aeon flux

ready for the action now, danger boy?

a világ 100 legjobb nem angol nyelvű filmje Zalaba_Ferenc
2010. június 23. 11:51:31

Kategória: 50 komment

Az Empire szerkesztői összegyűjtötték minden idők 100 legjobb, nem angol nyelven beszélő filmjét (tehát az amerikaiak mellett kiestek az angolok, az ausztrálok, a dél-afrikaiak és az új-zélandiak is), amely természetesen feldob néhány kérdést: hol marad a GRAVE OF THE FIREFLIES, az AMORES PERROS, a HERO vagy a THE TIN DRUM? A METROPOLIS tényleg jobb lenne, mint az M? A THE HOST tényleg kiszorította a JSA-t? És így tovább: de ami a legfontosabb, ki hány filmet látott erről a listáról és nálatok mi lenne a numero uno?

Címkék

eurocinema asian cinema top film

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr264538272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2010.06.23. 12:33:40

Valamiért naívan azt képzeltem, lesz majd egy Jancsó is a listában... Amúgy nincs vele bajom, de Amelie-t az első 50-be se tettem volna be, nemhogy az elejére...

"L" 2010.06.23. 12:34:36

18 filmet láttam a listáról, de a faunon és az amelien kívül semmi extra. az pedig, hogy a gyűlölet szerepel, de az Irreversible nem, óriáis kérdőjel...

Ismeretlen_97684 2010.06.23. 12:37:36

Sokat láttam, még többet nem, de lesz néhány film, amit most bepótolok a lista hatására. Amit hiányolok: Visszafordíthatatlan, Mások élete. Hogy mi a kedvenc? Fogalmam sincs, a Rashomon, a Szigorúan ellenőrzött vonatok, a Nyom nélkül, a Beszélj hozzá és a Faun labirintusa biztos top 10-es lenne nálam, a többi helyre meg két tucat film pályázik :)

skaven 2010.06.23. 12:50:40

repulo torok klanja (ez volt a magyar cime? :)) benne van, a hero meg nem?! egesz sokat lattam, szokas szerint joparral nem ertek egyet es rengeteg filmet hianyolok... irreversible mindenkepp benne kellene hogy legyen, stalker szinten (szivem szerint a szinbad is, de ne kivanjunk lehetetlent), sok filmet elorrebb raknek (ran, jules es jim, etc), de hat ilyenek ezek a listak. :)

Ismeretlen_63220 2010.06.23. 13:30:07

Az ilyen lista csak arra jó, hogy felidegesítse magát az ember. Sztalker hol van, vazze? Tűz van babám hol van, vazze? Szegénylegények hol van, vazze? Ehelyett Éjjeli őrjárat és Gazdatest?? Oké, a jobban sikerült kommersz közül valók, de azért ne keverjük már össze a dolgokat. És minden tiszteletem Szenegál, Timbuktu és egyéb országok népeinek, de valahogy nem hiszem el, hogy annál több eredményt tudnának felmutatni, hogy az operatőrnek sikerült eltalálnia, a kamera melyik oldalára álljon. Oké, Japán, India és Kína filmtermésében vannak rejtett kincsek, nade ezek a törzsi országok... Ráadásul Jancsó, Tarkovszkij és Forman nem ismeretlenek. Hogy egy Hannibál tanár urat nem ismer a világ, azt sajnos tudjuk. Az olyan finomságokat már nem is mondom, hogy inkább a Vándorló palota, mint a Tottoro, ha már a Csihíró mellé még egy Mijazakit teszünk. Jut eszembe: hol van a Szentjánosbogarak sírja? Belleville randevú? Táncos a sötétben?

