aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: moon (2009) #2 Zalaba_Ferenc
2009. november 29. 20:35:32

Kategória: film 6 komment

A Moon egy ügyes film. Látszólag sci-fi, de valójában az amerikai nagyvállalatok Michael Moore-t megszégyenítően manipulatív anti-propagandafilmje. Duncan Jones pedig minden bizonnyal ügyes fazon, hisz képes fátyol-vékonyra koptatott filozófiáját úgy beágyazni a science-fiction közhelyek megszálkásodott szövetébe, hogy a mélyen tisztelt publikum még szereti is a végeredményt. No nem mintha komoly erőfeszítések sora látszana a Moonon. Egyik oldalról van a kezünkben egy film, jobban mondva egy ötlet, melyet annak szerzője akár kiskamaszként is megálmodhatott volt anno egy bizarr beckenham-i teadélután során a papa (David Bowie) egyik nyűgösebb lemezét hallgatva, ami pedig a körítést illeti, a flegmaság minden téren érezhető. Mansell soundtrackje elejétől végéig nívós anyag, tehetséges kezek és fülek munkája, mégis hol déjá vu-t okoz, hol pedig eltűnik, de nem az atmoszféra javára, hanem azzal együtt.

A Moon-t végül egyedül Jones, a rendező menti meg (Jones, az író pedig öli óraszám), hiába fut filmje kliséből klisébe, Jones mégis képes arra, amiről általában még a nála tehetségesebb elsőfilmesek is csak álmodnak, a végeredmény ugyanis tökéletesen koherens. Azt írtam, az ötlet mögött gyermeki megfontolatlanság és még gyermekibb értékítéletek húzódnak. Ezzel ellentétben a kész forgatókönyv felépítettsége hidegfejű, megfontolt íróról árulkodik, ami pedig végképp zavarba ejtő, hogy ez a méretes ellentmondás a vásznon tökéletesen konstans színvonalú egészet alkot. Egy percig sem kérdőjelezzük meg a fordulatok létjogosultságát, vagy az emberi drámát mely a szemeink előtt zajlik csak éppen a bólogatás közepette előbb utóbb rájövünk, hogy hiába logikus minden, a hatás nem csak várat magára, de el is marad. Ennek oka, hogy mindent láttál már, amivel a Moon szolgál, csak épp markánsabb formában.

A feszültség hiányának több oka is van. Egyrészt Duncan Jones filmjében nem merül fel a szükség, mint kifejezés. Ebben az univerzumban ha valami kell, akkor van, kivéve a gonoszt ami kéne, de nincs. Illetve van, a „gonosz” nagyvállalat amely minden humanitást mellőzve kihasználja az embert, mint annak a rendje és módja, viszont valódi fenyegetettség nem jelenik meg a vásznon. Persze Sam Rockwell, aki tulajdonképpen a film egyetlen szereplője, brillírozhat duplázott, mi több triplázott szerepében, de az ő karakteréhez, illetve karaktereihez sem kerülünk közel. Mindemellett olyan érzésünk támadhat, hogy Jones erősen a szeme sarkából tekint az Alien illetve a Sunshine skáláján mozgó klausztrofób szkafanderes horrorokra, a Moon ugyanis minden lehetséges eszközt megkerül amely klausztrofóbbá vagy horrorrá tehetné. Végeredményképp így csak egy szkafander marad, és egy film amely csak azért fürdőzhet a cápaugrás sikerének kétes dicsőségében, mert saját műfajának közhelyeit megkerülve is közhelyes tudott maradni.

Ellenvélemény:
aeon flux

Címkék

kritika sony sci-fi independent sci fi kevin spacey 5csillagos drama clint mansell sam rockwell duncan jones szuez film eurocinema samlowry

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr104537337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_82259 2009.11.29. 22:22:14

Sok mindennel egyetértek. Nálam olyan 7 pontos, mert míg bár néztem, nagyon élveztem, utána viszont elég gyorsan feledhetővé vált.

Balee 2009.11.30. 00:51:27

Jó kritika. Nekem is az volt az érzésem, hogy minden, ami a filmben van szerepelt már valahol. De ennek ellenére lekötött . Szerintem hatalmas nagy piros pont, hogy nem akart Alienbe átmenni a történet. Külön jó volt a robothaverja. És számomra egy hatalmas pillanat volt, mikor segített neki. Azt vártam volna, mint minden filmben, hogy ellene fordul, de itt egyszerűen annyit mondott: "én csak érted vagyok" (vagy valami hasonlót).

Ismeretlen_139565 2009.11.30. 12:18:38

Ez a "manipulatív" jelző is lassan olyan szitokszóvá válik, mint a liberális... Pedig! Miért baj az, ha valakinek valamilyen problémáról véleménye van, és azt egy hatásos formában próbálja meg közhírré tenni? Michael Moore-nál mondjuk nyilvánvalóak a hátsó szándékai, de ha te ebben a filmben bármilyen hátsó szándékot bírsz felfedezni - az író/rendező kedvenc filmjeinek kvázi hommázsain kívül - akkor nem biztos, hogy ennek éppen ez a film az oka. Ha valaki beszélni akar valamiről, az a baj, ha csak üres fecsegés, piffpuff látványmozi, akkor az a baj. Holott szerintem egyik se baj, ha a megfelelő szinten kezeljük őket.

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2009.11.30. 16:01:36

Teljes mértékben egyetértek az előttem szólóval. Számomra az utóbbi évek egyik legjobb sci-fije. Mellesleg az erősen idevágó Űrodüsszeia is inkább a technikai megvalósítás miatt volt formabontó, a történet sci-fi regények százainak kliséit tartalmazza.

Ismeretlen_100236 2009.11.30. 20:43:08

Nem az a baj, ha valaki mondani akar valamit, hanem az, ha az a valami már elmondattatott milliószor frappánsabb formában. Semmi baj a véleményformálással meg a moralizálással, ha valaki ért hozzá. Jones inkább csak rendezzen filmet egyelőre. Az Űrodüsszeiás összehasonlítást pedig inkább hagyjuk.

feri · http://rentonblogja.blogspot.com 2009.12.01. 15:33:48

ja... moralizálni csak pontosan, szépen...

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása