzetnek Tarr Bélája, meg kell becsülni. Ha az eddigi rendszer adott neki pénzt, a leendő rendszer pedig nem fog, akkor az eddigi máris jobb volt. Mert ha a politika elkezdi megmondogatni, hogy attól jó a film, hogy..., abból sok-sok (vagy inkább kevés) Hídember fog születni.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 10:09:50

21: És mi lenne, ha tényleg alakulna egy koherens, demokratikus úton megválasztott szakmai bizottság (ami tényleg szakemberekből állna), melynek az lenne a feladata, hogy elbírálja a pályázatokat? Vajon gátat vetne ez a Gátaknak?

Gaudi 2011.02.22. 10:21:25

18: "Szal, ha a magyar filmesek megszakadnak, se tudnak a limonádé vígjátékok és a szerzői filmek közül kitörni." 4 hónap, 3 hét, 2 nap, vagy a zöld hentesek mondjuk szerinted mennyi pénzből készültek. Sok kellett hozzájuk? Ezek jó filmek. A magyar limonádék pedig nem azok. A szerzői filmeket meg nem nézi senki (nyilván mert azok sem azok).

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 10:27:25

23: Az a durva, hogy míg a románok egyre-másra készítik a jobbnál jobb filmeket, náluk az egész filmgyártást befagyasztották két évre. Érdemes megnézni a 4 hónap DVD-n azt a werkfilmet, ami arról szól, hogy Németországból jött egy csapat, ami bejárta a filmmel Romániát és hordozható vetítőgépek segítségével levetítette kultúrházakban, meg ilyen helyeken a filmet, hogy saját országuk lakói is láthassák ezt az Arany Pálma-díjas filmet. Romániában sokkal kevesebb mozi van, mint minálunk - habár ha nem fordul meg sürgősen a trend, akkor hamar mi is ugyanarra a szintre kerülhetünk, azzal a kivétellel, hogy nálunk még csak jó filmek se (nagyon) készülnek.

Gaudi 2011.02.22. 10:51:58

24: Abszolút. Van olyan magyar film, az utóbbi 10 évből (tőled kérdem, mert te vagy szakmabeli :-)), amit kiadtak pl. Magyarországon kívül DVD-n? Nálunk be vannak gyöpösödve ezekbe a kamuvígjátékokba, meg a nézhetetlen szerzői filmekbe. Máshol meg hasonló pénzmaggal gondolkodtató, fogyasztókompatibilis filmeket forgatnak egyre-másra. Ha ezen bárki tud változtatni, csak nyerhetünk vele.

sorzol 2011.02.22. 10:54:07

Ez a Gulyás a Best-es Gulyás? Mert ha igen akkor nem a hozzáértéséért van ebben a pozicióban. 6-7 évvel ezelött dolgoztam vele egy dvd kiadáson. Nagyon nagy arca volt és nem értett semmihez. Utálta mindenki. Persze ez a Besthollywood-os Gulyás, aki lehet más, vagy csak más lett...

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 10:55:55

22: Ki az a Gát, akiről beszélsz?

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 11:02:44

27: Hipp-hopp, jön (kis) Vuk.

Ismeretlen_96086 2011.02.22. 11:18:05

26: Igen, ő az. És meggyőződéses pártkatona amúgy, tehát nem állását féltve nyilatkozott. Érdemes rákeresni az Origóból általa levetetett kisgazdás képére:)

Ismeretlen_96086 2011.02.22. 11:22:36

upsz, a vége lemaradt.és pont ez a nyilatkozat félelmetes, a jövőkép amit vetít, félelmetes. Amúgy Tarr mellett is nehéz állást foglalni, hiába zseni a pali, ha egy rossz rendszer kiemelt haszonélvezője volt évekig. Én is azt mondanám, várjuk meg Mr. Terminátor cselekedeteit, de ugyanakkor a gulyás félék (újbóli) tűzhöz közel engedése döntnöki szerepkörben akár tényleg nagyon rossz jövőképet mutat. AE: szép álomkép, jó lenne ha lenne. És igen gátat vetne... Amúgy a románoknál sem fényes már a helyzet épp a pénzcsapok záródnak el...

