aeon flux

ready for the action now, danger boy?

filmforgalmazás 2011: lefelé a lejtőn Zalaba_Ferenc
2011. február 17. 01:45:53

Kategória: 26 komment

Hetek óta azon morfondíroztam, hogy ki kéne írom magamból azt, hogy hol tart ma Magyarországon a független filmforgalmazás, meg úgy általában a filmes helyzet. Ebben csak az akadályozott meg, hogy akárhonnan is közelítettem meg, mindig arra jutottam, hogy - láss csodát! - nyakig van az egész a szarban. Na de hogy jutottunk idáig és van-e kiút?

Hetek óta azon morfondíroztam, hogy ki kéne írom magamból azt, hogy hol tart ma Magyarországon a független filmforgalmazás, meg úgy általában a filmes helyzet. Ebben csak az akadályozott meg, hogy akárhonnan is közelítettem meg, mindig arra jutottam, hogy - láss csodát! - nyakig van az egész a szarban. Na de hogy jutottunk idáig és van-e kiút?

Miközben bizonyos jelentések növekedésről számolnak be (ami leginkább a mozijegyek átlagárának megemelésének tudható be), addig a valóság egyre riasztóbb képet mutat: most már nem titok, hogy egyes megélhetési filmesek az elmúlt éveket, évtizedeket azzal töltötték, hogy lerabolták a magyar film(re szánt)vagyont és output gyanánt vállalhatatlan minőségű filmek hatványozásával tántorították el az embereket a magyar filmektől, végső soron pedig kinyírták az MMKA-t (ami természetesen tevékenyen részt vett saját kvázi elhalálozásában): a szervezetet, amely nem kevesebb, mint 7.4 milliárd forintos tartozást halmozott fel, és a vezetőség leváltását követően jóformán minden kifizetést befagyasztott, a 2010 második felében megnyert támogatásokkal egyetemben.

Az egyszeri ember ilyenkor megvonja a vállát, hogy "a magyar film megérdemli a hideget", hisz más európai országok saját filmjeinek népszerűségével ellentétben a magyar ki nem állhatja a magyar filmet (a 2010-ben eladott közel 11 millió mozijegyből csupán 527e szólt magyar filmre, és ha nem lett volna Üvegtigris 3, akkor ez a szám sokkal, de sokkal siralmasabb lenne), és emiatt nem is nagyon hibáztatom honfitársaimat (vagy ha már itt tartunk: magamat), hisz néhány kiemelkedő darabtól eltekintve mostanában a magyar film sem szereti a nézőjét, hisz vagy végtelenül bárgyú vagy értelmezhetetlenül "out there".

No, de a bedőlésnek vannak az egyszeri filmrajongókra/moziba járókra vonatkozó szomorúbb következményei is annál, hogy kevesebb pénz jut magyar filmek gyártására. A budapesti artmozik nem véletlenül kongatták meg a vészharangot: az MMKA-pénzek hirtelen elapadása a művész moziktól is megvonta a létfenntartáshoz szükséges támogatást, mi több, a szubvenciók hiánya magát a művészfilmet is ellehetetlenítették. Nem mintha art-támogatással együtt olyan rózsás lenne a helyzet: az elmúlt években a kvázi művészfilmek iránti kereslet marginálissá vált - a teljes bevételből való részesedés a korábbi 25%-hoz képest alig 10%-ra esett vissza, ami részben a közönség átalakulásának, részben az illegális filmbázisok előretörésének, részben a jegyárak emelkedésének (és a válság miatt szűkebbre vett nadrágszíjnak), részben a filmforgalmazók elkényelmesedésének tudható be - ez utóbbi leginkább úgy értelmezhető, hogy a legtöbb forgalmazó nem mert letérni a lejárt útról, ugyanazok a nációk, témák és rendezők pörögtek újra meg újra a mozikban és a nézők egy idő után egyszerűen rájuk untak.

