aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: agora (2009) Zalaba_Ferenc
2010. február 16. 01:06:37

Kategória: 6 komment

Alejandro Amenábar karrierjét egy snuff filmes felütéssel kezdte (Tesis), majd tovább folytatta thriller-fronton és készített egy nagyszerű remake-alapanyagot (Abre los ojos). Tom Cruise pedig nem tétovázott, "kölcsön kérte" Penélope Cruzt és Cameron Crowe irányítása alatt gyorsan neki is látott a hollywoodi újraértelmezésnek (Vanilla Sky).
Agora

Alejandro Amenábar karrierjét egy snuff filmes felütéssel kezdte (Tesis), majd tovább folytatta thriller-fronton és készített egy nagyszerű remake-alapanyagot (Abre los ojos). Tom Cruise pedig nem tétovázott, "kölcsön kérte" Penélope Cruzt és Cameron Crowe irányítása alatt gyorsan neki is látott a hollywoodi újraértelmezésnek (Vanilla Sky).

A spanyol direktor első angol nyelvű alkotása (The Others) egy erős atmoszférával bíró horror, Nicole Kidman itt még mozgó arcizmokkal hiteles alakítást tudott nyújtani. A hírnevet és az elsimerést mégis egy hazai produkció hozta meg neki (Mar adentro), Javier Bardem harca az eutanáziáért az Akadémia döntnökeit is lenyűgözte, Amenábar a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat vehette át a 2005-ös gálán. De mint tudjuk, minden jó sorozat véget ér egyszer, az ő ideje most jött el.

Hüpatia, a matematikatörténet első nőalakja az ókor végén élt Alexandriában. Életét a tudománynak szentelte, a matematika mellett filozófiával, csillagászattal és zenével is foglalkozott. Népszerű tanár volt, tudásával lenyűgözte hallgatóit, emelett jó kapcsolatokat ápolt a politikusokkal is. Pogány maradt a keresztény többségű városban és nem hordott női ruhákat, a férfi tudósok öltözetét viselte. Egy ilyen erős, intelligens és független nő történetét biztos sokan el akarták már mesélni.

Nem, nem igazán. Hüpatia élete, legyen akármilyen érdekes, nem egy hálás filmes alapanyag. Ridley Scott 2000-es mesterművének (Gladiator) köszönhetően a szandálos eposzok ismét reneszánszukat élik, csak sajnos azóta kevés hasonló színvonalú alkotás készült. Az Agora sem javít ezen a mérlegen, Amenábar ugyanis ezúttal túl sokat markolt, de annál kevesebbet fogott. A relatíve magas költségvetés (73 millió dollár) maga alá temette a kreatív filmkészítőt, kár volt a gyönyörű díszleteket és a CGI-t egy ilyen forgatókönyvre pazarolni.

A nagy agonizálás közepette rájöttem, hogy a vászon téglalap alakú. A felfedezést hosszas merengés követte, bár azt kétlem, hogy ez lett volna a rendező célja. A gyönyörű Rachel Weisz hitelesen kémleli a csillagokat, a "szerelmi háromszög" másik két tagja - Oresztész, Hüpatia egyik lelkes tanítványa, Alexandria későbbi római prefektusa és Davusz, a keresztény rabszolga - viszont jóval érdekesebb karakterek.

A férfiak beteljesületlen szerelme az egész alkotáson végigvonul, de amíg Oresztész folyamatosan keresi Hüpatia társaságát, addig Davusz a lehető legtávolabb kerül egykori úrnőjétől. Hüpatia viszont végig ugyanolyan marad, elveihez makacsul ragaszkodik, egy férfinak sincs esélye nála a tudományok mellett. És mivel Amenábar főleg a filozófusnőre koncentrál, így egy agyonintellektualizált történelmi tanmesét kapunk, ami mindent elkövet annak érdekében, hogy a látványra és a mondanivalóra éhezőket is egyaránt kielégítse, de csak az előbbi sikerül neki. Tudjuk, hogy a vallási fanatizmus csúnya és rossz dolog, a könyvek égetése pedig teljesen felesleges és értelmetlen, de ezt lehetett volna érdekesebben is tálalni. Női rendező kellett volna ide, nem férfi.

Agora poster

Címkék

kritika 4csillagos drama rachel weisz historical brumi alejandro amenabar

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr414537666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_138413 2010.02.16. 10:58:59

kár érte. Rachel Weisz nagyon jó színésznő. Európai rendező nagyon ritkán bír el egy monstre amerikai filmet. Csak Emmerich képes erre:) Azért majd megnézem a filmet.

gunsmoke 2010.02.16. 20:26:00

"...készített egy nagyszerű remake alapanyagot" A Nyisd ki a szemed!-et egyáltalán nem kellett (volna) remake-elni, főleg nem úgy, ahogy Crowe kigondolta. A Nyisd ki a szemed! úgy jó ahogy van. Hogy a Gladiátor mestermű lenne?!? A popcorn mozik között biztosan, egyébként meg... Nem hinném, hogy ennyire rossz lesz a film, szóval én adok neki egy esélyt. Egyébként jelenleg 2300 másik ember majdnem kétszer olyan jónak találja mint te.

