aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office: örökség Takács Máté
2010. december 19. 18:22:32

Kategória: 20 komment

> Amerikai mozibevételek, 2010. december 17 - 19.

A karácsony előtti utolsó hétvégén bemutatkozott a téli szezon csúcspontjának számító TRON: ÖRÖKSÉG, határozott, de nem egetrengető összeggel. Ezalatt Maci Laciból nem lett Alvin és a mókusok, James L. Brooks és sztárjai elvesztek a sűrűben, a kritikai kedvenc THE FIGHTER és BLACK SWAN pedig újabb nagy lépést tett a box office-siker útján.

> Amerikai mozibevételek, 2010. december 10 - 12.

A karácsony előtti utolsó hétvégén bemutatkozott a téli szezon csúcspontjának számító TRON: ÖRÖKSÉG, határozott, de nem egetrengető összeggel. Ezalatt Maci Laciból nem lett Alvin és a mókusok, James L. Brooks és sztárjai elvesztek a sűrűben, a kritikai kedvenc THE FIGHTER és BLACK SWAN pedig újabb nagy lépést tett a box office-siker útján.

> #1
1982 nyári csúcsszezonjában (nem mintha szó lett volna ilyesmiről akkoriban) mutatta be a Disney a TRON, AVAGY A SZÁMÍTÓGÉP LÁZADÁSA című sci-fit, amely a még -mai viszonyokhoz képest mindenképpen- gyerekcipőben járó számítástechnikát használta eszköznek az utókor ítélete szerint is forradalminak számító trükkök felvonultatásához. Ha másért nem, hát emiatt emlékezetes maradt Steven Lisberger rendező filmje, amelynek 33 millió dolláros bevétele viszafogott sikert eredményezett akkor. Most, 28 és fél évvel később, jó előre beharangozva, a stúdió előállt a folytatással, ami létének célja és értelme nem sokban különbözik elődjéétől: a legfrissebb technológiai vívmányok bemutatója a TRON: ÖRÖKSÉG (Tron: Legacy; hazai bemutató: már a mozikban), mindennel megtámogatva, amivel egy szuperprodukciót szokás, és még többel. Az eredeti film, bár övezi bizonyos fokú kultusz, nem tartozik az 1980-as évek legnépszerűbb és mindenekelőtt legismertebb produkciói közé, így nem is csoda, hogy a folytatás a köztudatba való bevezetésekor nem-igen hivatkoztak direkt módon rá, s inkább az idei év 3D-s eseményfilmjeként igyekezett a Disney eladni borsos árú gyermekét, á lá AVATAR. Ám minekután az előd nem elég híres, a közönség számára szükségszerű lett volna megismertetni a cím és a sztori mibenlétét. Ha tettek is rá kísérletet, a látványosság ajánlata maga alá temette. A box office-elemzők bizalma a film iránt tehát joggal volt fentartásokkal teli.

A 3D azonban cseles dolog. Az AVATAR egy évvel ezelőtti bemutatója óta megszaporodtak az ezzel operáló játékfilmek, amik megtermették a maguk extra dollármillióikat, de ugyanilyen mértékben növelték a dimenzióeffektusok általános kritizálását. A TRON: ÖRÖKSÉG-ről viszont lerítt, hogy ezen a már-már túlcsorduló 3D-s piacon a technika non plus ultráját kínálja, s ez a biztosság mindenképpen előnyére vált most, hogy közel 3500 filmszínház műsorára került fel. A csütörtök éjféli vetítések alkalmával biztató számokat jegyző film végül 18 milliós nyitónapot produkált, ami tisztességes, blockbusterhez méltó rajt, s a 44 millió dolláros nyitány sem lebecsülendő a fentiek, továbbá annak tudatában, hogy a történetet és annak színhelyét sok mozinéző idegenkedve fogadja. Az AVATAR-ral való összevetés, s az ezzel járó milliárd dolláros elvárások első pontban itt hibádzanak: aligha lesz képes az ÖRÖKSÉG akkora közönséget megszólítani, mint James Cameron filmje, hiszen ez a fiatal korosztályra szabott produkció, s a sci-fi vonalon túl nincs erőteljes műfaji kapaszkodó, az univerzális elemek pedig, amik az AVATAR-t olyan jól megsegítették a befogadásban, ugyancsak háttérbe szorulnak, vagy egyszerűen nem kínál ilyet az új TRON. A második tényező, ami vesztét okozhatja a filmnek, az a felemás kritikai (és nézői) fogadtatás. A Rotten Tomatoes-on számba vett újságírók túlnyomó részt behódoltak James Cameronnak egy évvel ezelőtt, míg most legjobb esetben is fifti-fifti módra oszlanak meg a kedvező és fanyalgó szavak. Ez nem lesz elég ahhoz, hogy az ünnepi időszak után is tartósan az élmezőny vendége legyen a TRON: ÖRÖKSÉG, így legfeljebb közepesen hosszú távra tervezhet vele a Disney. Mit is jelent ez?

