Előzmény: ez volt 2009 (3/1)
Nyár. Mozgalmas volt, mint mindig, májusban a szokásos módon váltogatták egymást a százmilliós blockbusterek, míg június és július teljesítményét - noha vitathatatlanul felsorakoztatták a maguk kasszarobbantóit -, némileg kisebbítette a váratlanul intenzív augusztusi forgalom.
Nyár. Mozgalmas volt, mint mindig, májusban a szokásos módon váltogatták egymást a százmilliós blockbusterek, míg június és július teljesítményét - noha vitathatatlanul felsorakoztatták a maguk kasszarobbantóit -, némileg kisebbítette a váratlanul intenzív augusztusi forgalom.
május
A nyári moziszezon hivatalosan az X-MEN KEZDETEK: FARKAS [kritika] premierjével vette kezdetét. A Fox szuperhős-filmjét alaposan beárnyékolta egy idő előtt kiszivárgott munkakópia, amiből nyomozóhivatalokig gyűrűző hatósági ügy lett, ám a film bevételei szemmel látható csorbát nem szenvedtek: a nyitóhétvégén 85 millió dollárral termett a lista élére. A leggyengébb kritikai megítélésű X-Men mozit pikk-pakk letudta közönsége, így végül alig több, mint a start kétszerese, 180 millió került a kasszákba. A nemzetközi front először körözte le az amerikait a franchise történetében: a 194 millió dollárhoz legnagyobb részben az Egyesült Királyság, Franciaország, Ausztrália és Brazília járult hozzá. A biztos versenyző mellett egy romantikus film igyekezett figyelmet szerezni a tomboló Hugh Jackman által hidegen hagyott egyének körében; az EXCSAJOK SZELLEME azonban nem eredt Matthew McConaughey korábbi hasonszőrű filmjeinek nyomába, mindazonáltal közepes kezdést követően végül 55 milliót hozott, világszerte pedig meghaladta a százmilliót is. Május második péntekén az év egyik legeredményesebb bemutatója lépett színre. A STAR TREK [kritika] a 2002-ben holtvágányra került szériát teljesen új alapokra helyezve robbantott 75 millióval az első három napon, hogy aztán blockbustereknél ritkán látott erővel maradjon még jó darabig az élmezőnyben. J. J. Abrams sci-fijét, ami a legnépszerűbb film volt a torrentezők körében 2009-ben, ráadásul remekül fogadta a kritika is (4 Oscar-jelölés), így a 257 millió dollár megérdemelten vándorolt a Paramount számlájára. A folytatás minden bizonnyal nagyobb érdeklődést vált majd ki a tengerentúli mozibajárókból is, na nem mintha a 127 millió dollár olyan lebecsülendő lenne egy echte amerikai, tulajdonképpen zéró nemzetközi múlttal rendelkező franchise esetében. A hónap közepén az ANGYALOK ÉS DÉMONOK [kritika] lepte el a világ filmszínházait. Tom Hanks másodjára öltötte magára Robert Langdon szerepét, ám józan ésszel senki sem várhatta, hogy az új darab A DA VINCI-KÓD sikerét akár csak megközelíti. Nem is lett így, a 46 milliós startott 133 milliós megállapodás követte, ami egyrészt elmarad a 150 milliós költségvetéstől, másrészt közel 40%-os visszalépést hozott a 2006-os elődhöz viszonyítva. A világ többi piacának számai kicsit csökkentették ezt a szakadékot, és vélhetően a 485 milliós globális bevétel még elég nyomós indok ahhoz, hogy Az elveszett jelképet is vásznon lássuk pár éven belül. Az Illuminati fenyegetésével szembenézni kénytelen Vatikán sorsát leginkább a németek viselték szívükön ($47m), de a japánok is kitettek magukért ($34m). A Memorial Day-hétvégéjén két nagypályás feszült egymásnak: győztesként a könnyed családi szórakozást ígérő ÉJSZAKA A MÚZEUMBAN 2. emelkedett ki. Ben Stiller önismétlő botladozásai ezúttal a Smithsonianig vezettek, ám az előzmény negyedmilliárdos bankolása már túl távolinak bizonyult még egy 54 milliós start után is. A 177 milliós észak-amerikai bevételhez a többi ország is a korábbinál csaknem százmillióval kevesebbel járult hozzá, így született meg a 413 milliós végeredmény, ami ugyanakkor panaszra nem adhat okot, hiszen olyan nehézágyúkat utasított maga mögé, mint az X-MEN, a STAR TREK és a TERMINÁTOR. Merthogy a TERMINÁTOR: MEGVÁLTÁS [kritika] számára nem jött el a címben áhított megújulás. Az új szereplőkkel és rendezővel felvértezett, borsos árú sci-fi akciófilm a szikárra vett, a harmadik rész szivárványszíneivel éles kontrasztot állító setting ellenére - vagy éppen emiatt - sereghajtóvá vált sorozatban majd' minden tekintetben. A 125 millió dolláros amerikai szereplés a Halcyon Company-nek pénzügyi zavart okozott, ami a brand jogainak piacra dobását vonta maga után. 372 milliós összesített bevétellel a film elveszett az év sikerfilmjeinek rengetegében, egyedül Sam Worthington számára jött kapóra bemelegítésképpen. Hogy mihez, azt nem kell mondani. A hónap végén született meg a hónap bajnoka. A Pixar 10. mozija is csont nélkül betalált, mi több, a FEL [kritika] egyedül a NÉMÓ NYOMÁBAN-t nem bírta befogni a cég korábbi munkái közül, de 730 millió dollár mellett - amiben oroszlánrésze van a 3D-s jegyek magasabb árának - ez már a legkisebb gond. A repülő házában Dél-Amerikába utazó Carl Fredricksen története, amellett, hogy kritikai szempontból az év egyik legjobban fogadott filmjévé vált, számos díjat begyűjtve (és négy másik mellett esélyt a legjobb film Oscarjára), kevés híján 300 millió dollárt keresett hazájában. Nem rossz egy öregembertől a fiatalorientált mozipiacon.
Májusi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Fel ($293,0m)
2. Star Trek ($257,7m)
3. X-Men kezdetek: Farkas ($179,9m)
4. Éjszaka a múzeumban 2. ($177,2m)
5. Angyalok és démonok ($133,4m)
6. Terminátor: Megváltás ($125,3m)
7. Excsajok szelleme ($55,3m)
8. Pokolba taszítva ($42,1m)
9. Táncfilm ($25,7m)
10. Next Day Air ($10,0m)
Májusi filmek top 10 (világ)
1. Fel ($723,0m)
2. Angyalok és démonok ($485,9m)
3. Éjszaka a múzeumban 2. ($413,0m)
4. Star Trek ($385,5m)
5. X-Men kezdetek: Farkas ($374,8m)
6. Terminátor: Megváltás ($372,0m)
7. Excsajok szelleme ($101,9m)
8. Pokolba taszítva ($86,7m)
9. Táncfilm ($32,1m)
10. Next Day Air ($10,0m)
Májusi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. Fel (98%)
2. Star Trek (94%)
3. Pokolba taszítva (92%)
4. Battle for Terra (47%)
5. Éjszaka a múzeumban 2. (44%)
6. X-Men kezdetek: Farkas (37%)
7. Angyalok és démonok (36%)
8. Terminátor: Megváltás (31%)
9. Excsajok szelleme (27%)
10. Next Day Air (22%)
június
Június a korábbi évekhez mérten jóval kevesebb százmilliós sikerfilmet tartogatott, de ami volt, az nagyot szólt. Kezdve a hónap elején startolt MÁSNAPOSOK című vígjátékkal. A Warner Bros. rekordévéhez (191 egy nap alatt teljesített egymilliárd dollár) nagyban hozzájárult Todd Phillips filmje, ami már az első hétvégén magára vonta a figyelmet 45 milliós nyitányával. Ami ezt követte, az majdnem példátlan: még három hónappal a premiert követően is egymillió dollár feletti értéket mutatott a hétvégi bevétel, s végül csak 277 milliónál tért meg a Golden Globe-nyertes produkció. Amerikai komédiához mérten a nemzetközi érdeklődés is tetőfokára hágott a csaknem 200 millió dollárnak megfelelő további összeggel. Ezalatt Will Ferrell ősvilági kalandjában csalatkoznia kellett a Universalnak. AZ ELVESZETTEK FÖLDJE százmilliós költségvetés mellett mindössze 49 milliót csikart ki az amerikaiakból, de összbevétele is csak 70 millióra rúg. S ha ez nem lenne elég, alaposan elagyabugyálták a kritikusok ezt a nálunk csak DVD-re lett kárhoztatott tévésorozat-adaptációt, amit szakajtónyi Arany Málna-jelölés koronázott meg. Határozottan nagyobb csapás érte még ennél is Eddie Murphyt, aki AZ ÜRESFEJŰ-t követve zsinórban második pofonját kapta a nézőktől. A június 12-én bemutatott SEHOLORSZÁG vérszegény 5 millió dollárral vágott neki a toplistának, s két hónapig még elvegetált a középmezőnyben, azonban 16 millió dollárnál többre nem volt képes. Ez egy 55 milliós költségvetés mellett vaskos bukás. Ezek után nem csoda, hogy a már befejezett A THOUSAND WORDS című vígjátékot Murphy főszereplésével a DreamWorks vonakodik piacra dobni, s jelenleg 2011-re van előjegyezve. Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket Tony Scott remake-je John Travoltával és Denzel Washingtonnal sem. A jól csengő nevek ellenére a HAJSZA A FÖLD ALATT [kritika] a nyári szezonban is csak egy átlagos tavaszi debütöt jegyzett, majd intenzíven hátrált ki a top tízből, a százmilliós gyártási költségek ellenében csak 65 milliót szállítva a Sonynak, amin némileg szépített a világszintű 150 millió dollár. Sandra Bullock egész karrierjét megszépítette 2009-ben, hiszen a színésznő két filmmel is képviseltette magát az év legnagyobb sikerei között. A NÁSZ-AJÁNLAT című romantikus vígjátéktól a MÁSNAPOSOK-hoz hasonlóan hosszú ideig nem volt hajlandó megválni az amerikai közönség, így a 33 milliós nyitányt 160 millió dollár feletti végződés követte. A visszautasíthatatlan ajánlatra a színésznőt kifejezetten kedvelő nemzetközi közönség is méretes igent mondott 150 millió dollár képében, mindennek tetejébe pedig egy Golden Globe-jelölés is járt a kíméletlen főnökasszony komikus megformálásáért. Biztos volt, hogy mindent elsöprő lesz, és nem is alakult másképp a TRANSFORMERS: A BUKOTTAK BOSSZÚJA [kritika] bemutatkozása. A Paramount/DreamWorks költséges attrakciója öt nap alatt 200 millió dollárt kasszírozott otthonában, aminél hevesebb tempót csak A SÖTÉT LOVAG diktált korábban. A gigászi belépőt ráadásul egészen barátságos csökkenések követték, így végül még a 400 milliós korláton is átlibbent az amúgy igen hervatag kritikai bizonyítványt, köztük nem egy Arany Málna-jelölést kapott blockbuster. Az Észak-Amerikán kívüli területek hasonló módon javítottak 2007-es önmagukon a 430 millió dollár értékű mozijegy-vásárlással, és bár a világviszonylatbeli toplista élére még legalább Harry Potter fente a fogát, nagyjából úgy tűnt, az USA és Kanada piacán való éves elsőséget nem háborítja semmi.
Júniusi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Transformers: A bukottak bosszúja ($402,1m)
2. Másnaposok ($277,3m)
3. Nász-ajánlat ($164,0m)
4. Hajsza a föld alatt ($65,5m)
5. Az elveszettek földje ($49,4m)
6. A nővérem húga ($49,2m)
7. A kezdet kezdete ($43,3m)
8. Seholország ($16,1m)
9. A bombák földjén ($12,7m)
10. Továbbállók ($9,5m)
Júniusi filmek top 10 (világ)
1. Transformers: A bukottak bosszúja ($835,3m)
2. Másnaposok ($467,3m)
3. Nász-ajánlat ($314,7m)
4. Hajsza a föld alatt ($150,0m)
5. A nővérem húga ($91,7m)
6. Az elveszettek földje ($70,2m)
7. A kezdet kezdete ($60,2m)
8. Whatever Works ($29,0m)
9. Seholország ($23,0m)
10. Görögbe fogadva ($17,3m)
Júniusi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. A bombák földjén (97%)
2. Hold (89%)
3. Másnaposok (78%)
4. Továbbállók (66%)
5. Hajsza a föld alatt (52%)
6. A nővérem húga (47%)
7. Whatever Works (47%)
8. Nász-ajánlat (43%)
9. Seholország (38%)
10. Az elveszettek földje (25%)
július
A függetlenség napjának hétvégéjén a Fox és a Universal indult rohamra a robotok ellen. Előbbi Hugh Jackman és Ben Stiller magánszáma után harmadik nyári nevezését is kipipálhatta a 200 millióhoz közelférkőzők táborában, hiszen annak ellenére, hogy a JÉGKORSZAK 3: A DINÓK HAJNALA [kritika] a rajtnál visszavett a korábbi részek iramából, végül - köszönhetően háromdimenziós mivoltának - sikerült AZ OLVADÁS elé furakodnia, s így a trilógia bevételi történetében elsőséget szereznie. A fáma azonban leginkább a nemzetközi szereplésről szólt hangos dobpergés közepette, hiszen minden idők akkori harmadik legnagyobb tengerentúli bevételét érte el az animációs mozi a TITANIC és A KIRÁLY VISSZATÉR mögött, s amiatt, hogy azóta leszorult a dobogóról, csak azért nem szomorkodik a stúdió, mert a trónbitorló is tőlük került ki. A Universal számára azonban a KÖZELLENSÉGEK [kritika] is leginkább aggodalmat szült, hiszen újabb százmilliós projektjük maradt el lehetőségeitől. Michael Mann gengszter-drámája John Dillingerről hajszálnyival a bűvös százmilliós bevételi határ alatt kifulladt, így a többi államra maradt a film világviszonylatban 200 millió fölé lökése. A csalódottságot tetézte az erőtlen újságírói fogadtatás. Egy héttel később melegnek állt a világ, de legfőképp Sacha Baron Cohen. A komikus a BORAT 2006-os sikerén felbuz(d)ulva ültette át a nagyvászonra egy másik kitalált alakját, és BRÜNO [kritika] az első hétvégén nem is kezdett rosszul (30 millió dollár) a meredek sztori és szokatlan tálalás ellenére, azonban semmi perc alatt el is tűnt a süllyesztőben, nyitányát csak megduplázni tudván. A Universal maradéktalanul tehát ezúttal sem örvendhetett, és még a kritikai visszhang sem alakult annyira melegen, mint Borat esetében. Július idusán Harry Potter érkezett, hogy rendbe tegye a dolgokat a gyengélkedő közép-főszezonban. A HARRY POTTER ÉS A FÉLVÉR HERCEG [kritika] minden idők legszélesebb premierjeként (4455 mozi) hajtotta uralma alá a világ teátrumait újfent, a nyitónapon kevés híján 60 millió dollárt hozva Észak-Amerikában, s a végeredmény is biztatóan alakult: az első epizód óta először sikerült ismét becserkészni a 300 millió dolláros határt. A 250 milliót dollárt felemésztő fantasy máshol a világban az első vasárnapot 236 millióval zárva, ami az első helyet kölcsönözte neki a nemzetközi nyitóhétvégék rangsorában. A sorozat háza táján a 934 milliós összbevétel ugyan csak bronzérmet ért, ám a 3D-s záróakkord két része vélhetően A BÖLCSEK KÖVE magasságaiba tör majd ismét. A következő héten Jerry Bruckheimer célozta meg a családi közönséget. A G-FORCE - RÁGCSÁVÓK sikerének is a 3D volt a kulcsa, ami nélkül bizony nem jutott volna százmillió dollár fölé hazájában ez a malackodás, ahogy a további 165 milliót érő bevételek is másképp - módfelett alacsonyabban - festenének. Így viszont a havi harmadik hely biztosított volt a Disney számára, akár igazságos a film gyenge megítélése mellett, akár nem. A CSÚF IGAZSÁG sem a dicshimnuszok miatt lett eredményes a pénztáraknál. Katherine Heigl és Gerard Butler kettősét attraktívnak találta az amerikai közönség, így közel 90 millió dollárt fizettek ki rájuk, de méginkább a további nemzetek romantikus vígjátékokra esküsző nézői, kiknek jóvoltából összesítettben a 200 millió is elérhető távolságnak bizonyult. Nem így Adam Sandler számára. A hónap utolsó napján bemutatott KI NEVET A VÉGÉN?, Judd Apatow harmadik, egyben legnehezebben fogyasztható rendezése már a startnál hidegen hagyta a közönséget, aztán lóhalálában tűnt el a balfenéken, a büdzsé és a bevétel között széles deficitet hagyva a Universalnak, nekünk meg csak DVD-premiert, így végül senkinek sem maradt oka a nevetésre.
Júliusi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. Harry Potter és a félvér herceg ($302,0m)
2. Jégkorszak 3: A dinók hajnala ($196,6m)
3. G-Force - Rágcsávók ($119,4m)
4. Közellenségek ($97,1m)
5. A csúf igazság ($88,9m)
6. Brüno ($60,1m)
7. Ki nevet a végén? ($51,9m)
8. Az árva ($41,6m)
9. 500 nap (nyár) ($32,4m)
10. Ufók a padláson ($25,2m)
Júliusi filmek top 10 (világ)
1. Harry Potter és a félvér herceg ($934,6m)
2. Jégkorszak 3: A dinók hajnala ($884,5m)
3. G-Force - Rágcsávók ($285,1m)
4. Közellenségek ($214,1m)
5. A csúf igazság ($205,3m)
6. Brüno ($137,4m)
7. Az árva ($75,8m)
8. Ki nevet a végén? ($71,7m)
9. Ufók a padláson ($59,9m)
10. 500 nap (nyár) ($58,8m)
Júliusi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. 500 nap (nyár) (87%)
2. Harry Potter és a félvér herceg (83%)
3. Ki nevet a végén? (68%)
4. Közellenségek (67%)
5. Brüno (67%)
6. Az árva (55%)
7. Jégkorszak 3: A dinók hajnala (45%)
8. Ufók a padláson (29%)
9. The Collector (25%)
10. G-Force - Rágcsávók (24%)
augusztus
Ellensúlyozva a felemás júliust, augusztus a megszokottnál jóval mozgalmasabbnak bizonyult. Három bemutató is százmilliós kasszasikerré vált, igaz, a hónapot megnyitó G. I. JOE: A KOBRA ÁRNYÉKA [kritika] félszázmillió feletti rajtját követő, 150 milliót meghaladó bevétele nem fedezte még a produkciós költségeket sem, de ettől függetlenül - megsegítve az azonos mértékű nemzetközi pénzekkel - megkapta az engedélyt a folytatásra. A Paramount ezek után már csak a Legóból nem akar majd filmet csinálni. Jól kifőzte a Sony a JULIE & JULIA - KÉT NŐ, EGY RECEPT című életrajzi jellegű vígjátékot. Az első hétvégén is helyet követelő filmnek jó híre ment mindenfelé, hiszen több mint megnégyszerezte nyitányát, s csak azért nem került százmillió fölé végül, hogy ne kicsinyítse még jobban a G. I. JOE érdemeit. Amennyire ínycsiklandozók a Meryl Streepnek a 16. Oscar-jelölését, és jó eséllyel harmadik Oscar-díját is meghozó filmben illusztrált étkek, legalább annyira visszataszító a jövőkép, amit az egy héttel későbbi DISTRICT 9 [kritika] festett meg. A Peter Jackson által gondozott, dél-afrikai kötődésű sci-fi akciófilm igen hatásos marketinget követően 37 millió dollárt gyűjtött egyetlen hétvége alatt, s erőt merítve abból, hogy az év egyik legjobbnak ítélt (legjobb film és forgatókönyv Oscar-jelölés) produkciójáról van szó, a százmillió feletti végeredmény sem okozott gondot. Máshol is kellemesen fogadták az idegen közegbe került hivatalnok sztoriját, így végül a 200 millió dolláros összbevétel is megvalósult. Ezzel át is kerültünk a hónap második felébe, ám az igazán kiadós meglepetés csak ekkor érkezett. A BECSTELEN BRIGANTYK-kal [kritika] Quentin Tarantino visszajuttatta magát a csúcsra - na nem mintha olyan távol került volna tőle -, hiszen amellett, hogy a PONYVAREGÉNY óta a legéltetettebb munkája a második világháború idején játszódó alkotás (amit jól szemléltet a 8 Oscar-jelölés, köztük a legjobb filmé, rendezőé és forgatókönyvé), egyúttal az író-direktor legsikeresebbjévé is vált több mint 120 millió dollárral Észak-Amerikában, és egészen fenomenális 200 millióval azon kívül, így összesítettben még meg is előzte a G. I. JOE-t, arról nem is beszélve, hogy Hans Landa ezredes messze álnokabb minden kígyónál, legyen az kobra vagy csak az árnyéka. Hogy milyen is az árnyékban, azt a HALLOWEEN II. megtapasztalta augusztus utolsó hétvégéjén. A 2007-ben sikert arató remake folytatására talán nagyobb érdeklődés mutatkozott volna 33 millió dollárnál - ami bizony az előzménynek már egy hét után a kasszában volt -, ha nem egy napon fut be a mozikba A VÉGSŐ ÁLLOMÁS 3D-vel. Merthogy az immáron negyedik részéhez érkezett horrorsorozat minden korábbinál nagyobb számokat produkált, jóllehet, ezt 3D nélkül nem-igen tette volna. Így viszont amellett, hogy hazájában 66 millió dollárt jövedelmezett, nemzetközileg további majd' 120 milliónak megfelelő jegybevételt ért el. Az ábra ellenére mégis a HALLOWEEN-ből számíthatunk újabb epizódra belátható időn belül, a jelen állás szerint.
Augusztusi filmek top 10 (Észak-Amerika)
1. G. I. Joe: A Kobra árnyéka ($150,2m)
2. Becstelen brigantyk ($120,5m)
3. District 9 ($115,6m)
4. Julie & Julia - Két nő, egy recept ($94,1m)
5. A végső állomás 3D ($66,5m)
6. Az időutazó felesége ($63,4m)
7. Halloween II. ($33,4m)
8. Csodakavics ($20,9m)
9. Pokoli édenkert ($15,5m)
10. A verda horda: Adj el, vagy hullj el! ($15,1m)
Augusztusi filmek top 10 (világ)
1. Becstelen brigantyk ($320,4m)
2. G. I. Joe: A Kobra árnyéka ($302,1m)
3. District 9 ($204,8m)
4. Ponyo ($199,5m)
5. A végső állomás 3D ($185,8m)
6. Julie & Julia - Két nő, egy recept ($123,9m)
7. Az időutazó felesége ($82,4m)
8. Halloween II. ($38,5m)
9. Csodakavics ($25,9m)
10. Pokoli édenkert ($22,2m)
Augusztusi filmek top 10 (Rotten Tomatoes-értékelés)
1. Ponyo (91%)
2. District 9 (90%)
3. Becstelen brigantyk (89%)
4. Bandslam (80%)
5. Julie & Julia - Két nő, egy recept (75%)
6. Pokoli édenkert (58%)
7. Woodstock a kertemben (48%)
8. Csodakavics (46%)
9. Az időutazó felesége (38%)
10. G. I. Joe: A Kobra árnyéka (36%)
folytatása következik!