Ismeretlen_1068 2010.02.17. 07:06:48

az ABRE LOS OJOS annyira nem lehetett jó remake-alapanyag, ugyanis a VANILLA SKY megtekintése után (amit sikerült előbb megnéznem) már nem is érdekel az eredeti változat. :\

Ismeretlen_84013 2010.02.17. 12:38:32

gunsmoke: Mi az, hogy a popcorn mozik között? A mestermű az mestermű, múfajtól függetlenül. Szerinted vannak alsóbb- és felsőbb rendű múfajok? Egy vígjáték nem lehet jobb egy drámánál? Nyilván egyéni preferencia kérdése, hogy ki mit vár el egy filmtől, de egyáltalán nem rosszabb ember az, aki csak kikapcsolódni szeretne a moziban és nem az élet nagy kérdésein agyalni. A Gladiator pedig sikeresen ötvözte a nagyívű hollywoodi történetmesélést a jelen kor technikai vívmányaival, nagyszerű karakterábrázolásának köszönhetően jócskán túlmutatott egy szandálos bosszúmozin, érzelmi síkon is gyönyörűen működött. A fenti írás mindenféle előítélettől mentes szubjektív vélemény, nem univerzális igazság. Elképzelhető, hogy neked tetszeni fog a film, de a különféle átlagokkal és számokkal való dobálózást teljesen feleslegesnek tartom. Ezek maximum iránymutatónak jók, messzemenő következtetéseket kár lenne levonni belőlük.

Ismeretlen_84013 2010.02.17. 12:51:00

ae: Én is a Vanilla Sky-t láttam először, ennek ellenére az Abre los ojos tudott újat mondani, minden szempontból felülmúlja a Tom Cruise-féle változatot. Szerintem érdemes bepróbálni, csak kellemesen csalódhatsz benne.

Zsolt · http://rajnainet.hu 2010.08.09. 22:59:16

Szerintem a film remekmű. Úgy ahogy van. Legalábbis nekem nagyon tetszett. Minden benne van, ami a kort jellemezte. És végre hitelesen láthattuk a a keresztény vallást a maga "dicsőségében".... Ami egyenesen szánalmas. Ha belegondolok, hogy hol tartana a világ - tudományos, kulturális és művészi vonatkozásban - ha nem jön a keresztény sötétség 1300 éven keresztül, egészen elszomorodom avégett, hogy jött... Ugyanakkor tény, hogy a kereszténységnek sok előnye is volt morális oldalon. És az is tény, hogy a csőcselék, amit a film bemutat, nem egyenlő a bibliai kereszténységgel. De sajnos az intolerancia alapjai már az Újszövetségben jelen vannak. Már Jézusnál is, de Pálnál, Jánosnál, Péternél még inkább... Persze a tanítványok a saját életükben várták vissza Jézust, és úgy vélték, az a pár év, ami még hátravan ebből a világból, a száműzetésben telik el. És egy ilyen helyzetben jobban érthető, és egy picit talán fel is menthető az a fajta intolerancia és "szigorúság" ami a Biblián átsüt. De csak egy picit, és nem jobban!! És az ő tévedésük, borzalmas vétkekhez vezette először a püspököket és rajtuk keresztül a csőcseléket... És ez csak a kezdet volt (4. 5. század), mert a középkor még borzalmasabb volt. Nem mondok újat, tudom. De szerettem volna kifejezni abbéli örömömet, h. ez a film, végre hitelesen mutatta be azt a sötétséget, amit a kereszténység hozott a maga tudatlanságával a világos, antik kor tudományába, művészetébe... Persze-persze; abban teljesen igazuk volt a keresztényeknek, hogy ez a kor bálványimádó volt, de az antik bálványokat a saját bálványaikra cserélték, így hát még ezen a téren sem hoztak semmi jobbat, mint amit leromboltak. E mellett viszont háborút hirdettek a tudás, a tudomány, a szabadság és a vallási türelem ellen... Ha van, vagy volna egy olyan szerető Isten, mint amit egy teisztikus világkép sugall (mindegy melyik), biztosan nem ilyen rendkívül sötét, gonosz és ostoba csatornán keresztül közölné létezését teremtményeivel, mint az "Írás vallásain" keresztül...

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók