> Amerikai mozibevételek, 2010. december 24 -26.
Karácsony hétvégéjén a tíz évvel ezelőtti sikerfilm második folytatása, az UTÓDOMRA ÜTÖK volt a legnépszerűbb célpont az amerikai nézők körében; noha a 2004-es középső epizódhoz nem tudott felérni, még így is tisztességes mennyiségű bevételt könyvelhet el a Universal terjesztése. A kifejezett sikertörténet azonban a Paramountot illeti: A FÉLSZEMŰ öt nap alatt több mint 35 millió dollárt gyűjtve lépett a második helyre, s ezzel Jeff Bridges saját magát ütötte ki. A TRON: ÖRÖKSÉG ettől függetlenül uralta a 3D-s mezőnyt, mivel Maci Laci eltűnt a sűrűben, GULLIVER UTAZÁSAI pedig pusztán 6 millióig szóltak, ami két napos adatnak is kiábrándító.
> Amerikai mozibevételek, 2010. december 24 -26.
Karácsony hétvégéjén a tíz évvel ezelőtti sikerfilm második folytatása, az UTÓDOMRA ÜTÖK volt a legnépszerűbb célpont az amerikai nézők körében; noha a 2004-es középső epizódhoz nem tudott felérni, még így is tisztességes mennyiségű bevételt könyvelhet el a Universal terjesztése. A kifejezett sikertörténet azonban a Paramountot illeti: A FÉLSZEMŰ öt nap alatt több mint 35 millió dollárt gyűjtve lépett a második helyre, s ezzel Jeff Bridges saját magát ütötte ki. A TRON: ÖRÖKSÉG ettől függetlenül uralta a 3D-s mezőnyt, mivel Maci Laci eltűnt a sűrűben, GULLIVER UTAZÁSAI pedig pusztán 6 millióig szóltak, ami két napos adatnak is kiábrándító.
> #1
Tíz évvel és két hónappal ezelőtt mutatkozott be a 2000-es év egyik legnagyobb és nem is várt mértékű sikere, az APÁDRA ÜTÖK. Az általában jól eltaláltnak ítélt komédiában Robert De Niro és Ben Stiller feszült egymásnak, s kettejük szellemi hadviselése éppen megfelelő poénforrást szolgáltatott, hogy a Universal ezen remake jóvoltából 166 millió dollárral, pontosabban az ebből neki járó résszel gazdagodjon. A folytatással azért nem siették el a dolgot, de ez csöppet sem ártott neki: a 2004-es VEJEDRE ÜTÖK rálicitált elődjére, s minden idők egyik legsikeresebb vígjátékaként menetelt 280 millió dollár szomszédságába. A kedvelt első rész mellett nem elhanyagolható szerepet játszott a meleg fogadtatásban a Beckúr-család illusztris színészekkel való bővülése, s két eltérő életmód ütköztetése is. A hat hosszú évet várató UTÓDOMRA ÜTÖK (Little Fockers; hazai bemutató: már a mozikban) már nem kínált ilyen világos új humoralapot, mi több, nyíltan vállalta is előzeteseiben, hogy a korábban bevált viccek mellett legfeljebb a második résszel már határozottan kitaposott ízléstelenebb gegek ösvényén halad mélyebbre. Az após-vő szembenállás még most is elégséges volt arra, hogy öt nap alatt csaknem félszáz millió dollár összegyűljék, s ez azért nem alábecsülendő adat, persze igen méretes elmaradást jelent a hat évvel korábbitól. A szentestét jelentő péntek és vasárnap között 31 millió dollár folyt be, ami bőven elegendő volt az első helyhez, s mivel a következő víkenden újdonság nem érkezik, biztosnak látszik a duplázás az élen. A karácsonyi premierek általában hosszú ideig bővítik közönségüket, de egy második, ráadásul pocséknak minősített (Rotten Tomatoes: 11%) folytatás esetében, ha a közönség is osztja e vélekedést, gyorsabban lefolyhatnak a dolgok. Ezzel együtt is a költségvetést jelentő 100 millió dollárnak illene összegyűlnie, de az APÁDRA ÜTÖK 166 milliójára így első pillantásra sincs túl sok esély. Január ugyanakkor nem fogja megterhelni a tengerentúliakat, így végül is még nem zárhatunk ki semmilyen forgatókönyvet.
> új filmek
Jeff Bridges menőbb, mint valaha, s ezt egy ilyen hosszú és gazdag karriert magáénak tudó színész esetében azért nem kis dolog megfogalmazni. Pedig helytálló állítás: Oscar-díjának elnyerése évében sikerrel tért vissza egy régi szerepéhez, amiből ha nem is lett oly kasszasiker, aminek remélték, azért a megszólított nézők terén felért csaknem harminc éves elődjéhez, s egy héttel rá, azaz most ismét az ő neve fémjelzi a hét igazán érdemes premierjét. A FÉLSZEMŰ (True Grit; hazai bemutató: február 17.) című westernben azt a szerepet ölti magára, ami egykoron az Akadémia elismerését hozta John Wayne-nek, s könnyen lehet, hogy Bridges is a jelöltek között találja magát érte, de ami a lényeg, hogy két héten belül két százmilliós bevételű filmet tudhat le. Igen, Charles Portis regényének Coen-féle értelmezése igencsak meghálálta a Paramount 3000 mozis gondoskodását: 25 millió dollár közelében jegyzi három napos nyitányát, szerda óta pedig már 36 millió dollárt kasszírozott, ami igen szép kilátásokat helyez a remekül véleményezett film elé (Rotten Tomatoes: 94%). Amellett, hogy az amerikai közönség alapvetően kedveli ezt a műfajt, egy jó Oscar-kampány (márpedig esélyes, hogy a tíz film közé bekerül A FÉLSZEMŰ, ha ez az EGY KOMOLY EMBER-nek is sikerült egy éve) rásegíthet a box office alakulására, de tán már anélkül is megdicsőülés vár rá, hiszen nem csak a 38 milliós költségvetés többszöröződik meg hamar, de egyúttal a rendezőpáros legnagyobb bevételt elért munkájává is érik végül A FÉLSZEMŰ, ami első PG-13-as korhatárú nem-vígjáték produkciójuk is egyben.
A 3D-s dömping maga alá temette a GULLIVER UTAZÁSAI-t (Gulliver's Travels; hazai bemutató: február 3.) A Fox vígjátékának nem jutott elegendő terep az érvényesüléshez, hiszen a 2546 mozi önmagában sem sok, pláne nem tett jót a korábbi bemutatók által már lefoglalt térhatású vásznak mínusza. A stúdió emellett még a 23-ára tervezett premiert is eltolta karácsony napjára, így két napja volt mindössze a filmnek a kielégítő eredmény felmutatására, de gyanús, hogy öt nap alatt sem történt volna másképp, minthogy elhasal a film. A 6,3 milliós szombat-vasárnap nem sejtet sok jót, s az sem könnyíti meg a dolgot, hogy Jack Black nem mondható a családi mozik ismert arcának, sokkal inkább a tizen-, huszonévesek kedvelt színésze, akik viszont nem ilyen gyermeteg sztorihoz szoktak kedvencüktől. Két szék között esett a földre a Swift-adaptáció(?), így jó, ha 30 millióig elsodródik valami csoda folytán.
A díjszezon-éllovas A KIRÁLY BESZÉDE (The King's Speech; hazai bemutató: február 3.) kiszélesedett az ünnepi hétvégére. A Weinstein Company ugyancsak a szombat mellett döntött az országos bemutatóhoz, így két nap alatt gyűlt össze az a 4,5 millió dollár, ami a tizenegyedik helyhez volt most elegendő, de önmagában mindenképpen jó eredmény, hiszen -700 moziban peregvén- több mint hatezer dollárt jelent még minden helyről. A legjobb színész kategória legesélyesebb Oscar-versenyzőjének összbevétele 8 millió fölé került, ami még bizonyosan többszöröződni fog az elkövetkezendő hónapokban.
> további filmek
Összességében nem okozott túl nagy fejfájást, hogy december 24-e péntekre esett, de azért nem maradtak el a csúnyább számok. A TRON: ÖRÖKSÉG több mint nyitánya felét veszítette el, s ezzel a Disney költséges trükkbemutatója egyelőre a 90 millió dollár kapujában állomásozik, ami még számottevően nőni fog, de meglehet, a 170 milliósnak bevallott költségvetés már túl nagy falat a 3D-s látványfilmnek. Legjobb esetben is csak félsiker kerekedik végül a család-, de nem átlagnéző-barát sci-fiből. A Warner sem igazán találta meg számítását a MACI LACI-val. A rajzfilmfigura 3D-s megelevenedése is csaknem felez, s a 80 milliós büdzsé ellenében tíz dolgos nap után is csak annyit gyűjtött, mint A FÉLSZEMŰ feleennyi idő leforgása alatt. Ha rákapcsol a Dan Aykroyd hangján megszólaló medve, akkor se lesz több a finis a rászánt összegnél. A THE FIGHTER állta a bevitt ütéseket, a Paramount így egyszerre két díjesélyes filmmel áll stabilan a jegypénztáraknál is; a sportdráma túl van a 25 millión. Ezalatt a FEKETE HATTYÚ a 30 milliót ostromolja, ami már így is igen szép teljesítmény egy ilyen fajsúlyos filmtől, de nem tűnik úgy, hogy közel lenne a menetelés vége, pláne nem egy valószínűsíthető színésznői Oscar mellett.
> végszó
Tavaly ilyenkor tucatjában mérték a dollármilliókat egy filmre, hiszen tombolt az AVATAR-láz, új életre éledt SHERLOCK HOLMES, s folytatódott Alvin és a mókusok dala is. Három ilyen nehézsúlyú többszáz milliós blockbusterrel nehéz dolga volt a mostani, december 24-e által is gyengített felhozatalnak, így nem csoda, hogy vaskos 49%-kal múlta alul az idei top 12-es mezőny a 2009-est.
> ami jön
2010-re ennyi volt, több új filmmel nem szolgálnak a stúdiók, így a szilvesztertől újév másnapjáig tartó hétvégén a jelenlegiek mérkőzhetnek meg ismét, de így, AVATAR-mentesen túl sok izgalmat nem várhatunk, hacsak nem A FÉLSZEMŰ-től. Növekedhet-e az UTÓDOMRA ÜTÖK csökkenése mellett, hogy átvegye a vezetést?
> a top 10
1. Little Fockers ($30.8m/$45.1m)
2. True Grit ($24.8m/$36.0m)
3. Tron: Legacy ($19.2m/$87.4m)
4. The Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader ($9.5m/$62.6m)
5. Yogi Bear ($7.9m/$35.9m)
6. The Fighter ($7.6m/$26.7m)
7. Tangled ($6.4m/$143.7m)
8. Gulliver's Travels ($6.3m/$6.3m)
9. Black Swan ($6.3m/$28.7m)
10. The Tourist ($5.4m/$40.9m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Avatar, Sherlock Holmes)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Marley meg én, Benjamin Button, Valkűr)
box office: 2007 azonos hétvégéje (Aliens vs. Predator: Requiem)
kövess twitteren!