Luc Besson remek rendező. Volt. Mindenhol azt nyilatkozta, hogy az Arthur és a villangókkal befejezi pályafutását, mert már semmi újat nem tud mondani a nézőknek. Ennek ellenére itt a folytatás és azóta már a harmadik részt is leforgatta, egy visszavonult rendezőtől ez mindenképp elismerésre méltó teljesítmény. De most komolyan, miért kell egyáltalán előjönni a korai nyugdíjazás gondolatával, ha egyszer az illető még egészséges és szeretne dolgozni?
Egy saját maga által írt gyerekkönyv megfilmesítését rendezőként nyilván nem bízza másra az ember, na de akkor is. Úgy tűnik, hogy Zemeckist végleg elveszítettük, Besson is menthetetlen, Lucas már régóta a szerverparkjába jár piknikezni, Cameron pedig kék pixeleket lát mindenhol. Miért? Tegyük egymás mellé a Forrest Gumpot, a Leon, a profit, az American Graffitit és a Terminátort, majd hasonlítsuk össze a Polar Expresszel, az Arthur és a villangókkal, a Star Wars I. - Baljós árnyakkal és az Avatarral (majd két hét múlva). Ugye-ugye, mennyire könnyen el tudja venni a pixelvilág a direktorok józan eszét?
Mindegy, inkább nézzük Maltazárékat. Az első rész azzal emelkedett ki az animációs filmek mezőnyéből, hogy felnőttként kezelte a gyerekeket és kellemes humorával, valamint "érdekes" animációjával sajátos atmoszférát teremtett. Arthur legyőzte Maltazárt, megmentette a nagyi házát és rátalált a szerelemre, Besson pedig örülhetett alkotása mérsékelt sikerének. A folytatásban Arthur már eggyé válik a természettel és ezért kap is egy csecse nyakláncot a festett arcú kerti négerektől, no meg egy SOS-jelzéssel ellátott rizsszemet. Apja hiába próbálja szabotálni a telilholdas teleszkópbúvárkodást, Arthur túljár az eszén és szeretett Holdviola hercegnőjének segítségére rohan. És vége is a filmnek, de tényleg.
Nem szeretem a Mátrix-folytatások által megkezdett trendet, miszerint a költséghatékonyságra hivatkozva egyben leforgatják a trilógia utolsó két részét, majd egy apró fejszámolást követően az elkészült "nagy filmet" egy laza mozdulattal kettévágják és így tárják a nézők elé. Marketinges szempontból mindenképp nyerő az ötlet, ugyanis a második résszel elégedetlenkedők is jegyet fognak váltani a harmadik részre, de végeredményben egy filmet adtak el kétszer (hurrá, nemsokára jön a Harry Potter 7.1 és a 7.2 is). Mire eljutnánk a címben említett sokat ígérő bosszúhoz, addigra már Arthur és Holdviola hercegnő közösen tolják a Pokerface-t és megy lefelé a zöld stáblista ezerrel.
Ha nem csal az emlékezetem, akkor az első részben az élőszereplős jelenetek alulmaradtak az animációsokkal szemben (minőségben és hosszban egyaránt), míg most durván fele-fele az arány (több az élőszereplős jelenet, de legalább az animációsak se olyan jók). Egy valami viszont még mindig működik, hatalmas feka szív dobog benne és ez csakis Snoop Doggnak köszönhető. A nagykutya (nálunk Stohl Buci) jelenetei szenzációsak, amikor bevonul a városba a felpimpelt, szőrös kormányos katicabogárral és a háttárben szól a Still DRE, na ott azért elejtettem pár könnycseppet. Szerencsére a kreativitásra még a gyengébb animáció sincs hatással, Maltazár félbevágott bosszúja nyilvánvaló hibái ellenére is végig szórakoztató tud maradni, egész egyszerűen nem lehet rá haragudni.
kritika: arthur and the revenge of maltazard (2009)
2009. december 03. 01:28:46
Kategória: 12 komment
Luc Besson remek rendező. Volt. Mindenhol azt nyilatkozta, hogy az Arthur és a villangókkal befejezi pályafutását, mert már semmi újat nem tud mondani a nézőknek. Ennek ellenére itt a folytatás és azóta már a harmadik részt is leforgatta, egy visszavonult rendezőtől ez mindenképp elismerésre méltó teljesítmény. De most komolyan, miért kell egyáltalán előjönni a korai nyugdíjazás gondolatával, ha egyszer az illető még egészséges és szeretne dolgozni?
A bejegyzés trackback címe:
https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr664537354
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
á 2009.12.03. 14:05:15
Azért az nem szimpi, hogy egy, eddig hibátlanul teljesítő rendezőt egy még be nem mutatott filmje alapján gyömöszölsz bele a lejtmenetes felsorolásba. E nélkül hitelesebb lenne az írásod.
Az első rész ellenben nem gyerekfilm, és pont a felnőttes poénjai miatt igen jó. 10/9
Ismeretlen_84013 2009.12.03. 14:37:56
Nem feltétlenül lejtmenetről van szó (én például jobban szeretem a Polar Expresszt, mint a Forrest Gumpot, nyugodtan lehet kövezni), hanem sokkal inkább az egykor zseniális élőszereplős filmeket készítő rendezők CGI-megszállottságáról és a néhol felesleges kísérletezésekről. Cameron kicsit kilóg a sorból, mert az eddigi alkotásaiban remekül ötvözte a technika-fetisizmust a kreatív filmkészítéssel, de az eddig látottak/olvasottak alapján most elég durván elszaladt vele a ló. Egy esetleges Avatar-trilógia és a Battle Angel viszont már előrevetítik a jövőt, de erre inkább majd térjünk vissza két hét múlva. Jackson és Spielberg viszont a mai napig meg tudták őrizni józanságukat, bennük még bízok.
t 2009.12.03. 15:22:38
Cameron minden filmje előtt elhangzott, hogy megőrült, eszméletlen és fölösleges dolgokba fektet energiát (pl. morphing és tükröződés folyadékszimuláción a T2-ben), sötétített stúdió helyett teljes filmet víz alatt forgat (Abyss), egy egész hajót az utolsó szögig megépít egy katasztrófamozihoz (Titanic), de arra is nagyon jól emlékszem, mi történt a bemutatók után.
Adjuk meg neki az esélyt, hogy valami olyannal rukkoljon elő a CGI területén, amivel más még nem.
A Jackson vs. józanság párhuzamra csak két szó: King Kong. A történetet maga alá gyűrő megalománia nonpluszultrája. Benne is nagyon bízom persze, hogy a Lovely Bones-zal viszajön a fellegek közül :-)
Offtopic mode off
Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2009.12.03. 18:32:35
3: a világ ura a sikertől megrészegülve kvázi eltűnt egy évtizedre. mindenki a jó öreg Cameron papát várta vissza, aki régimódi eszközökkel, hatalmas makettokkal, műtermi körülményektől tartózkodva forgat egy grandiózus múvit (ahogy szokta), aztán meg visszakaptunk egy alaposan megőszült Mister Lucas 2.0-t. sajnos.
persze ettől a filmje még lehet sikeres, lehet jó is, de nem örülnék neki, ha a Lucas-féle "befalcolok a zöld háttér elég azt forgatok" módszer lenne az iránymutató Hollywood-nak.
Ismeretlen_1068 2009.12.03. 18:45:15
wow, itt is az AVATAR-ról van szó? az vesse rám az első követ... :)
cameron nem részesgült meg a sikertől, egyszerűen csak született egy (majd még egy) gyereke, és nem akarta, hogy ez a házassága is rámenjen a munkára (mint korábban nem egyszer), így szépen letette a kamerát, s hazament a családjához. azt később a szenvedélyének élt egy darabig, mellette fejlesztett és fejlesztett, és most teszteli, mire ment. :) amúgy az AVATAR forgatásán voltak gigantikus szettek is, másrészt pedig cameron volt mindig is a CGI egyik nagy pionírja: ha más nem, ő biztosan tudja, hogy kell kezelni ezt a technológiát. még 14 nap...
Ismeretlen_1068 2009.12.03. 18:55:02
jackson megőrizte józanságát? aha.
Ismeretlen_1068 2009.12.03. 18:56:43
(zárójelben megjegyzem, hogy spielberg és jackson épp most dolgozik a TINTIN-en, melyhez az AVATAR-hoz kifejlesztett technológiát alkalmazzák, ráadásul élőszereplők nélkül. ouch.)
Ismeretlen_84013 2009.12.03. 19:52:36
A King Kong nagybetűs MOZI, bárcsak minden remake így sikerülne. A Lovely Bones meg le fogja alázni az Avatart, ebben biztos vagyok. :)
Ismeretlen_84013 2009.12.03. 20:01:20
ae: Direkt nem említettem meg a Tintint (ahol Jackson és Spielberg Cameron technológiáját használja), mert Spielberg naptárában még szerepelnek élőszereplős filmek (Interstellar, Lincoln), a többieknél már nem nagyon.
Ismeretlen_112847 2009.12.03. 23:23:00
És a Battle Angel miért is nem élőszereplős? Ok, Alita nyilván CG lesz félig, de ettől még élőszereplős film, mégcsak nem is olyan lesz mint az Avatar hogy 60%-ban CG. Most ennyiből akkor ha a Transformersben Optimus prime CG, akkor a film már nem élőszereplős? Mert ha nem akkor nem értem hogy Spielbergnek miért nézzük el a Tintint, Cameront meg miért skatulyázzuk be az "ez-is-már-csak-cg-filmet-fog-csinálni" típusba. Nyilván persze mivel ő többnyire sci-fiket készít többet nyúl ehhez az újfajta lehetőséghez mint mások, de nem értem ez miért baj.
Ismeretlen_84013 2009.12.04. 19:45:30
Az Avatar még csak a kezdet, Cameronnak az igazi nagyvad a Battle Angel lesz, ami szintén az általa kifejlesztett technológiával készül majd. Azt pedig, hogy milyen arányban oszlanak meg az élőszereplős, illetve a CG-jelenetek, egyelőre még jótékony homály fedi. A Transformers természetesen élőszereplős és nyugodj meg, ha Spielberg trilógiává bővíti a Tintint, akkor majd ő is megkapja a magáét. Nem a CGI-forradalommal van bajom, hanem a mértéktelenséggel. Kíváncsian várom én is az Avatart és szívesen számolok majd be az IMAX-élményről, de addig teljesen feleslegesnek tartom a pro-kontra érvek ütköztetését, mert mindannyian csak a sötétben tapogatózunk.
Seraphin84 2009.12.08. 09:26:49
"Az első rész azzal emelkedett ki az animációs filmek mezőnyéből, hogy felnőttként kezelte a gyerekeket és kellemes humorával, valamint "érdekes" animációjával sajátos atmoszférát teremtett."
Ez volt az első rész legnagyobb hibája (és a Kis Vuk szerű grafika). Borzalmasan buta mese volt.