> Amerikai mozibevételek, 2011. január 14 - 16.
A Martin Luther King-emléknappal megtoldott hétvégén a ZÖLD DARÁZS című képregény-adaptáció jókor jött jó helyre, így méltó összeggel állt a toplista élére, míg Ron Howard új filmje, A DILEMMA nem igazán találta az összhangot a nézőkkel, komoly dilemmával sújtva forgalmazóját.
> Amerikai mozibevételek, 2011. január 14 - 16.
A Martin Luther King-emléknappal megtoldott hétvégén a ZÖLD DARÁZS című képregény-adaptáció jókor jött jó helyre, így méltó összeggel állt a toplista élére, míg Ron Howard új filmje, A DILEMMA nem igazán találta az összhangot a nézőkkel, komoly dilemmával sújtva forgalmazóját.
> startolt
Látszólag meg nem szűnő forrást jelentenek az amerikai filmiparnak a képregények. Az élvonalbeli szuperhősök már nem egy újjászületésen is túl vannak, hiszen Superman vagy Batman halhatatlan és szüntelenül érdekes a nézők számára, ámde a kevéssé ismert igazságtevők mindig komoly vizsga elé néznek, ha a nagyvászonra vándorolnak. A legújabb ilyen kalandor a ZÖLD DARÁZS (The Green Hornet; hazai bemutató: már a mozikban), aki ugyanakkor kellően emlékezetes mozgóképes múlttal rendelkezik (legalábbis hazájában), s elsőként villogtathatja tudását társai közül a harmadik dimenzióban is (ellenben ezt követően majd' mindenki hasonlóan tesz, így Thor és Amerika Kapitány is). Mindemellett kedvező körülményt teremtett a Sony terjesztésének, hogy az elmúlt, új filmekben foghíjas hetekben feltorlódott érdeklődést széles skálán szolgálja ki, méghozzá könnyedebb hangvétellel, amit már csak a főszereplő személye, a (húzósabb) komédiákból ismert Seth Rogen is nyomatékosít. A rendezőválasztás is hasonlóan rendhagyó volt, és ki tudja, talán Michel Gondry ismeretlen terepen való ténykedésében keresendő az a hiba, hogy a film alaposan megosztotta mind a kritikusokat, mind a közönséget. Ebből a helyzetből márpedig nehéz bármire is következtetni a jövőt illetően. Ami biztos, hogy a 34 millió dolláros nyitány január havában figyelemreméltó, de a 3D-s plusszal, az intenzív marketinggel és egy ilyen széles, 3500 mozi feletti premierrel azért nem megy meglepetésszámba. Hétfővel együtt a 40. millió is a kasszákban lesz, ámde az, hogy az út vége 100 millió fölé nyúlik-e majd, nehéz kérdés. Egy éve az ÉLI KÖNYVE hasonlatos számokról 95 millióig vitte, ennyi talán a ZÖLD DARÁZS esetében is megelőlegezhető, bár ez sok munkát hagy a home video bizniszére, hiszen a film költségvetése meghaladja a 125 millió dollárt, s más források szerint a 150 milliót is eléri.
Ron Howard két pénzcsináló Dan Brown-adaptáció között megengedett magának egy Oscar-jelölést hozó FROST/NIXON-t, ezúttal pedig vígjáték rendezésére adta a fejét. A DILEMMA (The Dilemma; hazai bemutató: január 27.) két főszereplője a bevételileg megbízható pontnak számító Vince Vaughn és Kevin James, akiknek nem egy százmilliós sikerfilm szerepel már filmográfiájában, viszont valami oknál fogva az amerikai közönség mégsem oly mértékben vevő jelen produkcióra, mint azt a nevek és a bevált receptek sugallnák. A Universal 70 millió dollár feletti összeget költött a két órás, a kritikusok által helybenhagyott dramédiára, s ezt a 17 milliós, mindenképpen a várakozások alatti nyitányt látva már kész diadal, ha dolga végeztével magánál tudhatja a produkció. Amilyen kegyetlen a sajtó, valószínűleg már most hangoztatni kezdi, hogy a stúdió sikertelenség-szériája 2011-ben is folytatódik; elnézve ugyanakkor a cég idei évre tervezett felhozatalát, talán joggal írják le őket már most.
> még játsszák
Harmadik helyre szorult vissza A FÉLSZEMŰ. Joel és Ethan Coen westernje továbbra is kitüntetett figyelmet élvez, hiszen negyedik hétvégéjén is 10 millió dollár feletti jegybevételt ért el, egyúttal 125 millió fölé juttatva az összesített állást. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen kiváló eredmény ez, ahogy a filmszínházai számát megduplázó A KIRÁLY BESZÉDE és a FEKETE HATTYÚ jelenléte is. Előbbi a negyedik helyre lépett elő, összbevételét 45 millió dollár közelébe helyezve, míg Darren Aronofsky rendezése a 75. millió felé kacsintgat, a 100 milliót kilátásba helyezve. Jól szerepel továbbá a THE FIGHTER is, ellenben a múlt héten bemutatkozó BOSZORKÁNYVADÁSZAT csaknem 60%-ot zuhant, végképp egy újabb csőddé válva Nicolas Cage számára.
> végszó & ami jön
A top 10 filmjeire cirka 40 millió dollárral költöttek kevesebbet a nézők, mint egy évvel ezelőtt; ez a 40 millió nagyjából annyi, amennyivel az AVATAR vezette akkor a mezőnyt, forgalmazásának ötödik hetében. Felvenni a versenyt továbbra sem kísérlik meg a stúdiók 2010-zel, hiszen a következő hétvégén is csupán két, vagy inkább másfél premierrel rukkolnak elő, abból is csak az egyik számíthat számottevő érdeklődésre: Ivan Reitman a CSAK SZEXRE KELLESZ-szel igyekszik több mint egy évtized után egyenesbe jönni a kasszáknál, míg Peter Weir és a THE WAY BACK látszólag érdektelenségre ítéltetik a Newmarket kezei között.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) The Green Hornet ($34.0m/$34.0m)
02. (ú) The Dilemma ($17.4m/$17.4m)
03. (1) True Grit ($11.2m/$126.4m)
04. (9) The King's Speech ($9.1m/$44.6m)
05. (5) Black Swan ($8.1m/$73.0m)
06. (2) Little Fockers ($7.1m/$134.2m)
07. (4) Tron: Legacy ($5.7m/$156.9m)
08. (8) Yogi Bear ($5.3m/$82.1m)
09. (7) The Fighter ($5.1m/$65.8m)
10. (3) Season of the Witch ($4.5m/$18.0m)
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (Avatar, The Book of Eli)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Paul Blart: Mall Cop)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Cloverfield)
kritika: The Green Hornet
kövess twitteren!