A 44 millió dollár láttán már a 200 milliós határt (ami egyébként nagyjából egyezik a produkciós költségekkel, s ehhez hozzá jönnek még az egyéb, feltehetőleg hasonlóan veretes ráfordítások) csak nagyon optimista szemlélettel lehet elvárni, de jelen pillanatban még nem zárható ki, hogy a végeredmény ebbe a megnyugtató magasságba jut. Egy erős közepes, vagyis -50% feletti esésektől mentes pályafutással a 150-175 millió dollár közötti finishez már bőven elég lesz, amit normális esetben sikerként lehetne aposztrofálni, hiszen az előzmény nagy arányú felülmúlásáról van szó (mai jegyárak mellett 90-95 millió dollárt érne az 1982-es 33 millió), s ennél többet egy folytatástól csak titkon remélnek a producerek. A Disney gépezete azonban olyan intenzíven járatta a motort, hogy végső soron az elemzők kudarcnak fogják elkönyvelni a TRON: ÖRÖKSÉG-et, hiszen költségvetése alatt látszik maradni így első blikkre. Pedig tulajdonképpen a tőle elvárhatót már első körben hozta.

> új filmek
A 3D-s filmgyártás futószalag-termelésének legújabb terméke a MACI LACI (Yogi Bear; hazai bemutató: március). A családi filmek között manapság ritkán találni olyat, amihez nem kell szemüveget viselni az élvezethet, ám aki a Hanna/Barbera-figura első mozifilmes (mellesleg élőszereplős) kalandjára ül be, az szemüveggel vagy anélkül is kevés élvezetet talál a 80 millió dolláros produkcióban, ha épp nem kisgyerek, legalábbis a kritikusok legnagyobb hányada szerint. Ez valószínűleg senkit nem ér meglepetésképpen, hiszen a színészek és CGI-szereplők házasításából alig-alig született értékelhető darab valaha is. Az UTAZÁS A FÖLD KÖZÉPPONTJA FELÉ című, a 3D-s újhullám egy korai darabjával minden téren nagyobb sikert elért Eric Brevig rendezőnek most a kopp van soron, hiszen a gyatra fogadtatás mellé egy legjobb szívvel is csak közepes, nem egészen 16 milliós start párosul. A Warner filmje sem kerülhette el az összehasonlításokat: három évvel ezelőtt az ALVIN ÉS A MÓKUSOK mérföldekkel jobb eredményt ért el. Az év hátralévő napjai azonban a piknikkosarak réme malmára hajtják majd a vizet.

Kirobbanó limitált körű bemutatkozást követően került országos forgalomba a THE FIGHTER című sport-dráma. David O. Russell a SIVATAGI CÁPÁK után ismét Mark Wahlberggel dolgozott együtt a Mickey Ward ökölvívóról szóló filmben, s a további szereplőkkel (Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo) együtt mindketten Golden Globe-jelölést érdemeltek ki, az alkotás további díjesélyei mellett. Valószínűleg minderre, és az esetleges Oscar-figyelemre sem lenne szüksége a filmnek ahhoz, hogy tisztességes köröket fusson a jegypénztáraknál, de így csak még örvendetesebb a dolog. A hétvégén 12 millió dollár értékben keltek el jegyek a Paramount terjesztésére, ami számügyileg már fedezi is a büdzsét, így minden bizonnyal a tényleges profit sem marad el már a moziforgalmazásból.

James L. Brooks komoly érdemeket szerzett olyan filmekkel, mint a BECÉZŐ SZAVAK vagy a LESZ EZ MÉG ÍGY SE. A 70 éves, Oscar-díjas direktor azonban legutóbb, hat évvel ezelőtt némileg befürdött a SPANGOL - MAGAMAT SE ÉRTEM című dramédiával. Ennek ellenére legújabb munkájához, a meglehetősen jellegtelen című HONNAN TUDOD?-hoz (How Do You Know; hazai bemutató: február 24.) a Sony 120 millió dollárt szavazott meg, amiből az adóvisszaigénylések után fennmaradó 100 millió fele a rendező és sztárszínészei (Reese Witherspoon, Owen Wilson, Paul Rudd és az elmaradhatatlan Jack Nicholson, akinek három "fuck"-jával is megúszta a film az R korhatárt) gázsijára ment el. Ezek után már az is meglepő volt, hogy kevesebb mint 2500 mozi tűzte műsorára ezt a romantikus vígjátékot, de a közönség érdektelensége az, ami igazán figyelemreméltó. A jól csengő és általában jól csengető nevek most csak 7,5 millió dollárt értek, s ez alighanem az év egyik legnagyobb bukásának születését jelenti. Persze a továbbiak alakulhat még kedvezően, de a lagymatag kritikák nem segítenek a dolgon, az biztos.

> további filmek
A Fox Searchlight nem tétlenkedett: látva a kiemelkedő számokat, megtízszerezte a BLACK SWAN vetítő helyeinek számát már most. A mozinkénti átlagos bevétel így ugyan -elkerülhetetlen módon- alaposan megcsappant, de még így is igazán figyelemreméltó. A mostani 8 millió dollárral együtt a díjszezon-kedvenc filmdráma már 16 millió közelében jár, egyúttal a költségvetés összegén túl.

A NARNIA KRÓNIKÁI: A HAJNALVÁNDOR ÚTJA megfelezte kiábrándító nyitányát, így a Fox filmje még 10 nap után is messze 50 millió alatt tengődik. Ez nagyon rossz hír egy 155 millióból készült blockbuster-aspiránsnak, de hát a Disney után a Fox is csak így tanulja meg, hogy ami nem megy, azt nem kell erőltetni.

Ugyancsak felére csökkent az érdeklődés a 3 Golden Globe-ra jelölt AZ UTAZÓ iránt. A vígjátékként nominált thriller két hétvégét követően 30 milliót tud a kasszákban, ami ugyancsak édeskevés egy 100 milliós számla mellett.

> végszó
2009-ben ilyenkor minden idők legsikeresebb filmje lépett a körforgásba, már első nekifutásra is igen szép, de persze végeredményét aligha előrejelző számokkal. Az AVATAR egymaga kasszírozott annyit egy éve, mint most a teljes dobogó se, s bár a top 12 film összesítve nem maradt alul túlzottan, félő, hogy Cameron filmjének diadalmenete befoghatatlan lesz az elkövetkezendő hetekben.

> ami jön
De azért akadhatnak még kellemes meglepetések. Karácsonykor érkezik a rém sikeres APÁDRA ÜTÖK/VEJEDRE ÜTÖK duó folytatása, az UTÓDOMRA ÜTÖK, s Jeff Bridges-mérgezést is kaphatnak az amerikai nézők A FÉLSZEMŰ bemutatójával. December 25-én, szombaton csatlakozik hozzájuk Jack Black is a GULLVER UTAZÁSAI-val, 3D-ben.

> a top 10
1. Tron: Legacy ($44.0m/$44.0m)
2. Yogi Bear ($16.4m/$16.4m)
3. The Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader ($12.4m/$42.8m)
4. The Fighter ($12.1m/$12.6m)
5. Tangled ($8.8m/$127.9m)
6. The Tourist ($8.5m/$30.6m)
7. Black Swan ($8.4m/$15.8m)
8. How Do You Know ($7.5m/$7.5m)
9. Harry Potter and the Deathly Hallows Part I ($5.0m/$265.7m)
10. Unstoppable ($1.8m/$77.4m)

> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Avatar)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Az igenember)
box office: 2007 azonos hétvégéje (A nemzet aranya: Titkok könyve)
kritika: TRON LEGACY

kövess twitteren!

kövess minket facebookon!

Címkék

disney box office comedy sci fi owen wilson drama christian bale reese witherspoon jack nicholson mark wahlberg tron romance jeff bridges paul rudd children movie 3d cinema james l brooks

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr604539096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dean 2010.12.19. 18:30:00

A Tron gyártási költsége nem 300 millió volt? Imdb annyit ír.

Ismeretlen_82723 2010.12.19. 18:37:25

1: Passz, de egyébként ha felkeresed a film angol Wikipédia-lapját, ott négy webhelyet linkelnek, abból egy 150 milliót, kettő 200 milliót, egy pedig (az IMDb, ahová bárki bármit beírhat ugyebár) 300 milliót ír. Gondoltam, maradok az arany középútnál.

Dylan 2010.12.19. 18:38:52

200 millió alatti végösszeg? Az év legnagyobb 3D eseményétől? Na azért ezen nagyon meglepődnék. Nem vagyok egy boxoffice szakértő, de az Avatar rekordjait sem lehetett előre sejteni a nyitóhétvége adataiból. Én még most is 300 millió feletti végösszegre tippelek.

Ismeretlen_82723 2010.12.19. 18:42:01

3: Én igyekeztem kifejteni, hogy miért gondolom azt, hogy köze nem lesz az Avatarhoz a filmnek bevétel szempontjából, de amit még hangsúlyoznék -kapcsolódva "az év legnagyobb 3D eseménye" megjelöléshez- az az, hogy egy éve még nagy pláne volt a 3D egy "felnőtt" játékfilmhez, ami nem horror, míg most már ott tartunk, hogy heti 2 3D-s film is jön. 44 millióról a 200 millió még ebben az időszakban is erőltetett menet, de mint írtam, az esély egyelőre megvan rá.

hamsy 2010.12.19. 19:03:48

tavaly az emberek 3D-s moziterembe csak természetfilmekre ültek be mert nem is volt más. aztán jött az AVATAR, james-el a kamera mögött, az ölében egy 11 oscaros filmmel, meg a 80-as 90-es évek egyik legkedveltebb sci-fi filmjével. az AVATAR után már agyba főbe 3D-zett mindenki, így akik hasonló élményt vártak látványilag legtöbbször csalódtak és ezek után már egy olyan szimpla történetre mint az AVATAR-é már nem kíváncsiak csak ha tartalom is van mögötte. a TRON mögött meg minden van csak normális történet nincs. ha bukik akkor megérdemli az egeres cég, mert nem bírnak vagy nem mernek merészek lenni! a filmjeik csak lötymöttyek!

Remo 2010.12.19. 19:26:55

Valaki meg tudná mondani, hogy mi a fene került a Honnan tudod? c. filmen 100 millió dollárba (a mojo szerint 120m-ba)?

chris92 2010.12.19. 19:39:55

6: Epikus méretű gázsik Witherspoon(15 millió), Nicholson (12 milló), Wilson (12 millió) Rudd (3 millió), rendező Brooks úr (10 millió) + sokáig elhúzódó forgatási nehézségek + marketing.

Ismeretlen_139112 2010.12.19. 20:28:38

Megjegyzem, az első Tron alig pár perc CG animációt tartalmazott, és még csak nem is amiatt volt költséges. A hátulról megvilágított fekete-fehér filmkockákhoz készített rengeteg maszk, amit kézzel kellett megfesteni, na az volt a drága. Kifarmolták valahova Délkelet-Ázsiába, de így is alig lett kész, és egy logisztikai rémálom volt lebonyolítani. De igazából ez volt az egyedi és maradandó látványeleme, így hát duplán ironikus, hogy bár ma triviális lenne megcsinálni, de a folytatásban mégsincs semmi ilyesmi. Mondjuk nem is hiányzik szerintem.

Lackó 2010.12.19. 21:37:36

Paul Rudd most már megérdemelne egy olyan high concept filmfőszerepet Apatow-tól, mint amilyeneket Carell és Rogen kaptak. addig hiába pakolásszák bele ilyesmi filmekbe, amíg nem dobbantott egy nagyot.

Ismeretlen_1068 2010.12.19. 21:47:57

3: A filmet látva sajnos már én is arra szavazok, hogy a film 200 millión innen végez: ez egy hideg, közel sem közönségbarát film (SPOILER: még romantika sincs benne - női nézők ezzel kizárva); mondhatnám, hogy merész, de inkább azt mondom, hogy zavaros és élhetetlen darab. Elképesztően látványos, de ezért csak ideig-óráig fog csodájára járni a világ. Nemzetközi szinten amúgy 67 milliónál tart a film (azaz Amerikán kívül mindössze 23 milliót hozott, pedig 26 országban nyitott) - ez még soványabb, mint amit a Disney az amerikai bevételektől remélt.

Ismeretlen_1068 2010.12.19. 21:49:49

5: Pont az a baj, hogy túlontúl merészek akartak lenni ezzel a filmmel (aztán meg behúzták a kéziféket, így aztán ez az ellentmondás kinyírta a produkciót).

Ismeretlen_139112 2010.12.19. 21:56:38

Én menet közbeni koncepcióváltásra gyanakszom, újravágással, a kérdés az hogy jobb vagy még rosszabb lett-e volna eredetileg.

Ismeretlen_1068 2010.12.19. 22:01:06

Míg az AVATAR esetében a túlontúl leegyszerűsített sztorival volt bajom, itt meg pont azzal, hogy túlkavarták. Lehet, hogy azért, mert eme figurák belépője sokkal izgalmasabb volt, mint a monologizáló, sértett lelkű Dzsékszulié?

hamsy 2010.12.19. 22:40:33

13. SPOILER!!! ennek sem bonyolult a története csak idétlen. nem azért de a főhős nem húzza meg a csajt még ha az program is? és még csók sincs benne??? legalább a való világban lenne amikor felülnek a motorra...és azok a párbeszédek az öreg Flynn házában, te jó isten... a vacsis beszélgetés meg a legrosszabb. és amúgy meg minek egy sült disznó a programok világába? sőt minek eszik egy program? és miért eszik spárgát? minél jobban végiggondolom a filmet, annál inkább utálom. az a fehér majom a dizsibe meg annyira fölösleges. nagyon Merovingi koppintás akart lenni.

Gonzo 2010.12.21. 00:34:00

sajnálom Brooks-t. többet érdemel. és azért is sajnálom, mert a mai piacon nincsenek olyan arcok, mint akikkel hetvenes-nyolcvanas években lehetett dolgozni. ezek a mai vásári bohócok a tíz milliós bérezésükkel... reese, owen, rudd.... ezeket egy filmbe... ennyiért...hogy...hogy...hogy tudta?!?!?! szegény jack is. ezek a ripacsok maradtak neki. c.c.c.c

Ismeretlen_1068 2010.12.21. 06:36:41

Mert aztán Jack Nicholsontól mindig is messze állt ám a ripacskodás. :)

Gonzo 2010.12.21. 11:03:42

jó, hát lehet, hogy az elmúlt évben kicsit könnyebben vette a színészmesterséget, de azért ő még elvisz egy filmet, és betölt egy vásznat - és nem csak a külsejével. és különben is: ő Jack Nicholson. :o)

Helsing · http://helsing.blog.hu 2010.12.21. 11:52:27

A Foxnak ez a 75th Anniversary nagyon nem sikerült... van arról hír, hogy tovább gyártják-e a narniát ezek után?

Lackó 2010.12.21. 12:33:06

a gulliverben nem látok potenciált, úgyhogy sanszos, hogy 2010-et blockbuster nélkül zárják.

Ismeretlen_82723 2010.12.21. 20:55:57

Egy Gulliver utazásai-kritikából: "Not only tolerable, but actually - *gasp* - enjoyable. [...] The 3D is better employed here than it was in Tron: Legacy."

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása