> Amerikai mozibevételek, 2010. december 17 - 19.
A karácsony előtti utolsó hétvégén bemutatkozott a téli szezon csúcspontjának számító TRON: ÖRÖKSÉG, határozott, de nem egetrengető összeggel. Ezalatt Maci Laciból nem lett Alvin és a mókusok, James L. Brooks és sztárjai elvesztek a sűrűben, a kritikai kedvenc THE FIGHTER és BLACK SWAN pedig újabb nagy lépést tett a box office-siker útján.
> Amerikai mozibevételek, 2010. december 10 - 12.
A karácsony előtti utolsó hétvégén bemutatkozott a téli szezon csúcspontjának számító TRON: ÖRÖKSÉG, határozott, de nem egetrengető összeggel. Ezalatt Maci Laciból nem lett Alvin és a mókusok, James L. Brooks és sztárjai elvesztek a sűrűben, a kritikai kedvenc THE FIGHTER és BLACK SWAN pedig újabb nagy lépést tett a box office-siker útján.
> #1
1982 nyári csúcsszezonjában (nem mintha szó lett volna ilyesmiről akkoriban) mutatta be a Disney a TRON, AVAGY A SZÁMÍTÓGÉP LÁZADÁSA című sci-fit, amely a még -mai viszonyokhoz képest mindenképpen- gyerekcipőben járó számítástechnikát használta eszköznek az utókor ítélete szerint is forradalminak számító trükkök felvonultatásához. Ha másért nem, hát emiatt emlékezetes maradt Steven Lisberger rendező filmje, amelynek 33 millió dolláros bevétele viszafogott sikert eredményezett akkor. Most, 28 és fél évvel később, jó előre beharangozva, a stúdió előállt a folytatással, ami létének célja és értelme nem sokban különbözik elődjéétől: a legfrissebb technológiai vívmányok bemutatója a TRON: ÖRÖKSÉG (Tron: Legacy; hazai bemutató: már a mozikban), mindennel megtámogatva, amivel egy szuperprodukciót szokás, és még többel. Az eredeti film, bár övezi bizonyos fokú kultusz, nem tartozik az 1980-as évek legnépszerűbb és mindenekelőtt legismertebb produkciói közé, így nem is csoda, hogy a folytatás a köztudatba való bevezetésekor nem-igen hivatkoztak direkt módon rá, s inkább az idei év 3D-s eseményfilmjeként igyekezett a Disney eladni borsos árú gyermekét, á lá AVATAR. Ám minekután az előd nem elég híres, a közönség számára szükségszerű lett volna megismertetni a cím és a sztori mibenlétét. Ha tettek is rá kísérletet, a látványosság ajánlata maga alá temette. A box office-elemzők bizalma a film iránt tehát joggal volt fentartásokkal teli.
A 3D azonban cseles dolog. Az AVATAR egy évvel ezelőtti bemutatója óta megszaporodtak az ezzel operáló játékfilmek, amik megtermették a maguk extra dollármillióikat, de ugyanilyen mértékben növelték a dimenzióeffektusok általános kritizálását. A TRON: ÖRÖKSÉG-ről viszont lerítt, hogy ezen a már-már túlcsorduló 3D-s piacon a technika non plus ultráját kínálja, s ez a biztosság mindenképpen előnyére vált most, hogy közel 3500 filmszínház műsorára került fel. A csütörtök éjféli vetítések alkalmával biztató számokat jegyző film végül 18 milliós nyitónapot produkált, ami tisztességes, blockbusterhez méltó rajt, s a 44 millió dolláros nyitány sem lebecsülendő a fentiek, továbbá annak tudatában, hogy a történetet és annak színhelyét sok mozinéző idegenkedve fogadja. Az AVATAR-ral való összevetés, s az ezzel járó milliárd dolláros elvárások első pontban itt hibádzanak: aligha lesz képes az ÖRÖKSÉG akkora közönséget megszólítani, mint James Cameron filmje, hiszen ez a fiatal korosztályra szabott produkció, s a sci-fi vonalon túl nincs erőteljes műfaji kapaszkodó, az univerzális elemek pedig, amik az AVATAR-t olyan jól megsegítették a befogadásban, ugyancsak háttérbe szorulnak, vagy egyszerűen nem kínál ilyet az új TRON. A második tényező, ami vesztét okozhatja a filmnek, az a felemás kritikai (és nézői) fogadtatás. A Rotten Tomatoes-on számba vett újságírók túlnyomó részt behódoltak James Cameronnak egy évvel ezelőtt, míg most legjobb esetben is fifti-fifti módra oszlanak meg a kedvező és fanyalgó szavak. Ez nem lesz elég ahhoz, hogy az ünnepi időszak után is tartósan az élmezőny vendége legyen a TRON: ÖRÖKSÉG, így legfeljebb közepesen hosszú távra tervezhet vele a Disney. Mit is jelent ez?
A 44 millió dollár láttán már a 200 milliós határt (ami egyébként nagyjából egyezik a produkciós költségekkel, s ehhez hozzá jönnek még az egyéb, feltehetőleg hasonlóan veretes ráfordítások) csak nagyon optimista szemlélettel lehet elvárni, de jelen pillanatban még nem zárható ki, hogy a végeredmény ebbe a megnyugtató magasságba jut. Egy erős közepes, vagyis -50% feletti esésektől mentes pályafutással a 150-175 millió dollár közötti finishez már bőven elég lesz, amit normális esetben sikerként lehetne aposztrofálni, hiszen az előzmény nagy arányú felülmúlásáról van szó (mai jegyárak mellett 90-95 millió dollárt érne az 1982-es 33 millió), s ennél többet egy folytatástól csak titkon remélnek a producerek. A Disney gépezete azonban olyan intenzíven járatta a motort, hogy végső soron az elemzők kudarcnak fogják elkönyvelni a TRON: ÖRÖKSÉG-et, hiszen költségvetése alatt látszik maradni így első blikkre. Pedig tulajdonképpen a tőle elvárhatót már első körben hozta.
> új filmek
A 3D-s filmgyártás futószalag-termelésének legújabb terméke a MACI LACI (Yogi Bear; hazai bemutató: március). A családi filmek között manapság ritkán találni olyat, amihez nem kell szemüveget viselni az élvezethet, ám aki a Hanna/Barbera-figura első mozifilmes (mellesleg élőszereplős) kalandjára ül be, az szemüveggel vagy anélkül is kevés élvezetet talál a 80 millió dolláros produkcióban, ha épp nem kisgyerek, legalábbis a kritikusok legnagyobb hányada szerint. Ez valószínűleg senkit nem ér meglepetésképpen, hiszen a színészek és CGI-szereplők házasításából alig-alig született értékelhető darab valaha is. Az UTAZÁS A FÖLD KÖZÉPPONTJA FELÉ című, a 3D-s újhullám egy korai darabjával minden téren nagyobb sikert elért Eric Brevig rendezőnek most a kopp van soron, hiszen a gyatra fogadtatás mellé egy legjobb szívvel is csak közepes, nem egészen 16 milliós start párosul. A Warner filmje sem kerülhette el az összehasonlításokat: három évvel ezelőtt az ALVIN ÉS A MÓKUSOK mérföldekkel jobb eredményt ért el. Az év hátralévő napjai azonban a piknikkosarak réme malmára hajtják majd a vizet.
Kirobbanó limitált körű bemutatkozást követően került országos forgalomba a THE FIGHTER című sport-dráma. David O. Russell a SIVATAGI CÁPÁK után ismét Mark Wahlberggel dolgozott együtt a Mickey Ward ökölvívóról szóló filmben, s a további szereplőkkel (Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo) együtt mindketten Golden Globe-jelölést érdemeltek ki, az alkotás további díjesélyei mellett. Valószínűleg minderre, és az esetleges Oscar-figyelemre sem lenne szüksége a filmnek ahhoz, hogy tisztességes köröket fusson a jegypénztáraknál, de így csak még örvendetesebb a dolog. A hétvégén 12 millió dollár értékben keltek el jegyek a Paramount terjesztésére, ami számügyileg már fedezi is a büdzsét, így minden bizonnyal a tényleges profit sem marad el már a moziforgalmazásból.
