Az amerikai mozik bevételei, 2009. december 11 - 13.
Clint Eastwood új filmje, az INVICTUS - A LEGYŐZHETETLEN címét meghazudtolva 10 millió alatt nyitott, s így csak alulról, tisztes távolságból szemlélhette az újjászülető Disney-rajzfilm diadalát; A HERCEGNŐ ÉS A BÉKA 90-es évekbeli elődei nyomdokába lépett a bevételi listán.
Az amerikai mozik bevételei, 2009. december 11 - 13.
Clint Eastwood új filmje, az INVICTUS - A LEGYŐZHETETLEN címét meghazudtolva 10 millió alatt nyitott, s így csak alulról, tisztes távolságból szemlélhette az újjászülető Disney-rajzfilm diadalát; A HERCEGNŐ ÉS A BÉKA 90-es évekbeli elődei nyomdokába lépett a bevételi listán.
A csúcson
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy rendezőpáros, akik a Disney-rajzfilmek múlt évtizedben megélt reneszánszának két alapkövét fektették le A KIS HABLEÁNY-nyal és az ALADDIN-nal. John Musker és Ron Clements a HERKULES-sel sem vallottak akkora szégyent pár évvel később, hogy ne vághattak volna bele a Disney addigi legkockázatosabb vállalkozásába, A KINCSES BOLYGÓ-ba. Rajtuk nem múlott, de Stevenson klasszikusának sci-fi átirata nem csak a stúdió, de az évtized egyik legnagyobb anyagi kudarcává vált, és innen már nem tartott soká a Disney-kanon kétdimenziós mivolta. A 2004-es A LEGELŐ HŐSEI 100 milliós költségvetés mellett szintén alaposan befürdött, így a ceruza helyét végleg átvette az egér. Ám mikor John Lasseter vette át az irányítás egy részét az animációs divíziónál, új lehetőséget kapott a hagyományos technika, a megbízás pedig a Clements-Musker duóra szállt. Három komputeranimációs alkotás után A HERCEGNŐ A BÉKA (The Princess and the Frog; hazai bemutató: december 24.) a 49. Disney-klasszikus a sorban, teljesen eliminálva az ATLANTISZ: AZ ELVESZETT BIRODALOM óta erősen jelenlévő tudományos-fantasztikus vonalat, s új hercegnővel bővítve a már meglévő nyolc film-főhősnő társaságát.
Ugyan a 2004 tavaszán debütált A LEGELŐ HŐSEI óta fel-feltűnt néha a moziműsorban egy-egy rajzfilm, sem a Miyazaki-művek, sem A SIMPSON CSALÁD - A FILM nem nyújtotta azt, ami igazi családi mozi szellemiséget kölcsönzött a Disney egykori munkáinak. A kereslet tehát adott volt, és a számtalan CGI-vel operáló produkcióból való üdítő menekülésként is szolgált a Grimm fivérek ill. E.D. Baker meséje ihlette új alkotás. Két hétig tartó, két mozira korlátozott, de jegyárban korlátot csak módjával ismerő vetítéssorozat után most országosan is terítékre került A HERCEGNŐ ÉS A BÉKA, és 24 millió dollárral léphetett magabiztosan a lista élére. Ez az összeg nem sokkal marad el a tavalyi VOLT indulásától, s ötödik a 49 film rajzolt képviselői között. Az elkövetkezendő bő fél hónap rengeteg lehetőséget tartogat már önmagában is az ünnepek miatt, ám ha ez nem lenne elég, a remek kritikai fogadtatásból biztosra vehető, hogy a nézők is szívesen ajánlják majd egymásnak e mesét.
