Az ALKONYAT: ÚJHOLD minden idők harmadik legmagasabb nyitányát produkálta, míg Sandra Bullock új filmje, a THE BLIND SIDE a maga viszonylatában alig kisebb bravúrt hajtott végre egy olyan hétvégén, ami sok lapot átírt a rekordok könyvében.
Az ALKONYAT: ÚJHOLD minden idők harmadik legmagasabb nyitányát produkálta, míg Sandra Bullock új filmje, a THE BLIND SIDE a maga viszonylatában alig kisebb bravúrt hajtott végre egy olyan hétvégén, ami sok lapot átírt a rekordok könyvében.
A csúcson
A könyvek tengerében néha-néha megadatik egy szerzőnek, hogy művét, legyen az bárminemű regény, de a valóságtól így vagy úgy elrugaszkodó, vállára vegye a sodrás, ami olvasók hadát jelenti világszerte és a hamarosan kopogó producereket. Stephanie Meyer nevét talán sosem fogják annyian megjegyezni, mint Joanne K. Rowlingét, talán sosem fognak annyian rákontrázni műveire, mint Dan Brown összeesküvés-elméleteire, de biztos, hogy őt is piszok gazdaggá teszi a 2005-ben elindult The Twilight Saga és azok filmváltozatai. A siker megérdemelten jött: az Alkonyatot olyan lapok méltatták a dicsérő kifejezésekkel nem fukarkodva, mint az Entertainment Weekly vagy a The Times, míg a Forbes Hollywood legjobban kereső nőinek listáján Meyer az ötödik helyig kapaszkodott fel. A jó kritikák és a cél-olvasóközönség nagy arányú jelentkezése nem járnak kéz a kézben, de valamit megláttak a fiatal (és fiatal felnőtt) lányok egy hozzájuk hasonló és egy vámpír románcában. Fantázia és szerelem jó párosítás minden médiumon tehetséges kezek alatt, s mivel Harry Potter már letette a lantot, a figyelem könnyen vetült az Alkonyatra.
A filmadaptációs jogokra pedig a Summit Entertainment figyelt fel 2007 áprilisában, ám a független forgalmazó cégnél sem sejthették, miben lesz részük. Az ALKONYAT 2008 novemberében a premier napján erősen megrengette az észak-amerikai mozikasszákat, s közel 70 milliós nyitánya után még hosszú-hosszú hetekig fenntartott egy bizonyos fokú érdeklődést az egyre növekvő rajongóbázisnak hála, mígnem a 200 millió dollár küszöbén állapodott meg. A nemzetközi számok egészen hasonló adatot mutattak, ám le kell szögezni, hogy a forrásanyag népszerűsége meg sem közelítette a tengerentúlit egy évvel ezelőtt. De egy év, bár hamar elszáll, mégiscsak hosszú idő, ami az igények és ingerek feltorlódását a végletekig fokozza, pláne egy olyan demográfiai szegmensnél, ami számára naponta szolgáltatják a specifikus tévécsatornák és magazinok a legfrissebb információkat, nem feltétlenül a szereplők szerepeivel, semmint akár magánéletével kapcsolatban. De az ALKONYAT: ÚJHOLD (The Twilight Saga: New Moon; hazai bemutató: már a mozikban) nem ismert korlátokat sem közönség-összetételben, sem máshogy: az online jegyeladási öröklistákat is alaposan átrendező film csütörtök éjfélkor országszerte 26,3 millió dolláros bevételre tett szert, ami nem aprópénzzel múlta felül az ezen szempont szerint csak négy hónapig regnáló HARRY POTTER ÉS A FÉLVÉR HERCEG-et. Ebből a monstre számból már sejthető volt, hogy a nyitónapon, azaz pénteken, ha már a filmben ilyen adottsággal nem rendelkezik, hát a box office listákon denevérré válik a vámpír: A SÖTÉT LOVAG első napi rekordja tizennégy hónapig húzta, hiszen a 72,7 millió dollár több mint ötmillióval fejeli meg az amerikai all-time lista második helyezettjéét. Persze semmi sem szimplán fekete vagy fehér (talán csak Robert Pattinson arca), s az ÚJHOLD más megközelítésből nem állta már olyan jól a sarat: az éjféli vetítésekből befolyt összeg jóval nagyobb hányadot tesz ki a nyitónapból, mint amit a Batman-film esetében mérhettünk, s még több hasonló összevetésben is alulmarad az elődje teljes nyitányát egy szempillantás alatt letudó produkció. A szombati nap markáns zuhanást hozott, ami várható is volt, de a két nap alatt begyűjtött 115 millió dollár, amellett, hogy újabb titulustól fosztja meg Gotham City őrét (leghamarabb elért 100 milliós bevétel), újfent sok korábbi bombasikert homályosít el, úgymint a PÓKEMBER három napos nyitánya 2002-ben, ami talán máig megmaradt az igazi nagy box-office szenzációnak, elsősége révén. Elsőséget nem szerzett nyitányok téren az ÚJHOLD, de a vasárnapi további 27 millió dollár 142 milliós víkendhez juttatta a Summit terjesztését, s ez minden idők harmadik legnagyobbja a dolgokat azért a végén helyére rakó A SÖTÉT LOVAG és a témakörben megkerülhetetlen Pókember-széria harmadik részét követően. Emellett az ÚJHOLD az igen magas moziszám ellenére is 35 ezer dolláros átlag birtokosa, s nem csak a novemberi, de a nyári szezonon kívüli nyitóhétvége rekordere, s az apróbb listákba már bele se menjünk. De azt még hangsúlyozzuk ki, hogy független filmről beszélünk, az álomgyári stúdiórendszeren kívüli produkcióról. Ez komoly fegyvertény a moziipar számára. Pláne egy mindössze 50 millió dolláros költségvetésű tinifilm esetében. Mert itt azért tinifilmről van szó, nem a vámpírok vagy a farkasemberek voltak a legvonzóbb tényezők, hanem a romantika, a fiatal közönségre szabott szerelmi dráma, amibe történesen a fantasyfilmek népszerű, de box office szempontból kimagaslót alig nyújtó szörnyei is belekeverednek.
Mi várható a továbbiakban? Egy ilyen kezdés után szinte mindegy. A mozik elé napokkal a premier előtt lesátrazott rajongók mást jelentettek 1999-ben és mást 2009-ben. Tíz éve ez még olyasmi volt, ami valami nagyot jelzett előre, valamit, ami még hosszasan a reflektorfényben marad. Ma ez a gyors tempó jele; egy maximálisan csak rajongóbázisra alapozott produkció, pláne ha ritkán kiszolgált rajongókról van szó, akik azonnal ugranak, az első hétvége után már javarészt csak újranézőkben, a hírverésre fejüket felkapókban és a minimális késlekedőkben bízhat. Meg néhány egyéb rekordban, amik negatív irányúak. Mekkora lesz a második heti mínusz, úgy, hogy a Hálaadás hete áll előttünk? Meg lehet-e a 200 millió dollár, mire beköszönt a péntek? A kérdések csak megsokszorozódtak az egy héttel korábbiakhoz képest, szóval érdemes lesz folyamatosan nyomon követni az eseményeket.
És aki szereti az újságírók véleményét is figyelemmel követni, az nyilván már szembesült vele - hacsak maga nem -, hogy az ALKONYAT: ÚJHOLD nem jó film. A Rotten Tomatoes-on a rezonábilis, tulajdonképpen elég magas (49%) értéket elért első részt messze alulmúló, 29%-os átlaggal szembesülhetünk az új film esetében. A konszenzus már korábban is az volt, hogy Meyer könyvének lényegi része félúton elveszett az adaptáció során, azonban ezúttal még az elnyújtott hossz és lassú folyás mellett lehangoló hatással is bír azokra, akik nem mozognak otthonosan a témában. A rajongók nagy része azonban vélhetően elégedett, így jöhet a harmadik rész, már júniusban. Addig is minimum negyedmilliárd dollár várható csak az USA és Kanada mozijaiban.
További bemutatók
Nem először fordul elő, hogy egy mindent elsöprő blockbuster árnyékában megbújva egy kevésbé törtető film érvényesülni tud a számok terén. Négy éve így volt ez a HARRY POTTER ÉS A TŰZ SERLEGE-vel egy napon bemutatott A NYUGHATATLAN-nal vagy A SÖTÉT LOVAG szárnyai alatt érkező MAMMA MIA!-val. Most is ilyen forgatókönyvet írtak az amerikai nézők, ám ezúttal egy jóval valószínűtlenebb műfajt tüntettek ki figyelmükkel. Az ÚJHOLD elől menekülni vágyók a több mint 3000 moziban műsorra tűzött THE BLIND SIDE című sportfilmet választották. Az igaz történeten alapuló dráma főszereplője az a Sandra Bullock, aki karrierje feltámadását köszönheti a földhözragadt témájú, kisebb felhajtással járó és a szemeket kevésbé megterhelő filmjeit jobbra-balra körülvevő megafilmeknek. A Warner Bros. bemutatója a nyitónapon közel 11 millió dollárt fialt meglepetésmód, amit vasárnapra 34 millió fölé tornázott, a szokásosnál magasabb szombati emelkedésnek hála. És bár a stúdió nem vitte túlzásba a marketinget, a jelek szerint ami volt, az hatékonyan működött. A Rotten Tomatoes-on listázott írások 70%-a számol be a filmről pozitívan, kiemelve Bullock figyelemreméltó alakítását. A jó visszajelzések megteszik majd hatásukat, hiszen egy olyan műfajjal állunk szemben, aminek hosszú távon szokása nagy eredményeket produkálni. Tekintve, hogy a nyitóhétvége messze a legmagasabb a zsáner történetében, a százmillió dolláros határ nagyon is reális opció a kb. 55 milliós produkció számára.
A gyerekközönség sem maradt látnivaló nélkül akkor, amikor biztos sokan közülük beálltak volna a csapból is folyó ÚJHOLD-ra jegyet váltók sorába, ám a szülői kontroll megálljt parancsolt. Az alternatívát az 51-ES BOLYGÓ (Planet 51; hazai bemutató: január 14.) című, spanyol-angol-amerikai koprodukcióban, 60 millió dollárból készült animáció jelentette, melynek észak-amerikai forgalmazási jogait a Sony vette meg. A szintén nagyon széles, 3000 mozi feletti premier szigorú szemmel nézve közepes, de amúgy kielégítő, 12 millió dolláros rajtot tartogatott. A kritikai oldal viszont mindenképpen elégtelent érdemel: a 19%-os ítélet messze a hét leggyengébb premierjévé avatja az ideális esetben 40 millióig ellavírozó 51-ES BOLYGÓ-t.
Korábbi filmek
Hivatalosan is országos szinten látható az elmúlt hetekben már nagy felbolydulást keltett PRECIOUS. A Lionsgate filmje hiába növelte 11 millióra hétvégi bevételét 629 filmszínházból, három helyet mégis vissza kellett lépnie a 6. pozícióba. Átlaga ettől függetlenül továbbra is messze tízezer fölötti értéket mutat, így a végét még nehéz megjósolni. Azt viszont nyilván mindenki meg tudta volna mondani előre, hogy a múlt héten dobbantó 2012 méreteset esik második körben. A közel 60%-os mínusz 26 millió dollárt jelent, egyúttal hátralépést a dobogó szélére, de már 100 millió dollár feletti további menetelést. Ez persze a 200 milliós költségek mellett sovány vigasz. Az ötödik helyen álló KARÁCSONYI ÉNEK-nek egy mérsékeltebb csökkenés után most egy nagyobb veszteséget kellett elszenvednie, de egyelőre még tízmillió felett áll hétvégi bevétele, míg az összkép a 80 millió kapujába helyezi, ami a költségvetés ismeretében szintén édeskevés. A további többhetes bemutatók kivétel nélkül 50% felett szaltóztak lefelé, ami a legfájóbb a THIS IS IT esetében. Hiába jelent további dollármilliókat a meghosszabbított játszási idő, ha ilyen szégyenteljes hétvégi változási adatokkal vonul be a filmtörténelembe a Michael Jacksonról készült dokumentumfilm, ami az eredeti két hét után méltóságteljesen evezhetett volna át a home video vizeire.
Az összesített eredmények a hétvégén történelmiek: pénteki napon először mértek 100 millió feletti bevételt, aminek persze oroszlánrészét az ÚJHOLD szolgáltatta. A teljes hétvége első 12 helyezettje együttesen 250 millió dollárt (!) generált, aminél magasabb eredményt csak természetesen mikor máskor, mint A SÖTÉT LOVAG premierje idején rögzítettek. Tavaly ilyenkor egyébként az első ALKONYAT kapcsán szabadultak el az indulatok.
Ami jön
Thanksgiving, és vele együtt Viggo végre útra kel, Travolta és Williams vén csontjaikat fájlalják, míg Joel Silver nindzsákkal ünnepel. Emellett Wes Anderson új filmje is szélesedik.
A Top 10
1. The Twilight Saga: New Moon ($142.8m/$142.8m)
2. The Blind Side ($34.1m/$34.1m)
3. 2012 ($26.4m/$108.1m)
4. Planet 51 ($12.3m/$12.3m)
5. A Christmas Carol ($12.3m/$79.8m)
6. Precious ($10.9m/$21.3m)
7. The Men Who Stare at Goats ($2.8m/$27.7m)
8.
Couples Retreat ($1.9m/$105.0m)
9. The Fourth Kind ($1.7m/$23.4m)
10. This Is It ($1.6m/$70.3m)
updated: 2009. november 24. 7:58