> Amerikai mozibevételek, 2010. november 5 - 7.
November beköszöntével kezdetét vette a 'holiday' szezon, s ennek megfelelően fel is sorakozott néhány nagy várományos. A DreamWorks Animation idei harmadik nevezése, a MEGAAGY biztos kézzel szerezte meg a vezetést, míg a MÁSNAPOSOK rendezőjének új komédiája, a TERHES TÁRSASÁG tőle tisztes távolságban szült kielégítő eredményt.
> Amerikai mozibevételek, 2010. november 5 - 7.
November beköszöntével kezdetét vette a 'holiday' szezon, s ennek megfelelően fel is sorakozott néhány nagy várományos. A DreamWorks Animation idei harmadik nevezése, a MEGAAGY biztos kézzel szerezte meg a vezetést, míg a MÁSNAPOSOK rendezőjének új komédiája, a TERHES TÁRSASÁG tőle tisztes távolságban szült kielégítő eredményt.
> #1
Közkedvelt dolog összevetni a Pixar és a DreamWorks Animation munkásságát; s tény, hogy megvannak a maga előnyei utóbbi darabjainak is. Stabil pontot képeznek immáron a box office palettán, ám a legjobb animációs filmnek járó Oscar-díj továbbra sem veszélyezteti őket, még abban az évben sem, mikor történetesen legjobbjukat teszik le az asztalra. Ez az ő átkuk: mikor jön egy ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT, s a kritikusok leborulnak a nagysága előtt, majd a nézők ezzel összhangban a DreamWorks-nél még egyáltalán nem készpénznek veendő 200 millió dollárral ünneplik meg a kreatív munkát, a Disneyhez tartozó kompánia a TOY STORY 3.-mal rukkol elő. Nem is csoda, hogy a versenyben maradáshoz idén már három bemutatóval jelentkeznek: a sárkányos mese kiugró sikerként vonult be az évkönyve, a SHREK A VÉGE, FUSS EL VÉLE egy minden szempontból keserű szájízű végződést hozott a rém népszerű figurának a csalódást keltő 238 millióval, s most itt a MEGAAGY (Megamind; hazai bemutató: december 16.), természetesen 3D-ben, hogy minden szempontból valahol a kettő közé ékelődjön be. A 46 millió dolláros start jobb, mint az ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT-é, Shrektől értelemszerűen fényévekkel elmarad, de azért biztonságos háttérről árulkodik. Elvégre: a szupergonosztevőt főhőssé tevő történet sok újdonsággal látszólag nem kecsegtet, az előzetesek sem ígértek különösebben érdekes dolgokat, mégis felsorakozott ennyi ember, s vélhetően folyamatosan gyarapodik azok száma, akik a DreamWorks Animation brandjére váltottak jegyet, hasonlóan ahhoz, ahogy a Pixar logója is kiérdemelt, külön vonzerővel rendelkezik. A MEGAAGY ezzel együtt változást nem hoz: a kritikai fogadtatás felemás, ami valószínűsíti, hogy olyan hosszú és tartalmas jövőre nem számíthat a forgalmazó Paramount, mint amire tavasszal volt példa. Remélhetőleg az így is veretes, vélhetően 150 millió dollár feletti végeredmény számolgatása közepette azért elgondolkodnak a fejesek azon, hogy tényleg érdemes a belbecsbe is pénzt és munkát ölni.
> új filmek
A MÁSNAPOSOK világraszóló sikert aratott tavaly nyáron, s az ilyesmi bizony sok következménnyel jár. Készülget a folytatás, még ha az első rész nem kifejezetten kiált is érte, s a színészeknek is kibővültek a lehetőségeik. Legalábbis Zach Galifianakis-nak, aki vitathatatlanul a legmélyebb benyomást tette a közönségre. Todd Phillips direktor így meg sem vált tőle, s következő produkciójában (ugyancsak a Warnernél) a mostanság igen népszerű Robert Downey Jr.-ral eresztette össze. A TERHES TÁRSASÁG (Due Date; hazai bemutató: már a mozikban) így meglehetősen felértékelődött projektté vált, s nem is lehet azokat hibáztatni, akik mindjárt a MÁSNAPOSOK-hoz mérnék. A helyzet viszont mérsékeltebb: a film 33 millió dolláros rajtja ugyan megfelel a nagykönyvben megírtaknak, a kritikai fogadtatás már sokkal terhesebb; csupán 40% vélte élvezetesnek a látottakat a Rotten Tomatoes-on számba vettek közül. Na persze, nem az újságírók halmoznak fel 277 millió dollárokat a jegypénztáraknál, de azért nem árt, ha minden irányból dicséret ér egy komédiát. Azért jó esély van rá, hogy a közönség nagyobb részt elégedett a látottakkal, s így a 100 millió dollár gond nélkül, vagy legalábbis kisebb erőfeszítések árán megvalósul, márpedig erre a 65 milliós költségvetés láttán szükség van. Most még azonban a legjobb szívvel is annyit mondhatunk, hogy félsikerről van szó.
Tyler Perry esetében azonban minden esetben maximális sikerről beszélhetünk. Az afroamerikai filmes sokadik rendezése már a FOR COLORED GIRLS, azonban az első, amelyet nem saját művéből adaptált. A célközönségnek ez nem számított: ezúttal is a szokott tömegben érkeztek a Lionsgate filmjére, így a top 10 harmadik helyezettje is 20 millió dollár közeli összeggel képviseli magát. Ez máris fedezi a filmre szánt pénzeket, s az újabb 45-50 millió dolláros bevételnek hála a produceri szerepet is betöltő Perrynek idén is bérelt helye lesz a showbiznisz legbefolyásosabb amerikaijai között.
> további filmek
A FŰRÉSZ 3D nem okoz csalódást 65% körüli vérveszteségével, de a jelenlegi 38 millió dollár már több 10 millióval haladja meg az előző rész összbevételét, tehát bizonyos szempontból tekinthető teljesítettnek is a film küldetése, bár a 3D-től lehet, hogy nagyobb csodát várt a Lionsgate.
A Summit ellenben akár csodának is minősítheti a RED iránt mutatkozó érdeklődést. A Bruce Willis főszereplésével készült film negyedik hétvégéjén negyedik helyezett, s ezúttal kevesebb mint 20%-kal csökkent hétvégi forgalma. Az összbevétel már meghaladja a 70 millió dollárt, amivel sok szuperhősös DC Comics-adaptációt szégyenítenek meg a nyugdíjas korú titkosügynökök.
Ugyancsak nagyon kedvező változási arányt jegyez -immáron sokadjára- a SECRETARIAT és A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ, mialatt az ÚJABB PARAJELENSÉGEK újabb nagy lépést tesz hátra - mind az aktuális listán, mind elődjével szemben.
> végszó
Tavaly ilyenkor a KARÁCSONYI ÉNEK című 3D-s csinnadrattára volt bízva az amerikai box office sorsa, ám Robert Zemeckis filmje csak ímmel-ámmal teljesítette a rá mért feladatot (szigorú szemmel, a 200 milliós költségvetésre tekintettel azonban egyáltalán nem). Az idei év kedvezőbb indulást biztosított november havának, így nem is lehetett volna másképp, minthogy 2010 44. hete nagy mértékben veri 2009-ét.
> ami jön
Már szerdán folytatódik a friss filmek áradása az ÉBREDJ VELÜNK! című vígjátékkal, melynek főszereplői Rachel McAdams, Harrison Ford és Diane Keaton. Legalább egy 2,5 milliós nyitónapot illene produkálnia a Paramount bemutatójának. Pénteken csatlakozik Tony Scott és Denzel Washington újabb közös munkája, a SZÁGULDÓ BOMBA, amitől a 25 millió dollár nem nagy elvárás. A SKYLINE című sci-fi pedig még meglepetéseket is okozhat, de újabb CLOVERFIELD-et vagy DISTRICT 9-t azért ne várjunk.
> a top 10
1. Megamind ($46.0m/$46.0m)
2. Due Date ($32.7m/$32.7m)
3. For Colored Girls ($19.5m/$19.5m)
4. Red ($8.7m/$71.7m)
5. Saw 3D ($7.7m/$38.3m)
6. Paranormal Activity 2 ($7.1m/$77.0m)
7. Jackass 3D ($5.0m/$110.7m)
8. Secretariat ($4.1m/$51.0m)
9. Hereafter ($4.0m/$28.7m)
10. The Social Network ($3.4m/$84.9m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Karácsonyi ének)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Madagaszkár 2.)
kövess twitteren!
Kövess minket facebookon!