aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: the princess and the frog (2009) Angyalosi Ádám
2010. március 07. 03:08:35

Kategória: 18 komment

Mikor 2006-ban a Disney és a Pixar aláírta a papírokat, John Lasseter pedig a lámpás után az egeres cégnél is vezető pozícióba emelkedett, nem tellett sok időbe, hogy az új főnök ismét helyet adjon a kézzel rajzolt animációnak a Disney palettáján. Több, mint öt éves szünet után, tavaly decemberben az Avatar 3D-s szemüvegekkel teli vetítéseitől pár méterre a Princess and the Frog ismét kétdimenziós animációval kényeztette a klasszikus mesék rajongóit, de abban, hogy maga is a régi nagyok közé kerülhessen, épp az akadályozza, mint Cameron legújabb ujjgyakorlatát: míg az Avatarnak az új, a békának a régi technológia felvállalása miatt kellett biztonsági játékot űznie.

the princess and the frog

Mikor 2006-ban a Disney és a Pixar aláírta a papírokat, John Lasseter pedig a lámpás után az egeres cégnél is vezető pozícióba emelkedett, nem tellett sok időbe, hogy az új főnök ismét helyet adjon a kézzel rajzolt animációnak a Disney palettáján. Több, mint öt éves szünet után, tavaly decemberben az Avatar 3D-s szemüvegekkel teli vetítéseitől pár méterre a Princess and the Frog ismét kétdimenziós animációval kényeztette a klasszikus mesék rajongóit, de abban, hogy maga is a régi nagyok közé kerülhessen, épp az akadályozza, mint Cameron legújabb ujjgyakorlatát: míg az Avatarnak az új, a békának a régi technológia felvállalása miatt kellett biztonsági játékot űznie.

A New Orleansban játszódó történet első látásra üdítő frissességgel tündököl, hiszen az afro-amerikai főhősnő, az egyszerű jazz dallamokból építkező zene és a huszadik századi urbánus miliő messze állnak az eddig megszokott hercegnős Disney-történetektől. Aki azonban már látott klasszikus meséket, annak valószínűleg százszor elmondták, hogy az igazi szépség belülről fakad, és esetünkben az izgalmas külső ezerszer látott paneleket takargat.

A sztori és a karakterek által bejárt út egyaránt képtelen meglepetést okozni, unalomig ismert rajzfilmes sablonokból építkezik - mielőtt azonban valaki rámförmedne, hogy mi a jó francot képzelek, hogy ezt felróvom egy Disney mesének, leszögezném, hogy jelen esetben nem a miből, hanem a hogyan a lényeges: minden pillanatban érződik, hogy a korábbi évek borzalmas 2D bevételei miatt aggódó készítők egy amolyan “sikeres Disney recept” checklist mellett ülve ollózgatták össze a szükséges elemeket, csak a legfontosabbat, a szívet kifelejtve a filmből.

Különösen szembetűnő ez a zenénél, mely tényleg csak alibi célokat szolgál: alig-alig szólal meg, csak hogy kielégítse a “legyen benne egy-két énekes rész” instrukciót, és a csekély mennyiséget nem ellensúlyozza kiemelkedő minőség - bár idegesítő tétel szerencsére nincs, és a jazz-alapok kellő újdonságot szolgáltatnak, nem található egyetlen maradandó dal sem. A film vége után egyetlen dallamot dúdolgattam: a legelején használt Disney-logóban lévő Steamboat Willie részletet.

A már említett louisianai körítés sokszínűsége mellett a film másik aduja (jó animációs szokásokhoz híven) a vicces-aranyos-szerethető mellékszereplőkben rejlik: az identitászavaros, zenerajongó krokodil Louis vagy a “hülyeszőkepicsa” szerepben tündöklő Charlotte jelenetei messze a legjobbak az egész moziban. Nagy kár, hogy ahogy az a Disney kánon kevésbé maradandó tagjaitól megszokott, itt is megvannak a kötelező halálidegesítő harmadvonalas karakterek, mint a kígyóval smároló vudutudós Mama Odie, ráadásul karizmatikus főgonoszra sem tellett, az Up után úgy tűnik, ezen a téren akadnak problémák házon belül (Tegye fel a kezét, aki emlékszik a gonosz vuduvarázsló nevére! Ugye?).

A Princess and the Frog érdekes helyzetben, két világ között született: külsőségei a jövőt, központi elemei a múltat tartalmazzák a Disney történetéből. A faji korlátok leküzdése és a zene előtt tisztelgő, a huszadik századi társadalmi problémákat a korábbi normákkal vegyítő körítés egy izgalmas új utat mutat (különösen progresszív a félig feminista, félig sztahanovista tanulság: “dolgozzá’ lányom, akkor te is kapsz majd herceget!”), de az újonnan összeállított animációs osztály első filmje semmilyen kockázatot nem vállalhatott, így az igazi újdonságokat is későbbre hagyta. A biztonsági játék szerencsére kifizetődött: a béka box office sikere megnyitotta a kapukat az újvonalas kézi animáció számára. Én részemről tűkön ülve várom az igazi első filmjüket. 

Címkék

kritika disney animation daesu 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr954537749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2010.03.07. 08:58:43

erről a filmről beugrott egy régi vicc: A jewish mother goes to the airport to meet her daughter. The daughter steps off the plane with an eight-foot-tall Zulu warrior with a bone through his nose. The mother screams, "You fool! I said a rich doctor!"

Ismeretlen_1068 2010.03.07. 09:00:15

a jazztéma egyébként leginkább annak szolgálhat újdonsággal, aki nem látta a THE JUNGLE BOOK-ot, ami a mai napig a kedvenc disney-rajzfilmem. apropó, kinek mi a kedvenc rajzolt disney-je?

Ismeretlen_20417 2010.03.07. 10:00:03

Egyértelműen a Hamupipőke. Igaz klasszikus. Valami ilyet szívesen megnéznék most is, nekem ez a hagyományos Disney modernizált sztorival nem nyerő, bár mondom ezt úgy, hogy még nem láttam.

Ismeretlen_22899 2010.03.07. 10:05:04

Szépség és a szörnyeteg

Seraphin84 2010.03.07. 10:49:53

Dzsungel könyve Oliver & Company (!!)

Ismeretlen_84013 2010.03.07. 11:10:57

Az Oroszlánkirály.

Ismeretlen_1068 2010.03.07. 11:38:11

6: mikor újra megjelent DVD-n, elég nagy csalódást okozott. nem volt se vicces, se érdekes, még csak katarzist sem okozott, főleg nem a BAMBI után (nem röhög :).

Locutus · http://locutus.sfblogs.net/ 2010.03.07. 11:47:21

Rajzolt Disney? Hármas holtverseny: Aladdin vs. A dzsungel könyve vs. Emperor's New Groove. Valaki tegyen igazságot kéremszépen! :-)

Ismeretlen_84013 2010.03.07. 11:55:46

7: Két éve kicsit félve néztem újra, de felesleges volt aggódnom, még mindig csodálatos. A dzsungel könyve viszont bő 40 év távlatából is piszkosul szórakoztató, annak ellenére, hogy mostanában a non-stop dalolászásokhoz inkább csak kellemetlen élmények fűződnek. Ezért is halogatom a békát, ameddig csak lehet. :)

Ismeretlen_62806 2010.03.07. 12:18:52

2: réges régen, még kisgyermekként láttam utoljára, de úgy rémlett, hogy ott a jazz csak a zenében tűnik fel, de konkrét sztorielemként nincs jelen. ha rosszul emlékeztem, akkor mea culpa.

Ismeretlen_62806 2010.03.07. 12:21:24

7: nálam szintén a Lion King a befutó, persze hozzá kell tenni, hogy ez volt gyermekkorom legrongyosabbra nézett vhs-e. a katarzisról annyit, hogy sok-sok évnyi kihagyás után, pár esztendővel ezelőtt a Broadway-n találkoztam újra a történettel, és (spoiler) Mufasa halálánál ugyanúgy a hideg rázott, mint anno kissrácként.

Ismeretlen_104405 2010.03.07. 13:42:08

1: LOOOOOL Kedvenc: Pocahontas. Objektíve nem a legjobb, de sok nagyszerű élményem fűződök hozzá, és tizenöt éve nem tudom megunni. Utána jön az Eszeveszett birodalom, az Aladdin, az Oroszlánkirály és a Kis hableány. És ezzel összefoglaltuk a gyerekkorom. :-) Daesu, azannya, most citromsárga vagyok az irigységtől. Évek óta szeretném megnézni a Broadway-előadást.

Ismeretlen_9654 2010.03.07. 14:04:08

nekem a micimackó és a hófehérke a kedveny disneym.

citromos 2010.03.07. 16:01:55

kedvenc disney? alice in wonderland (: a békát még nem láttam.

bubbie · http://weirdo.blog.hu 2010.03.07. 16:20:16

Nekem tetszett a fenti rajzfilm, de nem hasonlítanám össze a Dzsungel könyvével vagy a Kis hableánnyal (nekem ez a kettő a nagy kedvenc), mert azok utánozhatatlanul jók, viszont még mindig megvan a disney rajzfilmekben, hogy minden korosztály tud nevetni rajta, aranyos kis mese, na.

oj05 2010.03.07. 16:24:45

Nem voltak jók a zenék??? Miről beszélsz? Én folyton azt hallgatom angolul és magyarul is. Úgy látszik, hogy nem voltál képes gyerekszemmel nézni ,és -füllel hallgatni ezt a mesét. "...ilyen ez a New Orleans!" Csodálatos mese volt. Szerintem ez lesz az első BD-m, habár egy mesének annyira nem kell a HD, de egye fene. Ha még valaki nem nézte volna meg, akkor pótolja! Részemről 10/10. Ha 15 évvel ezelőtt jön, akkor ez "Az oroszlánkirály". Mások az elvárások ma, bennünk (bennetek) van a baj.

Pizsama 2010.03.07. 23:10:30

Micimackó és Kis Hableány. De a Dzsungel könyve is jöhet.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása