Csütörtökön érkezik az amerikai mozikba Az utolsó léghajlító. M. Night Shyamalan filmje vitán felül az év egyik legkockázatosabb vállalkozása, egyúttal a Paramount első 3D-s nevezése.
Csütörtökön érkezik az amerikai mozikba Az utolsó léghajlító. M. Night Shyamalan filmje vitán felül az év egyik legkockázatosabb vállalkozása, egyúttal a Paramount első 3D-s nevezése.
Nem számítva persze a DreamWorks animációs filmjeit. A tavasszal született döntés, miszerint a népszerű amerikai rajzfilmsorozat, az Avatar: The Last Airbender mozifilm-változata 3D-s turbósítást kap, teljesen érthető azok után, hogy az Alice Csodaországban és A titánok harca magasra jutott a box office létráján. Érthető, de nem feltétlenül üdvözölendő. A titánok harca nem úszta meg kritika nélkül az utólagos konvertálást, s emellett jóformán eltörpültek az egyéb kivetnivalók. Az utolsó léghajlító ellenben sokkal kevésbé evidens pénzcsináló (pénznyelő mivolta ellenben már jó ideje nem titok), tehát hibáztatni nem lehet a Paramountot, ez egy biztosíték. A stúdió egyébként jó időszakon van túl: idén a Vasember 2.-re és a Viharszigetre is szépen csengettek a népek, s persze a DreamWorks ágról is született egy-két 200 milliós kasszasiker, más kérdés, hogy az Így neveld a sárkányodat és a Shrek a véle, fuss el véle közül a kevesebbet termő lett a nyerőbb. És e négy film közel 900 millió dollárja sem adhat kellő megnyugvást arra az esetre, ha ez a cuzammen negyedmilliárdos vállakozás megfeneklik. Márpedig ennek a valószínűsége egészen nagy.
A történet egy fiúról szól, aki ráébred, ő az utolsó Avatar, azok tagja, akik mind a négy elemet képesek irányítani. Így meghatározó szereplőjévé válik a levegő, a víz és a föld népe a tűz népe ellen folytatott küzdelmében. E fantasztikus történet eposzi léptéket sugall, de némi érdektelenséggel is együtt jár, ennek fő oka pedig a távol-keleti gyökerek, a harcművészeti alapok. Bár a kelet-ázsiai filmek között akadt több is, ami sikert ért el az amerikaiaknál, ezúttal a mainstream, ezen belül is a fiatal közönség a célpont, akik - azzal együtt, hogy most hazai termékről van szó - csak ritkán fogadnak be hasonló darabokat, már abból a kevésből, ami eddig készült (a Dragonball: Evolúció például vaskosat hasalt tavaly tavasszal). A még teljes gőzzel futó A karate kölyök sikere mellett nem lehet elmenni, ha a harcművészetekről és fiatal főszereplőkről van szó, ám azon film könnyű azonosulást szolgáltatott főhősével és szituációjával is a valóság talajánál maradva, nem mellesleg ismert neveket sorakoztatva fel. Ez Az utolsó léghajlító esetében nagyjából kimerül a rendező-író-producer, M. Night Shyamalan személyében, akinél ezzel néhány egy kaptafára menő, de egy-két kivétellel anyagilag működő thriller után most éles váltás tapasztalható. Eddigi legköltségesebb filmjétől nem várhatók csattanók vagy (a tényleges hatást hol elérő, hol nem) hatásvadász jelenetek, márpedig az előzetesek bőszen hirdetik az indiai származású direktort, aki a Hatodik érzék-típusú filmjeiről nevezetes. Nyilván a közönség nem oly buta, hogy nagyon félrenézze a dolgokat, de tény, hogy nem megalapozott Shyamalan a családi filmek talaján. Ez azért nagy bajt nem jelenthet, annál inkább az, hogy az utóbbi idők fantasy-adaptációi, legyenek azok könyvből vagy videojátékból, csak egy bizonyos szintet képesek megütni; a Percy Jackson és az olimposziak: A villámtolvaj és a Perzsia hercege: Az idő homokja is nagyjából 90 millió dollárig vitte, ami még előbbi esetében sem fedi a rá szánt összeget. Ráadásul jelen esetben a forrásanyag sem annyira ismert, hogy annak bázisából elegendő mértékben táplálkozzon.
Egyértelműen az elszaladt költségvetés lesz a veszte Az utolsó léghajlítónak, s könnyen lehet az is, hogy egy újabb Az arany iránytű kerekedik belőle. Azt a filmet is trilógiának szánták kezdetben, s bár nemzetközi fronton szépen teljesített, az amerikaiak közömbössége betette a kaput a további fejezeteknek. A csütörtöki premier nem könnyíti meg a film helyzetét a kielégítő számok megszüléséhez, ahogy az a Szex és New York 2. és a szerdán rajtolt Kéjjel-nappal esetében is bebizonyosodott. A kevesebb mint két héttel később érkező A varázslótanonc ráadásul újabb akadályt görgethet a film elé.
A fentiek fényében tipp az észak-amerikai szereplésre:
07.01. csütörtöki nyitónap: 8.750 millió dollár
07.02. péntek: 7.875 millió dollár (-10%)
07.03. szombat: 9.845 millió dollár (+25%)
07.04. vasárnap: 6.400 millió dollár (-35%)
nyitóhétvége: 24.120 millió dollár
első négy nap: 32.870 millió dollár
végösszeg: 80.400 millió dollár (ebből a nyitány 30%)
nemzetközi & itthon
A világ más tájain azonban az efféle történetek jöhetnek minden minőségben és mennyiségben. A két idei, már említett társ, A villámtolvaj és a Perzsia hercege megfelelő arányban múlta felül az amerikai bevételeket a nemzetközi piacon, s hasonló produktivitást várhatunk Az utolsó léghajlítótól is. Kiváltképpen eredményes lehet az ázsiai futam, magyarázatra nem szorul, miért, s persze Európára is lehet számítani, ha vizuális orgiákról, no meg 3D-ről van szó. Az amúgy teljesen más matéria, ám amerikai/nemzetközi piaci arányokban azonosan viselkedő műfajt képviselő Robin Hoodéhoz hasonlóan 1/3 észak-amerikai, 2/3 azon kívüli eredményre lehet számítani.
Ez a történet és ezek a szereplők nem tartoznak a könnyen boldogulók közé a magyar ugaron, ám a 3D-s darabokat nagyon falták itthon az utóbbi hónapokban. A sűrűsödő mezőnyben azonban az önmagában is életképes darabok maradnak majd állva, márpedig egy Shrek a vége, fuss el véle és egy Kutyák és macskák 2.: A rusnya macska bosszúja (emlékezzünk: egy éve a G-Force - Rágcsávók 200 ezer néző fölé jutott) között ez nehezen lesz elmondható Az utolsó léghajlítóról, s a 3D-s termek számának jelentős növekedéséig még várni kell - merthogy ez egyszerűen szükségszerű, elnézve a késő őszi-kora téli kínálatot, ahol egy héten több 3D-s film is esedékes. A UIP 100 ezer nézővel már elégedett lehet (bár a 75 ezer körüli finis esélyesebb), még ha a Paramount ennél többet is várna tőlünk a projekt méretének okán.
rendező: M. Night Shyamalan
szereplők: Noah Ringer, Nicola Peltz, Dev Patel, Jackson Rathbone, Shaun Toub, Aasif Mandvi, Cliff Curtis
forgalmazó: Paramount
költségvetés: 150 millió dollár
magyar bemutató: július 29.
kapcsolódó írások
countdown: The Twilight Saga - Eclipse
countdown: Grown Ups (és ami lett)
countdown: Knight and Day (és ami lett)
countdown: Toy Story 3 (és ami lett)
countdown: The Karate Kid (és ami lett)
countdown: The A-Team (és ami lett)
countdown: Sex and the City 2 (és ami lett)
countdown: Prince of Persia - The Sands of Time (és ami lett)
countdown: Shrek Forever After (és ami lett)
countdown: Robin Hood (és ami lett)
countdown: Iron Man 2 (és ami lett)
countdown: A Nightmare on Elm Street (és ami lett)