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 11:23:25

28: Jaaa... pont azt nyefegem, hogy nem ez a probléma. Nem írhatod elő kötelező jelleggel, hogy mostantól tessék minden filmnek k*rva jónak lenni. Az alkotást lehetővé szabályozás sajátossága, hogy elkészülnek közben ilyen szarok is. Ilyen a világ, ezen nem változtathatunk. Csak azon lehet változtatni, hogy a filmkészítésbe beleugató hatalom által ki lehet nyírni az alkotó kedvet. Igazából nem a támogatás a lényeg. A pénzek mostani elvágása se azért gond, mert sehogyse lehet sok pénz nélkül filmezni. Dehogynem lehet. (Lásd amiket írtatok Romániáról.) Hanem az adott szó, az aláírt szerződés, a jogállam meg ilyen dolgok. Az MSZP által osztott pénz nem feltétlenül javított a színvonalon, de legalább nem rontott. A Fidesz sejtésem szerint kultuszkérdést fog csinálni a magyar filmből, és ez nem fog jót tenni.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 11:39:46

31: Azt tényleg nem lehet előírni, hogy kurvajók legyenek a filmek, de azért nem árt, ha legalább nézhetők. És a magyar film az elmúlt években olyan szintre süllyedt, hogy már mi, magyarok sem vagyunk rájuk kíváncsiak. Az Üvegtigris 3 jellegű közönség- és A torinói lóhoz hasonló kritikai sikerek ritkák, mint a fehér holló. És az ment, amit te javasoltál: bekötött szemmel beszórták a pénzt, meg sem nézték, hogy mi mennyi, és a drága jó filmeseink gigantikus összegeket szórtak el vállalhatatlan végtermékeket produkálva, mert hát úgy sem vert senki sem a kezükre, hogy ez nem lesz így jó. Szóval a színvonal az elmúlt 5-10 évben egyáltalán nem stagnált, inkább egyenesen a ciki szintjére süllyedt. Főleg a készült filmek mennyiségét és árát tekintve.

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 12:03:33

32: Biztos, hogy az elmúlt években volt az a süllyedés? Nekem valahogy nem rémlik előtte való évekből se, hogy olyan tömött sorokban özönlöttek volna a remekművek. Egyébként nem teljesen tiszta, hogy melyik az a kategória, amiben hiányolod a minőséget. Ha olyan filmek készülnek, mint Delta, Taxidermia, szerintem szavunk nem lehet.

kekec 2011.02.22. 12:07:26

Egy hasznos olvasnivaló: http://www.komment.hu/tartalom/20110214-velemeny-a-magyar-film-baratairol-es-ellensegeirol.html?cmnt_page=1

Jack Skellington 2011.02.22. 12:20:48

Én ezt vártam Tarrtól! Egyáltalán nem lepett meg. Az egyik legelviselhetetlenebb művész hírében áll és engem mindig is irritáltak az ilyen emberek. Nem a saját pénzéből forgat, készít filmeket, hanem különböző támogatások segítségével, állami segítséggel. Majd nyer egy díjat, s egy köszönő beszéd elmondására se képes, majd tesz egy félreérthető nyilatkozatot, ahol az országot sározza. Ő mondjuk még legalább művészi szempontok szerint értékes alkotásokat készít, amit aztán a kutya se nézz meg! Én jobban örülnék, ha többet nem készítene filmet, vagy 10 évig elvonulna és gondolkozna... A magyar filmszakma nagy szarban van, s ennek legfőbb okozója az elmúlt 20 év gazdálkodása. A filmszakma kapott egy keretet, de a rokonok országában, sokan voltak túl sok embernek lekötelezve és így ez nem volt elég...egyáltalán nem szakmai alapon döntöttek, nem ellenőrizték és tartattak be a szerződéseket, nem gondozták az állam pénzét és nem kértek garanciákat! Elherdálták a pénzt sok szar nézhetetlen alkotásra. Mr. Tudjukki munkássága még nem látszik, de amennyiben gazdasági alapú filmgyártást fog előkészíteni, akkor én örülök ennek. Pár év, pár tucat gazdaságilag sikeres, profitabilis alakotás után majd lesz pénz ismét szerzői filmek készítésére. Addig a szerzők legyenek kicsit türelemmel...s gondolozzanak el azon, hány nézhetetlen, fölösleges alkotást készítettek, amivel a saját sírjukat ásták. A gödörből kimászáshoz is időre van szükség. Adjanak teret a fiataloknak, ők talán képesek olcsóbban filmeket készíteni, az idősebbek már kódolva vannak a zavarosban halászásra....

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 12:49:34

34: Korrekt elemzés. 35: Szerintem mindig el kell különíteni az embert és a művét. Nem a barátja akarsz lenni Tarrnak, ha megnézed egy filmjét, így nem zavar, ha nem viselnéd el a személyt. Márpedig Tarr filmjei most az egyedüliek, amik viszik a magyar filmes szakma hírét a világban. Akkor is, ha valakinek személy szerint nem tetszik a stílusa.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 13:58:59

Újabb kapcsolódó hír: http://hircsarda.hu/4-kultura/17751-tarr-bela-a-kormany-kopasz-nem-en/ ;)

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 14:03:49

33: Nem is olyan rég még Timár Péter is egészen vállalható filmeket forgatott. De a legfőbb gond nem az, hogy ki mit csinált, hanem az, hogy mennyiből. A Hídember egyfajta vízválasztó volt a maga mamutköltségvetésével, és onnantól kezdve egyre-másra özönlöttek a milliárdos szuperprodukciók, társul pedig jöttek a limonádék Csányival és Fenyővel, és ha ők nem értek rá, akkor már meg is érkeztünk az Álom.netekhez és Szuperbojzokhoz; mindegyikben ott égeti magát egy-egy elismert színésztekintély.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 14:07:44

35: Mr. Tudjukki volt a Szabadság, szerelem producere is, ami nem volt olcsó darab, nem is sikerült túl kiemelkedőre, de legalább jó sokan megnézték, sőt még külföldön is vállalható volt. Amúgy közönségfilmet nem csak kurva sok pénzből, meg nagy sztárokkal lehet forgatni: példát kellene venni Gigor Attiláról és A nyomozóról. Jó sztori, jó karakterek, olcsó, de kreatív képi megoldások, és már meg is van a szórakoztató, jó film.

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 14:40:26

38: Tehát kifejezetten a közönségfilm hiányzik szerinted. Nos, szerintem pedig az sose volt nálunk igazán. Voltak Bacsó meg Tímár filmek, de igazából azok többek voltak közönségfilmnél. És szerintem valahogy megszoktuk, hogy nálunk minden film igényesebb. Ha jön egy amcsi gagyimozi, annak elnézzük a gagyiságot, mert hát az olyan. Ha nálunk készül hasonló, azon megrőkönyödünk. Szerintem a Csányi-Fenyő limonádék ezerszer jobbak, mint az átlag alja-tucat halivúdi trutyi, amivel elömlesztenek minket. Nem azért nem nézi a nép, mert rosszabb, hanem mert egyrészt gyengébb a marketingje, másrészt meg fura, hogy magyarok csinálják. Mindez nem vonatkozik a művészfilmekre, amik köszönik, jól vannak, szerintem. Viszont az összegzés szerintem az, hogy az általad emlegetett süllyedés nem létezik. Csak nem jött el a felemelkedés, ahogyan azt szerettük volna. Még nem. És persze ha a sárká... fidesz közbelép, akkor már nem is fog. Én csak a Hídemberről tudok, mint milliárdos produkcióról. Mik voltak még?

kekec 2011.02.22. 14:48:19

40: Nem azért nem nézzük a magyar "gagyikat", mert magyarok csinálják és gyengébb a marketingje, hanem azért, mert gyengék a forgatókönyvek, nem áll össze a film, és legtöbbször a karakterek sem szerethetőek egy cseppet sem. Az amerikaiak azért azt milliószor jobban csinálják (főként karakter és forgatókönyv terén!) A Sorstalanság is milliárdos produkció volt.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 14:52:56

40: Szerintem ez itt már ízlésvita, úgyhogy többé-kevésbé parttalan. Hollywoodnak ugyanúgy nem nézem el a Gagyi mami 3-at (habár az legalább pénzt hoz a stúdiónak, amiből csurranhat-cseppenhet értékesebb alkotásokra is), mint a magyarnak az Álom.netet (ami nem elég, hogy szar, de még a pénzt is elvitte ígéretesebb projektek elől). Ameddig magánpénzből forgatnak Dobogó köveket, addig hagy tegyék, de ezek a megélhetési filmesek mások elől eszik el a kenyeret.

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 15:29:04

42: Csak annyiban parttalan, miszerint ettől függ, hogy volt-e az a süllyedés, ami miatt szerinted finanszírozási rendszert kell váltani. De én nem vitatkozni akarok veled, mindössze kíváncsi vagyok a véleményedre. Még mindig kíváncsi lennék rá, hogy mik voltak azok a közönségfilmek, amik régebben készültek, és amelyekhez képest süllyedés következett be az elmúlt években.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 16:05:05

A kilencvenes években készült magyar közönségfilmek sem voltak sokkal jobbak, mint a maiak, de legalább nem költöttek el rájuk vaskos milliárdokat, legfeljebb csak milliókat: ott van példának a Honfoglalás a maga néhány tucat lovasával. :)

Süti 2011.02.22. 16:27:01

18. "(láthattunk már pár példát, hogy aki bírált, attól százmilliós támogatásokat vontak meg és adtak olyannak, aki dicsért stb.)" erre van konkrét példa is, vagy csak duma?

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 16:47:29

44: Oké, akkor eddig van összesen egy darab milliárdos opusz, ami a jelenlegi támogatási rendszerben készült (Sorstalanság). Vannak viszont olyan filmek, mint mondjuk az általad említett Honfoglalás, ami übergázos, illetve vannak most olyanok, mint mondjuk a Kaméleon, ami szerinted szar, tudom :), én viszont vállalhatónak tartom. Kifejezetten jól szórakoztam rajta. De még azt is elismerem, hogy egy olyannak, mint az Apám beájulna lehet közönsége, még ha én nem is bírom megnézni. Szóval ennyitől nem vagyok meggyőzve, hogy az a rendszer, ami csinál egy darab milliárdos opuszt, meg még mellette egy rakás nézhető meg kevésbé nézhető olcsóbbat, az rosszabb, mint az, amelyik csinál egy darab milliárdos opuszt, és mellette semmit.

Ismeretlen_82723 2011.02.22. 16:57:34

42: Tudtommal az Alom.net is csak magánpénzből készült,... 44: ...sőt, keress rá az Index "Magyar Gladiátorok jönnek egymás után" című cikkére, eszerint a Honfoglalás sem volt támogatva. Abból az is kiderül, hogy a Sacra Corona 200 milliót kapott, míg a Bánk bán operafilm 647 milliót.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 16:58:20

46: Mert az Állítsátok meg Terézanyut!, az S.O.S. Szerelem, a 9 és fél randi, a Magyar vándor, a Szinglik éjszakája, a Valami Amerika 2., a Montecarlo!, a Világszám!, a Megy a gőzös, Az igazi mikulás, az Igazából apa, a Csudafilm és még az a jó néhány film, amit a fentiekben említettünk, az smafu, ugye? Pedig ezek mind jó drága filmek voltak. És még a Macskafogó 2-t is sikerült elbarmolniuk.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 17:00:52

47: Az RTL-Klub pénzéből? Mert azt én sem sajnálnám. :)

Ismeretlen_63220 2011.02.22. 18:33:10

48: Amit az említettekből láttam, azok közül egy se tűnt drága filmnek. Ha valamelyik is milliárdos költségvetésű volt, az égbekiáltó rablás. Egyébként meg vegyes salátát írtál szerintem, mert a Magyar vándor meg a Terézanyu szerintem nézhetőek.

B. 2011.02.22. 19:04:29

A magyar filmek pénzügyi finanszírozása terítéken az állam által? Egyszerű téma: egy vasat se adnék. Az elmúlt 10-20 év meg azelőtt is, egy-két kivételtől eltekintve katasztrófa egyik szar a másik után készült, nincs kivétel, legyen szó akár a magyar közönségre szabott romantikus vígjátékról ami talán anyagilag nem is akkor bukta(értsd.: az összbevétel nem konvergál 1 havi fizetésemhez),vagy a Tarr Béla-féle "fesztivál nyertes" filmekről amik tipikusan annak a 20 embernek készülnek akik (nemzetközi) fesztiválokon végigszenvedik őket. Egyszerűen szar mind. Persze ha valaki a saját zsebéből finanszírozza akkor alapvetően ezzel nincs gáz, de ha állami pénz van bennük akkor az nagyon nagy gond...mondjuk nem lenne gond ha az állam is tenne pénzt ebbe- abba de nagyon meg kellene nézni hogy mibe, NAGYON.

Ismeretlen_1068 2011.02.22. 19:26:35

50: Százmilliók, milliárdok... a lényeg az, hogy értékelhetetlen filmekre költöttek el annál jóval több pénzt, mint amennyit érdemeltek volna, és ez vezetett el ahhoz a 7.4 milliárd forintos hiányhoz, amit a támogatási rendszer vezetőváltásakor kimutattak.

Ismeretlen_139112 2011.02.22. 22:45:59

A fő témához nem nagyon tennék hozzá, van viszont egy kapcsolódó anekdotám. Nekünk a tulajdonosunk Mr. Tudjukki, aki lassan már tíz éve tette bele a pénzét a stúdió megalapításába, és az első néhány, kevésbé produktív, de masszív kutatás/fejlesztéssel töltött évbe, ennek köszönhetően átlendültünk a kezdeti nehézségeken és megmaradtunk, szép lassan nevet csináltunk magunknak a világban és elkezdtünk bővülni is végre. Most láttam a HVG-ben, hogy 2009-ben az Intercommal összevethető nyereséget termeltünk és ezt is mind visszaforgatta a cégbe, ma már legalább kétszer annyian vagyunk, mint 2009 végén, egyszerre két-három projekttel. Ezt most nem fényezésnek írtam le, hanem hogy alátámasszam hogy a saját erőnkből és Tudjukki évekkel ezelőtti befektetéséből nőttük ki magunkat. Ehhez képest ma azt hallottam egy haveromtól, hogy egy csomó ember arról beszél hogy na nekünk most milyen jó dolgunk lesz, így hogy Tudjukkinél a pénztár kulcsa, mekkora kiskirályok leszünk meg minden. Tehát már előre, teljesen látatlanban kész van a vélemény, hogy korrumpálódva leszünk, bármiféle eredmény meg még a seggünk alatti irodaszék is lopott pénzből lesz - úgy hogy Tudjukki még semmit se csinált és az is csak évente kábé egyszer jut eszébe hogy mi is a világon vagyunk egyáltalán. És ezek az emberek még csak nem is filmesek, abszolúte kívülállóként van ez a prekoncepciójuk... Szóval ennek fényében nagyon nem irigylem Tudjukkit (és nagyon nem szeretném ha előtérbe kerülne a stúdió...) (mellesleg miért is bukott producer? a T3 is tisztes pénzt csinált még, de mondjuk az I Spy meg a Basic Instinct 2 tényleg minden fronton gagyi volt... na de előtte mi mindent összehozott azért)

Ismeretlen_63220 2011.02.23. 00:07:12

52: Szerintem pékldákkal nem tudod alátámasztani a minőségromlás koncepcióját. Művészfilm fronton nem látszik visszaesés, a közönségfilm pedig a semmiből keletkezett ez alatt az idő alatt, mondjuk úgy, hogy vegyes színvonalúra. Szerintem itt a hagyományos magyar fikázás, mint sikk dominál. Ez most nem neked szól személy szerint, mert úgy látom, vagytok elegen, akik magasra teszitek a mércét.

Ismeretlen_1068 2011.02.23. 00:12:16

54: Totálisan elbeszélünk egymás mellett, hagyjuk.

Ismeretlen_63220 2011.02.23. 08:11:38

55: szerintem csak más a véleményem :) És attól, hogy elmondtad n-szer, hogy szerinted minőségromlás következett be, nem változtattam. Ha tényleg nem tudsz olyan példákat mondani, amik alátámasztják a véleményedet, akkor szerintem is hagyjuk.

Ismeretlen_1068 2011.02.23. 08:28:20

Csak azért is, ugye? Mondtam legalább 15 nem egyszerűen szar, de minősíthetetlenül szar filmet az elmúlt 8-10 évből, amik ráadásul nem egyszerűen szarok voltak, hanem sztárbérenc, rendszer-kedvenc (Sas Tamás filmográfia?) és méregdrága hulladékok. És a Meseautó remake még csak szóba sem került. Ezek a filmek össze sem hasonlíthatók a Csapd le, csacsival vagy a Sose halunk meggel, de még Mr. Tudjukki miniszterének félrelépésével sem, pedig ezek már rendszerváltás utáni filmek, mégis van bennük szív is, közönség is, siker is. Ennél többet nem tudok tenni.

Ismeretlen_63220 2011.02.23. 09:30:04

57: Szerintem nem az a cél, hogy neked vagy nekem legyen igazam :) Csak feltételezem, hogy nem ok nélkül mondod, amit mondasz, csak amivel eddig indokoltad, számomra eddig nem volt meggyőző. Egyelőre úgy tűnik, picit félrehord a mérce, mert az előző korszak legjobb (szerintem szódával elmegy) filmjét teszed szembe a legutóbbi évek leggyengébb dolgaival, és közben becsukod a füled, amikor szóba kerülnek a nagyobb számú, nézhető filmek. A sose halunk meg egyetlen erénye az volt, hogy akkor még rá voltunk szocializálva a magyar filmre, szinte kötelező jelleggel megnézte a nép. Ha csak a bevételeket hasonlítod, nem fogsz reális képet kapni. Állítólag még a franciáknál is megkongatták a vészharangot, mondván, hogy nem tudnak büdzsével konkurálni az amcsi dömpinggel. (Bár az a gyanúm, hogy ezt te nálam pontosabban tudod.) Ehhez képest tényleg maga lenne a csoda, ha a kis magyar film, nulla közönségfilm hagyománnyal (bocs, de a Koltai, Bujtor féle belterjes maszturbációkat nem tekinteném annak) hirtelen erőssé válna közönségfilmben. A Presszó meg szerintem kifejezetten jó. Ha egy ilyenje van egy rendezőnek, azzal máris többet teljesített, mint azok, akiknek egy se :) Olyan drágák lennének a filmjei? Nem látszanak azoknak. Tudsz számokat? A Meseautó remake pedig bizonyos embereknek maga a Meseautó. Nem hozott jó bevételt? Azt gondoltam volna róla, hogy igen. Bár, igazából az a gyanúm, hogy kettős mércével méred az elmúlt időszakot, vagyis hozzon bevételt is, és legyen jó film is. Végülis jogos, de szerintem ez a dupla mérce olyan magas, amit amcsi film kivételével alig-alig ugrik meg a világon bárki. Az összevetés ebből a szempontból azért sem igazságos, mert pl. a Sose halunk meg idejében még nem ömlött ide hálivúd minden szeme... izé, remeke :)

afterward 2011.02.23. 10:36:53

Koncepcionális problémától fáj az én fejem...20 év alatt ugyanis nem alakult ki karakteres magyar filmgyártás és ehhez kapcsolódó állami filmtámogatási rendszer, vezérelv. Itt lehet liberalizációról, meg kormányszinten jelentkező irányítottságot szembeállítani, de azt látni kell, hogy a rendszerváltás óta minimum rá kellett volna jönni, hogy mi a magyar filmgyártás értelme. Fel kellett volna mérni, hogy milyen alkotásokat tudunk letenni az asztalra (ha odatesszük magunkat!), illetve milyen megosztásban (kommersz vs. art) kell preferálni. Semmi ördöngösség nincs ebben. Egy évben kell 2-4 db kommersz 200-300 ezres és nagyon jó ha van 10-15 db art film, melyek esélyesek lehetnek külföldi jelenlétre. A kommersz darabok ne legyenek űber gagyik (első olvasásra megmondanám, hogy melyik forgatókönyv az - de tudom ez már diktatúra, mert valaki megmondja:)), az art filmek pedig termeljenek ki szerzőket, alkotókat, akik valódi (magyar) karaktert jelenthetnek a nemzetközi (bár inkább csak európai) art-marketen. Sajnos a kommerszek állami támogatásának limitálása sokak szemét csípni, megélhetését bántani fogja és lehet rá kiabálni, hogy önkényuralom, meg diktatúra, de ebben a hatalmas liberalizációban még azt sem lehet mondani a Szuperbojzra, hogy szar, értékelhetetlen, bűncselekmény, mert "honnan veszem a bátorságot arra, hogy ilyet állítsak, hiszen valakiknek tetszik"! Számomra ez a képzavar, hogy ez lenne a liberális gondolkodás? Hogy mindegy mire, csak menjen a pénz? Szomorú. Ettől függetlenül nagyon jól tudom, hogy a másik oldal sem kecsegtet jóval (az előítéletes gondolatok ugye). Kijön valami szabályozás, amibe nyugodtan beleláthatjuk, hogy ez valakiknek esz jó csak. Azt gondoljuk már most (sajnos nem véletlenül), hogy jönnek a nagymagyar hídemberek, honfoglalások, Koltay-k, meg akárkik, akik "pártkatonák" és azok jutnak pénzhez, akik az ideológiába illeszkednek. Kérdés mi is lesz az ideológia. Számomra az is ideológia, ha sikerül megtalálnunk mi az a pár mainstream film ami értékelhető szórakozás és kritikai szempontból is elfogadható, valamint elkezdjük felemelni magunk közül azokat a tehetséges művészeket, alkotókat akik értéket képesek előállítani. Ki kell találjuk mi is a magyar karakter, a magyar filmművészet, mert bizony nekem nem ez, de nem is feltétlenül a múlt alkotásai. Ez csak évek után derül ki sajnos...és nem lehet jogszabályba foglalni, személyes (ergó önkényes)döntések alapján lehet csak ízlésről beszélgetni. A nagy liberalizációban sajnos az elmúlt huszonévben feláldoztuk az ízlést és úgy tettünk, mintha tudnánk mit akarunk nézni magyar film címén. Én még most sem tudom, pedig elég sok filmet láttam már. Tarr Béla pedig hatalmas egóval bíró művész, ami nem is baj, mert a hatalmas művészeknek illik megbocsátani, de ő is beláthatná, hogy filmjeit nemhogy hazánkban, de bármelyik európai országban nehéz lenne finanszíroztatni (és megnézni is). Elvileg már nem készít filmet és szerintem azért mert ő ebben a közegben mozog még nem látta a Szuperbojzt és a Sas Tamás újkori filmográfiát. Ha látta volna szerintem már mást mondana. Aeonnak bedig igazat adok...várjuk ki mi lesz ebből.

clive 2011.02.23. 17:40:55

18. "(láthattunk már pár példát, hogy aki bírált, attól százmilliós támogatásokat vontak meg és adtak olyannak, aki dicsért stb.)" 45. erre van konkrét példa is, vagy csak duma? Van persze. Nézz utána a Budapesti Fesztiválzenekartól való (175 milliós) elvonásnak és az azután megtámogatott Nemzeti Filharmonikusok esetének.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása