> Amerikai mozibevételek, 2011. február 18 - 20.
Hosszú hétvégéjüket töltik az amerikaiak, s a feltornyosult szabadidejüket a stúdiók a legkülönbözőbb filmekkel igyekeztek kiszolgálni. A győztes a várakozásokkal ellentétben nem A NEGYEDIK című ifjúsági sci-fi lett, hanem az egy fokkal idősebb nézőknek pozicionált ISMERETLEN FÉRFI, amelyben Liam Neesonnek ismét gondja akad egy európai fővárosban. Ezalatt a GAGYI MAMI: MINT KÉT TOJÁS is számottevő forgalmat bonyolított, ám csupán az ötödik helyig jutott.
> Amerikai mozibevételek, 2011. február 18 - 20.
Hosszú hétvégéjüket töltik az amerikaiak, s a feltornyosult szabadidejüket a stúdiók a legkülönbözőbb filmekkel igyekeztek kiszolgálni. A győztes a várakozásokkal ellentétben nem A NEGYEDIK című ifjúsági sci-fi lett, hanem az egy fokkal idősebb nézőknek pozicionált ISMERETLEN FÉRFI, amelyben Liam Neesonnek ismét gondja akad egy európai fővárosban. Ezalatt a GAGYI MAMI: MINT KÉT TOJÁS is számottevő forgalmat bonyolított, ám csupán az ötödik helyig jutott.
> startolt
Egy kéz is elég arra, hogy megszámoljuk, hány fix dolog van, amit el lehet ma adni Hollywoodban: sikerfilmek folytatásai, képregények adaptációi, 3D-s animációs filmek és Liam Neeson stukkerral. Az ír színész valószínűtlen sikerre talált 2009 elején, mikor a Fox bemutatta a francia gyártású ELRABOLVA című filmet, ami egyszerűségével meghódította az amerikai közönséget, akciómozitól ritkán látott módon. Pierre Morel rendező és a Lionsgate ezt követően a PÁRIZSBÓL SZERETETTEL-lel igyekezett megemlékezni az ominózus sikerről, ám a kulcs nyilvánvalóan nem a direktor úr volt, hanem a főszereplő. És a munkamániás Neeson most ismét egy akció-thriller főszereplőjeként feszít az ISMERETLEN FÉRFI-ben (Unknown; hazai bemutató: április 14.), a forgalmazó Warner Bros. gondoskodásából kifolyólag sok szempontból az ELRABOLVÁ-hoz hasonlóan; a film trailere ezúttal is többet árult el a kelleténél, de biztosra menni manapság csak így lehet egy eredeti filmnél (bár most regényadaptációról van szó, ennek feltehetőleg elenyésző a hatása a dolgok menetére) - a végeredmény úgyis ezt látszik igazolni. A Dark Castle produkciós cég ugyanis több mint tíz éves fennállása legeredményesebb nyitányát köszönheti a filmnek, ráadásul egy elég sivár időszakuk után, amiben a VESZTESEK BOSSZÚJA és a HIBRID is vereséget szenvedett a kasszáknál. A 22 millió dollár ugyan valamivel elmarad az ELRABOLVA startjától (másképpen megközelítve: nem sokkal marad el A SZUPERCSAPAT startjától), s az sem valószínű, hogy a csökkenési mutatók akár csak a közelébe kerülnek az akkorihoz, de azért biztatóan fest a helyzet: a kritikusokat ezúttal is ugyanolyan arányban osztotta meg a film, mint bő két éve, s így akár még a közönség is mutathat hasonló hozzáállást. A lényeges különbség, hogy most inkább egy thrillerről van szó, mint akciófilmről, ami a nézőösszetételben nagyjából úgy módosíthatja az eloszlást, hogy kevesebb 25 év alatti, s több 25 év feletti vált rá jegyet.* Egy 75 millió dolláros végösszeg jelen pillanatban könnyen elérhető célnak tűnik, s ez már két és félszerese a költségvetésnek.
* ez az életkor jelent vízválasztót a stúdiók és marketingesek szemében, ahogy az exit pollokból, közönségösszetételi jelentésekből is gyakorta kitűnik
Egészen friss bestsellerből kívánt új, hosszútávú pénzcsinálót alkotni a Disney, ám könnyen lehet, hogy terveit át kell szabnia. A NEGYEDIK (I Am Number Four; hazai bemutató: már a mozikban) című sci-fi thriller kis híján hű lett nevéhez, s az egészen szoros mezőnyben csak a negyedik helyen futott be, ami meglehetősen szerény mutatvány lett volna egy olyan produkciótól, ami még az év nagy várományosai közé is bekerült itt-ott, például a Box Office Mojón. De csak összejött a második hely, ami még így is lejjebb van az optimálisnál. A látványos elemeket ígérő előzetes, az olyan nevek, mint Michael Bay és Steven Spielberg, illetve D.J. Caruso, aki csak mint a DISTURBIA rendezője jelent meg, mind kevésnek bizonyultak egy tekintélyes nekirugaszkodáshoz, s az elbukás miértje részben a nem elég markáns főszereplőben (Alex Pettyfer nem egy Shia LaBeouf...right?) keresendő, s a történetet, a film eseményszerűségét sem sikerült kellőképp közvetíteni a mélyen tisztelt lehetséges közönség felé. A bajt tetézi, hogy az újságírók igen határozottan elutasították az 50, más források szerint 80 millióból készült filmet, így még arra sincs semmi biztosíték, hogy magához tér a film, s ez az alig 20 milliós nyitány kevesebb mint harmada lesz a végső bevételnek.
A GAGYI MAMI: MINT KÉT TOJÁS (Big Mommas: Like Father, Like Son; hazai bemutató: már a mozikban) esete azt példázza, hogy a moziba járó emberek egy jelentős hányadának valóban nincs érzéke olyan alapvető dolgokhoz, hogy mi éri meg a pénzét, miről feltételezhető úgy általában, hogy humoros akár csak kis mértékben is, de ami a legfontosabb: nem képesek felismerni, micsoda felelősség nyomja a vállukat. Addig ugyanis, amíg nem elhanyagolható mértékű bevételt, neadjisten, profitot termel egy efféle produkció, addig folytatódni fog. A GAGYI MAMI réges-régen, egy messzi-messzi esztendőben (2000-ben) nagy siker lett, ám folytatás mégsem készült hozzá, egészen 2006-ig. Nem véletlenül, talán a producerek is érezték, hogy fokozni úgyse lehet. Ám Martin Lawrence sajnos odáig jutott, hogy már csak ez a szerep hozhat számára kielégítő eredményeket, így a harmadik epizód is elkészült, de érezvén szükségét a frissítésnek, ezúttal két gagyi mamit prezentáltak a még mindig zavarbaejtően nagy számban feltűnő jegyváltóknak: 17 millió dollárt kaszált a 35 millióból forgatott vígjáték, ami már elegendő ahhoz, hogy a végelszámolásnál úgy döntsenek: még megér egy negyediket is! Végül is, a 8%-os Rotten Tomatoes-ítéletről is van még hová süllyedni...
> még játsszák
Megőrizte pozícióját a toplistán a GNÓMEÓ ÉS JÚLIA. A Disney által forgalmazott animációs film újfent kiváló számokkal kamatoztatta, hogy egyetlen gyerekfilmként van jelen a piacon. A második hétvégét is közel 20 millióval zárva, a 3D-s produkció 50 millió fölé ért 10 nap után. Ebből a távlatból még a 100 millió is elképzelhető állomás. Adam Sandler és Jennifer Aniston közös vígjátéka, a KELLÉKFELESÉG is népszerű célpont volt újfent; a Sony bemutatója a sűrű élbolyban 18 millióval állt csatasorba, s 60 millió dolláros összbevétele már dobogós helyezést jelent az éves listán. Justin Bieber és a NEVER SAY NEVER nem meglepő módon mélyrepülésbe kezdett pénteken (-70% körüli napi bevétellel a premier napjához képest), ám végül konszolidálódott a helyzet, így csak 54%-kal gyűjtött kevesebbet, mint rajtjakor; a Paramount terjesztése 50 millió dollár közelébe érkezett. A hét folyamán a FEKETE HATTYÚ és A KIRÁLY BESZÉDE is átlépte a 100 millió dolláros bevételi határt, ami különösen előbbi esetében rendkívüli teljesítmény. A két Oscar-esélyes mű a huszonnyolcadik és huszonkilencedik a 2010-es bemutatók közül, amelyek elérték ezen mérföldkövet.
> végszó & ami jön
Összességében kiengesztelő számok születtek a 2011-es President's Day-hétvégén, egyedül A NEGYEDIK szereplése hagy maga után némi, vagy inkább egy fazéknyi kívánnivalót. Az első öt helyezett együttes péntek-vasárnap közötti bevétele meghaladja a 95 millió dollárt, s bizony 2010 azonos víkendjének top 10-ével összevetve is pozitív konklúziókat vonhatunk le, bár akkor egy mezei, szünnapi hétfő nélküli hétvégéről volt is szó (egyébként a VIHARSZIGET vezetett). Máris február végénél járunk, az utolsó téli hétvégén a Farrelly-fivérek új vígjátéka, az ELHAJLÁSI ENGEDÉLY, és a begorombult, korhatáros Nicolas Cage érkezik a FÉKTELEN HARAG 3D-vel.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Unknown ($21.8m/$21.8m)
02. (ú) I Am Number Four ($19.5m/$19.5m)
03. (3) Gnomeo and Juliet ($19.4m/$50.4m)
04. (1) Just Go With It ($18.2m/$60.8m)
05. (ú) Big Mommas: Like Father, Like Son ($17.0m/$17.0m)
06. (2) Never Say Never ($13.6m/$48.5m)
07. (6) The King's Speech ($6.6m/$103.2m)
08. (5) The Roommate ($4.1m/$32.7m)
09. (4) The Eagle ($3.6m/$15.1m)
10. (7) No Strings Attached ($3.1m/$66.0m)
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (Viharsziget)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Madea Goes to Jail)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Nyolc tanú)
kövess twitteren!