További új filmek
Clint Eastwood a végéhez közelítő évtizedben nem kevesebb, mint kilenc filmet rendezett, és éppenséggel jelenleg is folyik a jövőre bemutatandó HEREAFTER forgatása. A tavasszal 80. születésnapját ünneplő, legendás filmes legújabb munkája a megvalósulásra nem keveset várt Nelson Mandela-film, azaz az INVICTUS - A LEGYŐZHETETLEN (Invictus; hazai bemutató: február 4.) a Warner Bros. forgalmazásában, és A DICSŐSÉG ZÁSZLAJA óta az első, ami rögvest országos szinten debütál. A Morgan Freeman és Matt Damon főszereplésével készült dráma 8,6 millió dolláros startja a tavalyi ELCSERÉLT ÉLETEK-éhez áll a legközelebb a közelmúlt terméséből, de a TITOKZATOS FOLYÓ és a MILLIÓ DOLLÁROS BÉBI sem gyűjtött első széles körű hétvégéjén sokkal többet. Ám míg a tavalyi dráma alig közepes kritikák mellett csak 35 millióig húzta, addig a másik kettő a legjobb film Oscarjára való jelöléssel a kezében 90-100 milliós magaslatokig jutott, tehát a kérdés adott: befér-e az INVICTUS a 10 kiválasztott közé február elején? A kilátások nem rosszak, bár a 78%-os Rotten Tomatoes-értékelés mögött csak 6,8-as átlagpont áll. Mandela (Freeman) és Francois Pineaar (Damon) története ugyanakkor egy fokkal könnyedebb, mint Christine Collins kálváriája, így ha el is marad a díjeső (a National Board of Review rendezői és megosztott színészi elismerésén túl), az emberi tényező, azaz a közönség szájhagyománya segítheti a költségvetésként megjelölt 50 millió dollár teljesítését.
Limitált fronton bemutatkozott Peter Jackson új filmje, a KOMFORTOS MENNYORSZÁG. A sajnálatos módon igen vegyes, de nagyobb részt negatív kritikákkal illetett filmdráma három filmszínházban tett szert 116 ezer dollárra, vagyis átlaga meghaladja a 38 ezer dollárt. A Paramount január első felében növeli a filmet vetítő helyek számát az országra kiterjedően. Ezalatt a The Weinstein Company által forgalmazott A SINGLE MAN, Colin Firth méltatott alakításával, kilencszer gyűjtött 24 ezer dollárt.
Korábbi filmek
Az INVICTUS-nak talán problémát jelentett az érvényesülésben, hogy inspirációból, sportból és felemelő igaz történetből akadt már a palettán: a THE BLIND SIDE ismét erős víkendet zár a második helyen 15 millió dollárral. A 35 millióból készült film összbevétele már megközelíti a 150 milliót, s dicsőségét csak növeli, hogy a listán hat hellyel lejjebb állomásozó 2012-nek egy héttel többre volt szüksége hasonló eredmény eléréséhez, közel negyedmilliárdos büdzsé mellett. A szintén borsos árú KARÁCSONYI ÉNEK remekül őrizte érdeklődői számát a házon belüli konkurencia érkezése ellenére is; a Disney 3D-s fantasyje 124 millió dollárt keresett hat hét leforgása alatt.
Tavaly ilyenkor a Fox arra szőtt tervet, hogy megállítja a Földet, de az amerikai nézők nem okoztak fennakadást a box office listán, ennek ellenére Keanu Reeves végül megkegyelmezett nekik. Idén az első 12 helyezett együttes bevétele pármillióval nagyobb értéket mutat mint 2008-ban ilyenkor, így pozitív mérleggel vághat neki az amerikai filmipar a következő hétvégének...
Ami jön
...amikor is oly hosszadalmas előzmények után megmérettetik a film, amelyről a kritikusok azt mondják: Egy 3D-s film, amire az emberek úgy tekintenek majd vissza az elkövetkezendőkben, mint a mozi átalakítójára. Ámen.
A Top 10
1. The Princess and the Frog ($24.2m/$27.1m)
2. The Blind Side ($15.0m/$149.8)
3. Invictus ($8.6m/$8.6m)
4. The Twilight Saga: New Moon ($8.0m/$267.3m)
5. A Christmas Carol ($6.8m/$124.4m)
6. Brothers ($5.0m/$17.4m)
7. Old Dogs ($4.4m/40.0m)
8. 2012 ($4.4m/$155.3m)
9. Armored ($3.5m/$11.8m)
10. Ninja Assassin ($2.7m/$34.3m)
updated: 2009. december 14. 22:57