Ismeretlen_1068 2010.06.23. 13:34:35

5: Ez a félig üres pohár szemlélet. Én inkább örülök neki, mert 1. jó érzéssel tölt el, hogy jó részét már láttam, 2. feljegyezhettem magamnak néhány olyan címet, amit érdemes lesz megnézni. Ugyan Kuroszavától van vagy három, de szerintem többnyire ügyeltek arra, hogy egy rendezőtől csak egy film szerepelhessen. Mondjuk, ezt a szabályt jól le is szögezhették volna az elején és akkor többen is szerepelhettek volna. Nekem pl. nagy hiányosságom, hogy kevés a skandináv film a listán.

Dilibogyo 2010.06.23. 13:35:02

Gyors végiglapozásra 30. :) Annak örülök, hogy az első 10-ből 9 megvolt. :) A 6. környékén (hátulról kezdtem) erősen elkezdtem filózni, hogy miért hiányzik a Hét szamuráj. Aztán rájöttem. :) Sátántangót vagy Werckmeister-harmóniákat hiányolom. De még a La passion de Jeanne D'Arc is illett volna (ha már a brüsszeli 12 jelentős része képviselve volt). Szerintem a Metropolis igenis jobb, mint az M! Nálam No.1

anita 2010.06.23. 13:44:40

Jól látom, hogy Amelie a 2.? :)

Ismeretlen_1068 2010.06.23. 13:52:37

Az a baj, hogy nem az az első?

Ismeretlen_1068 2010.06.23. 13:54:17

Az IRREVERSIBLE szerintem botrányos film. AZ öncélúság mintapéldánya, ráadásul nem az erőszakos jelenetei miatt hányingerkeltő, hanem az imbolygó kamerájának köszönhetően. :) Tudom, ez volt a cél, de akkor viszont kapd be, kedves Noé.

anita 2010.06.23. 13:57:32

9: Nyilván csak adminisztrációs hiba.. :D

Ismeretlen_84013 2010.06.23. 14:30:00

23-at láttam közülük, elég sok pótolnivaló akad még. Nálam a Top 10 egy cseppet Ázsia-centrikus: Oldboy, Infernal Affairs, Failan, Grave of the Fireflies, Cinema Paradiso, Das Leben der Anderen, Hero, Spring, Summer, Winter, Fall and Spring, Bullet in the Head, Sha Po Lang.

Ismeretlen_63220 2010.06.23. 14:39:44

6: Hol van ez a pohár a féligtől. De most komolyan, ha az imdb profilomból állítanék össze egy ilyen listát, az mérvadóbb lenne. Ha az Empire teszi, akkor legyen már körültekintőbb, átfogóbb. Tudom, hogy egy 100-as lista szinte reménytelen, mert nekifutás nélkül többet fel tudna írni bármelyikünk, de ha már kimaradnak olyanok, amiket hiányolunk, akkor ne már valami szuahéli hottentotta szupernyolcas izé kedvéért.

Ismeretlen_63220 2010.06.23. 14:56:42

De hogy a kérdésre is válaszoljak: 41-et láttam, pedig kínos hiányosságaim vannak, és egy csomó olyan is van, amit tudom, hogy láttam régen, de egyszerűen nem emlékszem rá, ezért nem számoltam bele. Kedvencet nehéz, ebből a listából az Andrej Rubljov, a Szolarisz és a Csihíró verseng talán az első helyért. Amélie és a Berlin felett az ég is igen kedvesek szívemnek, de mégsem annyira fontos filmek valahogy.

ty 2010.06.23. 15:06:15

56 filmet láttam a listából alapvetően semmi bajom a listával. pont olyan mint minden másik lista. mindekinek lesz olyan ami szerinte hinányzik róla. a sorrend meg eleve halálra van itélve. kb senki sem lesz akinek bejönne a sorrend. arra viszont tökéletesen jó volt - számomra - h lássam van még mit pótolnom.

Ismeretlen_1068 2010.06.23. 15:06:17

14: Az a szuahéli hottentotta szupernyolcas izé is benne van a 41-ben? Csak mert olyan nagyon bántod.

Ismeretlen_140561 2010.06.23. 15:13:26

30 és fél :) és még mindig itt van bontatlanul a Delicatessen. Nem akarok vitatkozni, Amelie-vel én sem békéltem meg, hogy ennyire elől van, de ahogy fentebb A hét szamurájt hiányolták, ami megjelent az elején, én a Fellini: Országúton c. filmjére várta sajnos hiába.

ty 2010.06.23. 15:13:35

5: totoro egy _t_ és jó helyen van a listán

Ismeretlen_9654 2010.06.23. 16:27:27

szerintem ez a lista most nagyon félrement. sok olyan film található rajta, amelynek semmi keresnivalója nincs a listán. például nagy hiányosság, hogy nem szerepel az amarcord, ugyanakkor felfért a bukás, ami semmi másra nem jó, csak arra, hogy nevetséges youtube-os videókat készítsenek róla. de hiányoltam pasolinit, a werckemister harmóniákat, a szegénylegényeket stb. azt meg nem értem, hogy némafilmek mit keresnek itt. miért nem csinálunk mi egy jobb listát? :) arra viszont jó a lista, hogy több olyan filmre felhívta a figyelmem, amiről még nem hallottam. és nagyon jó pont, ott a leningrad cowboys.

Ismeretlen_63220 2010.06.23. 16:28:36

16: a "nem hiszem" utalás volt arra, hogy nem láttam. Ha láttam volna, akkor tudnám, milyen. De azt hiszem, eléggé biztosra mehetek, ha azt mondom, hogy szerintem a szakma által is a legnagyobbak között számontartott rendező talán legjobb filmje jobb, mint egy olyan országban készült film, ahol villanyáram csak a hadseregnek van. 17: Úristen, az Országúton se volt a listán. No comment. 18: Már nem emlékszem, melyik szinkronnal láttam, de Tottorónak mondta a gyerek. Az eredetije kandzsi írásjellel van, az angol pedig nem tudja kiejteni a kettőzött té-t, tehát miért lenne belőle kettő az angol verziójú címben. Viszont rövid o-val írtam véletlenül, elnézést. Tottoró, szerintem így a jó. Mint ahogy a Csihíró se Chihiro. A sorrend szubjektív, ebben viszont igazad van.

ty 2010.06.23. 16:40:39

20: "Tonari no Totoro" - Japan (original title)

Ismeretlen_63220 2010.06.23. 16:45:39

21: szerintem pedig a japán eredeti cím ez: となりのトトロ. Amit te írtál, az az angol fonetikus átirata.

orion 2010.06.23. 18:35:55

Mindenkinek van listája. Ezt láthatóan a filmtörténetben közepesen járatos 30-asoké. Akik szorgalmasan legyűrték a lexikonok legfontosabb ajánlásait, de azért ha tehetik, leginkább rajzfilmeket és ázsiai horrorokat néznek. Mivel britek, ezért beleférnek náluk olyan egzotikumok (India, Közel-Kelet), amelyek egy francia, olasz, német vagy épp közép-európai listánál senkinek nem jutna eszébe. Különösebben nem kell odalenni az egésztől. Én 56 filmet láttam, de vagy tucatnyiról még csak nem is hallottam. Nyilván a listázók is hasonlóképpen lennének az én, vagy bárki más (a film iránt érdeklődő) korombeli listájával. Az övék csak annyiban fontosabb, hogy "náluk van a mikrofon", ezért "ők beszélhetnek bele".

tristram 2010.06.23. 19:00:37

52, ha nem számolom azokat, amiket túl rég láttam. Mindenesetre nem olyan rossz válogatás ez, persze sok minden kimaradt és sok minden bekerült, aminek nincs keresnivalója, de az arányok nem borzalmasak. A sorrend viszont nevetséges. A legjobb film, amit valaha láttam alkalmasint Makk Károlytól a Szerelem. Hogy mondjak nem magyart is, elsőnek holtversenyben beraknám a Tokiói történetet és a Personát, amik a listán is szerepelnek.

wurlitzervili · http://wurlitzer.tumblr.com 2010.06.23. 19:04:34

Androidus, Timbuktu nem egy ország, ha már tisztelettel említed...