Ugyanakkor észlelhető halványan pislákoló törekvés új utak, új csatornák elérésére - erre volt példa a Bognár Péter féle Helyzetek és gyakorlatok mozgalom, vagy az ebből kinőtt Magyarhangya, ami nagyon szépet lőtt a Kispálék limitáltan terjesztett és DVD-n is azonnal megjelentetett koncertfilmjével. Továbbá azt sem árt tudni, hogy az elmúlt években az ún. "művészfilm" is átalakult (néhány vaskalapos tarisznyarák szerint egyenesen felhígult): okosabb szelekciónak köszönhetően sokkal közérthetőbb, közvetlenebb, de értékálló alkotások is eljuthatnak hozzánk, csak a fenti hátulütőknek hála alapvető ellenállásba ütközve, gyorsan elsikkadva, támogatás híján pedig méretes veszteségeket okozva.

Eme támogatás megszűnésének azonban vannak "pozitív" vonzatai is: a Nemzeti Filmiroda meglehetősen szigorú feltételeket szab az art-támogatásra való jogosultság elnyeréséhez. Nincs is ezzel különösebb baj, csupán a támogatási rendszer avult el csúnyán (már amíg létezett): a támogatott filmeket többnyire csak művészmozik (illetve multiplex mozik művészfilmek vetítésére kijelölt termei) vetíthették és a behozott kópiák elég nagy hányadát el kellett juttatni vidéki artmozikba, ahol aztán a kutya sem nézte meg őket - vagy az általános érdektelenségnek, vagy a vidéki mozik nullához konvergáló promóciós költségvetésének vagy a jó öreg "szarjunk bele" mentalitásnak köszönhetően (amit természetesen mindenki mindenhol bőszen letagad). És ugye arról sem szabad megfeledkezni, hogy hozni kellett bizonyos nézőszámot ahhoz, hogy az ember akár egy fillérhez is jusson: szóval a forgalmazónak sem volt mindegy, hogy a filmje hogy szerepel, és a kicsik néha vért izzadtak ahhoz, hogy produkálják a számokat.

Nem is csoda, hogy a művészfilm-támogatás "béklyójától" megszabadulva például a Budapest Film a 12 Oscar-díjra jelölt The King's Speechet vagy az 5 Oscar-díjra nominált Black Swant csak a fővárosban vetíti és nagyobb részt multiplex mozikban (és ezt milyen jól teszi), miközben a vidékieknek be kell érniük a Gagyi mamival és társaival.

De hogy kissé lehervasszam a fővárosiak arcáról a kárörvendő vigyort: nagyon kevés olyan kvázi művészfilm van, ami támogatás nélkül életképes lehet Magyarországon - függetlenül attól, hogy Budapesten vagy Kukutyin-felsőn vetítik-e. Hazai támogatás híján a forgalmazók csak olyan filmek közül válogathatnak, melyek élvezik az Európai Unió szubvencióit, ami éves szinten úgy 100-150 európai filmet jelent (köztük sok-sok forgalmazhatatlan darabbal). Magyarán le kell mondanunk az ázsiai, dél-amerikai, afrikai, ausztrál és új-zélandi filmekről: az Animal Kingdomokról, a Sin Nombrékról vagy Park Chan-wook legújabb kulturális tarkólövéséről.

Most jönne az, hogy mit lehet tenni ebben a helyzetben? A filmügyi kormánybiztosnak kinevezett Andy Vajna gyors változást ígér, de mikor a kiútról beszél, akkor elsősorban a magyar filmgyártásra gondol, miközben vidéken egyre-másra zárnak be a mozik és egyre több kultuszgyanús film késve vagy egyáltalán nem jut el hozzánk. Szóval lehet közösséget alapítani, moziba járásra ösztönözni, globalizálni, digitálisan fejleszteni vagy trükközni, de vajon meg lehet-e állítani, esetleg a visszájára fordítani ezt a folyamatot? Neked mi a véleményed?

kövess minket facebookon!

Címkék

velemeny aeonflux magyarvalosag artfilm filmforgalmazas

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr574539306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

brown 2011.02.17. 02:04:52

Minden szavaddal egyetértek. A helyzet komoly és reménytelen. Andy Vajna pedig, attól, hogy "ámérikai mádzsár" nagy ívben szarik az egészre, őt már csak és kizárólag a money érdekli, amit azért kap, hogy szétossza(majdnem azt írtam, hogy széttossza)a magyar filmekre szánt egyre zsugorodó pénzügyi keretet. A fiatal magyar rendezők jó része Amerikában próbál szerencsét(Antal Nimród, Mundruczó Kornél, stb.), Tarr Béla Torinói lováról az unalomtól elaludva estek le az idei Berlinale nézői, a Pál Adrienn majdnem el sem juthatott a honi mozikba financiális problémák miatt és így tovább és így tovább... Ami pedig az igénytelen filmek burjánzását illeti(képregényfilmek hatszázötvenhatodik folytatásai, szarabbnál-szarabb hálivúdi giccs-remakek), ne csodálkozzunk, hisz' a mai magyar néző van lebutítva egyrészt a bulvárlapok, másrészt a kereskedelmi tévék hihetetlenül alacsony IQ-szintet igénylő műsorai "nívójára"... Azt, hogy ezt a lejtmenetet hogyan lehetne megállítani? Nehéz kérdés. Több szempontból is. Mert ez nem csak financiális kérdés, sokkal inkább társadalmi kérdés. Ijesztő méretket kezd ölteni a magyar társadalom elbutulása, eligénytelenedése, ami bizonyos politikai érdekcsoportok számára létkérdés, hiszen a legostobábbakat lehet a legjobban terelgetni. És még kolomp se kell hozzá. Az, hogy bizonyos rétegfilmek egyáltalán nem vagy csak jelentős késéssel jutnak el hozzánk, az ennek a fentebb vázolt folyamatnak(is)köszönhető. Ugyanis egyre inkább eltünnek a rétegek a közönségből, átolvadva valami unformizált masszába. Ezért tehát ha nincs réteg(vagy egyre zsugorodik), nincs rétegfilm se. Kézenfekvő lenne, hogy ha a rétegfilm kiszorul a honi mozikból, akkor jelenjen meg DVD-n, így aki akarja, megveszi, 'oszt otthon kényelmesen megnézi. Igen ám, de a honi kiadók is biztonsági játékot játszanak, több évtizedes hiánypótló alkotásokat sem hajlandóak kiadni, nemhogy friss rétegfilmeket. Azért, hogy ne legyen ilyen sötét a helyzet:vannak bíztató próbálkozások a kisebb kiadók részéről, ám mivel financiális lehetőségük jobbára igen korlátozott, így mozgásterük is korlátozott ezen filmek kiadása terén. A megoldást abban látom(és ezt már több fórumon is hangoztattam), hogy eme rétegfilmeket erősen limitált(100-500 példány közötti)példányszámban kell forgalomba hozni kizárólag online értékesítéssel, DE előzetes igényfelméréssel. És talán egyszer a magyar filmrajongók is megérik, hogy a Szamuráj-t, a Borsalino-t, a Rocco és fivérei-t, a Fucking Amal-t, a Lilja 4ever-t és egyéb filmremekeket nem az amazonról, hanem pl. az Xpress-ről is megrendelhetik... Horváth Barna

creeper 2011.02.17. 08:33:02

1. Rühellem a véleményed, de pont azért, mert igaz. Ez a folyamat sajnos nem választható szét a magyar ember tudatos elbutításától. És csak kevesen állnak ellen. :(

Gonzo 2011.02.17. 09:01:06

elolvasnék egy tékás beszámolót is. tudnék mit hozzátenni :o))))

afterward 2011.02.17. 09:19:07

Fesztivál jellegű vetítések, nyári szabadtéri filmklubok. Fogom a projektort és vetítem a házfalra a letöltött filmet a társasház udvaron...alulról szerveződve, fél-illegálisan. Egy gyűjtő honlapon filmklubok hirdetik magukat és szájról-szájra terjed a hírük, hogy az x-y helyen vetítés... A filmeket pedig megvenni, legálisan terjeszteni...hát nem tudom..a független art szegmens Magyarországon nem tud megélni. Sajnos. Jegyet kérni csak jelképesen lehet...

Ismeretlen_1068 2011.02.17. 10:10:41

1: Sajnos az általad felvázolt "limitált megjelenésre" már rengeteg próbálkozás volt, de mind csúfosan felsült. Egyrészt az egy példányra jutó fajlagos költségek jóval magasabbak, mint a tömegesen eladható filmek esetén, így jóval magasabb áron kell kihozni a terméket, amit a 990 Ft-os DVD-k tömkelegéhez szokott gyűjtők egyáltalán nem vesznek jó néven, ráadásul a meggyőzésükre rengeteg külső és belső extrát kell bevetni (magyar feliratos extrákat, különleges kiszerelést, stb-stb.), ami még jobban megdobja a költségeket, ami egyenesen út a még nagyobb felsüléshez. Egyszerűen Magyarországon már nem létezik olyan kézzelfogható vásárlói réteg, amely képes lenne eltartani klasszikusok kiadására szakosodott kiadókat, és sajnos a tömegfilmek fogyása is túlzottan visszaesett ahhoz, hogy a nagyobb kiadók az azokból származó plusz bevételből fedezzenek esetleges presztízs-projekteket. Na, de itt most nem a DVD-ről, hanem a moziról volt szó. Szerencsére a moziba járás még jelent némi "élményt", ami arra buzdíthatja a kultúrára szomjazókat, hogy kimozduljanak otthonról. De sajnos ők is napról-napra kevesebben vannak.

Ismeretlen_1068 2011.02.17. 10:13:59

4: Például ezeknek a filmkluboknak is legális formába kellene szerveződniük. Fel lehet venni a kapcsolatot a forgalmazókkal, jogtulajdonosokkal, fesztiválirodákkal. Ők is látják, hogy mi a helyzet és támogatják az ilyen jellegű rendezvényeket. Persze illegális vetítést szervezni mindig sokkal könnyebb, mint a jogtulajdonossal levelezni, de ez megint csak egy válfaja az "utánam a tűzözön" féle mentalitásnak.

creeper 2011.02.17. 10:27:06

Eddigi tapasztalataim szerint ebben az országban a nézői (vagy bármilyen) összefogás kimerül abban, hogy egy kattintással csatlakozunk a facebookon az adott klubhoz. Slussz. Mindig azt várjuk, más (jelen esetben szerveződések, kormánymegbízottak) majd megoldja a fejünk felett, helyettünk a problémákat, melyek minket is érintenek. Aztán persze zúgolódunk, ha nem, mert véleményünk természetesen akkorra is marad. Nem csoda, ha így a rétegbemutatók eltűnnek. Másrészt egyre többen részesítik előnyben otthon, kényelmesen, de a többi embertől elszigetelve a laptopmozizást (annak hangjával), csak ne kelljen emberek közé menni. Óriási csalódás volt számomra, amikor megtudtam, hogy az itteni horror"rajongói" körből valószínűleg én voltam az egyetlen, aki pénzt adott azért, hogy a Piranha 3D-t magyar moziban láthassa. És azt hiszem, ez nem is igényel további kommentárt, ebből számos dolog kikövetkeztethető.

Ismeretlen_1068 2011.02.17. 10:42:10

7: Ugyanezen horrorrajongóknak köszönhetően ma már olyan horrort nem is érdemes bemutatni, ami nem 3D-s (sőt, a Piranha esetében már az is kétséges), sőt DVD-n sem szabad kihozni, mert mind a Hellraiser, mind pedig a Rémálom akkorát bukott, hogy üröm volt nézni.

creeper 2011.02.17. 11:04:54

8. Igen, sajnos ez az egyik a kikövetkeztethető dolgokból. De ha nézői felelősségre terelődik a szó, az a minimum, hogy személyes inzultálásnak, egyenesen sértésnek veszik a delikvensek. Mert a Budapest Film vesztesége nem lesz kisebb az ingyen letöltött HD-ripek megtekintéséből, majd a külföldről megrendelt Blu-ray változat megvásárlásából.

dr.Fünke 2011.02.17. 11:05:54

Azért a Piranha 3d-t nem feltétlenül csak ez nyÍrta ki. Az a féléves csúszás nem sgített sokat, pont egy olyan műfajban, amelyiknek a célcsoportja az internet miatt nagyon jól tudta hogy miről marad le. Ugyanúgy mint a KickAss meg Scott Pilgrim esetében. Sajnos nálunk a Geek kultúra és a warez kiltúra 90%ban fedi egymást. Amúgy a Magyarhangya pont ezzel próbál kezdeni valamit. Én nagyon szurkolok nekik.

afterward 2011.02.17. 11:11:57

6.Igazad van, az illegális, gerilla módszer nem megoldás, ezt aláírom. Ellenben pár nagy legális fesztivál sorozattal (Titanic ésatöbbi)nem lehet lefedni a mélyen (azért)rejtező érdeklődést az emberekben. Én például, hetente egy vetítést megnézek baráti társaságban...mondjuk egy alkalmas helyen 30-40 ember már nagyon hangulatos...nagyon. Ekkora létszámnak kell vetíteni. Ehhez kell hely, alkalom...szervezés.

Ismeretlen_1068 2011.02.17. 11:13:00

10: A Piranhát nem a geekeknek mutatták be, hanem a 3D-junkieknak, akik sikerre vitték a My Bloody Valentine-t és a The Final Destinationt. A geek meg nem fogja elvonszolni a fotelhez szokott seggét a moziba - késés ide vagy oda (a Kick-Assre például nem is kellett olyan sokat várni). Azt már minden forgalmazó tudja, hogy az internet leghangosabb szegletére nem lehet alapozni.

Ismeretlen_1068 2011.02.17. 11:13:51

10-11: Egyébként hajrá Magyarhangya!

kekec 2011.02.17. 12:39:45

Ez a vidéki helyzet egy "mi volt előbb, a tyúk, vagy a tojás?"- probléma. Azért néz-e a nem budapesti néző Gagyi mamit és társait, mert valóban az érdekli, vagy azért, mert nem kap mást? Azért nem kap mást, mert ha kap, nem nézi, vagy azért nem nézi, mert nem is kapja? Ezen vitatkozunk sokszor a helyi multiplex vezetőjével is: azért megy ilyen gyengén a mozi, mert az emberek nem néznek semmit, vagy azért nem néznek semmit, mert amit szeretnének, az le sem jön a moziba? Engem, kisvárosiként meglehetősen bosszant, hogy a legtöbb igényes filmért utaznom kell, ha látni szeretném. És ezzel nem vagyok egyedül. Csakhogy a többség nem utazik a filmért és azt sem várja meg, amíg a helyi - legális! - filmklubunkban levetítjük (hónapokkal a premier után), hanem addigra már túlesik a letöltött verzió megtekintésén. Egyébként észrevehető, hogy egyre nehezebb a forgalmazás helyzete, hiszen nekem is egyre nehezebb összeválogatni a filmklub programját. Lassan a nagyon lila és a nagyon kommersz közt nem is lesz semmi. Egyelőre azonban még örülök, hogy a filmklubnak szép a látogatottsága és legalább itt be tudjuk mutatni az igényesebb filmeket - kivéve, ha egy kópiásak, mert azt egyszerűen nem adják oda a forgalmazók.

creeper 2011.02.17. 12:54:46

14. Mely városból írsz?

kekec 2011.02.17. 13:19:57

15: Kaposvár

Ismeretlen_140561 2011.02.17. 13:29:52

Néha ebben a blogban is megjelenhetnének kritikák, előzetesek, plakátok, ajánlók olyan filmekről, amelyeket nem feltétlenül a hype éltet. Ha valaki elfingja magát az új Batman film forgatásán, arról rögtön jön egy poszt, de rétegfilmekről csak esetenként esik szó, ha véletlenül beült valaki egy sajtóvetítésre. Pedig a mozik még most is tömegesen mutatnak be rétegfilmeket, a Call Girl c. szlovén film például kifejezetten élvezetes mozi volt, de sorolhatnék még címeket a tavalyi filmélményeimből. Ha az én blogomat olvasnák ilyen nagy számban, mert sejtésem szerint elég sokan olvassák ezt a blogot, akkor két X-Men és egyéb hypeolt mozi posztja között megemlítenék valami éppen játszott művészfilmet. Nem az a megoldás, hogy sopánkodunk azon rétegfilmek meg nem jelenése miatt, melyekre várunk, hanem, hogy a mostani art mozik közül minél többnek a hírét eljuttassuk a közönséghez... és reklám híján ez az internet egyéb eszközeivel az egyszerű ember is képes. Csak, amíg én a 40 olvasóm közül megszólítok mondjuk kettőt, addig te képes lennél talán 40 embert is moziba csábítani, ha kritikáddal vagy ajánlóddal utalsz rá, hogy ez mennyiben más, illetve jobb is, mint a Gagyi mami 3

kekec 2011.02.17. 13:34:00

17: Szerintem ezen a blogon jócskán akad artfilmes bejegyzés, kritika.

brown 2011.02.17. 14:03:19

Lehet, hogy triviálisnak tűnik, amit most mondani fogok, de engem mindig mélységesen elszomorít, ha az amazonról vagy más, külföldi oldalról kell megvennem azokat a filmalkotásokat, melyeket alapvetésnek gondolok... Az egy dolog, hogy pl. a Chloe-t is beszereztem már tavaly, mert nem hittem, hogy valaki felvállalja a honi kiadók közül(ennek ellenére a hazai mozikban is megnézem, sőt propagálom a majdani DVD kiadást is), de az egyenesen felháborít, hogy az amazonról kellett beszereznem olyan filmeket is, mint pl. a Mephisto, a Redl ezredes, az Egymásra nézve és a többi. Nomármost, ha arra kényszerítenek a honi moziforgalmazók, hogy az amazonról szerezzem be a kedvenceimet(ilyenek pl. a mindenkori Sundance filmfesztivál hazai palettáról teljesen kiszorított filmjei), mint a Crossing Over, a Brown Bunny, a Baise-moi, a Loving Annabelle, a LOL, a Lie with me, a Bronson, a Harry Brown, az Itty, Bitty, Titty Committee, a Ne retourne pas vagy a frissebbek közül az általad is említett Animal Kingdom, a Killer inside me, az I spit on your grave, a Frontiers, az Ils és még hosszan sorolhatnám, megveszem(mert arra kényszerítenek), de szomorúan... A Corner, a BuFi, a Mokép vagy a Fantasy Film ugyan próbálkozik az egyre tátongóbb lyukak(értsd hiányosságok)betömésével, aminek nagyon örülök, el is megyek rendre megnézni a filmjeiket a moziba vagy/és megveszem filmjeiket DVD-n, de tudjuk egy fecske nem csinál nyarat, egyedül kevés vagyok ehhez...

Ismeretlen_87470 2011.02.17. 14:22:44

18. Ja, kb. minden tíz Avatar- és Tron hájpoló postra jut egy. :)

Ismeretlen_140561 2011.02.17. 14:27:24

18: remélem nem az Oscar közelében lévő filmekről beszélsz. Annak én is örülök, hogy az Élek és szeretek-ről, illetve a Mary és Maxről olvashattam itt, nomeg akad még egypár gyöngyszem, de igen ritka és nagyon sok, szerintem fontos alkotásról szó sem esik.

Ismeretlen_1068 2011.02.17. 14:45:16

17: Én azokról a dolgokról írok, ami érdekel. Kultúrmissziót inkább filmforgalmazóként folytatok, ami szerintem többet nyom a latba bármennyi blogbejegyzésnél.

Ismeretlen_1068 2011.02.17. 15:06:14

17: Meg aztán a blogodat elnézve: bagoly mondja verébnek! :)

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2011.02.18. 00:51:39

lehet, hogy nem illik ide, de szerintem igen... http://www.szin-jatekos.hu/vezercikk/oesszefogas-a-kulturaert.html

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2011.02.18. 00:53:23

Annyi a különbség, hogy a filmiparban (még a magyarban is) sokkal több pénz van, mint a színházban.

Ismeretlen_140561 2011.02.18. 11:50:54

22: jogos a reakció, én sem minden lelkiismeret furdalás nélkül nyomtam meg a küldés gombot, csak kijött belőlem. Igen, én is azt írok a blogomba, meg a másik is, amit akarnak, megtenném, hogy a jó filmeket akár ezen vagy más blogokon reklámozom a kommentek között, amíg nem zavarja a közönséget, csak mire eljut Nyíregyházára, addig már mindenhol levették műsorról.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása