Vagy egyáltalán: fog-e? Mert hiába a sokéves munka, a forradalmi technológia, az éltető kritikák sokasága, ha a végső ítéletet a számok mondják ki, azok a számok, amikhez sokféleképpen lehet hozzáállni. Hol kezdődik egy több százmillió dollárt felemésztő filmnél a siker?
Vagy egyáltalán: fog-e? Mert hiába a sokéves munka, a forradalmi technológia, az éltető kritikák sokasága, ha a végső ítéletet a számok mondják ki, azok a számok, amikhez sokféleképpen lehet hozzáállni. Hol kezdődik egy 237 millió dollárt felemésztő filmnél a siker (és most maradjunk ennél a stúdió által bevallott adatnál)? Egy ideje már, mióta 150 millió dolláros költségvetésű blockbusterek váltják egymást a moziműsorban, könnyebben hajlanak az illetékesek a százmilliós mérföldkő után pipát tenni a cím mellé. De bizton számíthatunk rá, hogy James Cameron, a hollywoodi költségvetések jegyzékében csaknem minden munkájával új fejezetet nyitó rendező szigorúbb bánásmódban részesül, amiben szerepe van az irigyek szavának, az erőteljes reklámhadjáratnak és a szárnyra kapott ambiciózus kijelentésnek: az AVATAR forradalmasítja a filmkészítést. A TITANIC-kal való összehasonlítás elkerülhetetlen, és ezt a direktor úr magának is köszönheti évtizedre nyúlt szünete okán, hiszen a várakozás fokozza az elvárásokat. A józan megfigyelők természetesen nem várnak 1800 milliós világszintű bevételt, de mégis, akkor mennyi lehet az annyi?
Az AVATAR lehetséges közönsége messze szűkebb a TITANIC-énál, műfaja sci-fi, méghozzá háborús vonallal (a románc háttérbe szorult a reklámkampányban), amiből következik, hogy ezúttal a férfi közönség túljelentkezésére lehet számítani, és ami rögvest beteszi a kaput az idősebb korosztály előtt. Hogy szokatlan külsejű lényekre kell támaszkodni, velük kell szimpatizálni, az is elrettentésként hat. Így hát a három dimenzió ígérete rendkívül sokat számít, és az AVATAR számára ez a kulcs: erre készült, ebből fog táplálkozni. A reneszánszát élő formátumon az eddigi legnagyszabásúbb megjelenés a 20th Century Fox filmje, ez vitán felül áll; több mint 3300 vetítő észak-amerikai moziján belül a film 2500 3D-s vásznon lesz látható, ráadásul a karácsonyi időszakban érkezik világszerte a mozikba. A marketinggépezet ilyen-olyan formában már jó ideje működésbe lépett, az interneten felbukkanó minden egyes koncepciós vázlatot, képet, posztert, előzetest (a teaser minden idők legnézettebbike az Apple.comon), rövid filmrészletet rendkívüli érdeklődés övez; példának okáért, az aeonfluxon minden egyes avataros bejegyzésre átlagosan 26 komment jut (amúgy már bőven 40 felett járunk az ilyen postokból). És akkor még ott van a kapcsolt termékek sora olyan cégekkel kötött szerződések értelmében, mint a Coca Cola, a Mattel, a McDonald's, a Ubisoft, de érdemes megemlíteni a Fox saját háza táján meglépett promóciós trükkjeit: a film megidéződött a HAZUDJ, HA TUDSZ és a DR. CSONT című sorozatok egy-egy epizódjában is.
Látható tehát, hogy a TITANIC-hoz viszonyítva hátrányt jelentő műfaji és egyéb korlátokat az agresszív marketinggel kívánja áthidalni a forgalmazó: ez a film most mindenhol ott van, erre fogunk emlékezni 2009-ből, éreztetni kell az emberekkel, hogy lemaradnak, ha kimaradnak. A nagy arányban pozitív kritikai visszhangból elsősorban az olyan hírek érhetik el a hezitáló, kétkedő potenciális nézőt, mint a Golden Globe-díj jelölések, illetve a később esedékes Oscar-nominációk, de volt már rá példa korábban, hogy egy nagyköltségvetésű, szórakoztatásra szánt produkciót megsegít a puszta kedvező vélekedés is a bevételek terén; gondoljunk csak a tavalyi A VASEMBER-re vagy az idei STAR TREK-re, de A SÖTÉT LOVAG sem jutott volna félmilliárd fölé, ha történetesen nem lesz 2008 egyik legjobb filmje.
A jó szájhagyomány érvényesítéséhez azonban kell némi idő, a kezdeten márpedig sok múlik. Néhány hete minden idők harmadik legerősebb nyitányáról szólt a fáma az ALKONYAT: ÚJHOLD kapcsán, az észak-amerikai piacon jelenlegi éves első pedig öt nap alatt 200 millió dollárt kasszírozott. A súlycsoport nem azonos, hiszen két folytatásról beszélünk, méghozzá az utóbbi évek két legsikeresebb sequeljéről. A 2012 című novemberi látványosság már közelebbi támpontot ad. Roland Emmerich szintén nem spórolt semmin, erőfeszítései 23 millió dolláros nyitónapot és 65 milliós hétvégét eredményeztek. Ez az AVATAR számára már nem lenne egy lesújtó kezdet - tekintve a decemberi trendeket -, de a filmet övező felfokozott várakozás, és a tény, hogy kiéhezve valami újra, négy hete csak egy sportdrámát néznek az amerikaiak, nagyobb értéket sugall.
December 18-ra, péntekre 30 millió dollár körüli összeg reális becslésnek tűnik (csütörtök éjféli bevételekkel együtt), amit követhet ugyanekkora, vagy minimálisan eltérő (+/- 5-10%) szombat, s végül egy 20-25%-os negatív irányvétellel zárja vasárnap az első három napot. Ily módon 80 millió dolláros első hétvégére lehet számítani, ami mindenképpen elégedettségre adna okot. A karácsonyi és újévi filmkínálatot könnyedén kell kispadra szorítania az AVATAR-nak, magabiztosan megőriznie napról-napra a vezető pozíciót a listán, s kedvező esetben egy hónapig megmaradnia Amerika legnézettebb filmjének. Végső bevétel szempontjából a 300 millió dollár a kívánalmas cél, de a 250 milliós befejezés esetén sem kell levertnek tekinteni a filmtechnológiai forradalmat; a Foxnál már a világszinten mért 400 milliótól profitábilisnak tekintik a filmet, mivel mindennel együtt állításuk szerint kb. 390 milliót költöttek rá. A 400 millióhoz a nemzetközi bevételek játszi könnyedséggel hozzásegítik márpedig őket, hiszen a kivételes vizuális attrakciót ígérő címek soha nem látott méreteket öltenek Észak-Amerikán kívül; a 2012 kevesebb mint egy hónap alatt félmilliárdot hajtott föl, s a TRANSFORMERS: A BUKOTTAK BOSSZÚJA is 430 millió fölött állapodott meg. Az nem kifejezés, hogy az AVATAR nem kevésbé kápráztatja majd el az európai és ázsiai közönséget, így az emelt helyárakkal az alakváltó robotokat beérhetik az alakoskodó emberek. Ideális esetben tehát hozzávetőleg 750 millió dollárt gyűjt ez a TITANIC-nál alig kisebb mértékben vitatott produkció, amit ha nem is a végső határnak, de mindenképpen az újfajta filmgyártás igazolásának fognak tekinteni.
És hogy hol van ebben a 750 millióban Magyarország? Tekintve, hogy igencsak megdobja a bevételeket a 3D-s vetítésekre tóduló közönség, akár 375 millió forintot (kb. 2 millió dollár) is hozzátehetünk a közöshöz. Ehhez az kell, hogy negyedmillió magyar elégedjen meg azzal, hogy 3D-ben, szinkronnal nézhet valamit, ami nem a gyerekeket célozza meg csupán és nem is a horrorkedvelőket, s félretegye bizalmatlanságát, fenntartásait a tudományos-fantasztikummal és a poszterről bámuló gyanús kék lényekkel kapcsolatban.
Végezetül, mi lehet a legrosszabb eset? Néhány évvel ezelőtt egy rendező hatalmas sikere után zöld utat kapott, hogy régóta dédelgetett elképzelését filmre vigye, fantasztikus trükkökkel, a legmagasabbak között jegyzett költségvetéssel. A kritikák túlnyomó részt kedvezőek voltak, Oscar-díjak is kerültek a számlára, azonban a karácsonyi bemutató ellenére csak nyögvenyelősen vette be a 200 milliót a produkció, és ennek megfelelően alakultak a világ többi országának bevételei is; a magyar nézettség pedig egyértelműen csalódást okozott. A kételkedést kiváltó 'óriásmajom és a nő szerelmét' most a 'kékbőrű idegen lény és a férfiember' szerelme váltja fel. Az AVATAR-nak a KING KONG-ot semmiképpen sem szabad alulmúlnia.