wurlitzervili · http://wurlitzer.tumblr.com 2010.06.23. 19:33:01

31 - van még mit pótolni. Szörnyen kevés Kuroszavát és Truffaut-ot láttam. A lista jogosságán meg nem érdemes vitatkozni, jól mondja orion, ez tényleg valaki(k)nek a személyes ízlését tükrözi az Empire-nél, aki elrejtett egy-két kötelező, tankönyvi klasszikust , hogy ne legyen teljesen egyértelmű, hogy nála a külföldi film jobbára az ázsiait jelenti. Annak örültem nagyon, hogy az egyik személyes kedvencem, az Algíri csata jó helyezést ért el. Nem hittem volna, hogy bekerül.

Ismeretlen_63220 2010.06.23. 19:57:08

23: valószínűleg igazad van. Azzal egészíteném ki, hogy ügyeltek rá, legyen benne egy Wenders, egy Herzog, egy Wajda, egy Truffaut, egy Forman stb. Épp ezért furcsa és érthetetlen, hogy az egy Jancsó kifelejtődött. 25. Jól van na :) Te meg nem tudod ragozni Truffaut-t.

wurlitzervili · http://wurlitzer.tumblr.com 2010.06.23. 20:09:15

27: igaz, 1:1 az állás :)

RE@L 2010.06.23. 21:42:13

Ahogy számolgattam kb. legalább 20-25 filmet láttam a listáról. Sajnálom viszont hogy számomra egyik legkedvesebb film a 37,2°C Le Matin nem szerepel közöttük, de egyetértek hol van a Hotaru No Haka? Perfect Blue? bár az utóbbi megint olyan mint a 37,2 amolyan kultfilm de nem kiemelkedő. Hard Boileden is meglepődtem, de hogy a House of the Flying Daggers jobb mint a Hero azt én is kétlem...

Ismeretlen_9654 2010.06.23. 21:44:50

részemről a perfect blue egy megfejthetetlen rejtvény. már háromszor aludtam el rajta, pedig mindenevő vagyok.

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2010.06.23. 22:50:17

Hát van mit pótolni... Megszámoltam, 22, néhány címnél pedig elpirultam, hogy még mindig nem néztem meg.

m@rCi 2010.06.24. 02:49:30

41-et láttam. Megijedtem az elején, hogy túl kevés lesz, de szerencsére top10-et azért láttam végig. Van vagy 20 film a listáról ami megvan de még nem szakítottam rájuk időt. -Host helyett inkább ha nem is JSA, akkor Memories of Murder (bár JSA is remek). -My Sassy Girl-t hiányoltam, a sok komolyabb hangvételű film mellett üdítő lett volna a jelenléte :). -Chirio vagy Totoro helyett pedig nálam inkább Princess Mononoke vagy pedig Howl's Moving Castle lett volna a nyerő. -Ghost in the Shell szerintem jobb mint az Akira. -House of Flying Daggers helyett lehetett volna inkább Hero. -Kurosawától volt 4 film...első 3-al egyetértek viszont én Ran helyett inkább Kagemushát tettem volna. Hát így első blikkre ezek szúrtak szemet nekem. Most megyek és pótolok valamit :)

Ismeretlen_38951 2010.06.24. 09:36:20

Az a legnagyobb szívfájdalmam, hogy azt amit pótolnom kellene, nem fogom tudni megnézni. Egyszerűen család mellett nincs idő rá. :(

frmn 2010.06.24. 10:40:54

33-at láttam (erre egyébként van egy viccem), vannak rajta remek filmek, de általában véve elég sznobnak és polkorrektnek tartom a listát

Ismeretlen_1068 2010.06.24. 10:50:34

Szerintem ezen a listán semmi sznob nincs. Akartam is jelezni a nagy hangon követelőzőknek, hogy az Empire elsősorban mozimagazin, ezért leginkább a közízlés irányából közelíti meg az ilyen, alapvetően nem-kommersz listákat is: ezért szerepel rajta inkább a Solaris, mint a Stalker, vagy a House of the Flying Daggers és nem a Hero, és ezért nem kapott helyet rajta Tarr Béla, Lukas Moodysoon vagy Kim Ki-duk.

clive 2010.06.24. 10:53:21

Azért szerintem nagyon gáz, hogy egy Night Watch meg Le Haine fent van a listán, de egy magyar film se. Valszeg nem is ismernek magyar filmeket, de egy Szindbád, Szegénylegények, Ötödik pecsét stb. bármelyike felkerülhetett volna. Ezen felül Tarkovszkijtól fent van a Solaris, de nincs fent a Sztalker? Nincs Országúton, ? Nincs A nagy zabálás? Triertől az Idióták van fent mikor van annál jópár jobb filmje? Sergio Leonétól (az imdb szerint a filmjeinek eredeti nyelve az olasz), Pasolinitől, Jodorowskytól semmi? Persze szubjektív lista, de én tudok vele vitatkozni:)

Ismeretlen_1068 2010.06.24. 11:05:35

Miért gáz a Gyűlölet? Az egyik legjobb film, amit valaha láttam.

Ismeretlen_148340 2010.06.24. 11:42:03

Imádom az ilyen listákat. Most annak is különösen örülök, hogy a nagy részét még láttam is. Legyen egy Kurosawa film az élen, választhattak volna mást is tőle, de nekem ez is megfelel.Meg tudok barátkozni a gondolattal. A Magyar filmek hiánya szerintem is bántó, de most ezt kell szeretni. Van kb 30 film, amit nem láttam ezért nem is tudnám megmondani, hogy megérdemlik-e a helyezésüket....A többivel nem akarok vitatkozni egyesével, mert mindenki másképpen állítaná össze a listáit. Fatih Akin,Bent Hamer,Alejandro Amenábar,Johnnie To,Wisit Sasanatieng,Julio Medem filmeket is hiányolok a listáról. Plusz egy pár rendezőnek előkelőbb helyen kellett volna végeznie. Várom a következő összeállítást.:) Ebből is felírtam pár címet magamnak...

Ismeretlen_63220 2010.06.24. 11:56:10

35: tegye fel a kezét, aki hallott már a listán szereplő szenegáli filmekről :) Igen, értelemszerűen az ember nézi, hogy minek alapján állíthatták fel a listát, és nem az a bajom vele, hogy nem pont az én ízlésemnek felel meg, hanem hogy semmilyen épkézláb szempontot nem tudok találni, aminek megfelelne. Sem az elismert nagyokat nem válogatta be, se a közönség igényeinek nem felel meg.

Ismeretlen_63220 2010.06.24. 12:05:45

Majd elfelejtettem, nekem van egy sokkal valószínűbb verzióm, hogy mitől ilyen ez a lista. Van egy szerkesztő csapat, ahol mindenkinek van egy mániája, és lobbizik érte. Egyik az afrikai filmeket nyomatja pc jeligével, másik ázsia-fan, harmadik a minden nagy rendezőnek legalább egy filmje elvnek próbált érvényt szerezni stb. Aztán az érdekek ütközéséből keletkezik egy ilyen öszvér lista.

clive 2010.06.24. 16:18:19

Nem a Gyűlöletre gondoltam, hogy gáz, hanem hogy az fent van, egy Mások élete, Hero, A nagy zabálás, A csóró, Mamma Róma, Teorema, Amarcord, Országúton, Szegénylegények, Szindbád stb. meg nem. Én nem raknám rá egy 100-as listára, se az Éjjeli őrjáratot se a Gazdatestet. Ettől függetlenül nem a filmek gázak (bár nekem nem tetszenek) csak az én ízlésemhez mérten óriási filmek maradtak le.

orion 2010.06.24. 20:11:29

"Akartam is jelezni a nagy hangon követelőzőknek, hogy az Empire elsősorban mozimagazin, ezért leginkább a közízlés irányából közelíti meg az ilyen, alapvetően nem-kommersz listákat is" Igen, akit érdekelnek az ilyen listák, az nézze meg a BFI által összeállítottakat is. Azok azért más jellegűbbek. (Kár, hogy a rendezők csak alkalmanként magyarázzák a választásukat.) Pl. ha komolyan vesszük, hogy "minden idők", ami amúgy nyilván hülyeség, de azért meg lehet próbálni, akkor nyilvánvaló, hogy mondjuk, 10-15 évnél fiatalabb daraboknak semmi keresnivalójuk egy ilyen listán. És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy a film, akár iparként, akár művészetként, mit tudott produkálni ezen utolsó 10-15 évben. Egyébként az egykori Filmkultúra is összeállított egy 40 év - 40 legjobb magyar film listát még a 80-as években. Az kb. még ma is referenciának tekinthető.

orion 2010.06.24. 20:15:48

...a BFI lapja, a Sight & Sound által összeállított...

tristram 2010.06.24. 21:51:10

39: Én hallottam. Csodálom, hogy itt folyamatosan emiatt rinyáltok, pl. a Yeelen egy jelentős kritikus kedvenc évtizedek óta, nem csoda, hogy felkerült. Tehát filmtörténetileg is jelentékeny darab. Inkább az ilyen gyorsan múló filmek miatt lehet vacogni, mint a The Host vagy Night Watch.

Ismeretlen_84013 2010.06.25. 01:41:54

A Night Watch megjelenésekor se számított jónak, semmi keresnivalója sincs egy ilyen listán. A The Host szerepeltetésének viszont örülök, de ha már Bong Joon-ho, akkor a Memories of Murder-t vagy a Mother-t kellett volna "nevezni". Eszembe jutott még pár név, akiket nagyon hiányolok a listáról: Kim Ki-duk, Kim Ji-woon, Alejandro González Iñárritu, Alejandro Amenábar, Satoshi Kon, Sergio Leone, Tarr Béla, Mel Gibson, Clint Eastwood, Michel Gondry, a Dardenne-fivérek, Emir Kusturica.

Ismeretlen_140561 2010.06.25. 14:22:58

A lista örömére kibontottam a Delicatessen-t végre, ami tetszett, speciel talán még nagyobb kedvenccé is válhat az idők során, mint az Amelie, amire kétszer vetemedtem életem során, illetve ha már rátaláltam, akkor az imént pótoltam egy másik hiányosságomat, a Metropolist :) Ezekkel együtt éppen 32 filmet láttam a listáról. Érdekes, hogy ugyanennyit számoltam a Roger Ebert 100 híres film c. könyvében lévő filmek közül is.

Ismeretlen_140561 2010.06.25. 14:25:15

De lemezeim között találtam még olyan filmet, aminek talán nem csak szerintem lenne létjogosultsága a 100-as listán, ez pedig a Vampyr - Der Traum des Allan Grey. Hiányzik még ez valakinek?

tristram 2010.06.25. 16:53:30

47: Persze, nagy film, újszerű dramaturgiával (egy több mint 70 éves filmtől) és benne van a koporsós jelenet, amit Tarantino lenyúlt a Kill Billbe. Bár ő asszem a Nyomtalanul c. holland thrillere hivatkozott (ami egyébként egy remek film). Szóval Dreyer óriás, több filmjével kellene jelen lennie, nem is ez a legjobb.

Ismeretlen_140561 2010.06.25. 17:46:34

48: igen, mondjuk Dreyerből is tovább kéne képeznem magam :)

galahad 2010.06.26. 14:11:00

32... kevesebb, mint amire számítottam:) a "szupernyolcas szenegáli" filmekkel kapcsolatban meg az oltson, aki látta őket... (erről nekem pl Kiarostamitól a Hol a barátom háza? ugrott be, életem egyik legnagyszerűbb filmélménye - akár a listán is szerepelhetne egyébként, bár ott volt helyette a "10" úgy emlékszem)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása