ELŐZMÉNYEK: ez volt 2009 (3/1); ez volt 2009 (3/2)
A tavalyi év utolsó harmada a szeptemberi-októberi csordogálás után maximális sebességbe kapcsolt, s többek között prezentálta a filmet, amely minden idők legnagyobb jegybevételét érte el.
ELŐZMÉNYEK: ez volt 2009 (3/1); ez volt 2009 (3/2)
A tavalyi év utolsó harmada a szeptemberi-októberi csordogálás után maximális sebességbe kapcsolt, s többek között prezentálta a filmet, amely minden idők legnagyobb jegybevételét érte el.
szeptember
Az ősz első hava nem okozott kellemes csalódást: az augusztusi roham után a nézők a legtöbb filmet bukásra ítélték, csupán egyetlen tűnt ki a szürke rengetegből. A DERÜLT ÉGBŐL FASÍRT azonban nem csak 3D-s mivoltának köszönhette sikerét. A Sony animációs részlegének az áttörést meghozó mesekönyv-adaptáció a bevételi listák mellett a kritikusokat is meghódította. Az Észak-Amerikában szép lassan, de biztosan összegyűlt 125 millió dollárt a visszafogottabb nemzetközi érdeklődés 200 millió fölé segítette, így mentve a hónap becsületét az éves leltárnál. Bruce Willis renoméja azonban ismételten sürgős csiszolásra szorul: a sztár a DIE HARD 4.0 után a HASONMÁS [kritika] című sci-fivel visszasüllyedt a gyenge középszerbe 38 milliós végeredményével. A többi ország, mentve a menthetőt, 100 millió dollár fölé lökte a szeptember végi bemutató összbevételét.
Szeptemberi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Derült égből fasírt ($124,9m)
2. I Can Do Bad All By Myself ($51,7m)
3. Hasonmás ($38,6m)
4. All About Steve ($33,9m)
5. Az informátor! ($33,3m)
6. 9 ($31,7m)
7. Derült égből szerelem ($23,0m)
8. Fame - Hírnév ($22,5m)
9. Gamer - Játék a végsőkig ($20,5m)
10. Ördög bújt beléd ($16,2m)
Szeptemberi filmek top 10 (világ)
1. Derült égből fasírt ($214,4m)
2. Hasonmás ($116,9m)
3. Fame - Hírnév ($69,8m)
4. I Can Do Bad All By Myself ($51,7m)
5. 9 ($48,0m)
6. Coco Chanel ($47,4m)
7. Gamer - Játék a végsőkig ($38,2m)
9. All About Steve ($37,9m)
8. Az informátor! ($35,5m)
10. Derült égből szerelem ($33,0m)
Szeptemberi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. Derült égből fasírt (86%)
2. Az informátor! (77%)
3. Coco Chanel (65%)
4. Extract (64%)
5. I Can Do Bad All By Myself (62%)
6. 9 (57%)
7. Ördög bújt beléd (42%)
8. Hasonmás (40%)
9. Gamer - Játék a végsőkig (29%)
10. Pandorum (28%)
október
A tizedik hónap változatos kínálattal bírt, de a különféle rémségekből jutott ki igazán az amerikaiaknak. 2-án a ZOMBIELAND [kritika] mulatságosan ijesztő jövőképe szórakoztatta el népet, a horrorvígjáték specifikus műfaján belül komoly érdemekre szert téve. Ezek között nem pusztán a zsánertől szokatlanul jó hétvégi változási mutatók és nem elhanyagolható módon a százmilliós globális bevétel, hanem a kitörően jó kritikai fogadtatás is feltétlenül megemlítendő. Egy héttel később a Universal végre megtalálta a nyáron botladozó számításait: a PÁROS MELLÉKHATÁS vezető pozícióban nyitott Vince Vaughn vezényletével, s mindenféle kellemetlen mellékhatás nélkül - leszámítva a gyenge újságírói visszajelzéseket - meghódította a százmillió dolláros határt hazájában. Már ugyanezen a hétvégén égzengést és földindulást okozott egy minimálköltségvetésű és minimális eszközökkel operáló horrorfilm. A Paramount által forgalmazott PARANORMAL ACTIVITY méretes moziátlaggal robbant be a top tízbe, s némi strategikus terjeszkedés után 100 millió felett találta magát, a FŰRÉSZ VI.-ot is alaposan helybenhagyva. Ám mielőtt a Lionsgate notórius sikersorozata partvonalra került volna (a 3D-ben érkező folytatást azonban nem meghiúsító eredményekkel), két film is feltűnést keltett a hónap közepén. A közkedvelt gyermekkönyv alapján forgatott AHOL A VADAK VÁRNAK viszontagságoktól nem mentes utat bejárva jutott el egészen sok észak-amerikai moziba a Warner jóvoltából, s a nyitóhétvégén cseppet sem szelíd 34 millió dollárt fizettek ki a nézők rá, ám csakhamar tovább is álltak; erről tanúskodik a 80 milliót el nem érő finis. A TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR [kritika] ellenben minden tiszteletet megérdemlően állt helyt hosszú távon is. Az Overture Films eddigi legsikeresebb nevezése 20 millió feletti rajtot követően meg sem állt 70 millióig, ám miközben a közönség azon tanakodott, most Jamie Foxx vagy Gerard Butler-e a rosszfiú, a kritikusok kevés jó szóval rendezték le az ügyet, újabb példát szolgáltatva arra, hogy minőség és kitartó érdeklődés nem járnak feltétlenül kéz a kézben. Halloween hétvégéjén tehát a PARANORMAL ACITIVITY volt a nyerő a FŰRÉSZ VI. ellenében, de idén újabb mérkőzésre kerül sor a két film ismét egybeeső folytatásával. Októbert egy búcsúkoncerttel búcsúztatták szerte a világon. Ekkor került ugyanis mozikba a múlt nyáron elhunyt popkirály koncertpróbáiból összekalapált MICHAEL JACKSON: THIS IS IT. A Sony által borsos áron megvásárolt anyagokból született zenés dokumentumfilm hazájában elmaradt az ambiciózus várakozásoktól, mindazonáltal nem konvencionális alkotástól derék, 70 milliós összeget tett le végül az asztalra. A komoly adatok a világ többi részén születtek: a több mint 180 millió dollárnak megfelelő jegybevétellel már akár meg is lehetne gyógyítani a világ egy kis szegletét.
Októberi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Páros mellékhatás ($109,2m)
2. Paranormal Activity ($107,9m)
3. Ahol a vadak várnak ($77,2m)
4. Zombieland ($75,6m)
5. Törvénytisztelő polgár ($73,4m)
6. Michael Jackson: This Is It ($72,1m)
7. Toy Story 1-2. 3D ($30,7m)
8. The Stepfather ($29,1m)
9. Fűrész VI. ($27,7m)
10. Astro Boy ($19,6m)
Októberi filmek top 10 (világ)
1. Michael Jackson: This Is It ($259,3m)
2. Paranormal Activity ($169,9m)
3. Páros mellékhatás ($168,0m)
4. Törvénytisztelő polgár ($108,6m)
5. Zombieland ($98,7m)
6. Ahol a vadak várnak ($89,6m)
7. Fűrész VI. ($57,4m)
8. The Invention of Lying ($32,2m)
9. Toy Story 1-2. 3D ($30,7m)
10. The Stepfather ($29,6m)
Októberi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. Toy Story 1-2. 3D (100%)
2. Egy lányról (95%)
3. Zombieland (89%)
4. A Serious Man (87%)
5. Hajrá, Bliss! (83%)
6. Paranormal Activity (82%)
7. Michael Jackson: This Is It (81%)
8. Kapitalizmus: Szeretem! (74%)
9. Ahol a vadak várnak (73%)
10. The Invention of Lying (57%)
november
Az év végi hajrá a KARÁCSONYI ÉNEK 3D-vel [kritika] vette kezdetét, azonban Robert Zemeckis filmje nem fakasztott dalra annyi amerikait, hogy a Disney viszontlássa legalább a 200 milliós költségvetést. A közönséget ugyanakkor nem lehet scrooge-i fösvénységgel vádolni, hiszen a 137 millió dollár önmagában azért nem rossz eredmény. Szerencsére a tengerentúliak nagy érdeklődése 325 millióig repítette az összbevételt, noha ez megint csak a 3D-s jegyeknek volt köszönhető. A 2012-t [kritika] nem támogatta efféle humbug. Roland Emmerich up-to-date világrombolása 165 millióig vitte Észak-Amerikában, ami ismételten híján maradt a gigantikus büdzsének, ám a világ többi részén pánikszerűen rohantak a kasszákhoz az emberek: több mint 600 millió dollár értékben kívánták megélni a világvégét, különösképpen a történetben jelentős szerephez jutó kínaiak. A kommunista országban egy éven belül másodjára állította be hollywoodi produkció (korábban a TRANSFORMERS második része) az all-time rekordot, és nem utoljára. A 2012 világviszonylatban az év 5. legsikeresebb filmje lett, a mindenkori listán is előkelő (31.) helyet szerezve. November 20-án az ALKONYAT: ÚJHOLD [kritika] olyan erőt villantott, ami egy cunaminak és egy szupervulkánnak együttesen is becsületére válna. A Summit Entertainment regény-adaptációja a napfényben csillogó hősszerelmes vámpírok és izmos indián farkasemberek között vergődő leányzóról egyetlen nap alatt 72 millió dollárt hajtott fel, ami példátlan művelet. Az első hétvégén begyűjtött 142 millió dollárnak ezután csak nagyvonalú megduplázására volt képes ez a komoly őrület, ami persze az 50 milliós produkciós ráfordítások mellett emberes diadal. Pláne, ha hozzávesszük a 400 millió fölé rúgó nemzetközi jövedelmeket, amik a globális zsákmányt 700 millió fölé helyezik, feladva a leckét a nyáron érkező újabb fejezetnek. A nagyvad árnyékában egy talán még nagyobb sikersztori született: Sandra Bullock ragyogó fordulatot vevő karrierjének vitathatatlan csúcspontjává dagadt A SZÍV BAJNOKAI című, igaz történetet felelevenítő sport-dráma. A Warner bemutatója figyelemreméltó, 34 milliós rajtot követően alig akart elszakadni az élmezőnytől; harmadik hetében még a dobogó legfelső fokát is magához ragadta, s a hetedik hétvégét is biztonsággal tízmillió fölött zárta. A semmi perc alatt 200 millió felett termő filmet ráadásul elhalmozták színésznői díjakkal: a Golden Globe és a SAG mellett Bullock egy Oscar-jelölést is kiérdemelt, szép reményekkel a végső győzelemre, s ha ez nem lenne elég, még a legjobb film díjára is esélyes a nemzetközi forgalmazásra csak ezután kerülő alkotás. És ha már az Oscarnál és a meglepő box office-sikereknél tartunk, ki kell térni a PRECIOUS: BASED ON THE NOVEL "PUSH" BY SAPPHIRE című független filmdrámára, amely 45 millió dollárt keresett még azelőtt, hogy 6 díjra jelölte volna az Akadémia, köztük a legjobb filmnek, rendezőnek és színésznőnek járóra. A Lionsgate válaszlépése egy új moziszámemelés ezen a hétvégén, így a jövő még nyitott a 10 millióból forgatott film számára.
Novemberi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Alkonyat: Újhold ($294,0m)
2. A szív bajnokai ($239,0m)
3. 2012 ($165,6m)
4. Karácsonyi ének 3D ($137,9m)
5. Vén csontok ($48,3m)
6. Precious ($45,6m)
7. 51-es bolygó ($41,0m)
8. Ninja Assassin ($38,1m)
9. Kecskebűvölők ($32,4m)
10. The Fourth Kind ($25,5m)
Novemberi filmek top 10 (világ)
1. 2012 ($767,9m)
2. Alkonyat: Újhold ($704,4m)
3. Karácsonyi ének 3D ($323,6m)
4. A szív bajnokai ($239,0m)
5. Vén csontok ($84,6m)
6. 51-es bolygó ($80,0m)
7. Ninja Assassin ($57,4m)
8. Kecskebűvölők ($48,2m)
9. Precious ($46,9m)
10. A fantasztikus Mr. Fox ($39,4m)
Novemberi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. A fantasztikus Mr. Fox (93%)
2. Precious (91%)
3. Megtört ölelések (81%)
4. Az út (76%)
5. A szív bajnokai (70%)
6. Karácsonyi ének 3D (55%)
7. Rockhajó (54%)
8. Kecskebűvölők (53%)
9. A doboz (44%)
10. 2012 (39%)
december
Az év végződése kárpótolt, bepótolt és új távlatokat nyitott meg. Bár javarészt egyetlen filmről szólt a december és még a jelen napok, hetek is, igazán kitettek magukért a nézők a további filmekre irányulóan is. Az ekkortájt bemutatkozó kisebb profilúak közül az EGEK URA tűnt ki már december 4-i premierje alkalmával, amikor is csaknem 80 ezer dolláros mozinkénti bevételt könyvelhetett el Jason Reitman rendezése. A 6 Oscarra jelölt, köztük a legjobb film, rendezés és színész díjára is esélyes film országos bemutatóját követően határozottan felfelé vette az irányt, önerejéből 75 millió dollár környékére röppenve, amit egy március 7-i tarolás könnyedén 100 milliió fölé libbentene. Ezen mérföldkő letétele A HERCEGNŐ ÉS A BÉKA számára nem ment erőlködés nélkül. A Disney első rajzolt filmje öt év után azonban feltétlenül megérdemel egy vállveregetést, ha nem egy csókot, amiért helytállt a 3D-s komputeranimációs társaktól hemzsegő mezőnyben. Maradva a klasszikus eljárással készült Disney-klasszikusoknál, John Musker és