Pénteken mutatják be Christopher Nolan legújabb filmjét, aminek mindenki bizalmat szavazott előzetesen, s az év legjobban várt filmjei közé emelkedett. A kritikusok előtt nem is okozott csalódást, de mire megy egy "gondolkodó ember blockbustere" a közönségnél?
Pénteken mutatják be Christopher Nolan legújabb filmjét, aminek mindenki bizalmat szavazott előzetesen, s az év legjobban várt filmjei közé emelkedett. A kritikusok előtt nem is okozott csalódást, de mire megy egy "gondolkodó ember blockbustere" a közönségnél?
Jól tudjuk, hiszen láttuk már A sötét lovag esetében két éve, igaz, ott először volt Batman és az előre eldöntött blockbuster státus, s csak utólag vált világossá, hogy itt bizony némi agymunkára is szükség van a teljes befogadáshoz; ettől függetlenül, nyári szórakoztató volt a javából minden idők egyik legsikeresebb filmje. Az Eredetet azonban fölösleges és elhibázott volna azzal a filmmel összemérni, ha box office-ról van szó, ám mégsem hagyhatók figyelmen kívül a hasonlóságok. A rendező személye a 7 Oscar-díjra jelölt képregény-adaptációval felemelkedett azon kevesek közé, akiknek ezentúl minden munkáját széles közönség várja majd kíváncsian. Ez az Eredet esetében tapintható: a filmkedvelő internetes társadalom ugyanúgy ugrik mindenre, ami a produkciót érinti, mint A sötét lovag bemutatóját megelőzően, ugyanúgy az év filmjének kiáltják ki látatlanban minden fórumon, ugyanúgy szánnivaló Transformers-rajongónak titulálják azt, aki bárminemű kétkedő, vagy csak óvatosságra intő hangot hallat. Hasonlóan sok szereplőt mozgat, jól megválogatott színészgárdával, azonos premierdátummal bír, színvilágában, posztereiben is idézi A sötét lovagot; szóval a Warner igyekszik a lehető legszorosabb kapcsolatot teremteni fennállása legjövedelmezőbb filmjével. Azért nem is árt, ha biztosra mennek, hiszen a jelek szerint minden idők legköltségesebb szerzői filmjével van dolgunk, na persze a határ a műfaji rutinnal ezen a szinten egészen összemosódik már. Abszolút hihető az előzetesen látott részletekből, hogy 200 millió dollárt emésztett fel a két és fél órás produkció, bár a kézzel fogható ismeretekre várni kell a nézőknek a megtekintésig, köszönhetően a részletek viszonylagos titokban tartásáig. Sok film vérzett el azon, hogy az alkotókon és látványelemeken kívül nem próbálta mással eladni magát, s akad néhány hírhedt siker, ami visszafogott kampányával generált kíváncsiságot. Utóbbihoz jelen esetben kevés az, amit az előzetesek közvetítettek, legalábbis egy Jurassic Parkhoz viszonyítva, ellenben most előbbi forgatókönyv nagyon is működőképes, azaz, "A sötét lovag rendezőjétől" figyelemfelhívás már bebiztosít egy nézőkört, továbbá, köszönhetően a Viharsziget sikerének, jelenleg Leonardo DiCaprio személye sem elhanyagolható (emlékezetes azonban: A szabadság útjai, a Hazugságok hálója és a Véres gyémánt mind megbukott).
Az egzisztencialista, elmélkedő vagy fejtegető science fiction ellenben ritkán működőképes az amerikai kasszáknál, éppen ezért igen ritka madár a XXI. században. Az ezredforduló előtt azonban nem egy darabbal próbáltak hatni a közönségre: a Mátrix kiemelkedő kivételével elkedvetlenítő kudarcok születtek: A 13. emelet vagy a Gattaca nálunk például mozit sem ért, míg a Dark Cityből is csak később vált igazi kultfilm. A Mátrix sikeréhez a remek szájhagyomány mellett bőven hozzájárultak az akciók és a forradalmi trükkök; előbbiből várhatóan itt sem lesz hiány, bár prominens szerepet előzetesen nem kapott, míg utóbbira ma már nehéz alapozni, hiszen megszokottá vált minden az emberi szem számára a számítógép szerepének ugrásszerű növekedésével. Ettől függetlenül természetesen nyújthat újat az Eredet, minden bizonnyal fog is, ám az első kritikák nem ebben látják a film erényét. Egyértelműen a koncepciót, a merészet álmodó forgatókönyvet éri a legtöbb dicsérő szó, s mint tudjuk, egy jó filmhez három dolog kell: egy jó forgatókönyv, egy jó forgatókönyv és egy jó forgatókönyv. Általános felállás, hogy amit az újságírók magasztalnak, az a nézők körében tripla akkora sikert arat, pláne, ha egy alapvetően nagy közönséghez szóló műről van szó. A jó szájhagyomány, így a hosszú távú érvényesülés tehát biztosra vehető.
De mit ígér a kezdet? A nyári szezon nem indult kielégítően; folytatások, adaptációk, feldolgozások, ismert sztorik garmadájával támadta Hollywood a mindenre vevő, de azért a végletekig nem kínozható közönséget. Június második felétől ellenben magához tértek a filmek: megbukhatatlan folytatások (Toy Story 3., Napfogyatkozás) és a szó elsődleges értelmében véve eredetinek minősülő bemutatók (Nagyfiúk, Gru) hozták ismét egyenesbe 2010-et 2009-hez képest. Május-június intő jele azonban nem feledhető: kellene valami új is. És az Eredet ezt az űrt hivatott betölteni. Jó ideje a köztudatban, a film több mint 3700 mozit (köztük IMAX-eket) rohan le holnapután, érezhetően olyasmit kínálva, ami nem szokványos, látványos és nem utolsósorban szórakoztató, ahogy azt nem felejtette el számos kritikus megjegyezni, tehát tökéletesen megfelel annak, amiért alapvetően moziba jár a néző. Ez kiváltképp vonatkozik a középkorú, a mozis közönség nyelvén szólva az idősebb korosztályra, akik a fiatalokhoz képest egyre ritkábban találhatnak a műsorban hozzájuk is szóló filmet a nyár folyamán. Az ő tényezőjükre ugyan kevéssé vetíthető ki netes jelenlétük, de egyébként sem olyan sietséges a dolguk, mint a tizen/huszonéveseknek. Végső soron, a várakozás kellően felfokozott a filmmel kapcsolatban ahhoz, hogy egy vélt buktatója se váljon valóssá, s az eredetiség diadalával mély nyomot hagyjon a hétvégén az ifjúsági filmektől hemzsegő toplistán. Nem volna meglepő, ha az Avataréhoz fogható nyitány születne, vagyis közel 80 millió dollár, hiszen ezzel a filmmel is sok a közös pont (előzmények nélküli, rendezője és bárminemű újításai révén régóta figyelemmel kísért sci-fi akciófilm), de bármi a Transformers (70 millió) és A titánok harca (61 millió) között már mindenképpen ígéretes kezdetet biztosítana.
A fentiek fényében tipp az észak-amerikai szereplésre:
07.16. pénteki nyitónap: 24.500 millió dollár
07.17. szombat: 23.275 millió dollár (-5%)
07.18. vasárnap: 19.785 millió dollár (-15%)
nyitóhétvége: 67.560 millió dollár
végösszeg: 270.240 millió dollár (ebből a nyitány 25%)
nemzetközi & itthon
Egy biztos: az Eredet nem fog szégyent vallani az összesített nemzetközi porondon sem. A nagyságrend, ami elvárható tőle, már kevésbé határozható meg egyértelműen. Nolan két Batman-filmje között több mint 175%-os javulás volt tapasztalható, ami magában hordozza a direktor úr nevének világszintű erősödését is. Ez sem elhanyagolható Európában, Dél-Amerikában vagy Ázsiában ugyanúgy, mint Észak-Amerikában, s természetesen, mint az minden nyári blockbusternél megjegyzésre kerül, a látványfilmek töretlen népszerűséget élveznek ezen kontinenseken, kiváltképp az ázsiaian, ahol Leonardo-sama már a Titanic óta nagy tiszteletnek örvend. Az amerikai box office-siker fényében a nemzetközi összeg 200 és 350 millió között bárhol előfordulhat.
Magyarország pozícióját e nagy térképen ugyancsak könnyelműség lenne szűken behatárolni. A Batman: Kezdődik!-re inkább csak szállingóztak a magyarok, míg A sötét lovag az évének egyik slágerfilmje lett, tehát nálunk is egészen hasonló a helyzet, mint a nagyobb halmazban. Leonardo DiCaprio ugyancsak a Titanic óta kedvence az itthoniaknak, a Viharsziget nálunk is szép sikerré avanzsált. Hogy mindez kamatoztatható az Eredet számára, az biztos, de azért óvatosnak kell lennünk a végső állomás belövésével. Bár a sci-fi nem a kedvence a magyar közönségnek, a nagyobb szabású darabok általában gond nélkül teljesítenek nálunk is, tehát ezen félelmeket félre lehet tenni. A szezonnak megvannak a maga nyerő produkciói, mégis érezhetően kevés az alternatíva ezen a nyáron, így éppen jókor érkezik az Eredet 22-én, s sem az előtte bemutatkozó Kéjjel-nappal, sem az egy héttel későbbi Nagyfiúk vagy Az utolsó léghajlító nem zavarhatja meg különösebben köreit a 200 ezer néző felé vezető, azért nem teljesen kikövezett úton. A szinkronizált mivolta csak javítja az esélyt, hogy Nolan legnézettebb filmje váljék belőle, lefőzve A sötét lovag 225 ezer eladott jegyét, ám azt figyelembe véve, hogy az első félév kevés ekkora magasságokba jutó filmet termelt ki, vagyis számos nagyobb versenyző nem bírt megbirkózni a feladattal, a 150-175 ezer látogatót is tisztességes eredményként könyvelhetjük majd el, ha úgy adódik.
rendező: Christopher Nolan
szereplők: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine
forgalmazó: Warner
költségvetés: 200 millió dollár
magyar bemutató: július 22.
kapcsolódó írások
countdown: The Sorcerer's Apprentice
countdown: Predators (és ami lett)
countdown: The Last Airbender (és ami lett)
countdown: The Twilight Saga - Eclipse (és ami lett)
countdown: Grown Ups (és ami lett)
countdown: Knight and Day (és ami lett)
countdown: Toy Story 3 (és ami lett)
countdown: The Karate Kid (és ami lett)
countdown: The A-Team (és ami lett)
countdown: Sex and the City 2 (és ami lett)
countdown: Prince of Persia - The Sands of Time (és ami lett)
countdown: Shrek Forever After (és ami lett)
countdown: Robin Hood (és ami lett)
countdown: Iron Man 2 (és ami lett)
countdown: A Nightmare on Elm Street (és ami lett)