James L. Brooks komoly érdemeket szerzett olyan filmekkel, mint a BECÉZŐ SZAVAK vagy a LESZ EZ MÉG ÍGY SE. A 70 éves, Oscar-díjas direktor azonban legutóbb, hat évvel ezelőtt némileg befürdött a SPANGOL - MAGAMAT SE ÉRTEM című dramédiával. Ennek ellenére legújabb munkájához, a meglehetősen jellegtelen című HONNAN TUDOD?-hoz (How Do You Know; hazai bemutató: február 24.) a Sony 120 millió dollárt szavazott meg, amiből az adóvisszaigénylések után fennmaradó 100 millió fele a rendező és sztárszínészei (Reese Witherspoon, Owen Wilson, Paul Rudd és az elmaradhatatlan Jack Nicholson, akinek három "fuck"-jával is megúszta a film az R korhatárt) gázsijára ment el. Ezek után már az is meglepő volt, hogy kevesebb mint 2500 mozi tűzte műsorára ezt a romantikus vígjátékot, de a közönség érdektelensége az, ami igazán figyelemreméltó. A jól csengő és általában jól csengető nevek most csak 7,5 millió dollárt értek, s ez alighanem az év egyik legnagyobb bukásának születését jelenti. Persze a továbbiak alakulhat még kedvezően, de a lagymatag kritikák nem segítenek a dolgon, az biztos.
> további filmek
A Fox Searchlight nem tétlenkedett: látva a kiemelkedő számokat, megtízszerezte a BLACK SWAN vetítő helyeinek számát már most. A mozinkénti átlagos bevétel így ugyan -elkerülhetetlen módon- alaposan megcsappant, de még így is igazán figyelemreméltó. A mostani 8 millió dollárral együtt a díjszezon-kedvenc filmdráma már 16 millió közelében jár, egyúttal a költségvetés összegén túl.
A NARNIA KRÓNIKÁI: A HAJNALVÁNDOR ÚTJA megfelezte kiábrándító nyitányát, így a Fox filmje még 10 nap után is messze 50 millió alatt tengődik. Ez nagyon rossz hír egy 155 millióból készült blockbuster-aspiránsnak, de hát a Disney után a Fox is csak így tanulja meg, hogy ami nem megy, azt nem kell erőltetni.
Ugyancsak felére csökkent az érdeklődés a 3 Golden Globe-ra jelölt AZ UTAZÓ iránt. A vígjátékként nominált thriller két hétvégét követően 30 milliót tud a kasszákban, ami ugyancsak édeskevés egy 100 milliós számla mellett.
> végszó
2009-ben ilyenkor minden idők legsikeresebb filmje lépett a körforgásba, már első nekifutásra is igen szép, de persze végeredményét aligha előrejelző számokkal. Az AVATAR egymaga kasszírozott annyit egy éve, mint most a teljes dobogó se, s bár a top 12 film összesítve nem maradt alul túlzottan, félő, hogy Cameron filmjének diadalmenete befoghatatlan lesz az elkövetkezendő hetekben.
> ami jön
De azért akadhatnak még kellemes meglepetések. Karácsonykor érkezik a rém sikeres APÁDRA ÜTÖK/VEJEDRE ÜTÖK duó folytatása, az UTÓDOMRA ÜTÖK, s Jeff Bridges-mérgezést is kaphatnak az amerikai nézők A FÉLSZEMŰ bemutatójával. December 25-én, szombaton csatlakozik hozzájuk Jack Black is a GULLVER UTAZÁSAI-val, 3D-ben.
> a top 10
1. Tron: Legacy ($44.0m/$44.0m)
2. Yogi Bear ($16.4m/$16.4m)
3. The Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader ($12.4m/$42.8m)
4. The Fighter ($12.1m/$12.6m)
5. Tangled ($8.8m/$127.9m)
6. The Tourist ($8.5m/$30.6m)
7. Black Swan ($8.4m/$15.8m)
8. How Do You Know ($7.5m/$7.5m)
9. Harry Potter and the Deathly Hallows Part I ($5.0m/$265.7m)
10. Unstoppable ($1.8m/$77.4m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Avatar)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Az igenember)
box office: 2007 azonos hétvégéje (A nemzet aranya: Titkok könyve)
kritika: TRON LEGACY
kövess twitteren!