Ron Clements alkotása a LILO & STITCH - A CSILLAGKUTYA óta először teljesítette a százmilliót, felülmúlva A LEGELŐ HŐSEI-t, a MACKÓTESTVÉR-t, A KINCSES BOLYGÓ-t, az ATLANTISZ-t és az ESZEVESZETT BIRODALOM címűt is bevétel szempontjából. Máshol a világban még jó pár helyen várat magára a 3 Oscar-díjra jelölt mese, így jelenlegi, 180 millió felé tendáló összesített jövedelmét minden bizonnyal 200 millió fölé juttatja (Tiana hercegnő ezen a ponton rá is zendítene az "Almost There" című dalra). A karácsonyi hétvége minden idők legnagyobbikát hozta, már ami a toplista helyezettjeinek összbevételét illeti. A Warner Bros. nem egy meglepetéssikerrel (MÁSNAPOSOK, A SZÍV BAJNOKAI) támogatta meg biztos vagy annak vélt befutóit (A FÉLVÉR HERCEG, TERMINÁTOR: MEGVÁLTÁS), s a végére a valahol a kettő között félúton elhelyezkedő SHERLOCK HOLMES-t [kritika] hagyta. A 2 Oscar-díjra jelölt krimi több mint 60 millió dollárra tett szert három nap alatt, s mostanság lépi át a 200 milliós észak-amerikai bevételt. A közönség régi-új ismerőse nemzetközileg is sokakat csábított kalandra, február elejére 400 milliós összbevételhez segítve Guy Ritchie rendezését, alapos indokot szolgáltatva a folytatáshoz. Robert Downey Jr. Golden Globe-díjas szerepe azonban csak az észak-amerikai éves lista 10. helyéig jutott, mivel oldalán néhány éneklő mókuskölyök még több pénzt termett. Az ALVIN ÉS A MÓKUSOK 2. legalább akkorát szólt, mint az első rész, megerősítve a 2007-ben körvonalazódott következtetést, miszerint ezek a figurák az elképzeltnél sokkalta népszerűbbek. A Fox családi mozija még jelenleg is gyarapítja 200 millió fölötti bevételét, kis szerencsével végül be is érve elődjét. Igazán nagy változást a többi ország hozott: rövidesen a nemzetközi pénzek is 200 millió dollárra fordíthatók le, miközben az első rész a 150 milliót sem érte el. December huszonötödike kitermelte harmadik százmilliós kasszasikerét is. Nancy Meyers visszatérő vendég a kilenc számjegyű összegek decemberi klubjában, hiszen a MI KELL A NŐNEK? és a MINDEN VÉGZET NEHÉZ is kedvére volt a közönségnek. Ezúttal az EGYSZERŰEN BONYOLULT [kritika] nem túl komplikált története ragadta meg a nézők fantáziáját, így egy közepesen erős nyitányt követően végül majd a 2009-es esztendő 30 legnagyobb bevételt elért címe között keresheti filmjét a Universal, bár meglehet, a világviszonylatban 200 milliót teljesítők között hiába kutatná a végelszámolásnál. És ha már végelszámolás...ja, várjunk, tán kimaradt volna valami? De hisz ez mindenki emlékezetében élénken él még: december 18-án bemutatkozott James Cameron új filmje, az AVATAR [kritika]. A 20th Century Fox sci-fi kalandfilmje közel 80 millió dolláros startja elismerésre méltó teljesítmény, azonban nem vetítette előre, ami ezután következett: a 9 Oscar-díjra jelölt, 2 Golden Globe-díjas eposz hét hétig vezette az észak-amerikai toplistát, hétről-hétre halmozva a különböző mondvacsinált és tényleges rekordokat, soha nem látott nagyságrendű számokkal jutalmazva meg a stúdiót, az alkotókat és a box office szerelmeseit. Igaz ugyan, hogy ebben oroszlánrésze van a 3D-s vetítések emelt helyárainak, de a film olyannyira felkorbácsolta a filmipar tengerét, hogy vitathatatlanul minden idők egyik legnagyobb filmsikere vált belőle, ami először az egymilliárd dollár fölötti nemzetközi bevételi rekord, majd a globális, végül az észak-amerikai csúcs megdöntésével járt. A TITANIC 12 év után néhány csomóval visszavett sebességéből, hogy átadhassa helyét az alig egy hónap alatt 2 milliárd dollárt termelő blockbusternek. Ehhez még akár további félmilliárd is csatlakozhat, alaposan feladva a leckét a jövő filmtermésének, s egyúttal tálcán kínálva a megoldást is, ez pedig nem más, mint a háromdimenziós mozi.
Decemberi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Avatar ($606,5m)
2. Alvin és a mókusok 2. ($210,0m)
3. Sherlock Holmes ($198,9m)
4. Egyszerűen bonyolult ($105,5m)
5. A hercegnő és a béka ($100,6m)
6. Egek ura ($74,3m)
7. Invictus - A legyőzhetetlen ($36,3m)
8. Hova lettek Morganék? ($29,6m)
9. Testvérek ($28,5m)
10. Kilenc ($19,3m)
Decemberi filmek top 10 (világ)
1. Avatar ($2105,5m)
2. Sherlock Holmes ($402,5m)
3. Alvin és a mókusok 2. ($401,7m)
4. Egyszerűen bonyolult ($173,7m)
5. A hercegnő és a béka ($167,7m)
6. Egek ura ($113,0m)
7. Invictus - A legyőzhetetlen ($60,9m)
8. Hova lettek Morganék? ($60,6m)
9. Doctor Parnassus és a képzelet birodalma ($48,4m)
10. Kilenc ($32,9m)
Decemberi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. Crazy Heart (92%)
2. Egek ura (90%)
3. A hercegnő és a béka (85%)
4. Avatar (82%)
5. Invictus - A legyőzhetetlen (77%)
6. Az ifjú Viktória királynő (75%)
7. Sherlock Holmes (68%)
8. Doctor Parnassus és a képzelet birodalma (66%)
9. Testvérek (58%)
10. Egyszerűen bonyolult (58%)
végszó
A 2009-es amerikai moziévad 10,6 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, ami 9,6%-kal haladja meg a korábbi rekordtartó 2007-es esztendőt. E bravúrban természetesen nagy szerepe van a megemelkedett és a 3D révén megújult jegyáraknak, de sietve hozzá kell tenni, hogy a látogatottság is növekvő tendenciát mutatott, egészen pontosan 2004 óta nem értékesítettek annyi jegyet, mint tavaly: 1 milliárd 412 millió érdeklődőt fogadtak a filmszínházak, vagyis átlagosan minden amerikai 4,5 alkalommal ült be a moziba. Mindezt úgy, hogy 2003 óta a legkevesebb film került műsorra, számszerűen 518 darab. 2010-nek komoly kihívást jelentenek ezek a számok, mivel az első hónap igencsak felemás eredményeket szült. De a java persze csak ezután jön.
2009-es filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Avatar ($606,5m)
2. Transformers: A bukottak bosszúja ($402,1m)
3. Harry Potter és a félvér herceg ($302,0m)
4. Alkonyat: Újhold ($294,0m)
5. Fel ($293,0m)
6. Másnaposok ($277,3m)
7. Star Trek ($257,7m)
8. A szív bajnokai ($239,0m)
9. Alvin és a mókusok 2. ($210,0m)
10. Sherlock Holmes ($198,9m)
2009-es filmek top 10 (világ)
1. Avatar ($2105,5m)
2. Harry Potter és a félvér herceg ($934,0)
3. Jégkorszak 3: A dinók hajnala ($884,5m)
4. Transformers: A bukottak bosszúja ($835,3m)
5. 2012 ($767,9m)
6. Fel ($723,0m)
7. Alkonyat: Újhold ($704,4m)
8. Angyalok és démonok ($485,9m)
9. Másnaposok ($467,3m)
10. Éjszaka a múzeumban 2. ($413,0m)